Kokemuksia viikon vesipaastosta?
Onko kukaan täällä ollut viikkoa tai edes 5 päivää vesipaastolla? Tarkoituksena on siis laittaa suusta alas pelkkää vettä ja suolaa tai elektrolyyttejä. Miten paasto sujui ja löytyykö hyviä vinkkejä ensikertalaiselle?
Kauhistelijoille tiedoksi, että olen perusterve ja vararasvaa on ihan riittävästi. Riskit on siis olemattomat niin kauan kun kuuntelen kroppaani ja olen valmis lopettamaan heti jos vointi heikkenee.
Kommentit (76)
Vierailija kirjoitti:
Paastosta löytyy runsaasti videoita YouTubesta.
Ja hyödyistä.
Täältä on turha kysellä masentuneilta mitään😄
😅 Vai että videoita YouTubesta, vitsi miten vakuuttava olet vielä kun yrität samalla alentaa muita.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja mitä tuostakin hullutuksesta on hyötyä? Ei yhtään mitään
lue aiheesta tieteen kuvalehtikin 24 h paaston terveyshyödyt. kantasolut jne jne... huippuhyödyt.
16 h paastossa muut hyödyt.
Ja ajattelit että jos 24 tunnin paastosta on terveyshyötyjä, viikon paasto moninkertaistaa ne. Tuolla logiikalla kannattaisi paastota kokonainen vuosi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin olet mielestäsi perehtynyt paaston terveysvaikutuksista tehtyihin tieteellisiin tutkimuksiin? Anna kun arvaan: Et ole lukenut niistä yhtäkäkään.
Ja sinä uskot kaikenlaista humpuukia mitä somemediat mainostaa tieteellisinä tutkimuksina.
Vaikutat niin fiksulta, että ohitat varmaan tämänkin pelkkänä somehömpötyksenä? https://pubmed.ncbi.nlm.nih.gov/32519900/
Lääkäri sanoi ettei paastoista ole mitään terveydellistä hyötyä. Epäpuhtaudet tulevat itsestään pois. Haittaa niistä on sillä elimistöstä lähtee hyödylliset bakteerit.
Miten varmistaa että säilyttää rasvan ja tuhoaa lihakset? Paastoamalla.
olen tehnyt nuorempana 30-40 päivänvesipaastoja, voimaantuminen hengellisesti niiden jälkeen oli usein mahtava, joskus ei tapahtunut mitään ja kerran jouduin psykoosiin ja pakkohoitoon kuukaudeksi, se oli helvettiä
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa ajatella itse, kysyin tekoälyltä asiasta ja se vastasi näin:
1. Vesipaaston riskit ja turvallisuus
Vesipaasto (erityisesti 57 päivää) on erittäin rasittavaa keholle. Vaikka sinulla ei ole todettuja sairauksia, ylipaino itsessään lisää riskiä esimerkiksi elektrolyyttihäiriöille, verenpaineen laskulle ja muihin aineenvaihdunnan häiriöihin paaston aikana.
Elektrolyyttien (natrium, kalium, magnesium) tasapaino on kriittinen. Ilman riittävää seurantaa ja täydennystä voi ilmetä vaarallisia oireita, kuten huimausta, sydämen rytmihäiriöitä tai jopa tajunnan menetystä.
Paaston jälkeinen syömisen aloittaminen vaatii varovaisuutta. Liian nopea tai runsas ruuan syöminen voi johtaa refeeding-oireyhtymään, joka on hengenvaarallinen tila.
2. Pitkäaikaiset vaikutukset
Nopeat painonpudotukset vesipaastolla ovat usein veden ja glykogeeni
On tietysti vastuullista kehottaa kaikkia juttelemaan lääkärin kanssa ennen isoja ruokavaliomuutoksia, mutta kuinka moni lääkäri on perehtynyt vesipaastoon ja osaa ottaa kantaa sen hyötyihin ja haittoihin perusterveellä aikuisella, jolla on tarpeeksi ylimääräistä rasvaa paastoa varten?
Noin muuten sanoisin, että tekoäly on yhtä luotettava lähde kuin mikä tahansa blogikin. Vastahan siitä oli juttua, että tekoäly erehtyi väittämään jonkun netissä olleen aprillipilan perusteella, että Salo ja Somero yhdistyy ensi vuonna kaupungiksi jonka nimi on Salmero.
Vierailija kirjoitti:
Lääkäri sanoi ettei paastoista ole mitään terveydellistä hyötyä. Epäpuhtaudet tulevat itsestään pois. Haittaa niistä on sillä elimistöstä lähtee hyödylliset bakteerit.
Paaston terveyshyödyt ei ole mitään detox-huuhaata vaan ne perustuu mm. autofagiaan, joka pääsee tutkitusti kunnolla vauhtiin vasta useamman päivän vesipaason jälkeen.
Kannattaa vähentää hiilihydraatteja ennen paastoa, jos haluaa paastolleen mahdollisimman miellyttävän alun. Jos noudattaa ketogeenistä ruokavaliota paastoa edeltävän viikon, paasto voi olla alusta loppuun asti pelkästään miellyttävä kokemus, koska elimistö on jo valmiiksi kunnon ketoosissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
lue aiheesta tieteen kuvalehtikin 24 h paaston terveyshyödyt. kantasolut jne jne... huippuhyödyt.
16 h paastossa muut hyödyt.
Viikossa on 168 h. Pikkasen enemmän kuin 16 tai 24 h
Siitä saa siis kaikki 24 h paaston terveyshyödyt ja ehkä enemmänkin.
Vierailija kirjoitti:
3 päivän vesipaastoja olen tehnyt, tosin mustaa kahvia olen juonut silloinkin. Tykkäsin, mutta minusta niihin kannattaa valmistaa kroppa esim vähintään kahden viikon pätkäpaastoilla. Muuten ei rasva pala tehokkaasti, olo on vain heikko ja nälkäinen kun kroppa huutaa hiilaria.
Rasvan polttoon ei mitään paastoa tarvita. Rasva palaa kun keventää ruokavaliota ja kuluttaa enemmän kuin syö. Liikunta edesauttaa
Keväällä olin viikon vesipaastolla. Jos haluat niin lue ketju, 10 päivää vesipaastolla tms jonka kirjoitin tänne ja kerroin voinnista päivittäin. Jaksoin 7 vrk.
Puhdistamon elektolyyttijauhe kannattaa ottaa käyttöön. Muuten vettä vain sellaisenaan.
Oli mielenkiintoinen kokemus, varmaan jonkin verran keho sai kuonaa puhdistettua sen aikana.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu kiljuvaan nälkään.
Nälkä vähenee yleensä parin ensimmäisen päivän jälkeen ja katoaa monilla kokonaan.
Vierailija kirjoitti:
Keväällä olin viikon vesipaastolla. Jos haluat niin lue ketju, 10 päivää vesipaastolla tms jonka kirjoitin tänne ja kerroin voinnista päivittäin. Jaksoin 7 vrk.
Puhdistamon elektolyyttijauhe kannattaa ottaa käyttöön. Muuten vettä vain sellaisenaan.
Oli mielenkiintoinen kokemus, varmaan jonkin verran keho sai kuonaa puhdistettua sen aikana.
https://www.vauva.fi/keskustelu/6069803/paastoan-240-h-nyt-paastoa-taka…
Tässä se paaston aikana tehty ketju.
Vierailija kirjoitti:
Voi ihminen rakas kun nuo oikopolkuyritykset ei toimi. Jos haluat liiasta läskistä eroon niin sinun on pakko opetella syömään terveellisesti ja kohtuullisia kerta-annoksia.
Itse olin kyllä hoikimmillani juurikin paastoillessa.
Vierailija kirjoitti:
Puhdistamon elektrolyyttijauhe ei sovi vesipaastoon, koska siinä on paljon muutakin kuin pelkkiä elektrolyyttejä. Lisäksi se sisältää aivan liian vähän kaliumia, joten ei ole mikään ihme jos paastoa ei jaksa sen avulla kovin kauaa.
Vitabalansin elektrolyyttijauhe on paljon parempi vaihtoehto, jos tahtoo päästä helpolla. Parhaan lopputuloksen saa jos viitsii nähdä vähän vaivaa ja sekoittaa oman elektrolyyttivalmisteensa itse erillisistä jauheista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi ihminen rakas kun nuo oikopolkuyritykset ei toimi. Jos haluat liiasta läskistä eroon niin sinun on pakko opetella syömään terveellisesti ja kohtuullisia kerta-annoksia.
😂 Minkä jälkeen lihoit entisestään, unohdit kertoa. -eri
Melkein vesipaastolla olin kai 4-5 vrk pisimmillään joskus. Siis melkein koska kahvista ja teestä en halunnut luopua
Enpä tiedä mitä tuosta sanois. En varmaan nykyisin viitsis koska tykkään olla fyysisesti aktiivinen. Paastoillessa tulee lähinnä löhöiltyä. Jos tykkäät ja sulla on mahdollisuus vain löhöillä niin mikäs siinä, viikko max pitäis olla suht riskitöntä, mutta en itse usko että sillä mitään suuria terveyshyötyjäkään on. Ainakaan ymmärtääkseni mitään näistä väitetyistä hyödyistä ei oo onnistuttu näyttämään toteen
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
😂 Minkä jälkeen lihoit entisestään, unohdit kertoa. -eri
Mulla on paino aina seilannut. olin tuollloin matalimmilltani jotain BMI 21, sen jälkeen se on korkeimmillaan käynyt jossain 27, nyt oon n. 24 missä oon suuren osan aikuisikääni ollut
Viikossa on 168 h. Pikkasen enemmän kuin 16 tai 24 h