Kokemuksia viikon vesipaastosta?
Onko kukaan täällä ollut viikkoa tai edes 5 päivää vesipaastolla? Tarkoituksena on siis laittaa suusta alas pelkkää vettä ja suolaa tai elektrolyyttejä. Miten paasto sujui ja löytyykö hyviä vinkkejä ensikertalaiselle?
Kauhistelijoille tiedoksi, että olen perusterve ja vararasvaa on ihan riittävästi. Riskit on siis olemattomat niin kauan kun kuuntelen kroppaani ja olen valmis lopettamaan heti jos vointi heikkenee.
Kommentit (76)
Ja mitä tuostakin hullutuksesta on hyötyä? Ei yhtään mitään
En kauhistele, mutta mitä ajattelit tuolla saavuttavasi?
Voi ihminen rakas kun nuo oikopolkuyritykset ei toimi. Jos haluat liiasta läskistä eroon niin sinun on pakko opetella syömään terveellisesti ja kohtuullisia kerta-annoksia.
Onko sulla sokerimittaria että voit seurata veresi sokeriarvoja?
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin olet mielestäsi perehtynyt paaston terveysvaikutuksista tehtyihin tieteellisiin tutkimuksiin? Anna kun arvaan: Et ole lukenut niistä yhtäkäkään.
Paastosta löytyy runsaasti videoita YouTubesta.
Ja hyödyistä.
Täältä on turha kysellä masentuneilta mitään😄
Paasto tekee hyvää. Ihminen on kehittynyt siihen, että välillä ollaan syömättä.
Vielä joku kymmenen vuotta sitten kun ei ollut aina ruokaa tarjolla, ei ollut vatsakkaita. Pieni paasto opettaa kehon myös rasvanpolttoon.
Vierailija kirjoitti:
Varaudu kiljuvaan nälkään.
Oletko itse kokeillut vesipaastoa vai jauhatko vain mutulla? Tuollaisen paaston aikana nälkä nimenomaan katoaa tai se on vain hyvin vähäistä. Ja se perustuu ihan biologiaan.
Vierailija kirjoitti:
En kauhistele, mutta mitä ajattelit tuolla saavuttavasi?
Paasto voi parantaa ja ehkäistä monia sairauksia, hidastaa biologista vanhenemista ja paljon muuta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hyvin olet mielestäsi perehtynyt paaston terveysvaikutuksista tehtyihin tieteellisiin tutkimuksiin? Anna kun arvaan: Et ole lukenut niistä yhtäkäkään.
Onneksi sinun viestisi sisältää kattavasti informaatiota paaston hyödyistä.
Taas yksi hullutus. Jos ei tuon jälkeen ole elimistö sekaisin niin aina voi kokeilla kaalidiettiä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole esittänyt yhtään väitettä paaston mahdollisista hyödyistä tai muista vaikutuksista. Minulla ei siis ole mitään todistettavaa.
Sinä sen sijaan väitit aiemmin, että vesipaastosta ei ole yhtään mitään hyötyä. Miten kehtaat huomauttaa minua tuolla tavalla, vaikket ole itse yrittänyt todistaa omaa väitettäsi mitenkään?
Vierailija kirjoitti:
lue aiheesta tieteen kuvalehtikin 24 h paaston terveyshyödyt. kantasolut jne jne... huippuhyödyt.
16 h paastossa muut hyödyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja sinä uskot kaikenlaista humpuukia mitä somemediat mainostaa tieteellisinä tutkimuksina.
Minä en osaa ajatella itse, kysyin tekoälyltä asiasta ja se vastasi näin:
1. Vesipaaston riskit ja turvallisuus
Vesipaasto (erityisesti 57 päivää) on erittäin rasittavaa keholle. Vaikka sinulla ei ole todettuja sairauksia, ylipaino itsessään lisää riskiä esimerkiksi elektrolyyttihäiriöille, verenpaineen laskulle ja muihin aineenvaihdunnan häiriöihin paaston aikana.
Elektrolyyttien (natrium, kalium, magnesium) tasapaino on kriittinen. Ilman riittävää seurantaa ja täydennystä voi ilmetä vaarallisia oireita, kuten huimausta, sydämen rytmihäiriöitä tai jopa tajunnan menetystä.
Paaston jälkeinen syömisen aloittaminen vaatii varovaisuutta. Liian nopea tai runsas ruuan syöminen voi johtaa refeeding-oireyhtymään, joka on hengenvaarallinen tila.
2. Pitkäaikaiset vaikutukset
Nopeat painonpudotukset vesipaastolla ovat usein veden ja glykogeenin häviämistä, ei rasvaa. Paino voi palata nopeasti takaisin, jos ruokailutottumukset eivät muutu pysyvästi.
Aineenvaihdunta voi hidastua merkittävästi pitkän paaston jälkeen, mikä vaikeuttaa painonhallintaa myöhemmin.
3. Turvallisemmat vaihtoehdot
Lääkärin tai ravitsemusterapeutin ohjaus on ehdoton suositus. Erityisesti, jos harkitset pitkää paastoa tai merkittäviä ruokavalion muutoksia.
Vaihtoehtoisia, turvallisempia menetelmiä ovat esimerkiksi:
Vähähiilihydraattinen tai proteiinipitoinen ruokavalio (esim. low-carb, keto, DASH)
Asteittainen kalorien vähentäminen (esim. 500750 kcal/vrk alijäämä)
Säännöllinen liikunta (esim. kävely, uinti, voimaharjoittelu)
Paastopäivät tai ajoitettu paasto (esim. 16:8-malli), mutta lyhyempiin jaksoihin ja ravitsemusterapeutin ohjauksessa
Eli kehoittaa ensin juttelemaan lääkärin kanssa asiasta ennen kuin aloittaa vesipaaston.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä en ole esittänyt yhtään väitettä paaston mahdollisista hyödyistä tai muista vaikutuksista. Minulla ei siis ole mitään todistettavaa.
Sinä sen sijaan väitit aiemmin, että vesipaastosta ei ole yhtään mitään hyötyä. Miten kehtaat huomauttaa minua tuolla tavalla, vaikket ole itse yrittänyt todistaa omaa väitettäsi mitenkään?
Oletko nyt aivan varma että näihin viesteihin vastaa vain ja ainoastaan yksi tietty ihminen? Osoita todistteet että näin on.
Vierailija kirjoitti:
Paastosta löytyy runsaasti videoita YouTubesta.
Ja hyödyistä.
Täältä on turha kysellä masentuneilta mitään😄
Joo, YouTubehan se on luotettavien tieteellisten tutkimusten lähde😂
Vierailija kirjoitti:
Minä en osaa ajatella itse, kysyin tekoälyltä asiasta ja se vastasi näin:
1. Vesipaaston riskit ja turvallisuus
Vesipaasto (erityisesti 57 päivää) on erittäin rasittavaa keholle. Vaikka sinulla ei ole todettuja sairauksia, ylipaino itsessään lisää riskiä esimerkiksi elektrolyyttihäiriöille, verenpaineen laskulle ja muihin aineenvaihdunnan häiriöihin paaston aikana.
Elektrolyyttien (natrium, kalium, magnesium) tasapaino on kriittinen. Ilman riittävää seurantaa ja täydennystä voi ilmetä vaarallisia oireita, kuten huimausta, sydämen rytmihäiriöitä tai jopa tajunnan menetystä.
Paaston jälkeinen syömisen aloittaminen vaatii varovaisuutta. Liian nopea tai runsas ruuan syöminen voi johtaa refeeding-oireyhtymään, joka on hengenvaarallinen tila.
2. Pitkäaikaiset vaikutukset
Nopeat painonpudotukset vesipaastolla ovat usein veden ja glykogeeni
ja nyt sit sulle joku prompt engineering 101 kurssi että osaat edes kysyä siltä.
Itse pidin 5 päivän vesipaaston ja se oli ihan ok kokemus, tulee varmaan uudemmankin kerran tehtyä.
3 päivän vesipaastoja olen tehnyt, tosin mustaa kahvia olen juonut silloinkin. Tykkäsin, mutta minusta niihin kannattaa valmistaa kroppa esim vähintään kahden viikon pätkäpaastoilla. Muuten ei rasva pala tehokkaasti, olo on vain heikko ja nälkäinen kun kroppa huutaa hiilaria.
Varaudu kiljuvaan nälkään.