Kokemuksia viikon vesipaastosta?
Onko kukaan täällä ollut viikkoa tai edes 5 päivää vesipaastolla? Tarkoituksena on siis laittaa suusta alas pelkkää vettä ja suolaa tai elektrolyyttejä. Miten paasto sujui ja löytyykö hyviä vinkkejä ensikertalaiselle?
Kauhistelijoille tiedoksi, että olen perusterve ja vararasvaa on ihan riittävästi. Riskit on siis olemattomat niin kauan kun kuuntelen kroppaani ja olen valmis lopettamaan heti jos vointi heikkenee.
Kommentit (172)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja miksi lihaksia ei kannata menettää? No koska lihaskudos lisää aineenvaihduntaa ja voi syödä enemmän lihomatta. Laihduttajan kannattaa keskittyä lihasten kasvattamiseen eikä lihasmassan tuhoamiseen paastolla. Ja myös tietenkin on hyvä olla lihasvoimaa, kestävyyyttä ja kuntoa ihan jo arjesta ja työstä selviämisen vuoksi.
Älytön pakkomielle ihmisillä näihin lihaksiin. Ihmisen elopainosta n 40% on lihaksia. Jos paastotessa jonkun sata grammaa menettää ne saa kyllä myöhemmin jumppaamalla takaisin, jos niin haluaa. Tän siitä saa, kun laittaa telkkariiin jotkut bull mentulat kymmeneks vuodeks jakamaan taviksille elämänohjeita
Tuskin kukaan onkaan vetämässä siitä pultteja, jos joku menettää 10 grammaa lihasmassaa laihtuessaan 10 kiloa. Mutta täälläkin viitattiin väärin tulkittuun t
No kun ei katoa. Ja jos pelottaa niin sit ei paastoa.
Pari vuotta sitten kokeilin juhannuksen paastoa ja päivä meni ongelmitta. Taisi olla toisen päivän ilta, kun iski jäätävä päänsärky. Paastoamisen terveysvaikutuksista on ollut paljon puhetta ja tutkimustuloksiakin. Nyt olen pätkäpaastoillut, mutta varmaan kokeilen uudestaan pidempääkin paastoa. Totuttelisi vaikka 24, 36, 48, 72 tunnin jaksoissa.
Vierailija kirjoitti:
Viittaus Alone-kilpailijoiden painonnousuun oli surullinen monestakin syystä. Suurin syy on tietysti se, ettei Alone-kilpailulla ole mitään tekemistä vesipaaston kanssa, koska Alone-kilpailijat saa syödä joka päivä. Lisäksi Alone-kilpailijat ei todellakaan jatka elämäänsä normaalien arkiaskareidensa parissa, vaan heidän koko elämänsä menee kertaheitolla uusiksi. Koska muutoksia tapahtuu samanaikaisesti niin paljon, Alone-kilpailijoista ei voi vetää minkäänlaisia johtopäätöksiä siitä, miten mitkään ruokavaliomuutokset vaikuttavat ihmisiin.
Jos olisit vähääkään perehtynyt pitkien vesipaastojen terveysvaikutuksista tehtyihin tieteellisiin tutkimuksiin, tietäisit että yksi vesipaaston lupaavimmista vaikutuksista on autofagia. Autofagia syvenee useiden päivien ajan sen jälkeen kun energiansaanti lopetetaan täysin. Nykytiedon valossa yhtä syvää autofagiaa on mahdoton saavuttaa vähäkalorisella ruokavaliolla - ainakaan jos syö jotain muutakin kuin pelkkää rasvaa. Lisäksi 7 päivää kestävän vesipaaston on todettu mm. vaikuttavan monien elimistössä olevien proteiinien toimintaan - eikä vastaavaa vaikutusta ole havaittu millään vähäkalorisella ruokavaliolla.
Onko sulla antaa lähteitä näihin tieteellisiin tutkimuksiin. Itse olen ymmärtänyt ettei autofagiaa oikein osata tarkalleen mitata, eikä ole mitään todisteita että autofagia olis täyspaastossa sen tehokkaampaa kuin millään muullakaan keinolla painoa pudottaessa.
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan onkaan vetämässä siitä pultteja, jos joku menettää 10 grammaa lihasmassaa laihtuessaan 10 kiloa. Mutta täälläkin viitattiin väärin tulkittuun tutkimukseen, jonka mukaan valtaosa vesipaastolla menetetystä painosta on vähärasvaista massaa. Pitäisit sitä kai itsekin huolestuttavana, jos paastotessa katoaisi puolisen kiloa lihaksia päivässä samalla kun rasvaa palaa paljon vähemmän?
Vaikka menetetty lihasmassa on mahdollista saada takaisin, kuinka moni jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa? Lisäksi kaikki ei todellakaan ole nuoria, ja mitä vanhemmaksi tullaan, sitä tärkeämpää lihasmassasta on pitää kiinni. Vanhemmalla iällä lihasten kasvattaminen on nimittäin paljon vaikeampaa, ja lisäksi monella vanhuksella on muutenkin niin vähän lihaksia ettei niistä olisi varaa menettää yhtään.
Puol kiloa lihaksia päivässä :D Joo-oh
"Vaikka menetetty lihasmassa on mahdollista saada takaisin, kuinka moni jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa?"
Onkohan sulla mitään lihaksia sitten alkuunkaan, jos jumppaaminen vaikuttaa sun mielestä noin ylitsepääsemättömän sietämättömältä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuskin kukaan onkaan vetämässä siitä pultteja, jos joku menettää 10 grammaa lihasmassaa laihtuessaan 10 kiloa. Mutta täälläkin viitattiin väärin tulkittuun tutkimukseen, jonka mukaan valtaosa vesipaastolla menetetystä painosta on vähärasvaista massaa. Pitäisit sitä kai itsekin huolestuttavana, jos paastotessa katoaisi puolisen kiloa lihaksia päivässä samalla kun rasvaa palaa paljon vähemmän?
Vaikka menetetty lihasmassa on mahdollista saada takaisin, kuinka moni jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa? Lisäksi kaikki ei todellakaan ole nuoria, ja mitä vanhemmaksi tullaan, sitä tärkeämpää lihasmassasta on pitää kiinni. Vanhemmalla iällä lihasten kasvattaminen on nimittäin paljon vaikeampaa, ja lisäksi monella vanhuksella on muutenkin niin vähän lihaksia ettei niistä olisi varaa menettää yhtään.
Puol kiloa lihaksia päivässä :D Joo-oh
"Vaikka menetetty lihasmassa on mahdollista saada takaisin, kuinka moni jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa?"
Onkohan sulla mitään lihaksia sitten alkuunkaan, jos jumppaaminen vaikuttaa sun mielestä noin ylitsepääsemättömän sietämättömältä.
Senkus naurat, mutta jotkut kuvittelee ihan oikeasti lihasten katoavan paaston aikana melkein silmissä. Ja en muuten puhunut mitään itsestäni vaan kysyin, kuinka moni jaksaa ja viitsii nähdä vaivaa lihasten kasvattamisen eteen. Siitä kun ei pääse mihinkään, että kaikkia ei saa lihaskuntoharjoittelun pariin kirveelläkään ja iso osa niistä jotka alkaa käydä kuntosalilla lopettaa ennen kuin pääsee kunnolla alkuunkaan.
Jos tahdot paaston sujuvan mukavasti, vähennä hiilihydraatteja ennen paastoa ja aloita elektrolyytit heti paaston alkaessa. Ja jos olet koukussa kofeiiniin, lopeta kahvin juominen hyvissä ajoin. Vieroitusoireet tuntuu paaston aikana erityisen ikäviltä.
Olen itse tavallinen sekasyöjä, mutta siirryn ketogeeniselle ruokavaliolle ennen pidempää vesipaastoa ja lopetan syömisen päivää ennen kuin paasto alkaa. Viimeisen päivän aikana juon veden lisäksi kahvia, teetä ja yrttiteetä. Tällä tavalla olen aina välttynyt kokonaan nälän tunteelta, päänsäryiltä, heikotukselta ja muilta ikäviltä oireilta, joista kärsin vesipaastojeni alkuvaiheessa silloin kun en valmistautunut niihin mitenkään.
Onko kellään muulla kokemusta vesipaastosta?
Minulla ei toiminut. Tuli niin kauhea nälkä ja heikko olo, että oli pakko mennä lopulta keittiöön syömään ruokaa.
Olen kokeillut paastoa useamman kerran. Paino on noussut niiden seurauksena useamman kilon.
Vierailija kirjoitti:
Minulla ei toiminut. Tuli niin kauhea nälkä ja heikko olo, että oli pakko mennä lopulta keittiöön syömään ruokaa.
Olen kokeillut paastoa useamman kerran. Paino on noussut niiden seurauksena useamman kilon.
Kuinka kauan jaksoit paastota ennen kuin luovutit?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuinka kauan jaksoit paastota ennen kuin luovutit?
12-14 tuntia.
Onko sillä väliä juoko paastolla kraanavettä vai pullotettua lähdevettä? Onko vichy sallittu?