"Esikoulussa joudutaan harjoittelemaan yhä enemmän arjen perustaitoja"
https://www.ts.fi/lukijoilta/6764724
Kiintoisa mielipide varhaiskasvatuksen opettajalta.
"Vuosi vuodelta on enemmän niitä lapsia, joiden vanhempia pitää opastaa ja ohjata aivan kaikessa; lapsen vaatettamisessa ja ikätasoisten rajojen asettamisessa. On lapsia, jotka eivät jaksa kuunnella kuvakirjojen lukemista, jotka eivät osaa kääntää itse kuvakirjan sivuja. Jotkut ovat ensimmäistä kertaa luistimilla eskarissa tai uimassa eskarin uimakoulussa. Pöytätapoja ei ole, lapset eivät tiedä, mikä ruoka syödään haarukalla ja veitsellä, mikä lusikalla.
Eskarin aikuisia nimitellään ja heille haistatellaan, lapset pelaavat liikaa laitteilla, katsovat kaikkea mahdollista kakkaa Youtubesta, ikärajoja ei noudateta"
"Työolosuhteet työturvallisuuden kannalta ovat muuttuneet. Viimeisten viiden vuoden aikana minua ja työkavereitani on lyöty, potkittu, raavittu, syljetty, HaiPro-ilmoituksen tekeminen lasten väkivaltaisen käytöksen takia työntekijää kohtaan on jokaviikkoista."
Kommentit (608)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa kääntää sivuja ? Oikeasti ?
Minun eräät sukulaislapset eivät osanneet lukea oikeaa kirjaa ja yrittivät zoomata sitä, kuin tablettia.
Ihan ymmärrettävää. Miksi sen nykyajan lapsen tarvitsisi jotain 1500 luvun tekniikkaa osata käyttää kun parempaakin on vihdoin tarjolla? Eikös tuossa opettajan pitäisi kouluttaa itseään ja tuottaa edes jotain lisäarvoa siihen tabletin käyttöön?
Mitä ihmettä Helsingissä, Vantaalla ja Tampereella tapahtuu? Voimme vain ihmetellä. Kukaan ei tiedä.
O n n e k s i o l k o o n , T u r k u !
Vierailija kirjoitti:
Ei osaa kääntää sivuja? Oikeasti?
ÄO=67. Ei silloin voi liian suuria paineita asettaa vaikka toki EU ja Suomi toivovat näistä kansantalouden pelastajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minun eräät sukulaislapset eivät osanneet lukea oikeaa kirjaa ja yrittivät zoomata sitä, kuin tablettia.
Carruurtayadu waxay isku dayeen inay sidaas oo kale sameeyaan! Alla, Maxamed yare.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan ymmärrettävää. Miksi sen nykyajan lapsen tarvitsisi jotain 1500 luvun tekniikkaa osata käyttää kun parempaakin on vihdoin tarjolla? Eikös tuossa opettajan pitäisi kouluttaa itseään ja tuottaa edes jotain lisäarvoa siihen tabletin käyttöön?
Sulkakynien aika meni jo!
On niin paljon lapsia alkukantaisista kulttuureista suomessa !
Sitten jos tuolle luunapin suosijalle tulee jossain vaiheessa itselle uniongelmia, ei mitään tutkimuksia tarvita. Hoito on jo tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
On niin paljon lapsia alkukantaisista kulttuureista suomessa !
Plus joitakin tauteja kun hygienian taso on mitä on, kihomatoja yms kivaa
Olen syntynyt 80-luvun alussa. Asuin maalla. Minulle ostettiin luistimet kun esikoulussa oli luistelua. Kerran taidettiin käydä testaamassa niitä ennen kuin esikoulussa oli luistelua. Sama hiihdon kanssa, sain monot ja sukset vasta kun esikoulussa oli hiihtoa. Eli on sitä ennenkin tällaista ollut.
Vierailija kirjoitti:
Olen syntynyt 80-luvun alussa. Asuin maalla. Minulle ostettiin luistimet kun esikoulussa oli luistelua. Kerran taidettiin käydä testaamassa niitä ennen kuin esikoulussa oli luistelua. Sama hiihdon kanssa, sain monot ja sukset vasta kun esikoulussa oli hiihtoa. Eli on sitä ennenkin tällaista ollut.
Oisko nykyään päiväkodeissa henkilökunta työtä välttelevää.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään vanhemmat neuvottelevat lasten kanssa kaikesta. Viimeksi eilen, kun olin kävelyllä, vastaan tulivat isä ja alle kouluikäinen lapsi, lapsella oli jokin pyörillä kulkeva lelu mukanaan. He veivät koko pyörätien leveyden. Isä kysyi lapselta "haluaisitko sä vetää sun lelun syrjään". Ei halunnut. Minä sitten kiersin pientareen kautta.
Sama juttu kun odottelin tilausta hampurilaisravintolassa. Vieressä oli leikkipaikka. Äiti kysyi uudelleen ja uudelleen lapselta (ehkä 4-5v.) että 'Ensio, lähdettäisiinkö jo pois'. Joka kerta poika vastasi kieltävästi. Ateriani tuli, söin sen, lähdin pois. Sinne jäi äiti mankumaan Ensiota tekemään päätöksen pois lähtemisestä.
Tämä jatkuva neuvottelu on merkittävä syy siihen, että mitään perusasioita ei saa lapselle opetettua. Jos lapsi haluaa katsoa älypuhelinta tai tablettia vs. kirjaa niin sit se on niin. Jos lapsi haluaa syödä käsin lautaselta tai että hänelle syötetään tutt
Vähintään yhtä paljon olen nähnyt ja kuullut vähän päinvastaista, että puhutaan todella rumasti ja ikävään äänensävyyn lapselle. Tiuskitaan, nalkutetaan, hoputetaan. Välillä ihmettelen miten joku edes kehtaa tuolla ihmisten ilmoilla tehdä niin, missä kaikki kuuloetäisyydellä olevat voivat sen kuulla.
Mitään välimuotoahan noista ei voi olla?
Lapsi ei mene rikki siitä, että tälle sanoo milloin pitää lähteä leikkipaikasta, ja sen voi tehdä myös ihan asiallisesti ja neutraalilla äänensävyllä.
Vierailija kirjoitti:
Lapsi ei mene rikki siitä, että tälle sanoo milloin pitää lähteä leikkipaikasta, ja sen voi tehdä myös ihan asiallisesti ja neutraalilla äänensävyllä.
Onko joku väittänyt ettei voi? Eiköhän kaikki normaalit ihmiset tajua, että voi. Eri asia, että kuka kykenee niin toimimaan. Olethan itsekin hyvin ylimieliseen ja läksyttävään sävyyn tänne kirjoitteleva ihminen, joten tuskin lapsillekaan nätisti kykenet puhumaan.
Kommenttiosiossa hämmentävän paljon urpoja jotka kuvittelee, että on päiväkodin, eskarin yms. tehtävä opettaa lapselle perustaidot. Kyllä ne täytyy kotona opettaa.
Toivottavasti ette lisäänny.
Vierailija kirjoitti:
Lisäksi muutenkin tuo, mistä asioista lapsi päättää ja mistä ei. Lapsi haluaisi luonnollisesti päättää kaikesta, sillä lapsi testaa rajoja siitä, miten paljon hän voi päättää asioista, miten paljon hänellä on valtaa. Lapsi ei kuitenkaan ole kykenevä kantamaan sitä kaikkea valtaa tai päättämään kaikesta, ne aikuisten asettamat rajat luo samalla turvaa lapselle. Turvaa siitä, eträ kaikesta ei tarvitse päättää ja olla vastuussa, vaan aikuinen on aina se lopullisessa vastuussa oleva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko joku väittänyt ettei voi? Eiköhän kaikki normaalit ihmiset tajua, että voi. Eri asia, että kuka kykenee niin toimimaan. Olethan itsekin hyvin ylimieliseen ja läksyttävään sävyyn tänne kirjoitteleva ihminen, joten tuskin lapsillekaan nätisti kykenet puhumaan.
Missähän viestissä olen kirjoittanut ylimieliseen tai läksyttävään sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Kommenttiosiossa hämmentävän paljon urpoja jotka kuvittelee, että on päiväkodin, eskarin yms. tehtävä opettaa lapselle perustaidot. Kyllä ne täytyy kotona opettaa.
Toivottavasti ette lisäänny.
Jep, viedään päiväkotiin 4v joka ei osaa kävellä, puhua, syödä eikä käydä vessassa, vaan on vaipoissa, ja oletetaan että kyllä päiväkoti opettaa kaiken.
Sitä varten varhaiskasvatus on olemassa, että jos vanhemmilla on haasteita vanhemmuuden kanssa, lapset saavat oppia varhaiskasvatuksessa ja eskarissa.
Pitäisi antaa remmiä vanhemmille, päättäjille, lapsille ja eskarin tädeille. Tabletit pitäisi heittää jätepuristimeen.