Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (488)

Vierailija
61/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Onko edellinen kirjoittaja mies vai nainen?

Olin nuori nainen tuolloin. SiellĂ€ osastolla oli muitakin nuoria tyttöjĂ€, joilla oli jotain masennusoireita. Olivat omissa oloissaan aamupalalla. Tuo sama tyyppi yritti ottaa kontaktia niihinkin. 

Hoitajat olivat vain Ă€lĂ€s nyt X, ei saa ahdistella. 

En nukkunut yhtÀÀn, kun kuuntelin yöllĂ€, kuuluuko kĂ€ytĂ€vĂ€llĂ€ askelia. EhkĂ€ oli ihan vaaraton, mutta silti pelottavaa. 

Huoneiden ovet ovat auki ja kuka tahansa voi tulla yöllĂ€ huoneeseen. Ja osa potilaista piti vielĂ€ monenlaisia ÀÀniĂ€. SiellĂ€ saattoi olla naapurihuoneessa mitĂ€ vain. 

Miten olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ tuon jÀlkeen?

Vierailija
62/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ihminen lobotomoidaan siihen tilaan missÀ hÀn on. Kun ajattelu estetÀÀn vaikea pÀÀstÀ eteenpÀin.

Vierailija
64/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Esim. minulla oli hengellisiÀ kokemuksia, pikemminkin hyökkÀyksiÀ jotka mÀÀriteltiin psykoosiksi. Olen ihminen joka on kiinostunut toimimaan moraalisesti ja etsimÀÀn hyvÀÀ elÀmÀssÀ. Siksi on hieman loukkavaa, ettÀ minua pidettÀisiin vaarallisena moraalittomana harhojen mukaan toimivana skitsofreenikkona joka tulee lobotomoida jottei hÀn aiheuta ympÀristölleen harmia. NimittÀin kyky moraaliseen ajatteluun ja sitÀ kautta ihmisyys viedÀÀn lÀÀkitsemisellÀ. Taputellaan sitten selkÀÀn tÀtÀ kaikille varmasti vaarattomaksi tehtyÀ kasvista ja hymistellÀÀn. :)

Vierailija
65/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Demonisoidaan ja estetÀÀn tekemÀstÀ mitÀÀn, kunnes lÀÀkitÀÀn kasvikseksi ja manipuloidaan myöntyvÀksi ja tyrkÀtÀÀn kotiin. MissÀÀn vaiheessa ei kysytty mikÀ oli hÀtÀnÀ.

Vierailija
66/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Demonisoidaan ja estetÀÀn tekemÀstÀ mitÀÀn, kunnes lÀÀkitÀÀn kasvikseksi ja manipuloidaan myöntyvÀksi ja tyrkÀtÀÀn kotiin. MissÀÀn vaiheessa ei kysytty mikÀ oli hÀtÀnÀ.

Tai se tiedettiin toki paremmin đŸ’©

Vierailija
67/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

EpÀinhimillisellÀ kohtelulla ihmisistÀ saadaan vain katkeria. Hullun sijaan sairaalasta kotiutuu katkera hullu. Luotetaan ettÀ lÀÀkityksellÀ on ihmisen tahto saatu nujerrettua. Jotkut toki apatisoituu. Joku sanoi ettÀ oli ihan kuoleman kielissÀ lÀÀkkeistÀ. Viha hulluja kohtaan on suuri. Aika harvoin on ongelmat ihmisen omaa syytÀ. Voi olla ettei ole empatiaa nÀhnyt elÀmÀssÀÀn. VÀhiten psykiatrisella osastolla.

Vierailija
68/488 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

LisÀÀ 🙂

Vierailija
69/488 |
14.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Nosto vielÀ.
Jaksuhali sinulle joka jouduit osastolle 14-vuotiaana kiusaanisen takia.

Vierailija
70/488 |
14.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Yksi tuttu tykkÀsi olla siellÀ. Oli kuulemma hyvÀÀ ruokaa ja mukavia ihmisiÀ.

Vierailija
71/488 |
14.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

đŸ€©đŸ˜˜đŸŒșđŸŒ»đŸŒž

Vierailija
72/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Heitettiin ikÀÀnkuin syvemmĂ€lle pimeyteen kuin missĂ€ ennĂ€stÀÀn olin. Musta aukko joka vetÀÀ, pelolla hallintaa. Jossain vaiheessa ajattelin ettĂ€ kuolen lÀÀkkeisiin. Pakko oli pysyĂ€ elossa etten joudu helvettiin. Oli asioita mitĂ€ olisi pitĂ€nyt kĂ€sitellĂ€, ne pyrittiin vain sysÀÀmÀÀn pois. 

Se ympÀristö ja kohtelu on viimeisintÀ mitÀ ihminen tarvitsee siinÀ tilassa, ikÀÀn kuin raskas kuorma ja vankila lisÀÀ siihen pÀÀlle.

Vierailija
73/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heitettiin ikÀÀnkuin syvemmĂ€lle pimeyteen kuin missĂ€ ennĂ€stÀÀn olin. Musta aukko joka vetÀÀ, pelolla hallintaa. Jossain vaiheessa ajattelin ettĂ€ kuolen lÀÀkkeisiin. Pakko oli pysyĂ€ elossa etten joudu helvettiin. Oli asioita mitĂ€ olisi pitĂ€nyt kĂ€sitellĂ€, ne pyrittiin vain sysÀÀmÀÀn pois. 

Se ympÀristö ja kohtelu on viimeisintÀ mitÀ ihminen tarvitsee siinÀ tilassa, ikÀÀn kuin raskas kuorma ja vankila lisÀÀ siihen pÀÀlle.

Ylimielisten hoitajien mukaan "kanssani ei voinut keskustella". Kun en ilmeisesti ollut samaa mieltÀ, huom omista asioistani. Kunnes sitten yhtÀkkiÀ voikin (siis kanssani keskustella, heidÀn mielestÀÀn) ja pÀÀsin ulos.

Vierailija
74/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ilman Jumalan apua olisin tĂ€ysin raadeltu lÀÀkkeillĂ€ lobotomoitu jossain hoitokodissa vankina todennĂ€köisesti 

Vierailija
75/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekĂ€ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessĂ€ hoidossa, joten ehkĂ€ menetelmĂ€t erit. MitÀÀn lÀÀkkeitĂ€ ei ollut pakko syöÀ. 

Julkisella terapiaaei oo,pakkoa pakon perÀÀn vaan. Ja olin itse anoreksian takia. JÀi traumat

Vierailija
76/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ilman Jumalan apua olisin tĂ€ysin raadeltu lÀÀkkeillĂ€ lobotomoitu jossain hoitokodissa vankina todennĂ€köisesti 

Nyt siis opiskelen ja sain juuri uuden työn. Kiitos Jeesus   (vaikka uskokin on nĂ€ille toki psykoosioireilua)

Vierailija
77/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin erittÀin laadukkaassa psykiatrisessa hoidossa n.20 vuotta sitten.

PĂ€ivĂ€t kuluivat yksilöterapiassa, ryhmĂ€terapiassa, taideterapiassa ja muissa vapaaehtois-puuhissa: Askartelu, jumppa, kuntosali, kirjasto, ulkoilu tai kĂ€ytiin jopa elokuvissa illalla tai saunottiin rantasaunassa.

Jokaisella oli myös keittiövuorot. Jokainen pÀivÀ oli myös uuvuttava ja onneksi sai levÀtÀ kahdenhengen huoneessa hiljaa.

Keskustelu oli melko vilkasta, joskus jopa riideltiin. Hoitajat olivat kuin osa porukkaa, erittĂ€in ammattitaitoisia mutta jĂ€meriĂ€.  

MeidĂ€n osastolla ei muistaakseni ollut ns.pyöreÀÀ koppia.

Koska minulla oli ns. tÀydet oikeudet, sain kÀydÀ kaupungilla asioilla tms.

Vaikka hoito oli raskasta ja siihen piti sitoutua, lÀhtisin milloin tahansa uudestaan.

Osasto oli erittÀin viihtyisÀ ja saimme itsekin sisustella esim.pÀivÀsalia.

NykyisessÀ asuinpaikassani oli

Sama. Kuntoutusosastokin oli nimessÀ.vain. mitÀÀn toimintaa ei ollut. IkinÀ

Vierailija
78/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Sama kun vankilan avo-osastolla olisi ollut paitsi pöpilĂ€ssĂ€ ei pÀÀssyt työtoimintaan. 

Vierailija
79/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sama kun vankilan avo-osastolla olisi ollut paitsi pöpilĂ€ssĂ€ ei pÀÀssyt työtoimintaan. 

Vankilassa todennĂ€köisesti ihmisoikeudet toteutuu paremmin 

Vierailija
80/488 |
15.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Hoitajien ja lÀÀkĂ€rien asenne vaihtelee todella paljon.  Koulutuksen lisĂ€ksi tĂ€mĂ€n alan työntekijöiden omalla persoonalla on valtavan suuri merkitys. Löytyy siis tosi veemĂ€isistĂ€ tyypeistĂ€ aivan ihaniin ja empaattisiin tyyppeihin.  Perushoitona Suomessa on lĂ€hinnĂ€ lÀÀkitys ja pĂ€ivĂ€rytmi.  YksilöllistĂ€, juuri omaan tapaukseen liittyvÀÀ hoitoa tai perehtymistĂ€ ei oikeastaan ole. Kova kiire siellĂ€ on nykyisin kirjata ihmisiĂ€ puolikuntoisina ulos. Suurin osa hoitopaikoista on lakkautettu, vaikka tarve tuntuu olevan pĂ€invastainen. LĂ€heiseni ollut osastolla monta kertaa ja hoitojaksoista, monista ikĂ€vistĂ€ tapahtumista ja muutamasta oikein hyvĂ€stĂ€kin, voisi kirjoittaa kirjan. Joskus osasto on kuitenkin se paras vaihtoehto.

Kirjoita seuraavat numerot perÀkkÀin: yhdeksÀn seitsemÀn seitsemÀn