Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (672)
Jo koulussa opetettiin ettÀ jokaisella ihmisellÀ on rajat johon ei kajota.
Syökö henkilökunta ja potilaat samassa pöydÀssÀ samaan aikaan?
IhmisellÀ oikeus mennÀ sekaisin. Voi viedÀ turvaan, ettei ole haitaksi mutta senkin voisi tehdÀ ilman vÀkivaltaa, pakkolÀÀkkeitÀ
Ihmisoikeuksien rikkomista, vĂ€kivalloin ja painostuksella ihmisen alas painamista, niin ettei muita vaan ahdista đą vĂ€hĂ€t vĂ€liĂ€ ko.henkilön omasta ahdistuksesta tms. VĂ€hĂ€t vĂ€liĂ€ koskemattomuudesta, aivoterveydestĂ€, hermoston vaurioista joita ylilÀÀkitsemisellĂ€ aiheutetaan. Jokainen pieni osanen "hoidossa" suunniteltu painostamaan. Kyseenalaistaa ei saa. Aina löytyy keinot kÀÀntÀÀ potilaan syyksi jne. jne.
Mielikuva valkotakkisesta lÀÀkÀristÀ ison piikin kanssa on totta. Antipsykootteja injektoidaan vÀkisin, ellei niitÀ suostu ottamaan.
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeuksien rikkomista, vĂ€kivalloin ja painostuksella ihmisen alas painamista, niin ettei muita vaan ahdista đą vĂ€hĂ€t vĂ€liĂ€ ko.henkilön omasta ahdistuksesta tms. VĂ€hĂ€t vĂ€liĂ€ koskemattomuudesta, aivoterveydestĂ€, hermoston vaurioista joita ylilÀÀkitsemisellĂ€ aiheutetaan. Jokainen pieni osanen "hoidossa" suunniteltu painostamaan. Kyseenalaistaa ei saa. Aina löytyy keinot kÀÀntÀÀ potilaan syyksi jne. jne.
Juuri nÀin. Joutuuko tuonne noin yleensÀ ottaen paremman vÀen porukkaa? Onko suomenruotsalainen ikinÀ ollut pakkohoidossa?
TylsÀÀ
Ihan stanan tylsÀÀ ja syödÀÀn vÀhÀn vÀliÀ. MitÀÀn ei tapahdu. Nukut syöt ja nukut.
Kiusatut joutuu sinne eivÀt niinkÀÀn kiusaajat. Kiusaajista tulee suomessa mm. presidenttejÀ ja muita poliitikkoja. SiinÀ nÀette suomalaisen arvomaailman. Kiusatut junaillaan oirehtiessaan hullujenhuoneelle, jotta kiusaajia ei tarvitse laittaa ruotuun. Kiusatut yleensÀ kuitenkin helpompia ihmisiÀ. Samaa kastia siis ovat keskenenÀÀn ja luoneet kiusaajat itselleen edullisen systeemiin itseÀÀn palvelevan kiusatut jÀÀ ulkopuolelle ns. mt potilaina leima otsassaan. Vaikka ihan terve todellisuudessa aluperin olit. Kun lopulta alat jotenki reagoida kiusaamiseen henkisesti oletkin yhtÀkkiÀ se "hullu". NÀin se homma usein menee. Samoin kÀvi pojalleni jota alettiin jo ihan pienenÀ kiusata kun kylÀn kiusaaja paskakasat hyppi hÀnen pÀÀllÀÀn leikkipuistossa ja hÀn lopulta joutui osastohoitoon. EntÀ kiusaajat, ei mitÀÀn heille tietenkÀÀn. Hoitaja kuvaili kiusattua poikaani omahyvÀiseksi vaikka totuus oli, ettÀ hÀn oli aina kiusaavia kavereitaan kohtaan antelias ja mm. pyysi ettÀ ostan heillekin limpparit kuumana kesÀ pÀivÀnÀ. Kiusaavat paskat olivat sitten kaadelleet hÀnen ostamat limpparit maahan ja menivÀt kerran kotioven taakse kuvaamaan hÀntÀ kun hÀn oli yksin, jonne naapuri onneksi ehti soittaa poliisit hÀtiin. Vahingot meidÀn perheelle suuret.
Vierailija kirjoitti:
Kiusatut joutuu sinne eivÀt niinkÀÀn kiusaajat. Kiusaajista tulee suomessa mm. presidenttejÀ ja muita poliitikkoja. SiinÀ nÀette suomalaisen arvomaailman. Kiusatut junaillaan oirehtiessaan hullujenhuoneelle, jotta kiusaajia ei tarvitse laittaa ruotuun. Kiusatut yleensÀ kuitenkin helpompia ihmisiÀ. Samaa kastia siis ovat keskenenÀÀn ja luoneet kiusaajat itselleen edullisen systeemiin itseÀÀn palvelevan kiusatut jÀÀ ulkopuolelle ns. mt potilaina leima otsassaan. Vaikka ihan terve todellisuudessa aluperin olit. Kun lopulta alat jotenki reagoida kiusaamiseen henkisesti oletkin yhtÀkkiÀ se "hullu". NÀin se homma usein menee. Samoin kÀvi pojalleni jota alettiin jo ihan pienenÀ kiusata kun kylÀn kiusaaja paskakasat hyppi hÀnen pÀÀllÀÀn leikkipuistossa ja hÀn lopulta joutui osastohoitoon. EntÀ kiusaajat, ei mitÀÀn heille tietenkÀÀn. Hoitaja kuvaili kiusattua poikaani omahyvÀiseksi vaikka totuus oli, ettÀ hÀn oli aina kiusaavia kavereitaan kohtaan antelias ja mm. pyysi ettÀ ostan heillekin limpparit kuumana kesÀ pÀivÀnÀ. Kiusaavat paskat olivat sitten kaadelleet hÀnen ostamat limpparit maahan ja menivÀt kerran kotioven taakse kuvaamaan hÀntÀ kun hÀn oli yksin, jonne naapuri onneksi ehti soittaa poliisit hÀtiin. Vahingot meidÀn perheelle suuret.
HyvÀ esimerkki, lisÀksi saa vielÀ haukkua pÀÀlle tuossa tapauksessa "omahyvÀiseksi"
Vierailija kirjoitti:
Onko totta ettÀ osastolle tulevilta potilailta tarkastetaan ruumiinaukot?
Ei ole tarkastettu, enkÀ tiedÀ ettÀ muiltakaan olisi psykiatriassa. PÀihdehoidosta olen kuullut tuollaista, jos on ollut epÀily ettÀ joku salakuljettaa mukanaan kiellettyjÀ aineita.
Vierailija kirjoitti:
Syökö henkilökunta ja potilaat samassa pöydÀssÀ samaan aikaan?
Ei. Sairaalaruokailu koskee vain potilaita. Henkilökunta syö omia evÀitÀ omassa taukohuoneessaan tai kÀy sairaalan henkilöstöravintolassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisoikeuksien rikkomista, vĂ€kivalloin ja painostuksella ihmisen alas painamista, niin ettei muita vaan ahdista đą vĂ€hĂ€t vĂ€liĂ€ ko.henkilön omasta ahdistuksesta tms. VĂ€hĂ€t vĂ€liĂ€ koskemattomuudesta, aivoterveydestĂ€, hermoston vaurioista joita ylilÀÀkitsemisellĂ€ aiheutetaan. Jokainen pieni osanen "hoidossa" suunniteltu painostamaan. Kyseenalaistaa ei saa. Aina löytyy keinot kÀÀntÀÀ potilaan syyksi jne. jne.
Juuri nÀin. Joutuuko tuonne noin yleensÀ ottaen paremman vÀen porukkaa? Onko suomenruotsalainen ikinÀ ollut pakkohoidossa?
On ollut.
Vierailija kirjoitti:
Onko potilailla mahdollisuutta kuntoilla? Eli onko osastolla esimerkiksi kuntosali?
Ei osastolla ole, mutta sairaalassa kyllÀ on. Kuntosalilla kÀytiin yhdessÀ pienen ryhmÀn kanssa, ulkoilemaan pÀÀsi joka pÀivÀ. Liikkuiseen kannustettiin.
Vierailija kirjoitti:
SitÀ en ymmÀrrÀ ettei kanttiinista saa kortsuja. Osastolla kuitenkin heilutetaan peittoa vaikka sÀÀnnöt miten kieltÀÀ.
Jotkut hoitajat antaa potilaille sÀÀlipillua.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
MissÀ tÀllaista yksityistÀ psykiatrista osastohoita saa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveÀ. VielÀ hirveÀmpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettÀ nyt on niin huono olo, ettÀ tarvitsen apua.
Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkÀsin, ettÀ yksi mies tulee yöllÀ huoneeseeni.
Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana.
Kun lÀhdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, ÀlÀ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt.
Kamala paikka.Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đ„° Olin vaan niin joo đđđđđ
Halveksin.
MitÀ vÀkivaltaa koit, mitÀ sinulle tapahtui?
Vierailija kirjoitti:
HyvÀ puoli on se ettÀ missÀÀn muualla yhteiskunnassa en ole kokenut samanlaista halveksintaa kuin hoitajilta ja lÀÀkÀreiltÀ ilmeisesti juuri mt-diagnoosin vuoksi? Ei koulussa, ei työelÀmÀssÀ, ei ystÀvÀpiirissÀ jne. Alaspainaminen ja halveksinta tulee "hoito"taholta ja jÀÀ osaston seinien sisÀpuolelle. SiellÀ pilkataan tulotilannettasi jne.
En ole kokenut ollenkaan noin, vaan minulle oltin erittÀin asiallisia. Mutta on varmaan erilaista eri paikoissa. Olin avoimella osastolla (en siis suljetulla) ja kÀvin osastolta bussilla työhaastattelussakin, sain uuden työpaikan. Sairastumiseni liittyi edellisen työpaikan työpaikkakiusaamiseen, joten uusi työpaikka oli tarpeen. En tietenkÀÀn haastattelussa maininnut ettÀ olin osastohoidossa. Olin silloin jo aika hyvÀssÀ kunnossa ja pian sen jÀlkeen pÀÀsin jo kotiin.
HyvÀ puoli on se ettÀ missÀÀn muualla yhteiskunnassa en ole kokenut samanlaista halveksintaa kuin hoitajilta ja lÀÀkÀreiltÀ ilmeisesti juuri mt-diagnoosin vuoksi? Ei koulussa, ei työelÀmÀssÀ, ei ystÀvÀpiirissÀ jne. Alaspainaminen ja halveksinta tulee "hoito"taholta ja jÀÀ osaston seinien sisÀpuolelle. SiellÀ pilkataan tulotilannettasi jne.