Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂
Miten alistetussa asemassa siellä on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (138)
Siitä ny on ainakin +20 vuotta mun pakollisesta pöpilänreissusta. Säilytystä se oli. Ainoa aktiviteetti tupakkakopissa tupakointi. Äärimmäisen tylsät ja pakolliset 3 kuukautta. Sen jälkeen ei o tarvinnu enää pönttölään mennä.
Osastolla oltiin kuin sillit purkissa, sillä joulu osu just mun ajalle. Ja tiiättekö joulu ja uusivuosi on pöpilän sesonkiaikaa. Potilaspaikat naris liitoksistaan, koska populaa vaan tuli. Kahen hengen huoneeseen tungettiin 4 potilasta. Mitään yksiöitä ollu ku yksi ja hamekansanosaa edustavalla potilaalla oli se osaston ainoa yksityishuone. Muutamat vessat käytävillä ja suihkuhuoneen ovee ei saanu edes lukkoon. Se oli vaan siedettävä se, että kun oot suihkus et sinne voi pölähtää miespuolinen potilas ihan vaan huvikseen.
Ruokaa sai ajallaan neljästi päivässä ja mitään ideologisia erikoisdieettejä (kasvis+vegaani) ei saanu. Se oli voi voi, jos ei voinu jotakin syödä. Pakolliset lääkkeet ajallaan aamulla ja illalla, hoitsujen kyttäävien silmien alla. Jos ei ottanu ni sit tuli piikkiä hanuriin halusi tai ei. Tunnin ulkoilulupa per päivä, kerkeshän siinä just Ärrälle ja takasi. Kaljat ne vei jos oli niitä ostanu kioskireissulla eikä kiskonu matkalla kaikkia :D
Kaikki laukut ja pussit kateltiin silmämääräsesti läpi ku tuli lomilta. Kaikki maholliset millä ois voinu itteä tai muita satuttaa otettiin pois, mukaan lukien puhelimen laturi. Yöksi piti viedä puhelin kansliaan lataukseen ja se oli voi voi jos siitä akku loppu keskellä päivää. Sterkkojen johto piti viedä myös kansliaan yöksi, ihan kuin vain yöllä potilaat pimahtais. Hassu sääntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista se psykiatrinen hoito sitten pitäisi olla?
Kyllä siellä voitaisiin nykyisilläkin resursseilla saada ihan näkyvä muutos aikaiseksi. Kuten ketjussa on mainittu, hoitajat lukittautuvat toimistoon siksi ajaksi kun eivät ole kahvihuoneessa. Potilaat saavat pärjätä keskenään ja heitä tarkkaillaan kameroista (jos edes tarkkaillaan). Miksi henkilökunta tai edes joku heistä vuorollaan vietä aikaa potilaiden kanssa vuorollaan? Anna kun arvaan: kirjaaminen. Mikä järki tuossa on, että joka risaus täytyy kirjata? Se muodostaa kaiken lisäksi tietoturvariskin.
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, jopa lasta synnyttäessä. Sen lisäksi, että kirjataan, niin myös luetaan niitä kirjauksia ajan kuluksi. Hoitajat on uteliaita.
No mitä muutakaan teet tylsyyksissäs?
Pakkolääkkeillä tehdään toimintakyvyttömäksi, sen jälkeen sanotaan että henkilö on toimintakyvytön psykiatristen ongelmien vuoksi
Lääkkeet joita he tarjoavat kannattaa ottaa, jos ei ota niin laittavat pistoksen pakaraan halusit tai et
Jos on nainen, kannattaa olla varovainen sinne päätyneiden miesten suhteen. Kaikilla ei ole hyvät mielessä
Opiskelijat olivat silloin enemmän minun kanssa tekemisissä kuin viralliset hoitajat. Olivat mukavia
Pääsin ulkoilemaan kiitos opiskelijoiden. En siis saanut aluksi suorittaa kävelyitä yksin, vasta useamman kerran opiskelijan kanssa kävelyn jälkeen hoidon loppuvaiheilla pääsin yksin kävelemään kunhan olin sovitussa ajassa takaisin
Tämmösiä muistin
Vierailija kirjoitti:
Lääkkeet joita he tarjoavat kannattaa ottaa, jos ei ota niin laittavat pistoksen pakaraan halusit tai et
Jos on nainen, kannattaa olla varovainen sinne päätyneiden miesten suhteen. Kaikilla ei ole hyvät mielessä
Opiskelijat olivat silloin enemmän minun kanssa tekemisissä kuin viralliset hoitajat. Olivat mukavia
Pääsin ulkoilemaan kiitos opiskelijoiden. En siis saanut aluksi suorittaa kävelyitä yksin, vasta useamman kerran opiskelijan kanssa kävelyn jälkeen hoidon loppuvaiheilla pääsin yksin kävelemään kunhan olin sovitussa ajassa takaisin
Tämmösiä muistin
Joo olen nainen, lähentelyä ja seksiehdottelua
Pistos laitettiin vaikka otin lääkkeet, täyttä mielivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmösiä muistin
Ja siis ihan väkivaltaa. Yhdelle miehelle oli vartijat tulleet väkivalloin pitäneet ja piikitetty. Missään vaiheessa en nähnyt tämän henkilön toimivan väkivaltaisesti, uhkaavasti tms. Itseäni piikitettiin koska olin eri mieltä asioista, mikä selvisi kannasta.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekä sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessä hoidossa, joten ehkä menetelmät erit. Mitään lääkkeitä ei ollut pakko syöä.
En tiennytkään, että Suomessa on myös yksityisiä mielisairaaloita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kenellekään ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lähinnä hoito perustuu lääkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lääkkeet, syödään ja nukutaan. Mutta itse asiassa tämä onkin se kuntoutuksen perusta, tästä lähdetään. Tämä on se yksi tärkeimmistä asioista.
Ei se nyt mitään haittaakaan olis että työntekijöille jäis aikaa keskustella ihmisten kanssa , päin vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa määrin miten ihmisiä kohdellaan ja kohdataan
Se on vähän eri asia keskustella jonkun psyykkisesti sairaan kanssa, ei voi ihan mitä vaan sanoa ja täytyy tuntea toinen ihminen tai ainakin hänen sairaushistoriansa todella hyvin. Muuten voi aiheuttaa pahaa vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kenellekään ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lähinnä hoito perustuu lääkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lääkkeet, syödään ja nukutaan. Mutta itse asiassa tämä onkin se kuntoutuksen perusta, tästä lähdetään. Tämä on se yksi tärkeimmistä asioista.
Ei se nyt mitään haittaakaan olis että työntekijöille jäis aikaa keskustella ihmisten kanssa , päin vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa määrin miten ihmisiä kohdellaan ja kohdataan
Se on vähän eri asia keskustella jonkun psyykkisesti sairaan kanssa, ei voi ihan mitä vaan sanoa ja täytyy tuntea toinen ihminen tai ainakin hänen sairaushi
Ainoat hyvät kohtaamiset osastolla joita oli n. 2 oli normaali inhimillinen kohtelu ja keskustelu, ei ylhäältäpäin sanelu. Naishoitajat harjoitti tätä paremmin tietämistä asioistani, miehet kuunteli. Johtuikohan siitä että itse olen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämmösiä muistin
Ja tämän sain tietää huonekaveriltani joka itki siellä järkyttyneenä. Ja itseasiassa heti kun ystävystyimme tämän huonetoverin kanssa erotettiin meidät eri huoneisiin. :D eli tämä koettiin jotenkin uhkaavana hoitohenkilökunnan puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siellä voitaisiin nykyisilläkin resursseilla saada ihan näkyvä muutos aikaiseksi. Kuten ketjussa on mainittu, hoitajat lukittautuvat toimistoon siksi ajaksi kun eivät ole kahvihuoneessa. Potilaat saavat pärjätä keskenään ja heitä tarkkaillaan kameroista (jos edes tarkkaillaan). Miksi henkilökunta tai edes joku heistä vuorollaan vietä aikaa potilaiden kanssa vuorollaan? Anna kun arvaan: kirjaaminen. Mikä järki tuossa on, että joka risaus täytyy kirjata? Se muodostaa kaiken lisäksi tietoturvariskin.
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, jopa lasta synnyttäessä. Sen lisäksi, että kirjataan, niin myös luetaan niitä kirjauksia ajan kuluksi. Hoitajat on uteliaita.
Nykyisin ihmiset valittavat herkästi hoidoista. Oman oikeusturvan vuoksi hoitohenkilökunnan täytyy korjata kaikki pienintä tapahtumaa ja sanaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, jopa lasta synnyttäessä. Sen lisäksi, että kirjataan, niin myös luetaan niitä kirjauksia ajan kuluksi. Hoit
Mistäköhän tyytymättömyys hoitoon ja valitukset johtuu? Vain siitä että kaikki ovat niin hulluja? Itsekin valitin hoidosta ja mitä sitten, vastaus tuli pilkalliseen sävyyn? Selkeästi ykkösenä on hoitajien oikeusturva ja sen suojeleminen, potilaista nyt ei niin väliä, potilaiden asioista juorutaan avoimesti, herkät ja henkilökohtaiset asiat vapaata riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, jopa lasta synnyttäessä. Sen lisäksi, että kirjataan, n
Valitus tapauksissa THL syyllistää herkästi hoitohenkilökuntaa, että kirjaukset ovat puutteellisia.
Vierailija kirjoitti:
Siitä ny on ainakin +20 vuotta mun pakollisesta pöpilänreissusta. Säilytystä se oli. Ainoa aktiviteetti tupakkakopissa tupakointi. Äärimmäisen tylsät ja pakolliset 3 kuukautta. Sen jälkeen ei o tarvinnu enää pönttölään mennä.
Osastolla oltiin kuin sillit purkissa, sillä joulu osu just mun ajalle. Ja tiiättekö joulu ja uusivuosi on pöpilän sesonkiaikaa. Potilaspaikat naris liitoksistaan, koska populaa vaan tuli. Kahen hengen huoneeseen tungettiin 4 potilasta. Mitään yksiöitä ollu ku yksi ja hamekansanosaa edustavalla potilaalla oli se osaston ainoa yksityishuone. Muutamat vessat käytävillä ja suihkuhuoneen ovee ei saanu edes lukkoon. Se oli vaan siedettävä se, että kun oot suihkus et sinne voi pölähtää miespuolinen potilas ihan vaan huvikseen.
Ruokaa sai ajallaan neljästi päivässä ja mitään ideologisia erikoisdieettejä (kasvis+vegaani) ei saanu. Se oli voi voi, jos ei voinu jotakin syödä. Pakolliset lääkkeet aja
Joo tämä sillit purkissa tuttu, ei missään omaa rauhaa. Joku yksi huone minne sai mennä. Ja kappas vaan siitäkin sanottiin "eristäytyminen voi olla sairauden oire" 💩
Voi luoja mitä "ammattilaisia" 😭
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, jopa last
Mikä kertoo vain sitä, että valitus on todennäköisesti tehty aiheesta ja kappas kummaa, valituksen aiheuttajaa ei näy kirjauksissa lainkaan. Jätetty vain kokonaan kirjaamatta. Mitä virkaa tuollaisella kirjauksella edes on? Tuohan on vääristelyä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslääkärissä, jopa lasta synnyttäessä. Sen lisäksi, että kirjataan, niin myös luetaan niitä kirjauksia ajan kuluksi. Hoit
Niillä koneilla pääsee myös nettiin. Siellä he surffaileivat suuren osan aikaa varmaan, eivät potilaapapereita lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista sairaalassa nyt on. Päivän kohokohdat on ruokailut ja lääkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on täysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitään tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissä potilaiden kanssa ja potilaita vältellään kaikin keinoin.
Se on pelkkää säilömistä. Potilaat keskenään tukee toisiaan, näin karkeasti ilmaisten.
Vähättelyä ja ivaamista hoitohenkilökunnan puolelta, sekä osaamattomuutta paikataan ylimielisyydellä.
Sitä vaan "paranee" kun sieltä haluaa omaan kotiinsa, koska se oma kotikin on parempi kuin paikka missä ihmisoikeuksiasi poljetaan päivittäin. 😥
Köyhille tarkoitettuja säilöntäpaikkoja ovat. Kun nuhteetönta rikoksetonta kansalaista voi vankilaankaan laittaa. Oletuksena kuitenkin on, että köyhä väestö on jotenkin uhaksi järjestykselle. Käytännössä siis osastolla ympärillesi muotoutuu teatterinäytös, jonka tarkoitus on työllistää nämä muut henkilöt. Jos on jotenkin erilainen joukosta erottuva, niin ottavat tarkkailujaksolle sairaalaan. Testaavat tarkkailussa toimintakykyä eri tilanteissa, eli hyvin tyypillistä on kokea väkivaltaa noissa paikoissa, kun haluavat tietää miten siihen potilas suhtautuu.
Monessa suomea modernimmassa länsimaassa laitosmuotoisesta hoidosta on luovuttu eettisten ongelmien vuoksi, joissain jopa kokonaan, mainittakoon esimerkiksi, että länsinaapurimaassa on ns. öppet tvångvård, jolloin pakkohoitojaksolla oleva henkilö voi oleilla kokonaan kotonaan, kunhan sitoutuu lääkehoitoon.
En ole itse ollut, mutta veljeni on ollut. Hän joutui hoitoon kun löi tuntematonta nyrkillä, poliisit otti kiinni ja huomasi että nyt taitaa olla psykoosissa. Ne vei sen päivystykseen, josta osastolle. Heti ekana iltana veli oli saanut raivokohtauksen kun ei ollut suostunut ottamaan lääkettä ja yritti pistää koko jengin matalaksi. Sen seurauksena hänet pakkolääkittiin ja sidottiin eristys huoneeseen. Kun raivo oli laantunut parin päivän jälkeen, pääsi hän pois. Sitten aloitettiin lääkityksiä, joiden ansiosta veljen psykoosi meni ohi. Ikävää vain hän lopetti lääkkeet kun pääsi hoidosta ja joutui pian takaisin. Uskoisin että hän on ollut hoidossa ainakin 5 kertaa, sairaus on vaikea hyväksyä ja raskasta omaisille. Nyt hänellä on mennyt pidempään hyvin, mutta kyllä se pelko edelleen on että lopettaa lääkkeet.
Lääkkeitä ja sormien pyöritystä