Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (429)
SiitĂ€ ny on ainakin +20 vuotta mun pakollisesta pöpilĂ€nreissusta. SĂ€ilytystĂ€ se oli. Ainoa aktiviteetti tupakkakopissa tupakointi. ĂĂ€rimmĂ€isen tylsĂ€t ja pakolliset 3 kuukautta. Sen jĂ€lkeen ei o tarvinnu enÀÀ pönttölÀÀn mennĂ€.
Osastolla oltiin kuin sillit purkissa, sillÀ joulu osu just mun ajalle. Ja tiiÀttekö joulu ja uusivuosi on pöpilÀn sesonkiaikaa. Potilaspaikat naris liitoksistaan, koska populaa vaan tuli. Kahen hengen huoneeseen tungettiin 4 potilasta. MitÀÀn yksiöitÀ ollu ku yksi ja hamekansanosaa edustavalla potilaalla oli se osaston ainoa yksityishuone. Muutamat vessat kÀytÀvillÀ ja suihkuhuoneen ovee ei saanu edes lukkoon. Se oli vaan siedettÀvÀ se, ettÀ kun oot suihkus et sinne voi pölÀhtÀÀ miespuolinen potilas ihan vaan huvikseen.
Ruokaa sai ajallaan neljĂ€sti pĂ€ivĂ€ssĂ€ ja mitÀÀn ideologisia erikoisdieettejĂ€ (kasvis+vegaani) ei saanu. Se oli voi voi, jos ei voinu jotakin syödĂ€. Pakolliset lÀÀkkeet ajallaan aamulla ja illalla, hoitsujen kyttÀÀvien silmien alla. Jos ei ottanu ni sit tuli piikkiĂ€ hanuriin halusi tai ei. Tunnin ulkoilulupa per pĂ€ivĂ€, kerkeshĂ€n siinĂ€ just ĂrrĂ€lle ja takasi. Kaljat ne vei jos oli niitĂ€ ostanu kioskireissulla eikĂ€ kiskonu matkalla kaikkia :D
Kaikki laukut ja pussit kateltiin silmÀmÀÀrÀsesti lÀpi ku tuli lomilta. Kaikki maholliset millÀ ois voinu itteÀ tai muita satuttaa otettiin pois, mukaan lukien puhelimen laturi. Yöksi piti viedÀ puhelin kansliaan lataukseen ja se oli voi voi jos siitÀ akku loppu keskellÀ pÀivÀÀ. Sterkkojen johto piti viedÀ myös kansliaan yöksi, ihan kuin vain yöllÀ potilaat pimahtais. Hassu sÀÀntö.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Millaista se psykiatrinen hoito sitten pitÀisi olla?
KyllÀ siellÀ voitaisiin nykyisillÀkin resursseilla saada ihan nÀkyvÀ muutos aikaiseksi. Kuten ketjussa on mainittu, hoitajat lukittautuvat toimistoon siksi ajaksi kun eivÀt ole kahvihuoneessa. Potilaat saavat pÀrjÀtÀ keskenÀÀn ja heitÀ tarkkaillaan kameroista (jos edes tarkkaillaan). Miksi henkilökunta tai edes joku heistÀ vuorollaan vietÀ aikaa potilaiden kanssa vuorollaan? Anna kun arvaan: kirjaaminen. MikÀ jÀrki tuossa on, ettÀ joka risaus tÀytyy kirjata? Se muodostaa kaiken lisÀksi tietoturvariskin.
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslÀÀkÀrissÀ, jopa lasta synnyttÀessÀ. Sen lisÀksi, ettÀ kirjataan, niin myös luetaan niitÀ kirjauksia ajan kuluksi. Hoitajat on uteliaita.
No mitÀ muutakaan teet tylsyyksissÀs?
PakkolÀÀkkeillÀ tehdÀÀn toimintakyvyttömÀksi, sen jÀlkeen sanotaan ettÀ henkilö on toimintakyvytön psykiatristen ongelmien vuoksi
LÀÀkkeet joita he tarjoavat kannattaa ottaa, jos ei ota niin laittavat pistoksen pakaraan halusit tai et
Jos on nainen, kannattaa olla varovainen sinne pÀÀtyneiden miesten suhteen. Kaikilla ei ole hyvÀt mielessÀ
Opiskelijat olivat silloin enemmÀn minun kanssa tekemisissÀ kuin viralliset hoitajat. Olivat mukavia
PÀÀsin ulkoilemaan kiitos opiskelijoiden. En siis saanut aluksi suorittaa kÀvelyitÀ yksin, vasta useamman kerran opiskelijan kanssa kÀvelyn jÀlkeen hoidon loppuvaiheilla pÀÀsin yksin kÀvelemÀÀn kunhan olin sovitussa ajassa takaisin
TÀmmösiÀ muistin
Vierailija kirjoitti:
LÀÀkkeet joita he tarjoavat kannattaa ottaa, jos ei ota niin laittavat pistoksen pakaraan halusit tai et
Jos on nainen, kannattaa olla varovainen sinne pÀÀtyneiden miesten suhteen. Kaikilla ei ole hyvÀt mielessÀ
Opiskelijat olivat silloin enemmÀn minun kanssa tekemisissÀ kuin viralliset hoitajat. Olivat mukavia
PÀÀsin ulkoilemaan kiitos opiskelijoiden. En siis saanut aluksi suorittaa kÀvelyitÀ yksin, vasta useamman kerran opiskelijan kanssa kÀvelyn jÀlkeen hoidon loppuvaiheilla pÀÀsin yksin kÀvelemÀÀn kunhan olin sovitussa ajassa takaisin
TÀmmösiÀ muistin
Joo olen nainen, lÀhentelyÀ ja seksiehdottelua
Pistos laitettiin vaikka otin lÀÀkkeet, tÀyttÀ mielivaltaa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀmmösiÀ muistin
Ja siis ihan vÀkivaltaa. Yhdelle miehelle oli vartijat tulleet vÀkivalloin pitÀneet ja piikitetty. MissÀÀn vaiheessa en nÀhnyt tÀmÀn henkilön toimivan vÀkivaltaisesti, uhkaavasti tms. ItseÀni piikitettiin koska olin eri mieltÀ asioista, mikÀ selvisi kannasta.
Vierailija kirjoitti:
Oli tosi mukavaa ja rentouttavaa sekÀ sain todella paljon terapiaa. Olin yksityisessÀ hoidossa, joten ehkÀ menetelmÀt erit. MitÀÀn lÀÀkkeitÀ ei ollut pakko syöÀ.
En tiennytkÀÀn, ettÀ Suomessa on myös yksityisiÀ mielisairaaloita
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lÀhinnÀ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tÀmÀ onkin se kuntoutuksen perusta, tÀstÀ lÀhdetÀÀn. TÀmÀ on se yksi tÀrkeimmistÀ asioista.
Ei se nyt mitÀÀn haittaakaan olis ettÀ työntekijöille jÀis aikaa keskustella ihmisten kanssa , pÀin vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa mÀÀrin miten ihmisiÀ kohdellaan ja kohdataan
Se on vÀhÀn eri asia keskustella jonkun psyykkisesti sairaan kanssa, ei voi ihan mitÀ vaan sanoa ja tÀytyy tuntea toinen ihminen tai ainakin hÀnen sairaushistoriansa todella hyvin. Muuten voi aiheuttaa pahaa vahinkoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lÀhinnÀ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tÀmÀ onkin se kuntoutuksen perusta, tÀstÀ lÀhdetÀÀn. TÀmÀ on se yksi tÀrkeimmistÀ asioista.
Ei se nyt mitÀÀn haittaakaan olis ettÀ työntekijöille jÀis aikaa keskustella ihmisten kanssa , pÀin vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa mÀÀrin miten ihmisiÀ kohdellaan ja kohdataan
Se on vÀhÀn eri asia keskustella jonkun psyykkisesti sairaan kanssa, ei voi ihan mitÀ vaan sanoa ja tÀytyy tuntea toinen ihminen tai ainakin hÀnen sairaushi
Ainoat hyvÀt kohtaamiset osastolla joita oli n. 2 oli normaali inhimillinen kohtelu ja keskustelu, ei ylhÀÀltÀpÀin sanelu. Naishoitajat harjoitti tÀtÀ paremmin tietÀmistÀ asioistani, miehet kuunteli. Johtuikohan siitÀ ettÀ itse olen nainen?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
TÀmmösiÀ muistin
Ja tÀmÀn sain tietÀÀ huonekaveriltani joka itki siellÀ jÀrkyttyneenÀ. Ja itseasiassa heti kun ystÀvystyimme tÀmÀn huonetoverin kanssa erotettiin meidÀt eri huoneisiin. :D eli tÀmÀ koettiin jotenkin uhkaavana hoitohenkilökunnan puolesta
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
KyllÀ siellÀ voitaisiin nykyisillÀkin resursseilla saada ihan nÀkyvÀ muutos aikaiseksi. Kuten ketjussa on mainittu, hoitajat lukittautuvat toimistoon siksi ajaksi kun eivÀt ole kahvihuoneessa. Potilaat saavat pÀrjÀtÀ keskenÀÀn ja heitÀ tarkkaillaan kameroista (jos edes tarkkaillaan). Miksi henkilökunta tai edes joku heistÀ vuorollaan vietÀ aikaa potilaiden kanssa vuorollaan? Anna kun arvaan: kirjaaminen. MikÀ jÀrki tuossa on, ettÀ joka risaus tÀytyy kirjata? Se muodostaa kaiken lisÀksi tietoturvariskin.
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslÀÀkÀrissÀ, jopa lasta synnyttÀessÀ. Sen lisÀksi, ettÀ kirjataan, niin myös luetaan niitÀ kirjauksia ajan kuluksi. Hoitajat on uteliaita.
Nykyisin ihmiset valittavat herkÀsti hoidoista. Oman oikeusturvan vuoksi hoitohenkilökunnan tÀytyy korjata kaikki pienintÀ tapahtumaa ja sanaa myöten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslÀÀkÀrissÀ, jopa lasta synnyttÀessÀ. Sen lisÀksi, ettÀ kirjataan, niin myös luetaan niitÀ kirjauksia ajan kuluksi. Hoit
MistÀköhÀn tyytymÀttömyys hoitoon ja valitukset johtuu? Vain siitÀ ettÀ kaikki ovat niin hulluja? Itsekin valitin hoidosta ja mitÀ sitten, vastaus tuli pilkalliseen sÀvyyn? SelkeÀsti ykkösenÀ on hoitajien oikeusturva ja sen suojeleminen, potilaista nyt ei niin vÀliÀ, potilaiden asioista juorutaan avoimesti, herkÀt ja henkilökohtaiset asiat vapaata riistaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslÀÀkÀrissÀ, jopa lasta synnyttÀessÀ. Sen lisÀksi, ettÀ kirjataan, n
Valitus tapauksissa THL syyllistÀÀ herkÀsti hoitohenkilökuntaa, ettÀ kirjaukset ovat puutteellisia.
Vierailija kirjoitti:
SiitĂ€ ny on ainakin +20 vuotta mun pakollisesta pöpilĂ€nreissusta. SĂ€ilytystĂ€ se oli. Ainoa aktiviteetti tupakkakopissa tupakointi. ĂĂ€rimmĂ€isen tylsĂ€t ja pakolliset 3 kuukautta. Sen jĂ€lkeen ei o tarvinnu enÀÀ pönttölÀÀn mennĂ€.
Osastolla oltiin kuin sillit purkissa, sillÀ joulu osu just mun ajalle. Ja tiiÀttekö joulu ja uusivuosi on pöpilÀn sesonkiaikaa. Potilaspaikat naris liitoksistaan, koska populaa vaan tuli. Kahen hengen huoneeseen tungettiin 4 potilasta. MitÀÀn yksiöitÀ ollu ku yksi ja hamekansanosaa edustavalla potilaalla oli se osaston ainoa yksityishuone. Muutamat vessat kÀytÀvillÀ ja suihkuhuoneen ovee ei saanu edes lukkoon. Se oli vaan siedettÀvÀ se, ettÀ kun oot suihkus et sinne voi pölÀhtÀÀ miespuolinen potilas ihan vaan huvikseen.
Ruokaa sai ajallaan neljÀsti pÀivÀssÀ ja mitÀÀn ideologisia erikoisdieettejÀ (kasvis+vegaani) ei saanu. Se oli voi voi, jos ei voinu jotakin syödÀ. Pakolliset lÀÀkkeet aja
Joo tĂ€mĂ€ sillit purkissa tuttu, ei missÀÀn omaa rauhaa. Joku yksi huone minne sai mennĂ€. Ja kappas vaan siitĂ€kin sanottiin "eristĂ€ytyminen voi olla sairauden oire" đ©
Voi luoja mitĂ€ "ammattilaisia" đ
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslÀÀkÀrissÀ, jopa last
MikÀ kertoo vain sitÀ, ettÀ valitus on todennÀköisesti tehty aiheesta ja kappas kummaa, valituksen aiheuttajaa ei nÀy kirjauksissa lainkaan. JÀtetty vain kokonaan kirjaamatta. MitÀ virkaa tuollaisella kirjauksella edes on? Tuohan on vÀÀristelyÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuota samaa kirjausta on joka paikassa. Tavallisessa terveyskeskuksessa, hammaslÀÀkÀrissÀ, jopa lasta synnyttÀessÀ. Sen lisÀksi, ettÀ kirjataan, niin myös luetaan niitÀ kirjauksia ajan kuluksi. Hoit
NiillÀ koneilla pÀÀsee myös nettiin. SiellÀ he surffaileivat suuren osan aikaa varmaan, eivÀt potilaapapereita lukemassa.
Vierailija kirjoitti:
Millaista sairaalassa nyt on. PÀivÀn kohokohdat on ruokailut ja lÀÀkkeenjako. Loppuaika vaan odotellaan. Pakkohoidossa on tÀysin alisteisessa asemassa. Ei ole mitÀÀn tietoa milloin saat seuraavan kerran raitista ilmaa. Hoitajia vituttaa olla tekemisissÀ potilaiden kanssa ja potilaita vÀltellÀÀn kaikin keinoin.
Se on pelkkÀÀ sÀilömistÀ. Potilaat keskenÀÀn tukee toisiaan, nÀin karkeasti ilmaisten.
VÀhÀttelyÀ ja ivaamista hoitohenkilökunnan puolelta, sekÀ osaamattomuutta paikataan ylimielisyydellÀ.
SitĂ€ vaan "paranee" kun sieltĂ€ haluaa omaan kotiinsa, koska se oma kotikin on parempi kuin paikka missĂ€ ihmisoikeuksiasi poljetaan pĂ€ivittĂ€in. đ„
Köyhille tarkoitettuja sÀilöntÀpaikkoja ovat. Kun nuhteetönta rikoksetonta kansalaista voi vankilaankaan laittaa. Oletuksena kuitenkin on, ettÀ köyhÀ vÀestö on jotenkin uhaksi jÀrjestykselle. KÀytÀnnössÀ siis osastolla ympÀrillesi muotoutuu teatterinÀytös, jonka tarkoitus on työllistÀÀ nÀmÀ muut henkilöt. Jos on jotenkin erilainen joukosta erottuva, niin ottavat tarkkailujaksolle sairaalaan. Testaavat tarkkailussa toimintakykyÀ eri tilanteissa, eli hyvin tyypillistÀ on kokea vÀkivaltaa noissa paikoissa, kun haluavat tietÀÀ miten siihen potilas suhtautuu.
Monessa suomea modernimmassa lÀnsimaassa laitosmuotoisesta hoidosta on luovuttu eettisten ongelmien vuoksi, joissain jopa kokonaan, mainittakoon esimerkiksi, ettÀ lÀnsinaapurimaassa on ns. öppet tvÄngvÄrd, jolloin pakkohoitojaksolla oleva henkilö voi oleilla kokonaan kotonaan, kunhan sitoutuu lÀÀkehoitoon.
En ole itse ollut, mutta veljeni on ollut. HÀn joutui hoitoon kun löi tuntematonta nyrkillÀ, poliisit otti kiinni ja huomasi ettÀ nyt taitaa olla psykoosissa. Ne vei sen pÀivystykseen, josta osastolle. Heti ekana iltana veli oli saanut raivokohtauksen kun ei ollut suostunut ottamaan lÀÀkettÀ ja yritti pistÀÀ koko jengin matalaksi. Sen seurauksena hÀnet pakkolÀÀkittiin ja sidottiin eristys huoneeseen. Kun raivo oli laantunut parin pÀivÀn jÀlkeen, pÀÀsi hÀn pois. Sitten aloitettiin lÀÀkityksiÀ, joiden ansiosta veljen psykoosi meni ohi. IkÀvÀÀ vain hÀn lopetti lÀÀkkeet kun pÀÀsi hoidosta ja joutui pian takaisin. Uskoisin ettÀ hÀn on ollut hoidossa ainakin 5 kertaa, sairaus on vaikea hyvÀksyÀ ja raskasta omaisille. Nyt hÀnellÀ on mennyt pidempÀÀn hyvin, mutta kyllÀ se pelko edelleen on ettÀ lopettaa lÀÀkkeet.
LÀÀkkeitÀ ja sormien pyöritystÀ