Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (297)

Vierailija
41/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

lisÀÀ

Vierailija
42/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveĂ€. VielĂ€ hirveĂ€mpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettĂ€ nyt on niin huono olo, ettĂ€ tarvitsen apua. 

Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkĂ€sin, ettĂ€ yksi mies tulee yöllĂ€ huoneeseeni. 

Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana. 

Kun lĂ€hdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, Ă€lĂ€ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt. 

Kamala paikka. 

Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đŸ„° Olin vaan niin joo 😊😊😊😊😊

Halveksin. 

Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettĂ€ hoitaja halasi minua, kun lĂ€hdin. Se oli juuri sitĂ€, mitĂ€ tarvitsin. Olisin tarvinnut enemmĂ€n rakkautta elĂ€mĂ€ssĂ€ni. 

Se oli parantava ja ihmisen teko. Kyseinen hoitaja teki työtÀÀn koko sydĂ€mellĂ€. 

Tajusin myös, ettĂ€ osastohoito on viimeinen paikka, missĂ€ ihminen paranee. Jos on jotain muita vaihtoehtoja elĂ€mĂ€ssĂ€, niin ne kĂ€yttöön. 

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Avoimella ei ollut mitÀÀn hoitavaa aspektia, olisi ollut sama jÀÀdĂ€ kotiin. LÀÀkitys katsottiin kuntoon, mutta noin muuten siis. 

Hoitajat istuivat lukitussa kansliassa, ei heillĂ€ ollut aikaa tai kiinnostusta jutella. LÀÀkĂ€ri pyrĂ€hti silloin tĂ€llöin paikalle minuuteiksi kerrallaan, ei mitÀÀn mahdollisuutta puhua hĂ€nellekÀÀn. Ruoka oli hyvÀÀ ja sitĂ€ sai riittĂ€vĂ€sti, se oli ainoa kohokohta pĂ€ivĂ€ssĂ€. 

Huoneet ylibuukattu, esim. kahden hengen huoneissa oli 3-4 sĂ€nkyĂ€, eikĂ€ lukollista kaappia tai laatikkoa ollut kuin kahdelle ekalle tulijalle. PÀÀdyin nukkumaan lompakko ja puhelin tyynyn alla sekĂ€ kantamaan niitĂ€ mukanani jopa vessaan. 

Vierailija
44/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avoimella ei ollut mitÀÀn hoitavaa aspektia, olisi ollut sama jÀÀdĂ€ kotiin. LÀÀkitys katsottiin kuntoon, mutta noin muuten siis. 

Hoitajat istuivat lukitussa kansliassa, ei heillĂ€ ollut aikaa tai kiinnostusta jutella. LÀÀkĂ€ri pyrĂ€hti silloin tĂ€llöin paikalle minuuteiksi kerrallaan, ei mitÀÀn mahdollisuutta puhua hĂ€nellekÀÀn. Ruoka oli hyvÀÀ ja sitĂ€ sai riittĂ€vĂ€sti, se oli ainoa kohokohta pĂ€ivĂ€ssĂ€. 

Huoneet ylibuukattu, esim. kahden hengen huoneissa oli 3-4 sĂ€nkyĂ€, eikĂ€ lukollista kaappia tai laatikkoa ollut kuin kahdelle ekalle tulijalle. PÀÀdyin nukkumaan lompakko ja puhelin tyynyn alla sekĂ€ kantamaan niitĂ€ mukanani jopa vessaan. 

Minulla oli oma huone, mutta tosiaan ovet olivat auki. Ja yksi mies kĂ€vi kurkkimassa ovella. Se oli pelottavaa. Kysyin, saako oven lukkoon, koska minua pelottaa tuo mies potilas. Ei saa laittaa. 

Valvoin koko yön ja olin valmiina huutamaan, jos tuo tyyppi tulee huoneeseen. NĂ€in jo mielessĂ€ni, kuinka tyyppi hyökkÀÀ kimppuuni ja kuristaa. Ja syyntakeettomuus suojaa. En olisi toipunut tuosta ikinĂ€. Mielummin menen sillan alle nukkumaan. 

Vierailija
45/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveĂ€. VielĂ€ hirveĂ€mpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettĂ€ nyt on niin huono olo, ettĂ€ tarvitsen apua. 

Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkĂ€sin, ettĂ€ yksi mies tulee yöllĂ€ huoneeseeni. 

Kun lĂ€hdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, Ă€lĂ€ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt. 

Kamala paikka. 

Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đŸ„° Olin vaan niin joo 😊😊😊😊😊

Halveksin. 

Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoitaja halasi minua, kun lÀhdin. Se oli juuri sitÀ, m

MielestĂ€ni nimenomaan ei ole rakkautta psykiatrinen hoito tai ylipÀÀtÀÀn se ettĂ€ joku leimataan hulluksi ja kohdellaan sen leiman takia eri tavalla. Aivan absurdi kokemus. Minua ei ainakaan kuunneltu yhtÀÀn, tiedettiin paremmin. Tai no nĂ€ennĂ€isesti kuunneltiin. Juuri sen takia ihminen sairastuu kun jossain vaiheessa on jÀÀnyt ilman rakkautta. SiitĂ€ ikÀÀn kuin rangaistaan lisÀÀ  "hoitamalla" nĂ€in. 

Vierailija
46/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala paikka. 

Halveksin. 

Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoit

EttÀ minua kohtaan rakkautta olisi ollut edes jollakin tavalla ottaa tosissaan ynmÀrtÀmÀttömyyden, ylilÀÀkitsemisen ja lopuksi selkÀÀntaputtelun sijaan.

Vierailija
47/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osastohoidon kokeneena: riippuu paikasta.

Parhaimmillaan ihmisten sĂ€ilytystĂ€,  pahimmillaan aktiivista sadismia hoitajien taholta. Voit olla, ettĂ€ meininki on jonkin verran muuttunut noista ajoista, niitĂ€ osastopaikkojakin on karsittu huomattavasti.

Vierailija
48/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

uppista

Vierailija
49/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?

Vierailija
50/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?

Odotetaan juuri sitÀ. Pikkuhiljaa voidaan kotiuttaa.

Vierailija
51/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?

Odotetaan juuri sitÀ. Pikkuhiljaa voidaan kotiuttaa.

Miksei sitten hoideta mitÀÀn?

Vierailija
52/297 |
12.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Kertokaa lisÀÀ 🙂

Vierailija
53/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

No mĂ€ oon tykĂ€nny, olinha mĂ€ siel vuoden pĂ€ivĂ€t. Iha pakkohoidossa olin 18 vuotiaana. 

Riippuu varmaan minkĂ€ takia siellĂ€ on. 

Joilla oli esim epĂ€vakaa ni nehĂ€n ei viihtynyt siel yhtÀÀn. 

MeillĂ€ tuolla oli 2 hengen huoneet, ystĂ€vysty siel tosi paljon eri ihmisiin. 

Hoitajat oli kivoja ja sai juttuapua aina, oli yks iha huikee hoitaja joka anto mulle lainaan oman kirjansa. MeillÀ sai olla kÀnnykÀt kÀytössÀ, mut sit illalla ne laitettiin lÀÀkkeenoton jÀlkeen kaappiin lataukseen.

LÀÀkĂ€rit oli iha karseita, mut se varmaa ku siel oli sellasia ketkĂ€ ei ees lukenu papereita lĂ€pi ja oli pÀÀttĂ€ny oman pÀÀn mukaan kaikkea, vaihtu lÀÀkĂ€rit kokoajan.          Sit ku sinne tuli hyvĂ€ lÀÀkĂ€ri, niin heti oli parempi hoito ja alkoi parantuminen.

EipĂ€ mul oo sieltĂ€ mitÀÀ pahaa muuta sanottavaa, iha perusosastohoitoa, jos osaa olla niin sua kohdellaan hyvin. Jos sekoilee ja riehuu ja vittuilee, ni tottakai saat vĂ€hĂ€ rajummat otteet. 

Oli tosi paljon erilaisia kerhoja, niihin toki haluttiin ettĂ€ osallistuttaisiin, mut jos oli hyvĂ€ syy ni ei tarvinnu mennĂ€. Mut silti joka kerta kysyttiin, ettĂ€ menisitkö tĂ€llĂ€ kertaa.. 

Ne toiset "asiakkaat" oli kyl aika pelottavia, yks sytytti mun edessĂ€ itsensĂ€ hiukset tuleen tupakkakopissa. 

Ilman tuota osastokokemusta, mĂ€ en ois alkanu paranee ja löytÀÀ oikeeta suuntaa elĂ€mĂ€ssĂ€. 

Vierailija
54/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kamala paikka. 

Halveksin. 

Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoit

Jos ei ole muita vaihtoehtoja. Kun ihminen on vaaraksi muille ja itselleen. Ei kai kukaan joudu ilman syytĂ€ psykiatriseen hoitoon. 

Oma kokemus oli pelottava muiden potilaiden osalta. Juurikin tuo, ettĂ€ ovet ovat huoneisiin auki yöllĂ€. PelkĂ€sin joitain muita potilaita. Kansliassa on ehkĂ€ yksi työntekijĂ€ valvomassa yöllĂ€. 

Tuo yksi mies, joka kĂ€vi kurkkimassa huoneeseen. Hihitteli ja halusi lĂ€hentyĂ€. Lukkojen takana. 

Vierailija
55/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Onko edellinen kirjoittaja mies vai nainen?

Vierailija
56/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Onko edellinen kirjoittaja mies vai nainen?

Olin nuori nainen tuolloin. SiellĂ€ osastolla oli muitakin nuoria tyttöjĂ€, joilla oli jotain masennusoireita. Olivat omissa oloissaan aamupalalla. Tuo sama tyyppi yritti ottaa kontaktia niihinkin. 

Hoitajat olivat vain Ă€lĂ€s nyt X, ei saa ahdistella. 

En nukkunut yhtÀÀn, kun kuuntelin yöllĂ€, kuuluuko kĂ€ytĂ€vĂ€llĂ€ askelia. EhkĂ€ oli ihan vaaraton, mutta silti pelottavaa. 

Huoneiden ovet ovat auki ja kuka tahansa voi tulla yöllĂ€ huoneeseen. Ja osa potilaista piti vielĂ€ monenlaisia ÀÀniĂ€. SiellĂ€ saattoi olla naapurihuoneessa mitĂ€ vain. 

Vierailija
57/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tuo kyllĂ€ kuulostaa aika hullulta, ettĂ€ ihmisen pitÀÀ pelĂ€tĂ€ oman koskemattomuutensa takia. MissĂ€ tahansa muussa paikassa on rikollista, ettĂ€ joku toinen ihminen tulee koskemaan toista ilman lupaa. Tai saa pelĂ€tĂ€, ettĂ€ yöllĂ€ joku tuntematon haluaa lĂ€hentyĂ€ tai ties mitĂ€ muuta. VielĂ€ syyntakeeton ihminen. Toivottavasti nykyÀÀn huoneiden ovet saisi lukittua. 

MitÀ tarkoitit hoitajien sadismilla, joka kirjoitit siitÀ?

Mt-hoitajan työ on vaarallista. Siksi ne on usein isoja Ă€ijiĂ€. 

Vierailija
58/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

olin 10 v sitten viikon osastolla im-yrityksen jÀlkeen. nÀin lÀÀkÀrin muutaman kerran viikossa, muuten vain hengailua ja ajan tappamista, lÀhinnÀ katsoin tv:tÀ ja juttelin muiden osastolla olevien kanssa. kaverini kÀvi kerran pÀivÀssÀ moikkaamassa mua. hoitajia ei nÀkynyt ollenkaan eli en oikein ymmÀrrÀ mikÀ heidÀn tarkoitus osastolla on? istuivat vaan omassa taukohuoneessaan. todella tylsÀ kokemus mutta myös ahdistava kun halusin vaan pois sieltÀ.

Vierailija
59/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla oli oma huone, mutta tosiaan ovet olivat auki. Ja yksi mies kĂ€vi kurkkimassa ovella. Se oli pelottavaa. Kysyin, saako oven lukkoon, koska minua pelottaa tuo mies potilas. Ei saa laittaa. 

Va

MinÀ kun heinÀkuun olin psykiatrisessa sairaalassa. Niin siellÀ oli yhden hengen huone, jossa oli oma wc+suihku ja ovi oli aina lukossa. Tietenkin itse pÀÀsit kulkemaan tunnistelÀtkÀn avulla ovesta sekÀ hoitojat pÀÀsivÀt. Mutta kukaan muu potilas ei pÀÀssyt.

Vierailija
60/297 |
13.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

TĂ€ysin sairasta touhua!

T: Antti Laine