Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveÀ. VielÀ hirveÀmpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettÀ nyt on niin huono olo, ettÀ tarvitsen apua.
Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkÀsin, ettÀ yksi mies tulee yöllÀ huoneeseeni.
Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana.
Kun lÀhdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, ÀlÀ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt.
Kamala paikka.Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đ„° Olin vaan niin joo đđđđđ
Halveksin.
Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoitaja halasi minua, kun lÀhdin. Se oli juuri sitÀ, mitÀ tarvitsin. Olisin tarvinnut enemmÀn rakkautta elÀmÀssÀni.
Se oli parantava ja ihmisen teko. Kyseinen hoitaja teki työtÀÀn koko sydÀmellÀ.
Tajusin myös, ettÀ osastohoito on viimeinen paikka, missÀ ihminen paranee. Jos on jotain muita vaihtoehtoja elÀmÀssÀ, niin ne kÀyttöön.
Avoimella ei ollut mitÀÀn hoitavaa aspektia, olisi ollut sama jÀÀdÀ kotiin. LÀÀkitys katsottiin kuntoon, mutta noin muuten siis.
Hoitajat istuivat lukitussa kansliassa, ei heillÀ ollut aikaa tai kiinnostusta jutella. LÀÀkÀri pyrÀhti silloin tÀllöin paikalle minuuteiksi kerrallaan, ei mitÀÀn mahdollisuutta puhua hÀnellekÀÀn. Ruoka oli hyvÀÀ ja sitÀ sai riittÀvÀsti, se oli ainoa kohokohta pÀivÀssÀ.
Huoneet ylibuukattu, esim. kahden hengen huoneissa oli 3-4 sÀnkyÀ, eikÀ lukollista kaappia tai laatikkoa ollut kuin kahdelle ekalle tulijalle. PÀÀdyin nukkumaan lompakko ja puhelin tyynyn alla sekÀ kantamaan niitÀ mukanani jopa vessaan.
Vierailija kirjoitti:
Avoimella ei ollut mitÀÀn hoitavaa aspektia, olisi ollut sama jÀÀdÀ kotiin. LÀÀkitys katsottiin kuntoon, mutta noin muuten siis.
Hoitajat istuivat lukitussa kansliassa, ei heillÀ ollut aikaa tai kiinnostusta jutella. LÀÀkÀri pyrÀhti silloin tÀllöin paikalle minuuteiksi kerrallaan, ei mitÀÀn mahdollisuutta puhua hÀnellekÀÀn. Ruoka oli hyvÀÀ ja sitÀ sai riittÀvÀsti, se oli ainoa kohokohta pÀivÀssÀ.
Huoneet ylibuukattu, esim. kahden hengen huoneissa oli 3-4 sÀnkyÀ, eikÀ lukollista kaappia tai laatikkoa ollut kuin kahdelle ekalle tulijalle. PÀÀdyin nukkumaan lompakko ja puhelin tyynyn alla sekÀ kantamaan niitÀ mukanani jopa vessaan.
Minulla oli oma huone, mutta tosiaan ovet olivat auki. Ja yksi mies kÀvi kurkkimassa ovella. Se oli pelottavaa. Kysyin, saako oven lukkoon, koska minua pelottaa tuo mies potilas. Ei saa laittaa.
Valvoin koko yön ja olin valmiina huutamaan, jos tuo tyyppi tulee huoneeseen. NÀin jo mielessÀni, kuinka tyyppi hyökkÀÀ kimppuuni ja kuristaa. Ja syyntakeettomuus suojaa. En olisi toipunut tuosta ikinÀ. Mielummin menen sillan alle nukkumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveÀ. VielÀ hirveÀmpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettÀ nyt on niin huono olo, ettÀ tarvitsen apua.
Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkÀsin, ettÀ yksi mies tulee yöllÀ huoneeseeni.
Kun lÀhdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, ÀlÀ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt.
Kamala paikka.Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đ„° Olin vaan niin joo đđđđđ
Halveksin.
Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoitaja halasi minua, kun lÀhdin. Se oli juuri sitÀ, m
MielestÀni nimenomaan ei ole rakkautta psykiatrinen hoito tai ylipÀÀtÀÀn se ettÀ joku leimataan hulluksi ja kohdellaan sen leiman takia eri tavalla. Aivan absurdi kokemus. Minua ei ainakaan kuunneltu yhtÀÀn, tiedettiin paremmin. Tai no nÀennÀisesti kuunneltiin. Juuri sen takia ihminen sairastuu kun jossain vaiheessa on jÀÀnyt ilman rakkautta. SiitÀ ikÀÀn kuin rangaistaan lisÀÀ "hoitamalla" nÀin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halveksin.
Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoit
EttÀ minua kohtaan rakkautta olisi ollut edes jollakin tavalla ottaa tosissaan ynmÀrtÀmÀttömyyden, ylilÀÀkitsemisen ja lopuksi selkÀÀntaputtelun sijaan.
Osastohoidon kokeneena: riippuu paikasta.
Parhaimmillaan ihmisten sÀilytystÀ, pahimmillaan aktiivista sadismia hoitajien taholta. Voit olla, ettÀ meininki on jonkin verran muuttunut noista ajoista, niitÀ osastopaikkojakin on karsittu huomattavasti.
MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?
Vierailija kirjoitti: MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?
Odotetaan juuri sitÀ. Pikkuhiljaa voidaan kotiuttaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti: MitÀ jÀrkeÀ tuossa ihmisten sÀilytyksessÀ on? Odotetaanko vain ettÀ oireet helpottaa?Odotetaan juuri sitÀ. Pikkuhiljaa voidaan kotiuttaa.
Miksei sitten hoideta mitÀÀn?
No mÀ oon tykÀnny, olinha mÀ siel vuoden pÀivÀt. Iha pakkohoidossa olin 18 vuotiaana.
Riippuu varmaan minkÀ takia siellÀ on.
Joilla oli esim epÀvakaa ni nehÀn ei viihtynyt siel yhtÀÀn.
MeillÀ tuolla oli 2 hengen huoneet, ystÀvysty siel tosi paljon eri ihmisiin.
Hoitajat oli kivoja ja sai juttuapua aina, oli yks iha huikee hoitaja joka anto mulle lainaan oman kirjansa. MeillÀ sai olla kÀnnykÀt kÀytössÀ, mut sit illalla ne laitettiin lÀÀkkeenoton jÀlkeen kaappiin lataukseen.
LÀÀkÀrit oli iha karseita, mut se varmaa ku siel oli sellasia ketkÀ ei ees lukenu papereita lÀpi ja oli pÀÀttÀny oman pÀÀn mukaan kaikkea, vaihtu lÀÀkÀrit kokoajan. Sit ku sinne tuli hyvÀ lÀÀkÀri, niin heti oli parempi hoito ja alkoi parantuminen.
EipÀ mul oo sieltÀ mitÀÀ pahaa muuta sanottavaa, iha perusosastohoitoa, jos osaa olla niin sua kohdellaan hyvin. Jos sekoilee ja riehuu ja vittuilee, ni tottakai saat vÀhÀ rajummat otteet.
Oli tosi paljon erilaisia kerhoja, niihin toki haluttiin ettÀ osallistuttaisiin, mut jos oli hyvÀ syy ni ei tarvinnu mennÀ. Mut silti joka kerta kysyttiin, ettÀ menisitkö tÀllÀ kertaa..
Ne toiset "asiakkaat" oli kyl aika pelottavia, yks sytytti mun edessÀ itsensÀ hiukset tuleen tupakkakopissa.
Ilman tuota osastokokemusta, mÀ en ois alkanu paranee ja löytÀÀ oikeeta suuntaa elÀmÀssÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Halveksin.
Minusta se tuntui tosi ihanalta, ettÀ hoit
Jos ei ole muita vaihtoehtoja. Kun ihminen on vaaraksi muille ja itselleen. Ei kai kukaan joudu ilman syytÀ psykiatriseen hoitoon.
Oma kokemus oli pelottava muiden potilaiden osalta. Juurikin tuo, ettÀ ovet ovat huoneisiin auki yöllÀ. PelkÀsin joitain muita potilaita. Kansliassa on ehkÀ yksi työntekijÀ valvomassa yöllÀ.
Tuo yksi mies, joka kÀvi kurkkimassa huoneeseen. Hihitteli ja halusi lÀhentyÀ. Lukkojen takana.
Onko edellinen kirjoittaja mies vai nainen?
Vierailija kirjoitti: Onko edellinen kirjoittaja mies vai nainen?
Olin nuori nainen tuolloin. SiellÀ osastolla oli muitakin nuoria tyttöjÀ, joilla oli jotain masennusoireita. Olivat omissa oloissaan aamupalalla. Tuo sama tyyppi yritti ottaa kontaktia niihinkin.
Hoitajat olivat vain ÀlÀs nyt X, ei saa ahdistella.
En nukkunut yhtÀÀn, kun kuuntelin yöllÀ, kuuluuko kÀytÀvÀllÀ askelia. EhkÀ oli ihan vaaraton, mutta silti pelottavaa.
Huoneiden ovet ovat auki ja kuka tahansa voi tulla yöllÀ huoneeseen. Ja osa potilaista piti vielÀ monenlaisia ÀÀniÀ. SiellÀ saattoi olla naapurihuoneessa mitÀ vain.
Tuo kyllÀ kuulostaa aika hullulta, ettÀ ihmisen pitÀÀ pelÀtÀ oman koskemattomuutensa takia. MissÀ tahansa muussa paikassa on rikollista, ettÀ joku toinen ihminen tulee koskemaan toista ilman lupaa. Tai saa pelÀtÀ, ettÀ yöllÀ joku tuntematon haluaa lÀhentyÀ tai ties mitÀ muuta. VielÀ syyntakeeton ihminen. Toivottavasti nykyÀÀn huoneiden ovet saisi lukittua.
MitÀ tarkoitit hoitajien sadismilla, joka kirjoitit siitÀ?
Mt-hoitajan työ on vaarallista. Siksi ne on usein isoja ÀijiÀ.
olin 10 v sitten viikon osastolla im-yrityksen jÀlkeen. nÀin lÀÀkÀrin muutaman kerran viikossa, muuten vain hengailua ja ajan tappamista, lÀhinnÀ katsoin tv:tÀ ja juttelin muiden osastolla olevien kanssa. kaverini kÀvi kerran pÀivÀssÀ moikkaamassa mua. hoitajia ei nÀkynyt ollenkaan eli en oikein ymmÀrrÀ mikÀ heidÀn tarkoitus osastolla on? istuivat vaan omassa taukohuoneessaan. todella tylsÀ kokemus mutta myös ahdistava kun halusin vaan pois sieltÀ.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla oli oma huone, mutta tosiaan ovet olivat auki. Ja yksi mies kÀvi kurkkimassa ovella. Se oli pelottavaa. Kysyin, saako oven lukkoon, koska minua pelottaa tuo mies potilas. Ei saa laittaa.
Va
MinÀ kun heinÀkuun olin psykiatrisessa sairaalassa. Niin siellÀ oli yhden hengen huone, jossa oli oma wc+suihku ja ovi oli aina lukossa. Tietenkin itse pÀÀsit kulkemaan tunnistelÀtkÀn avulla ovesta sekÀ hoitojat pÀÀsivÀt. Mutta kukaan muu potilas ei pÀÀssyt.
TĂ€ysin sairasta touhua!
T: Antti Laine
lisÀÀ