Tapahtumat

Kun kirjaudut sisÀÀn nÀet tÀssÀ ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisÀÀn
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa 🙂

Vierailija
11.09.2025 |

Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.

Kommentit (297)

Vierailija
21/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lainaus hajosi kun oli niin pitkÀ viesti, mutta siis piti vastata tuohon

"MinkÀikÀinen olit ja miksi jouduit osastolle?"

Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.

Mikset saanut pitÀÀ puhelinta mukana?

Ei tullut koskaan mieleen kysyÀ, kaikille oli sama sÀÀntö. Oletan ettÀ ehkÀ siellÀ oli joskus perseilty jotenkin puhelinten kanssa/tilailtu pizzoja tms niin tekivÀt tuon sÀÀnnön ettÀ puhelimet sai vain siksi aikaa kun soittaa ja omahoitaja on siinÀ koko ajan vieressÀ puhelun ajan.

Vierailija
22/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.

Ootko m vai n?

N

SisÀltö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olin erittÀin laadukkaassa psykiatrisessa hoidossa n.20 vuotta sitten.

PĂ€ivĂ€t kuluivat yksilöterapiassa, ryhmĂ€terapiassa, taideterapiassa ja muissa vapaaehtois-puuhissa: Askartelu, jumppa, kuntosali, kirjasto, ulkoilu tai kĂ€ytiin jopa elokuvissa illalla tai saunottiin rantasaunassa.

Jokaisella oli myös keittiövuorot. Jokainen pÀivÀ oli myös uuvuttava ja onneksi sai levÀtÀ kahdenhengen huoneessa hiljaa.

Keskustelu oli melko vilkasta, joskus jopa riideltiin. Hoitajat olivat kuin osa porukkaa, erittĂ€in ammattitaitoisia mutta jĂ€meriĂ€.  

MeidĂ€n osastolla ei muistaakseni ollut ns.pyöreÀÀ koppia.

Koska minulla oli ns. tÀydet oikeudet, sain kÀydÀ kaupungilla asioilla tms.

Vaikka hoito oli raskasta ja siihen piti sitoutua, lÀhtisin milloin tahansa uudestaan.

Osasto oli erittÀin viihtyisÀ ja saimme itsekin sisustella esim.pÀivÀsalia.

NykyisessĂ€ asuinpaikassani olin vuorokauden  toisessa psykiatrisessa sairaalassa. Osasto oli hyvin viihtyisĂ€, ei siinĂ€ mitÀÀn.

Kaikki istuivat selaillen kÀnnykkÀÀnsÀ tai katsoivat telkkua. Kukaan ei puhunut keskenÀÀn.

Kysyin hoitajilta milloin alkaa ryhmĂ€terapiat tai askartelutuokio tms muu toiminta.

He katsoivat minua kuin hullua (sic!) ja vastasivat ettei tÀÀllĂ€ ole mitÀÀn toimintaa.  Minulle kyllĂ€ kaivettiin esille erittĂ€in huonot muutamat vĂ€rikynĂ€t ja kopiopaperia ettĂ€ jos tahtoisin saisin kyllĂ€ piirtÀÀ....

ErĂ€s potilas neuloi sukkaa ja sanoi ettĂ€ hĂ€nen pitÀÀ muistuttaa sanoa hoitajille, ettĂ€ ottavat sukkapuikot pois heti kun hĂ€n lopettaa neulomisen, hĂ€nellĂ€ on taipumus satuttaa heti niillĂ€ itseÀÀn.

Soitin miehelleni, ettĂ€ tulee hakemaan minut pois vaikka hoitajat pyysivĂ€t, ettĂ€ jĂ€isin muutamaksi pĂ€ivĂ€ksi.

En jÀÀnyt koska en saanut mitÀÀn hoitoa.

Anteeksi, tuli pitkĂ€ juttu, mutta kĂ€sitĂ€n, ettĂ€ nykyinen psykiatrinen hoito on juuri tuota jĂ€lkimmĂ€istĂ€ tĂ€nĂ€pĂ€ivĂ€nĂ€.

MinÀ pÀÀsin aikoinani "Rolls Roycen" kyytiin, nykyÀÀn on tarjolla "Ladaa".

Vierailija
24/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinÀ olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ ja mitÀ niille kiusaajille kÀvi?

Ihan ok:sti, kiusaajista en tiedÀ ettÀ mitÀ nykyisin tekevÀt.

Vierailija
25/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti: Miksei karkkia muka saa olla?

Oletan ettÀ ehkÀ ajattelivat ettÀ pitÀÀ olla terveet elintavat ja siksi rajoittivat.

Vierailija
26/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

VÀhÀn kun jossain leirikoulussa tai rippileirillÀ olisi

No toki, toki..... Jos sellaisia pikkuseikkoja kuten pakkolÀÀkityksellĂ€ lobotoimointi, vĂ€kisin piikillĂ€ antipsykoottia, ajattelu sattuu, pissaaminen ei kohta onnistu kun hermosto menee.. jollain laitettu katetri kun tullut sisĂ€elinvaurio yms. ei oteta huomioon 

😇

Vierailija
27/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Puhelimet kannattaisi ottaa nykyÀÀnkin pois, sain itse paljon tuhoa aikaan kun psykoosissa viestittelin ihmisille. Mutta ehkÀ tuo sitten nykyÀÀn rikkoo jotain lakia.

Vierailija
28/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveĂ€. VielĂ€ hirveĂ€mpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettĂ€ nyt on niin huono olo, ettĂ€ tarvitsen apua. 

Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkĂ€sin, ettĂ€ yksi mies tulee yöllĂ€ huoneeseeni. 

Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana. 

Kun lĂ€hdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, Ă€lĂ€ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt. 

Kamala paikka. 

Vierailija
29/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveĂ€. VielĂ€ hirveĂ€mpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettĂ€ nyt on niin huono olo, ettĂ€ tarvitsen apua. 

Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkĂ€sin, ettĂ€ yksi mies tulee yöllĂ€ huoneeseeni. 

Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana. 

Kun lĂ€hdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, Ă€lĂ€ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt. 

Kamala paikka. 

Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đŸ„° Olin vaan niin joo 😊😊😊😊😊

Halveksin. 

Vierailija
30/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten sinÀ olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ ja mitÀ niille kiusaajille kÀvi?

Ihan ok:sti, kiusaajista en tiedÀ ettÀ mitÀ nykyisin tekevÀt.

Miten nyt voit 🙂

Vierailija
31/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ööö.  VĂ€hĂ€n rajoittavat tÀÀllĂ€ netin kĂ€yttöÀ.  MinĂ€ en kyllĂ€ ymmĂ€rrĂ€ miksi jotkut rajoittaa ööö.  

MikĂ€ nimi olisi hyvĂ€ toiseksi nimeksi Öivalle?

Öö.  Miksi jotkut tÀÀllĂ€ lĂ€hti jo nukkumaan, minĂ€ en kyllĂ€ ymmĂ€rrĂ€ 

Vierailija
32/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lĂ€hinnĂ€ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tĂ€mĂ€ onkin se kuntoutuksen perusta, tĂ€stĂ€ lĂ€hdetÀÀn. TĂ€mĂ€ on se yksi tĂ€rkeimmistĂ€ asioista. 

Ei se nyt mitÀÀn haittaakaan olis ettĂ€ työntekijöille jĂ€is aikaa keskustella ihmisten kanssa , pĂ€in vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa mÀÀrin miten ihmisiĂ€ kohdellaan ja kohdataan 

Vierailija
33/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Olin aikana jolloin oli vielĂ€ ryhmĂ€ toimintaa ja muuta tekemistĂ€ . En koskaan ollut pakkohoidossa mutta lÀÀkitys sen mukainen. Tuntuu kylmÀÀvĂ€ltĂ€ miettiĂ€ heitĂ€ joilla ei ole ketÀÀn lĂ€heistĂ€ tai ketÀÀn joka ei heitĂ€ usko heidĂ€n kokemuksistaan. 

Vierailija
34/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Tarkoitan ettĂ€ ei ole ketÀÀn joka heitĂ€ uskoisi 

Vierailija
35/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

up

Vierailija
36/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

NOSTO

Vierailija
37/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Osastolla ruokaillaan sÀÀnnöllisesti ja otetaan lÀÀkkeet.

Sitten on erilaisia mittauksia, haastatteluja, lomakkeiden tĂ€yttöÀ,keskusteluja, tapaamisia, kokouksia, asioiden hoitoa eri  ammattilaisen kanssa.

Osalla kÀy omaisia vieraana ja heihin pidetÀÀn yhteyttÀ puhelimitse.

Ne, joiden ulkoilua ei ole rajoitettu ulkoilevat hoitajan kanssa tai itsenÀisesti.

Osalla on asiointivapaita ja pÀivÀ&yölomia.

Sairaalasta ja osaston luonteesta sekÀ hoidon vaiheesta riippuen sairaalassa on jonkin verran toimintoja, terapeuttisia ryhmiÀ, mahdollisuus askarrella, tehdÀ palapelejÀ, kuntoilla, katsoa televisiota, pelata pleikkaria jne.

Sairaalan ulkopuolella on myös ryhmiÀ, joiden mukana voi kÀydÀ esim uimassa. Usein sairaaloissa on sauna&kuntosali,liikuntatilat.

NĂ€kisin ettĂ€ potilaita kohdellaan kuten ihmisiĂ€ yleensĂ€. Työ on vaativaa ihnissuhdetyötĂ€. 

Psykiatriset potilaat ovat minulle mieluisin asiakas ryhmÀ. Alistamista en ole kohdannut. Hoidon tavoitteena on lieventÀÀ oireita ja kotiuttaa potilas takaisin omaan elÀmÀÀnsÀ mahdollisimman pian.

Vierailija
38/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Ei ole kovin laadukasta hoitoa. Sen nÀkee Persuista.

Vierailija
39/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

VÀhÀn kun jossain leirikoulussa tai rippileirillÀ olisi

No toki, toki..... Jos sellaisia pikkuseikkoja kuten pakkolÀÀkityksellĂ€ lobotoimointi, vĂ€kisin piikillĂ€ antipsykoottia, ajattelu sattuu, pissaaminen ei kohta onnistu kun hermosto menee.. jollain laitettu katetri kun tullut sisĂ€elinvaurio yms. ei oteta huomioon 

😇

Ei kaikille mitÀÀn lÀÀkkeitÀ edes anneta, ainakaan pakosti.

Vierailija
40/297 |
11.09.2025 |
NÀytÀ aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olin erittÀin laadukkaassa psykiatrisessa hoidossa n.20 vuotta sitten.

PĂ€ivĂ€t kuluivat yksilöterapiassa, ryhmĂ€terapiassa, taideterapiassa ja muissa vapaaehtois-puuhissa: Askartelu, jumppa, kuntosali, kirjasto, ulkoilu tai kĂ€ytiin jopa elokuvissa illalla tai saunottiin rantasaunassa.

Jokaisella oli myös keittiövuorot. Jokainen pÀivÀ oli myös uuvuttava ja onneksi sai levÀtÀ kahdenhengen huoneessa hiljaa.

Keskustelu oli melko vilkasta, joskus jopa riideltiin. Hoitajat olivat kuin osa porukkaa, erittĂ€in ammattitaitoisia mutta jĂ€meriĂ€.  

MeidĂ€n osastolla ei muistaakseni ollut ns.pyöreÀÀ koppia.

Koska minulla oli ns. tÀydet oikeudet, sain kÀydÀ kaupungilla asioilla tms.

Vaikka hoito oli raskasta ja siihen piti sitoutua, lÀhtisin milloin tahansa uudestaan.

Osasto oli erittÀin viihtyisÀ ja saimme itsekin sisustella esim.pÀivÀsalia.

NykyisessÀ asuinpaikassani oli

MinÀ olen ollut myös tuolla samalla aikajanalla hoidettavana, ja ei kyllÀ ole missÀÀn vaiheessa ollut tuota Rolls Royce -kyytiÀ. Kuulostaa aivan ihanteelliselta, varsinkin tuo ettÀ asetelma ei ole ollut se, ettÀ hoitaja vaikuttaa ajattelevan kaikin puolin olevansa niin paljon ylempÀnÀ potilaitaan. TyperÀÀ edes hakeutua alalle jos ei ole inhimillistÀ asennetta. Toisaalta ehkÀ edes osalla alussa sellainen onkin, mutta he leipÀÀntyvÀt nopeasti.