Kertokaa millaista on olla psykiatrisessa osastohoidossa đ
Miten alistetussa asemassa siellÀ on? Millaisia hoitajat on ja miten ne kohtelee potilaita jne.
Kommentit (297)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lainaus hajosi kun oli niin pitkÀ viesti, mutta siis piti vastata tuohon
"MinkÀikÀinen olit ja miksi jouduit osastolle?"
Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.
Ootko m vai n?
N
Olin erittÀin laadukkaassa psykiatrisessa hoidossa n.20 vuotta sitten.
PÀivÀt kuluivat yksilöterapiassa, ryhmÀterapiassa, taideterapiassa ja muissa vapaaehtois-puuhissa: Askartelu, jumppa, kuntosali, kirjasto, ulkoilu tai kÀytiin jopa elokuvissa illalla tai saunottiin rantasaunassa.
Jokaisella oli myös keittiövuorot. Jokainen pÀivÀ oli myös uuvuttava ja onneksi sai levÀtÀ kahdenhengen huoneessa hiljaa.
Keskustelu oli melko vilkasta, joskus jopa riideltiin. Hoitajat olivat kuin osa porukkaa, erittÀin ammattitaitoisia mutta jÀmeriÀ.
MeidÀn osastolla ei muistaakseni ollut ns.pyöreÀÀ koppia.
Koska minulla oli ns. tÀydet oikeudet, sain kÀydÀ kaupungilla asioilla tms.
Vaikka hoito oli raskasta ja siihen piti sitoutua, lÀhtisin milloin tahansa uudestaan.
Osasto oli erittÀin viihtyisÀ ja saimme itsekin sisustella esim.pÀivÀsalia.
NykyisessÀ asuinpaikassani olin vuorokauden toisessa psykiatrisessa sairaalassa. Osasto oli hyvin viihtyisÀ, ei siinÀ mitÀÀn.
Kaikki istuivat selaillen kÀnnykkÀÀnsÀ tai katsoivat telkkua. Kukaan ei puhunut keskenÀÀn.
Kysyin hoitajilta milloin alkaa ryhmÀterapiat tai askartelutuokio tms muu toiminta.
He katsoivat minua kuin hullua (sic!) ja vastasivat ettei tÀÀllÀ ole mitÀÀn toimintaa. Minulle kyllÀ kaivettiin esille erittÀin huonot muutamat vÀrikynÀt ja kopiopaperia ettÀ jos tahtoisin saisin kyllÀ piirtÀÀ....
ErÀs potilas neuloi sukkaa ja sanoi ettÀ hÀnen pitÀÀ muistuttaa sanoa hoitajille, ettÀ ottavat sukkapuikot pois heti kun hÀn lopettaa neulomisen, hÀnellÀ on taipumus satuttaa heti niillÀ itseÀÀn.
Soitin miehelleni, ettÀ tulee hakemaan minut pois vaikka hoitajat pyysivÀt, ettÀ jÀisin muutamaksi pÀivÀksi.
En jÀÀnyt koska en saanut mitÀÀn hoitoa.
Anteeksi, tuli pitkÀ juttu, mutta kÀsitÀn, ettÀ nykyinen psykiatrinen hoito on juuri tuota jÀlkimmÀistÀ tÀnÀpÀivÀnÀ.
MinÀ pÀÀsin aikoinani "Rolls Roycen" kyytiin, nykyÀÀn on tarjolla "Ladaa".
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olin 14 ja koulussa kiusattiin rajusti joka johti hieman siihen sun tÀhÀn ja sossut yms pÀÀttivÀt ettÀ osastolle.
Miten sinÀ olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ ja mitÀ niille kiusaajille kÀvi?
Ihan ok:sti, kiusaajista en tiedÀ ettÀ mitÀ nykyisin tekevÀt.
Vierailija kirjoitti: Miksei karkkia muka saa olla?
Oletan ettÀ ehkÀ ajattelivat ettÀ pitÀÀ olla terveet elintavat ja siksi rajoittivat.
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn kun jossain leirikoulussa tai rippileirillÀ olisi
No toki, toki..... Jos sellaisia pikkuseikkoja kuten pakkolÀÀkityksellÀ lobotoimointi, vÀkisin piikillÀ antipsykoottia, ajattelu sattuu, pissaaminen ei kohta onnistu kun hermosto menee.. jollain laitettu katetri kun tullut sisÀelinvaurio yms. ei oteta huomioon
đ
Puhelimet kannattaisi ottaa nykyÀÀnkin pois, sain itse paljon tuhoa aikaan kun psykoosissa viestittelin ihmisille. Mutta ehkÀ tuo sitten nykyÀÀn rikkoo jotain lakia.
Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveÀ. VielÀ hirveÀmpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettÀ nyt on niin huono olo, ettÀ tarvitsen apua.
Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkÀsin, ettÀ yksi mies tulee yöllÀ huoneeseeni.
Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana.
Kun lÀhdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, ÀlÀ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt.
Kamala paikka.
Vierailija kirjoitti:
Olin yhden yön psykiatrisella osastolla. Olo oli hirveÀ. VielÀ hirveÀmpÀÀ oli pÀÀstÀÀ irti, ja myöntÀÀ, ettÀ nyt on niin huono olo, ettÀ tarvitsen apua.
Osa potilaista oli pelottavan sekaisin. PelkÀsin, ettÀ yksi mies tulee yöllÀ huoneeseeni.
Kaikki ovet oli lukittuna ja oltiin monen oven takana.
Kun lÀhdin pois, yksi hoitaja tuli halaamaan minua ja sanoi, ÀlÀ tulee enÀÀ takaisin. Lupaa, ettet tule enÀÀ takaisin. En enÀÀ mennyt.
Kamala paikka.
Joo sama. Taputeltiin selkÀÀn kaiken osastolla kokemani vĂ€kivallan jĂ€lkeen ettĂ€ Ă€lĂ€ tule enÀÀ takaisin đ„° Olin vaan niin joo đđđđđ
Halveksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:Vierailija kirjoitti:
Miten sinÀ olet pÀrjÀnnyt elÀmÀssÀ ja mitÀ niille kiusaajille kÀvi?
Ihan ok:sti, kiusaajista en tiedÀ ettÀ mitÀ nykyisin tekevÀt.
Miten nyt voit đ
Ăöö. VĂ€hĂ€n rajoittavat tÀÀllĂ€ netin kĂ€yttöÀ. MinĂ€ en kyllĂ€ ymmĂ€rrĂ€ miksi jotkut rajoittaa ööö.
MikĂ€ nimi olisi hyvĂ€ toiseksi nimeksi Ăivalle?
Ăö. Miksi jotkut tÀÀllĂ€ lĂ€hti jo nukkumaan, minĂ€ en kyllĂ€ ymmĂ€rrĂ€
Vierailija kirjoitti:
Valitettavasti kenellekÀÀn ei ole aikaa asiakkaille, kun kaikki "laadukas kirjaaminen" vie niin pirun paljon aikaa. Ja lÀhinnÀ hoito perustuu lÀÀkitykseen ja rutiineihin: tiettyy aikaan otetaan lÀÀkkeet, syödÀÀn ja nukutaan. Mutta itse asiassa tÀmÀ onkin se kuntoutuksen perusta, tÀstÀ lÀhdetÀÀn. TÀmÀ on se yksi tÀrkeimmistÀ asioista.
Ei se nyt mitÀÀn haittaakaan olis ettÀ työntekijöille jÀis aikaa keskustella ihmisten kanssa , pÀin vastoin. Monet asuvat yksin ja on saattanut olotila pahentua kun ei ole ollut sosiaalista kontaktia. Kuitenkin siihen mielenterveyteen vaikuttaa suurimmassa mÀÀrin miten ihmisiÀ kohdellaan ja kohdataan
Olin aikana jolloin oli vielÀ ryhmÀ toimintaa ja muuta tekemistÀ . En koskaan ollut pakkohoidossa mutta lÀÀkitys sen mukainen. Tuntuu kylmÀÀvÀltÀ miettiÀ heitÀ joilla ei ole ketÀÀn lÀheistÀ tai ketÀÀn joka ei heitÀ usko heidÀn kokemuksistaan.
Tarkoitan ettÀ ei ole ketÀÀn joka heitÀ uskoisi
Osastolla ruokaillaan sÀÀnnöllisesti ja otetaan lÀÀkkeet.
Sitten on erilaisia mittauksia, haastatteluja, lomakkeiden tÀyttöÀ,keskusteluja, tapaamisia, kokouksia, asioiden hoitoa eri ammattilaisen kanssa.
Osalla kÀy omaisia vieraana ja heihin pidetÀÀn yhteyttÀ puhelimitse.
Ne, joiden ulkoilua ei ole rajoitettu ulkoilevat hoitajan kanssa tai itsenÀisesti.
Osalla on asiointivapaita ja pÀivÀ&yölomia.
Sairaalasta ja osaston luonteesta sekÀ hoidon vaiheesta riippuen sairaalassa on jonkin verran toimintoja, terapeuttisia ryhmiÀ, mahdollisuus askarrella, tehdÀ palapelejÀ, kuntoilla, katsoa televisiota, pelata pleikkaria jne.
Sairaalan ulkopuolella on myös ryhmiÀ, joiden mukana voi kÀydÀ esim uimassa. Usein sairaaloissa on sauna&kuntosali,liikuntatilat.
NÀkisin ettÀ potilaita kohdellaan kuten ihmisiÀ yleensÀ. Työ on vaativaa ihnissuhdetyötÀ.
Psykiatriset potilaat ovat minulle mieluisin asiakas ryhmÀ. Alistamista en ole kohdannut. Hoidon tavoitteena on lieventÀÀ oireita ja kotiuttaa potilas takaisin omaan elÀmÀÀnsÀ mahdollisimman pian.
Ei ole kovin laadukasta hoitoa. Sen nÀkee Persuista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
VÀhÀn kun jossain leirikoulussa tai rippileirillÀ olisi
No toki, toki..... Jos sellaisia pikkuseikkoja kuten pakkolÀÀkityksellÀ lobotoimointi, vÀkisin piikillÀ antipsykoottia, ajattelu sattuu, pissaaminen ei kohta onnistu kun hermosto menee.. jollain laitettu katetri kun tullut sisÀelinvaurio yms. ei oteta huomioon
đ
Ei kaikille mitÀÀn lÀÀkkeitÀ edes anneta, ainakaan pakosti.
Vierailija kirjoitti:
Olin erittÀin laadukkaassa psykiatrisessa hoidossa n.20 vuotta sitten.
PÀivÀt kuluivat yksilöterapiassa, ryhmÀterapiassa, taideterapiassa ja muissa vapaaehtois-puuhissa: Askartelu, jumppa, kuntosali, kirjasto, ulkoilu tai kÀytiin jopa elokuvissa illalla tai saunottiin rantasaunassa.
Jokaisella oli myös keittiövuorot. Jokainen pÀivÀ oli myös uuvuttava ja onneksi sai levÀtÀ kahdenhengen huoneessa hiljaa.
Keskustelu oli melko vilkasta, joskus jopa riideltiin. Hoitajat olivat kuin osa porukkaa, erittÀin ammattitaitoisia mutta jÀmeriÀ.
MeidÀn osastolla ei muistaakseni ollut ns.pyöreÀÀ koppia.
Koska minulla oli ns. tÀydet oikeudet, sain kÀydÀ kaupungilla asioilla tms.
Vaikka hoito oli raskasta ja siihen piti sitoutua, lÀhtisin milloin tahansa uudestaan.
Osasto oli erittÀin viihtyisÀ ja saimme itsekin sisustella esim.pÀivÀsalia.
NykyisessÀ asuinpaikassani oli
MinÀ olen ollut myös tuolla samalla aikajanalla hoidettavana, ja ei kyllÀ ole missÀÀn vaiheessa ollut tuota Rolls Royce -kyytiÀ. Kuulostaa aivan ihanteelliselta, varsinkin tuo ettÀ asetelma ei ole ollut se, ettÀ hoitaja vaikuttaa ajattelevan kaikin puolin olevansa niin paljon ylempÀnÀ potilaitaan. TyperÀÀ edes hakeutua alalle jos ei ole inhimillistÀ asennetta. Toisaalta ehkÀ edes osalla alussa sellainen onkin, mutta he leipÀÀntyvÀt nopeasti.
Ei tullut koskaan mieleen kysyÀ, kaikille oli sama sÀÀntö. Oletan ettÀ ehkÀ siellÀ oli joskus perseilty jotenkin puhelinten kanssa/tilailtu pizzoja tms niin tekivÀt tuon sÀÀnnön ettÀ puhelimet sai vain siksi aikaa kun soittaa ja omahoitaja on siinÀ koko ajan vieressÀ puhelun ajan.