Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (687)

Vierailija
561/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi se häiritsee että jotkut eivät halua lapsia? Tai ainakin sitä pitää perustella näiden lapsettomien oletetuilla harhakäsityksillä? 

Vierailija
562/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eniten minua ahdistaisi varmaan teini-ikä, etenkin nykymaailmassa joka on niin raadollinen.  

Ymmärrän, niin minuakin etukäteen. Mutta kun ihan viime vuosina olen kolme lasta läpi teini-iän luotsannut, niin ei meillä ollut mitään ongelmia.Paljon helpommin ja paljon hyvinvoivempina lapseni teini-iän läpi elivät kuin itse aikanaan 90-luvulla.

Oikein kivaa sinun kannaltasi, mutta kun se ei vaan mitenkään takaa sitä, että jos joku vela hankkisi lapsia, niin näilläkin olisi ongelmaton teini-ikä. Lapsia ei pidä hankkia, jos ei ole varautunut myös siihen, että näiden kanssa voi tulla mitä tahansa ongelmia missä tahansa iässä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
563/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikuisten lasten kanssa taaksepäin katsottuna vaipparalli ja uhmaikä varmasti vaikuttaa lyhyeltä vaiheelta, mutta reaaliajassa vastoin tahtoa koettuna se on todella pitkä aika. Siihen päälle vielä raskausaika riskeineen, vanhemman velvollisuudet lasten harrastuksissa ja murrosiän ongelmat, niin puhutaankin jo - ylläri - parin vuosikymmenen raskaasta elämänvaiheesta.

Eniten tuo varmasti päätös mitä elämältään haluaa, mitä arvostaa. Osa arvostaa eniten itseensä keskittymistä, omaa hyvinvointia, elämän helppoutta. Toiset kokevat elämäsnä arvokkaaksi ja mielekkääksi jos sillä on tarkoitus. Yksi tärkeä tarkoitus on auttaa uutta elämää alkuun, hoivata omia jälkeläisiä, katsoa kuinka kasvavat ja kehittyvät. Se on välillä raskasta, mutta oman elämän kokee tärkeäksi ja mielekkääksi kun saa hoivata rakkaitaan. Kun kasvavat aikuisiksi tuo side ei häviä, rakkaat lapset pysyvät elämässä. Ihminen on sosiaalinen eläin, yhteisöön kuulumisen tarve on suuri ja perhe parhaimmillaan on turvallinen ja yksilöitä tukeva yksikkö. Näin minä ajattelen, joku muu kokee toisin.

Aika köyhää on elämä, jos käpertyy vain omaan perheeseensä ja aiona tarkoitus, mikä elämällä on, on itsekkäästi pelkän oman lähipiirin tuijottaminen. Joillekin tarkoitus ja se tärkeä yhteisö löytyy koko yhteiskunnasta tai koko ihmiskunnasta.

Vierailija
564/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veloissa on todennäköisesti paljon sellaisia, joiden oma lapsuuden perhe on ollut ongelmallinen. On koettu oma lapsuus onnettomaksi, jääty ilman vanhempien tukea tms. Siksi ei arvosteta perhettä ja vanhemmuutta? Ehkä tuo hyväkin etteivät halua lapsia. Jos lapsia tekevät tasapainoisista perheistä tulevat, ehkä tulevien lasten vanhemmat kykenevät hyvään vanhemmuuteen.

Tämä oli ainakin itselläni syy, miksi kuvittelin olevani vela melkein kolmekymppiseksi asti. Itselläni oli ongelmallinen perhe ja ei erityisen läheiset välit perheeseen aikuisena ja kuvittelin, että omatkin lapseni inhoaisivat minua kuitenkin aikuisena ja että perhearki olisi kamalaa. Onneksi muutin mieleni, koska vanhemmuus on ollut parasta elämässäni ja eihän minun ole tarvinnut elää lapsuuden perheeni tyylillä, vaan olen voinut luoda ihanan suhteen lapsiini!

Vierailija
565/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras juttu veloissa on se, että ne väistämättä kuolee sukupuuttoon. Loppuupahan se typerä vinkuminen yksi vela kerrallaan.

Aivan. Lapsia hankkivien ihmisten lapsistahan ei ole koskaan tullut veloja. Ei kun...

Vierailija
566/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras juttu veloissa on se, että ne väistämättä kuolee sukupuuttoon. Loppuupahan se typerä vinkuminen yksi vela kerrallaan.

Aivan. Lapsia hankkivien ihmisten lapsistahan ei ole koskaan tullut veloja. Ei kun...

Hei älä pilaa hyvää ketjua faktoilla. 😁😅 Antaa höpisijöiden höpistä täällä, kun luulevat tietävänsä velojen asiat paremmin kuin velat itse. 🤣

Vierailija
567/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hei älä pilaa hyvää ketjua faktoilla. 😁😅 Antaa höpisijöiden höpistä täällä, kun luulevat tietävänsä velojen asiat paremmin kuin velat itse. 🤣

Okei, menen tästä pois faktoja kertomasta, niin ei mene ketju pilalle. :)

Vierailija
568/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Veloissa on todennäköisesti paljon sellaisia, joiden oma lapsuuden perhe on ollut ongelmallinen. On koettu oma lapsuus onnettomaksi, jääty ilman vanhempien tukea tms. Siksi ei arvosteta perhettä ja vanhemmuutta? Ehkä tuo hyväkin etteivät halua lapsia. Jos lapsia tekevät tasapainoisista perheistä tulevat, ehkä tulevien lasten vanhemmat kykenevät hyvään vanhemmuuteen.

Tämä oli ainakin itselläni syy, miksi kuvittelin olevani vela melkein kolmekymppiseksi asti. Itselläni oli ongelmallinen perhe ja ei erityisen läheiset välit perheeseen aikuisena ja kuvittelin, että omatkin lapseni inhoaisivat minua kuitenkin aikuisena ja että perhearki olisi kamalaa. Onneksi muutin mieleni, koska vanhemmuus on ollut parasta elämässäni ja eihän minun ole tarvinnut elää lapsuuden perheeni tyylillä, vaan olen voinut luoda ihanan suhteen lapsiini!

Eli sinä et siis ollut vela, vaan olit lapseton, mutta uskottelit itsellesi muuta.

Tässä ketjussa puhuttiin oikeista veloista. Ei lapsettomista, jotka uskottelevat itselleen olevansa veloja.

Ja lisäksi: ihan sama mistä taustasta ihminen tulee, hänellä on oikeus pysyä lapsettomana. Jos ihminen ei halua, hän ei halua. Se päätös ei kuulu naapurille, palstalaisille, poliitikoille, kellekään muulle.

Vierailija
569/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä ihmeen "uskottelit olevasi vela", jos sanoin, etten koskaan halua lapsia ja oikeasti tunsin niin ja olin varma siitä. En koskaan pikkulapsenakaan haaveillut äitiydestä ja teinistä asti olin varma, etten lapsia halua koskaan. Sitten mieleni muuttui lopulta kuitenkin ja onneksi muuttui. Muuttuuko vela velaksi vasta kun on niin vanha, ettei voi niitä lapsia saada edes vahingossa? Sitä ennen on vain uskotellut olevansa vela.

Vierailija
570/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aina on olemassa riski, että syntyy vaikeasti sairas/vammainen lapsi tai että lapsi sairastuu/vammautuu myöhemmin. Ainakin itse olen ajatellut, että lapsia ei kannata hankkia, ellei tiedosta tätä riskiä ja ole siihen valmis - ja että pikkulapsiajan kaltaista aikaa voi siten olla tiedossa koko oma loppuelämä. Siinä ei puhuta lyhyestä ajasta.

Joillakin on se riski realisoitunut vammaisen sisaruksen muodossa, jonka pikkulapsiaika jatkuu samaan aikaan kun vanhemmat vanhenevat vaivoineen. Päätös lapsettomuudesta oli selvä, riskiä siihen että omakin lapsi olisi vammainen ei haluttu ottaa, koska se olemassa oleva (miehen) sisarus ei ole menossa mihinkään ja voimavarat ovat rajalliset. 

Vierailija
571/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joo, se lasten hankkiminen kun tekee tosiaan ihmisestä näköjään tosi empaattisen ja kypsän. Ei tarvitse esimerkiksi vinkua vauvapalstalla toivoen sukupuuttoa ihmisille joista ei tykkää. 😂

Vierailija
572/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras juttu koko ihmiskunnassa on, että se väistämättä kuolee sukupuuttoon. Loppuupahan se typerä vinkuminen vauvapalstalla. Jonkun hölmöläisen mielestä on tietysti kovinkin merkityksellistä, että kuoleeko jokin sukuhaara ennen toista, mutta lopputulos tulee olemaan kaikkien kohdalla täsmälleen sama.

Vierailija
573/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi ihmiset tulee näihin keskusteluihin niin piikit pystyssä ja riitaisesti?

Kateus vapaaehtoisesti lapsettomien vapautta, onnea, nuorekkuutta, menestystä yms. kohtaan.

Vierailija
574/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun mielestä jokainen päättää itse haluaako vai eikö halua lapsia. En kuitenkaan ymmärrä, miksi lapsivihan levittäminen olisi missään tapauksessa ok. 

Vierailija
575/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joo, se lasten hankkiminen kun tekee tosiaan ihmisestä näköjään tosi empaattisen ja kypsän. Ei tarvitse esimerkiksi vinkua vauvapalstalla toivoen sukupuuttoa ihmisille joista ei tykkää. 😂

😂

Vierailija
576/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ihan ymmärrä pointtia. Aikuisten välisiä suhteita saa myös ilman että laittaa kahta vuosikymmentä aikaa ja merkittävästi rahaa sen uuden aikuisen kasvattamiseen. 

Pssst, ehkä _hän_ ei muuten saa sellaista, paitsi kasvattamalla jonkun siihen nimenomaiseen tehtävään.

Vierailija
577/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä tällaista keskustelua alkuunkaan. Eikö se ole vain hyvä, että nykyaikana ihmisillä on mahdollisuus valita? Toki on tahattomasti lapsettomia, joiden tapauksessa valinta ei ole oma, mutta pääosin ihmiset voivat valita, että haluavatko lapsia vai eivät ja näin elää itsensä näköistä elämää. Henkilökohtaiset valinnat ovat henkilökohtaisia, eikä niiden pitäisi kuulua muille ollenkaan.

Vierailija
578/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarkoitatko, että tutkimuksia, joista kommentoija numero 424 puhui, ei ole olemassakaan? Ihan mahdollista, ettei ole.

Vierailija
579/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eli jos vela on ongelmallisesta perheestä, niin miten sitten voi olla että lapsia tekevät vain tasapainoisista perheistä tulevat? Mommy's got zero logic, mutta ne on ne äityliaivot sellaisia mentaaliakrobatiaan kykeneviä.

No minun logiikkani lähtee siitä, että ennen perhe oli normi, se perustettiin miettimättä haluaako oikeasti vanhemmaksi vai ei. Nykyään on mahdollista paremmin ehkäistä epätoivotut raskaudet, ja sosiaalisesti hyväksyttävää, normaalia olla perustamatta perhettä. Voi siis valita, ennen ei juurikaan voinut. Oli vanhojapiikoja ja -poikia, jotka eivät olleet kovinkaan arvostettuja, ja harvoja lapsettomia pariskuntia joiden lapsettomuus johtui fysiologisista syistä. Kuulostaako tämä logiikka sinusta järkeenkäyvältä? Sen ymmärtämiseen ei tarvita mentaaliakrobatiaa, vain hieman historian tietämystä.

Vierailija
580/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen yllättynyt mielikuvasta, että vela-ihmisille pikkulapsivaihe olisi syy olla haluamatta lapsia. Olen kuullut syitä vastuusta ja huolesta siitä, millaisen elämän lapsi tässä hullussa maailmassa saisi. Siitä, ettei pysty tarjoamaan lapselle elämää, millaisen hänelle toivoisi esimerkiksi sopivan kumppanin puuttuessa tai taloudellisten syiden vuoksi. Tai että ei ole vain ihminen, joka ylipäätään tahtoisi olla vanhempi. Itse velana olen ihmetellyt ihmisten puhetta vauvakuumeesta ihan kuin hahmotus ei riittäisi ymmärtää vanhemmuuden lopunelämää kestävää suhdetta lapseen. Ihan lapsi ei olisi todellinen henkilö vaan hetken huvi, jonka henkilö nyt tahtoo. Ehkä käsityksissä on molemminpuolista ymmärryksen puutetta? 

Koetko sinä todella että äitisi tai isäsi olisi noin paljon vastuussa sinusta kun olet jo aikuinen? Jopa siitä saatko kumppanin? Minkä ikäinen olet? 

On toki niitäkin vanhempia jotka potkivat lapsensa ulos kodistaan heti kun tulee 18v mittariin, kun elatusvelvollisuus loppuu. Mutta jos rakastaa lastaan, miettii jo ennen lapsen hankkimista, kuinka voi tukea lastaa myös aikuisuuteen, että pääsee parhaimpiin kouluihin, pääsee tarvittaessa terapeutille, pääsee harrastuksiin jne. Ei tarvitse tehdä lapsen puolesta asioita, mutta luoda mahdollisimman hyvät olosuhteet että lapset pärjää aikuisena ja menestyy. Kuka tekee lapset siksi, että lapset voisivat epäonnistua elämässään?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi kahdeksan