Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (687)

Vierailija
601/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse taas olen ajatellut, että vauva- ja pikkulapsiaika on rankkaa, mutta sen voisin vielä haluta kokeakin, toisin kuin kouluikäisestä ylöspäin. 

Velanainen 36 

Vierailija
602/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Just tämä. Se pikkulapsiaika oli ihanaa! Toista on, kun on teini, jonka kanssa elämä on hirveetä vääntöä aamusta iltaan, ja tunnelin päässä näkyy juna.

Ottaa aivoon kuunnella lässytystä, että lapset on hetken vaan pieniä, kun tavarat palaverista toiseen ja yrität puhua järkeä, ja mikään ei mene perille..

Toinen asia on se, että porukka olettaa, että ne ipanat tehdään aina peräjälkeen. Mulla on ollut pieniä lapsia nyt jo 15 vuotta, ei se nyt mikään lyhyt hetki ole.

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mun lapsilla on extra kirjaimia ja myös autistisia piirteitä.

Äiteyteni on ollut kaikkea muuta kun helppoa.

Paljolta olis selvinnyt jos en olisi lapsia hommannut.

Vanhemmuutta kun kehutaan niin kyseessä normaalit lapset.

Tietty lapseni ovat kuitenkin parasta mitä mulle on tapahtunut. Ovat aikuisia ja just nyt menee hyvin elämässä.

Ei ole mitään takeita että lapset mitkä saa syntyvät normaaleina. Varsinkaan jos suvussa autismia tai nepsydiagnooseja.

Enkä todellakaan halua lapsenlapsia, meidän huonojen geenien ei tartte jatkua.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
603/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ärsyttää, kun aina luullaan, että vapaaehtoinen lapsettomuus juontuu kurjasta lapsuudesta. Mulla ehkäpä niin, että oma lapsuus oli niin hyvä, että ajattelen, etten omille lapsille pystyisi yhtä hyvää tarjoamaan johtuen omista valinnoista mutta myös maailman muuttumisesta tässä välissä. 

Vierailija
604/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

vauvavuosi on toisaalta kivaa, kun se vauva vaan hengaa siinä mukana, mutta 1-3 vuotiaille leikki-ikäisille saa koko ajan olla seurana

Vierailija
605/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittajalle tiedoksi, se pikkulapsi-aika korostuu kun silloin äiti on yleensä aika nuori ja siinä menee se nuoruus, se ainoa asia elämässä, jota ei tulisi menettää, se minkä takia tänne moni kokee syntyvänsä.

Tuo on se ainoa aika elämässä, jolloin oikeasti voi elää itselleen ja on energiat ja ulkonäöt ja muut tallella, joka tämän myös mahdollistaa.

Ainoa aika elämässä kun on nuo lopussa mainitsemasi asiat? Niin, niillä jotka jossain vaiheessa hankkii lapsia. Veloilla on todennäköisempää että on "energiat, ulkonäöt ja muut" tallella ja voi elää itselleen koko elämänsä (ellei ole/tule sairauksia tai vaikkapa päädy hoitamaan huonokuntoisia vanhempiaan tms).

Kuin myös aikuisten lasten vanhemmilla. Miksi vain vela olisi energinen ym.

"Koska se edellisten vuosikymmenien väsymys näkyy ja tuntuu. Ihan samoin, kun joku vuorotyötä tehnyt on väsyneempi kuin sellainen joka ei ole tehnyt töitä lainkaan." 

Minä koen nyt viisikymppisenä kahden lapsen äitinä olevani energisempi kuin parikymppisenä ennen äitiyttä. Aikaa löytyy roppakaupalla liikuntaan, harrastuksiin ja hauskanpitoon, ulkonäöstänikään en löydä moitittavaa. 

Eivät energisyys ja "hyvänä" säilyminen ole pelkästään lapsettomien etuja, vaikka moni tuntuu niin luulevankin.

Vierailija
606/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Minä koen nyt viisikymppisenä kahden lapsen äitinä olevani energisempi kuin parikymppisenä ennen äitiyttä. Aikaa löytyy roppakaupalla liikuntaan, harrastuksiin ja hauskanpitoon, ulkonäöstänikään en löydä moitittavaa. 

Eivät energisyys ja "hyvänä" säilyminen ole pelkästään lapsettomien etuja, vaikka moni tuntuu niin luulevankin."

Minä olen tavannut 7kymppisissä hyvin säilyneitä, energisiä ja aikaansaavia ihmisiä sekä lapsellisissa että lapsettomissa.

Samoin 4kymppisten joukossa on uupuneita ja 'rupsahtaneita' sekä lapsellisten että lapsettomien joukossa.

Näin yksinkertainen tämä jakolinja ei ole vaan tilanteeseen vaikuttavat monet muutkin asiat.

Vierailija
607/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi nyt oikeasti tehdä tutkimuksen, että miksi hitossa lapselliset ovat niin kiinnostuneita puhumaan siitä, mitä velat muka kokevat ja tekevät.

Tämä minuakin ihmetyttää! Nauttikaa niistä lapsistanne, älkääkä vaivatko päätänne sillä, miksi joksut eivät niitä halua. Syitä on varmasti monia. 

Minä olen lapseton omasta tahdostani, ja minun annetaan olla lapsiasian kanssa rauhassa. Alle viisi kertaa minulta on kukaan kysynyt, haluanko lapsia. Nyt olen nelikymppinen. MInusta tuntuu, että jotkut velat tuovat itse omaa näkemystään julki, provosoidenkin. Sitten he valittavat, kun heidän valintojaan kommentoidaan ja kyseenalaistetaan.

Vierailija
608/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi nyt oikeasti tehdä tutkimuksen, että miksi hitossa lapselliset ovat niin kiinnostuneita puhumaan siitä, mitä velat muka kokevat ja tekevät.

Tämä minuakin ihmetyttää! Nauttikaa niistä lapsistanne, älkääkä vaivatko päätänne sillä, miksi joksut eivät niitä halua. Syitä on varmasti monia. 

Olen nauttinut, nyt nautin lastenlapsista, minusta on sääli että yleensä velat ovat ihmisiä, joilla olisi parhaat edellytykset vanhemmiksi, älykkäitä, pohdiskelevia, usein myös vakaa taloudellinen tilanne.

Sitten on paljon ups tulin taas raskaaksi ja vauvat on niin suloisia vanhempia, joille ei pitäisi antaa lelupupuakaan hoitoon.

Parasta vanhemmuudessa on käsittämätön rakkaus jota lasta kohtaan tuntee, otus on juuri repinyt koko kroppasi riekaleiksi, valvottaa yöt ja kaikesta huolimatta tuo otus on parasta mitä sinulle on tapahtunut. Jossain vaiheessa tuo otus vihaa ja häpeää sinua ja sinä vaan rakastat. 

Vierailija
609/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paras juttu veloissa on se, että ne väistämättä kuolee sukupuuttoon. Loppuupahan se typerä vinkuminen yksi vela kerrallaan.

Mikä aivopieru tämäkin kommentti on?

Veloja tulee olemaan aina niin kauan, kuin ihmisillä on vapaus valita. Koska aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät halua lapsia.

Joku pölvästi ajatttelee veluuden olevan geeneissä, jolloin se evoluution lakien mukaan häviää, kun ihmislapset eivät tätä geeniä saa..

Vierailija
610/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo vaatia muita lisääntymään kun ei itse tarvitse kantaa raskautta, synnyttää, kasvattaa ja maksaa toisen lasta. On helppoa olla sivusta huutelija. Se jos joku on itsekästä.

Näitäkin kommentteja löytyy tältäkin palstalta että lisääntyminen on kaikkien velvollisuus. Vela ei ole itsekäs ketään kohtaan siksi ettei tee lapsia. Siksi puheet velojen itsekkyydestä voi lopettaa, koska ei ole ketään uhria.

Vierailija
611/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttuuko vela velaksi vasta kun on niin vanha, ettei voi niitä lapsia saada edes vahingossa? Sitä ennen on vain uskotellut olevansa vela.

No jos niitä lapsia on tehnyt, vaikka onkin ollut vela, niin ei sitä sitten kyllä todellakaan olekaan ollut vela, kuvitellut vain olevansa. Varmaan itse siihen uskoen, kylläkin. 

On mullakin ollut ystävinä näitä "vannoutuneita veloja", joilla lensi päätös romukoppaan heti kun näkyville tuli se mies, joka lapsia ja perhettä halusi. Suurimmaksi osaksi ovat veloja siis vain, koska sopivaa isäkandidaattia ei ole ollut. 

Minulla on homma mennyt toisin päin: nuorempana kuvittelin ilman muuta, että mies ja pari muksua. Lapset on ihania ja kuuluuhan sitä. Mutta sitten kun sen aika olisi oikeasti ollut, talous kunnossa ja ihana mies, joka vihjaili perheestä, menikin jarrut päälle ja totesin, että en halua omia lapsia. Kyllä sen tavallaan olin aina tiennyt, että en ole mikään hoivaajatyyppi, en lapsena innostunut nukkaleikeistä, jne. Mutta tunne oli niin vahva, että ihana mieskään ei sitä horjuttanut.

Tiedä sitten hyvä vai huono, mies jäi mun kanssa ja nyt eletään ihan parasta aikaa, asuntovelat on maksettu ja suunnitelmia tuleville eläkevuosille vaikka kuinka.

Vierailija
612/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muuttuuko vela velaksi vasta kun on niin vanha, ettei voi niitä lapsia saada edes vahingossa? Sitä ennen on vain uskotellut olevansa vela.

No jos niitä lapsia on tehnyt, vaikka onkin ollut vela, niin ei sitä sitten kyllä todellakaan olekaan ollut vela, kuvitellut vain olevansa. Varmaan itse siihen uskoen, kylläkin. 

On mullakin ollut ystävinä näitä "vannoutuneita veloja", joilla lensi päätös romukoppaan heti kun näkyville tuli se mies, joka lapsia ja perhettä halusi. Suurimmaksi osaksi ovat veloja siis vain, koska sopivaa isäkandidaattia ei ole ollut. 

Minulla on homma mennyt toisin päin: nuorempana kuvittelin ilman muuta, että mies ja pari muksua. Lapset on ihania ja kuuluuhan sitä. Mutta sitten kun sen aika olisi oikeasti ollut, talous kunnossa ja ihana mies, joka vihjaili perheestä, menikin jarrut päälle ja totesin, että en halua omia lapsia. Kyllä sen tavallaan olin aina tiennyt, että en ole mikään hoiva

Vela = "en halua lapsia koskaan" = ei ikinä

Lapseton = "en halua lapsia... vielä" = eli haluaa joskus saada lapsen

Vierailija
613/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ärsyttää, kun aina luullaan, että vapaaehtoinen lapsettomuus juontuu kurjasta lapsuudesta. Mulla ehkäpä niin, että oma lapsuus oli niin hyvä, että ajattelen, etten omille lapsille pystyisi yhtä hyvää tarjoamaan johtuen omista valinnoista mutta myös maailman muuttumisesta tässä välissä. 

Tuo on hyvä perustelu mutta toisaalta ei sulla tarvitse olla perustelua sille koska et ole tilivelvollinen kenellekään muulle ihmiselle omasta kehostasi.

Vierailija
614/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Varmasti syitä on monia, niin on ystävilläni. Mutta niillä tasapainoisilla ihmisillä ei ole tarvetta riidellä omista päätöksistään palstalla, täällä ilkeimpiä ja hyökkäävimpiä kommentteja heittelevät eivät vaikuta mitenkään tasapainoisen onnellisilta ihmisiltä. Siksi luulen heidän lapsuuttaan onnettomaksi.

Vierailija
615/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ymmärrän että kaikki eivät ole muutenkaan läheisiä lähisuvun kanssa, ei omien vanhempien tai omien sisarusten kanssa. Itselleni perhe on tärkeä.

Ap

Mikä aivopieru tuokin nyt on? Se että en ole halunnut koskaan lapsia ei tarkoita sitä etten olisi läheinen sukuni kanssa. 

Mutta sinä olet se vanheneva setä/eno tai täti, jolla ei ole omaa nuorempaa sukua alenevassa polvessa.

Niin? Minusta ainakin on kivaa olla vanheneva lapseton täti.

Vierailija
616/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä mitä? Eikö vela ole nimenomaan lyhennys sanoista vapaaehtoisesti lapseton? Nytkö sitten pitää jo kantaa vastuu maapallon hyvinvoinnista ja "elää omanlaista elämää" (miksei elämä lasten kanssa voi olla "omanlaista"?) Mitä muita velvollisuuksia lapsettomuuteen kuuluu? Onko se joku vasemmistopaketti, jossa pitää myös fanittaa Palestiinaa, uskoa sukupuolen moninaisuuteen, prostituution voimaannuttamiseen ja moittia ydinperhettä patriarkaalisena jäänteenä? 

Tulipa sieltä kovasti olkiukkoa.

Jos jonkun ns. "pitäisi" olla vela, niin liberaalin/oikeistolaisen, joka kannattaa yksilönvapautta, vapauttaa rahoistaan ja mahdollisuudesta investoida säästyneet rahansa pörssiin ja vapaudesta valita itselleen mukava yksityinen hoivakoti, jonka maksaa säästämillään rahoilla.

Vierailija
617/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmasti syitä on monia, niin on ystävilläni. Mutta niillä tasapainoisilla ihmisillä ei ole tarvetta riidellä omista päätöksistään palstalla, täällä ilkeimpiä ja hyökkäävimpiä kommentteja heittelevät eivät vaikuta mitenkään tasapainoisen onnellisilta ihmisiltä. Siksi luulen heidän lapsuuttaan onnettomaksi.

Tarkoitatko nyt näitä ihmisiä, jotka julistavat, että lapsettoman ihmisen elämä on merkityksetöntä ja saisivat kuolla kaikki vinkumasta pois?

Monet tekevät myös lapsia korjatakseen onnettoman lapsuutensa jälkiä, eli ajattelevat, että omalle lapselle antaa aivan erilaisen lapsuuden kuin se huono oli. Se voi onnistua tai olla onnistumatta, kun lapsi ei kuitenkaan ole oman itsen jatke, vaan oma yksilönsä. Tätä tosin ei kaikki tajua, vaan lähes väkisin sitten tyrkyttää lapselle kaikkea, mitä itse olisi halunnut.

Vierailija
618/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aika pitkä rasti on käyttää edes 10 saatika 20 vuotta elämästään johonkin sellaiseen mitä ei halua ja mistä ei nauti.

Tämähän se juuri on niin erikoista, että joku ajattelee tietävänsä etukäteen, millaista on olla vanhempi. Sitä nimittäin ei oikeasti voi tietää, se on fakta. 

Mutta jos olisit hyvin varma siitä että et tulisi pitämään viikon vaelluksesta erämaassa, niin tuskin sinne edes lähtisit kokeilemaan. Mieluummin tekee niitä asioita mitkä enemmän tuntuu omalta. Lasten kohdalla vielä kun siitä kokeilusta ei oikein voi perääntyä jos epäilyt osoittautuu todeksi eikä siitä pidä. 

Yrität perustella logiikalla ihmiselle, joka ei halua vastaanottaa sitä. Harvoin toimii.

Vierailija
619/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Velat ovat niin itsekkäitä, koska eivät suostu tekemään lapsia, koska minä haluan niin. Itsehän tein lapseni siitä ylevästä epäitsekkäästä syystä, että minä halusin niin.

Veloilta on jäänyt tärkeä kehitysvaihe väliin. Itsehän en ole vielä sisäistänyt mielen teoriaa eli sitä, että me ihmiset olemme erilaisia ja ajattelemme ja tunnemme eri tavoilla. 

Veloilla ei ole elämässään mitään merkitystä, heillä ei ole ihmissuhteita, eivätkä he ole osa mitään yhteisöä. Itsehän tein lapset siksi, että en keksinyt elämälleni muuta merkitystä ja en halua auttaa sellaisia ihmisiä, joita en ole itse synnyttänyt, eivätkä muut siksi halua auttaa minua."

Tosielämässä sekä lapsia saaneisiin että lapsettomiin mahtuu monenlaisia ihmisiä, sekä äärimmäisen itsekkäitä että äärimmäisen epäitsekkäitä, sekä hyvin kypsiä että käsittämättömän epäkypsiä - ja kaikkea siltä väliltä. Olen tavannut monenlaisia vanhuksia, eikä heissä juuri näy se, kellä on lapsia ja kellä ei - sitä ei voi päätellä edes siitä, paljonko vieraita heillä käy vanhainkodissa. Ikävät ihmiset saavat olla yksin, olipa heillä lapsia tai ei, mukavilla riittää seuraa joko omista lapsista tai ihan muista ihmisistä. Toivoisin, että lapsia tekisivät mieluummin ne epäitsekkäämmät ja kypsemmät - jos siis lapsia haluavat.

Vierailija
620/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mutta sinä olet se vanheneva setä/eno tai täti, jolla ei ole omaa nuorempaa sukua alenevassa polvessa.

Sähän sanot sen niin kuin se olisi huono juttu. Me vanhenevat tädit saadaan myös kutsuja sen nuoremman polven bileisiin, jonne vanhemmilla ja muilla kalkkisilla ei ole asiaa!

Se johtuu siitä, että tunnemme lapsenne tosi hyvin, ne kertoo meille asioita, joita teille ei.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä yksi kolme