Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vela-kommenteissa minua usein ihmetyttää se kun ne puhuu lapsista kuin ne olisi lapsia aina, etenkin pikkulapsiaikaa korostetaan

Vierailija
07.09.2025 |

Kuitenkin jokainen vanhempi tietää kuinka lyhyt humaus se varhaislapsuus on. Kohta sulla onkin teini siinä, joka pian on nuori aikuinen. Tuon jälkeen se suhde omaan lapseen on kahden aikuisen välinen suhde ja se jatkuu vuosikymmeniä. Mutta harva vela puhuu mitään siitä, puhutaan vaan vaipparallista, uhmaikäisistä jne. Ikään kuin lapsi olisi pikkulapsi hyvinkin pitkän ajan. 

Äiti, lapset 18 v ja 21 v

Kommentit (687)

Vierailija
581/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En halua seurata kenenkään elämää.

Onko persoonallisuudessa jotain että pelkäät jääväsi taka-alalle? 

Vierailija
582/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitä väärää on siinä että pyrkii onnellisuuteen, ts. että elämä on nautintoa?

Ne jotka eivät ole onnellisia, haluavat, että muillakin on yhtä kurjaa kuin heillä itsellään.

Misery loves company.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
583/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paras juttu veloissa on se, että ne väistämättä kuolee sukupuuttoon. Loppuupahan se typerä vinkuminen yksi vela kerrallaan.

Mikä aivopieru tämäkin kommentti on?

Veloja tulee olemaan aina niin kauan, kuin ihmisillä on vapaus valita. Koska aina tulee olemaan ihmisiä, jotka eivät halua lapsia.

Vierailija
584/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En halua seurata kenenkään elämää.

Onko persoonallisuudessa jotain että pelkäät jääväsi taka-alalle? 

Olisipa kiva jos yhtä kovat keittiöpsykologisoinnit tehtäisiin muista ihmisten harrastuksista. 😂

"Et harrasta sukeltamista? Entä jos kadut vanhoilla päivillä ettet sukeltanut? Onko persoonallisuudessa joku kipeä kohta kun pelkäät syvyyksiin joutumista? Mitä vanhempasi sanovat, kun et harrasta sukeltamista? Mitä kilpasukeltaja -isoisoisoisäsi sanoo sinusta, kun et sukella? Kuka kiillottaa sukellusmitaleja hoivakodissa jos et koskaan kisaa sukeltamisessa?"

Voi hele näitä jankuttajia oikeesti 🤣🤣

Kun ei kiinnosta niin ei kiinnosta. That's it. 

Vierailija
585/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella ei välttämättä ole mitään henkilökohtaista kontaktia pieniin lapsiin, ennen kuin alkaa olla itse lisääntymisiässä. Siinä ajattelevalla ja vastuuntuntoisella ihmisellä herkästi kauhukertomukset uhmaiästä ja koliikki-itkusta saavat suhteettomat mitat mielessä. Jos pääsisi vierestä näkemään, kuinka ns. vertainen eli oman ikäinen saisi lapsen tai useampia ja kaikki menisi suunnilleen ok ja näkisi huonojen puolien lisäksi  myös ne hyvät, niin eihän se sitten niin paljon pelottaisi. Nykyään on myös sallivampi ilmapiiri kertoa huonoista puolista ja on aika luonnollista, että herkemmin puhutaan ikävistä asioista kuin joka välissä hehkutettaisiin, että ai kun olenkin onnellinen. Ehkä se liittyy suomalaisuuteenkin jollain tapaa.

Ja sitten on ihan oikeasti ihmisiä, jotka eivät halua lapsia eikä kiinnosta kerta kaikkiaan eikä siinä ole mitään ihmeellistä. Tällaisia ihmisiä on ollut aina. Nyt elämme tietyissä maailman maissa sellaisessa historiallisessa hetkessä, kun nainen saa ihan itse päättää, ottaako riskin raskaaksi tulosta vai ei. 

Vierailija
586/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse kyllä velana tajuan että on siinä muitakin kauheuksia sen lapsiajan jälkeen luvassa. On ihan helvetinmoinen työ pitää huoli siitä että lapsi ei ensimmäisen 18 vuotensa aikana käytä alkoholia/huumeita, seurustele, harrasta seksiä, pelaa videopelejä, heilu kaupungilla, käyttäydy huonosti, tee rikoksia, joudu jengiläisten puukottamaksi sun muuta. Nuorison sekoilu johtuu siitä että vanhemmat sallivat sen. Alaikäisenä ei ole mitään tarvetta millekään biletykselle tms hömpälle, opiskelu ja koulumenestys on paljon tärkeämpää. Tarvitsemme suomeen entistä enemmän kunnollisia työssäkäyviä sivistyneitä kansalaisia eikä sivistymättömiä juntteja.

Pakko kommentoida tuohon, että miksi haluat estää alle 18v lasta/teiniä pelaamasta videopelejä tai seurustelemasta (ja harrastamasta seksiä, jos ollaan lähempänä 18v)? Olen itsekin vela, mutta tuo kuulostaa kohtuuttomalta. Oletko erityisen uskonnollinen, vai koetko muuten vaan että alle täysi-ikäiset eivät saa kokea näitä suht normaaleja elämään kuuluvia asioita?

Vierailija
587/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veloissa on todennäköisesti paljon sellaisia, joiden oma lapsuuden perhe on ollut ongelmallinen. On koettu oma lapsuus onnettomaksi, jääty ilman vanhempien tukea tms. Siksi ei arvosteta perhettä ja vanhemmuutta? Ehkä tuo hyväkin etteivät halua lapsia. Jos lapsia tekevät tasapainoisista perheistä tulevat, ehkä tulevien lasten vanhemmat kykenevät hyvään vanhemmuuteen.

Varmasti näin, mutta valitettavasti myös ne yhteiskunnan heikommassa tilassa olevat lisääntyvät myös ja heidän lapsensa hoitaa valtio. Tasapainoisuus ei ole missään vaiheessa ollut vanhemmuuden edellytys. Moni tuntemani vela, itseni mukaanlukien, on varsin hyvässä elämäntilanteessa ja ainakin osalla on ihan lämpimät välit omaan lapsuudenperheeseen ja vaikkapa kummilapsiin. 

Vierailija
588/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joku voisi nyt oikeasti tehdä tutkimuksen, että miksi hitossa lapselliset ovat niin kiinnostuneita puhumaan siitä, mitä velat muka kokevat ja tekevät.

Vierailija
589/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun lapsilla on extra kirjaimia ja myös autistisia piirteitä.

Äiteyteni on ollut kaikkea muuta kun helppoa.

Paljolta olis selvinnyt jos en olisi lapsia hommannut.

Vanhemmuutta kun kehutaan niin kyseessä normaalit lapset.

Tietty lapseni ovat kuitenkin parasta mitä mulle on tapahtunut. Ovat aikuisia ja just nyt menee hyvin elämässä.

Ei ole mitään takeita että lapset mitkä saa syntyvät normaaleina. Varsinkaan jos suvussa autismia tai nepsydiagnooseja.

Vierailija
590/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietty lapseni ovat kuitenkin parasta mitä mulle on tapahtunut. Ovat aikuisia ja just nyt menee hyvin elämässä.

Ei ole mitään takeita että lapset mitkä saa syntyvät normaaleina. Varsinkaan jos suvussa autismia tai nepsydiagnooseja.

Enkä todellakaan halua lapsenlapsia, meidän huonojen geenien ei tartte jatkua.

Vierailija
591/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toki ymmärrän että kaikki eivät ole muutenkaan läheisiä lähisuvun kanssa, ei omien vanhempien tai omien sisarusten kanssa. Itselleni perhe on tärkeä.

Ap

Mikä aivopieru tuokin nyt on? Se että en ole halunnut koskaan lapsia ei tarkoita sitä etten olisi läheinen sukuni kanssa. 

Mutta sinä olet se vanheneva setä/eno tai täti, jolla ei ole omaa nuorempaa sukua alenevassa polvessa.

Vierailija
592/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo on se toinen omituinen harha. Hoetaan, että lapsesta tulisi pakosti jokin multivammainen rikollinen päihderiippuvainem sosiaalipummi. Oikeasti todennäköisyydet ovat tosi vahvasti sillä puolella, että korkeakoulutetun työssäkäyvän äidin lapsesta tulee korkeakoulutettu työssäkäyvä aikuinen. Hyvätuloisen lapsista tulee hyvätuloisia. Fiksujen lapsista fiksuja. 

Vierailija
593/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku voisi nyt oikeasti tehdä tutkimuksen, että miksi hitossa lapselliset ovat niin kiinnostuneita puhumaan siitä, mitä velat muka kokevat ja tekevät.

Jos ihminen hyväksyy toisen ihmisen sellaisena kuin hän on, ei ole mitään tarvetta lytätä toista tai infantilisoida toista.

Nykyinen keskustelu vain kertoo siitä että veloja ei kohdella tasavertaisina ihmisinä, vaan leimataan milloin mistäkin: vapaamatkustaja, kummajainen, yms

Siitäkin huolimatta, että velat maksaa veroissaan lapsiperheellisille koulut, terveydenhuollon, sosiaalituet, vapaat, jne joten kummasti kyllä velojen rahat kelpaa. Sitten kun vielä velat eivät itse tuki järjestelmää omien lapsien avulla joten luokkakoot pysyvät pienempinä, sotejonot lyhyempinä, mikä hyödyttää lapsiperheitä koska saavat parempaa palvelua.

Jos velat kohdattaisiin tasavertaisina, tällaista keskustelua ei käytäisi, eikä veloilta oltaisi vaatimassa jatkuvasti rahaa. Sen sijaan ihmiset alkaisivat miettiä että "toiminko minä itsekkäästi koska vaadin muita maksamaan minun henkilökohtaiset elämänvalinnat?"

Vierailija
594/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo on se toinen omituinen harha. Hoetaan, että lapsesta tulisi pakosti jokin multivammainen rikollinen päihderiippuvainem sosiaalipummi. Oikeasti todennäköisyydet ovat tosi vahvasti sillä puolella, että korkeakoulutetun työssäkäyvän äidin lapsesta tulee korkeakoulutettu työssäkäyvä aikuinen. Hyvätuloisen lapsista tulee hyvätuloisia. Fiksujen lapsista fiksuja. 

Jo yli puolet avioliitoista päätyy eroon.

Eroperheet yleistyvät.

Erityislapsia syntyy enemmän.

Suurin osa ihmisistä ei ole hyvätuloisia korkeakoulutettuja, vaan suurin osa on pieni- tai keskituloisia ja heidän lapset todennäköisesti pysyvät sellaisina myöskin.

Riskejä on olemassa. Ei tämä ole harhaa vaan todellisuutta. Näitä tapahtuu joka päivä. Silmien ummistaminen ei muuta todellisuutta.

Vierailija
595/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutettuja on nykyään jo työttöminä pilvin pimein.

Vierailija
596/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pikkulapsiaika on se hauskin aika. Hauskempaa myös kuin aika ennen lapsia. Elämä 2-5-vuotiaan kanssa on ihan Kummelia aamusta iltaan.

Se on kyllä totta, että siihen kuuluu ihan mieletöntä hauskuutta myös. Jonkun 3-vuotiaan ajatusmaailma on niin ihanan raikas ja oivaltava.

Ap

Pieru hih hih hih hih hih. Ja sitten se pierulle nauraja toistelee asioita, joita on muilta kuullut ja että on vinkeää.

Huoh.

Huoh itsellesi. Kertoo ihmisestä paljon, jos ajattelee pikkulasten puheiden olevan vain kakka- ja pierujuttuja. Ne pohdiskelevat myös, että miksi aurinko on kirkas, miksi vesi kastelee tai miksi lumesta ei kasva jääkukkia. Mutta tuollaisella ajatusmaailmalla onkin parempi pysyä lapsettomana.

Vierailija
597/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä on erittäin tärkeä huomio.

Jos itsellä ja/ tai suvussa on neurokirjon ongelmia, niin ei voi katsoa "perheidyllejä" ympärillään, koska sellaista se ei nepsyperheessä tule olemaan. Tähän lisättynä se, että usein nepsysuvuissa tukiverkostokin jää ohueksi tai olemattomaksi samasta syystä.

Vierailija
598/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi se häiritsee että jotkut eivät halua lapsia? Tai ainakin sitä pitää perustella näiden lapsettomien oletetuilla harhakäsityksillä? 

Ehkä netissä näin on, mutta elävässä elämässä en ole siihen juuri törmännyt.

Itse olen kokenut enemmän sitä, että lasten hankkimisesta syyllistetään. Eräällä työpaikallani oli tiimikaverina muuan yltiöfeministi, ja hän suhtautui todella paheksuvasti siihen, kun minä ja samaan aikaan pari muutakin työkaveria kerroimme töissä raskaudestamme. "Olen järkyttynyt tästä sikiämisen määrästä" ja vastaava kommentteja.

Vierailija
599/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monella velalla on kai ollut jollain lailla traumaattinen lapsuus, esim. tunnekylmät tai heikkohermoiset vanhemmat. Siksi yhdistävät ajatuksissaan lapsiperhe-elämän pikkulapsiaikaan, koska se on useissa ongelmaperheissä kaikkein stressaavin ajanjakso.

Vierailija
600/687 |
10.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä minuakin ihmetyttää! Nauttikaa niistä lapsistanne, älkääkä vaivatko päätänne sillä, miksi joksut eivät niitä halua. Syitä on varmasti monia. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi seitsemän