Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Miksi ei saa keskustella siitä, että Suomessa laiminlyödään lasten oikeuksia opettajien poikkeuksellisten etujen vuoksi?

Vierailija
06.09.2025 |

Kirjoitin joitakin päiviä sitten avauksen liittyen tähän Hesarin juttuun:

https://www.hs.fi/helsinki/art-2000011429735.html

Se poistettiin. Miksi? 

Euroopan komission mukaan jäsenvaltioiden pitää järjestää alle 11-vuotiaille ja erityistä tukea tarvitseville oppilaille luokkatasosta riippumatta ulkopuolista hoivaa. Suomessa tätä ei toteuteta, jotta opettajilla säilyy oikeus lähteä heti lounaan jälkeen kotiin "etäilemään. Miksi ekaluokan opettaja kokee, että hänellä täytyy olla oikeus lepoon heti kolmen tunnin jälkeen?

Samoin lomat ovat opettajille aivan poikkeuksellisia.

En tippaakaan epäile, etteikö opettajan työ ole vaativaa tai raskasta. Onko se kuitenkaan vaativampaa ja raskaampaa kuin muutkaan työt? Ei missään varsinkaan korkeakoulutusta vaativassa työssä helpolla pääse. En kuitenkaan kehtaisi vaatia, että minulla olisi oikeus lähteä kotiin heti lounaan jälkeen. Erikoista tuossa poistetussa keskustelussa oli se, että siihen tuli nimenomaan opettajia esittämään, että heidän työnsä todella on poikkeuksellista moneen muuhun työhön verrattuna. 

Suomessa lapset ja nuoret voivat huonosti. Opettajien poikkeuksellinen tarve lepoon laitetan kuitenkin lasten ja nuorten hyvinvoinnin edelle. Monilla lapsilla on yksinäiset iltapäivät, jotta opettaja pääsee heti lounaan jälkeen lepäilemään.

Kommentit (88)

Vierailija
21/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat eivät ole mitään kakaravahteja! Tekevät oman osuutensa ja se riittää. Hoitakaa itse niille pennuillenne koulun jälkeistä toimintaa ja hoivaa jne. älkääkä aina ulkoistako kaikkea toisten (yleensä varhaiskasvatuksen ja yhteiskunnan) vastuulle! Opettajat ovat leponsa ansainneet. 

TÄ-MÄ!

Minkä helvetin takia nykyään vanhemmat olettaa opettajan olevan muksun kolmas huoltaja?!

Valittajat voi mennä kokeileen, kuinka hauskaa se ruokatuntikin on käyttää opettaessa ykkösluokkalaiselle ettei keittoa syödä käsin, eikä haarukalla. Tälläisiä perusasioita kun ei millään voida esim kotona opettaa. 

Olisiko sen takia, että ammattikasvattajat ovat aivan itse tuollaisen roolin itselleen halunneet? Eihän tarhakaan enää ole mikään lasten hoitopaikka vaan se on "varhaiskasvatus" jonka tehtävänä on kasvattaa lapset.

Vierailija
22/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko keski-ikäinen opettaja lepoa heti lounaan jälkeen?

Vierailija kirjoitti:

Ei se ole mikään määräys. Ja tuollaisilla "lastenoikeuksilla" saa heittää vesilintua.

Joku 10-vuotias ei todellakaan tarvitse lastenvahtia.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat eivät ole mitään kakaravahteja! Tekevät oman osuutensa ja se riittää. Hoitakaa itse niille pennuillenne koulun jälkeistä toimintaa ja hoivaa jne. älkääkä aina ulkoistako kaikkea toisten (yleensä varhaiskasvatuksen ja yhteiskunnan) vastuulle! Opettajat ovat leponsa ansainneet. 

TÄ-MÄ!

Minkä helvetin takia nykyään vanhemmat olettaa opettajan olevan muksun kolmas huoltaja?!

Valittajat voi mennä kokeileen, kuinka hauskaa se ruokatuntikin on käyttää opettaessa ykkösluokkalaiselle ettei keittoa syödä käsin, eikä haarukalla. Tälläisiä perusasioita kun ei millään voida esim kotona opettaa. 

Olisiko sen takia, että ammattikasvattajat ovat aivan itse tuollaisen roolin itselleen halunneet? Eihän tarhakaan enää ole mikään lasten hoitopaikka vaan se on "varhaiskasvatu

Ei olla haluttu. 

Opettaminen/ohjaus on täysin eri asia, kuin normaali kotona tapahtuva kasvattaminen. Nykyään tapaa koulussa kakkosluokkalaisia, jotka ei osaa tehdä solmua.

Miten luulet ajan/resurssien riittävän kaikkien lasten huomioimiseen tasojensa mukaan, kun pohjalla tallaa tälläset, joiden kotona ajatellaan kaikesta "koulu hoitaa"?

Vierailija
24/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Samoin lomat ovat opettajille aivan poikkeuksellisia." Kästtääkseni myös lapset ovat lomalla samaan aikaan, eikö?

Vierailija
25/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta jutusta käy ilmi myös, että suomalaiset opettajat hankkivat täydennyskoulutusta vähemmän kuin eurooppalaiset kollegansa. Tuokin puhuu sen puolesta, että monet ovat enemmän kiinnostuneita noista aivan poikkeuksellisista eduista kuin oman työnsä kehittämisestä tai työn laadukkaasti tekemisestä.

Suomalaiset opettajat eivät hankikaan täydennyskoulutuksia vaan lisäpätevyyksiä eli suorittavat yliopistossa uusia opintoja.

Vierailija
26/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siinä olet oikeassa, että Suomi ei tätä EU-määräystä noudata, mutta miksi se pitäisi olla opettajien homma? Ei tämä mikään opettajien oikeus kysymys ole vaan päättäjien haluttomuus puuttua tähän. Koulupäivän jälkeen voisi hyvin olla myös esimerkiksi valvottuja urheilu- tai taidekerhoja. Mutta kaikki maksaa, eikä päättäjillä ole halua laittaa tähän rahaa. Myös ne opettajien pidemmät päivät maksaisi. 

Ei ole kyse ettei ole halua laittaa rahaa. Sitä rahaa ei vain ole.

Vierailija
27/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap olen tehnyt teollisuudessa todella monenlaisia töitä toimihenkilöportaassa. Nyt olen opettajan sijainen peruskoulussa ja työ on todella rankkaa. Eilen minulla oli 6 opetustuntia ja lisäksi sijaistin yhden tunnin toista opettajaa. Minulla oli kolme välituntivalvontaa. Aamulla aloitin työt 7.45 ja kun lopetin 15.00 niin olin kerennyt käymään kahdesti vessassa ja pitämään yhden 5 minuutin ruokatauon jonka aikana hotkaisin eväät ja ainoa kerta kun kerkesin juoda vettä työpäivän aikana. 

Onneksi päiväni eivät ole yleensä näin kiireisiä mutta voin kertoa että monet muut työt ovat kyllä olleet paljon kevyempiä. 

Et siis osaa organisoida työpäivääsi.

Vierailija
28/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

EN ole oikein koskaan ajatellut että opettajan tehtävä on viihdyttää tai kasvattaa lapsia. Opettajan tehtävä on sivistää lapsia jakamalla heille opetusohjelman mukainen oppimäärä tietoa. Kasvattaminen on sitten ihan kodin asia.

Vierailija
29/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuule ap olen tehnyt teollisuudessa todella monenlaisia töitä toimihenkilöportaassa. Nyt olen opettajan sijainen peruskoulussa ja työ on todella rankkaa. Eilen minulla oli 6 opetustuntia ja lisäksi sijaistin yhden tunnin toista opettajaa. Minulla oli kolme välituntivalvontaa. Aamulla aloitin työt 7.45 ja kun lopetin 15.00 niin olin kerennyt käymään kahdesti vessassa ja pitämään yhden 5 minuutin ruokatauon jonka aikana hotkaisin eväät ja ainoa kerta kun kerkesin juoda vettä työpäivän aikana. 

Onneksi päiväni eivät ole yleensä näin kiireisiä mutta voin kertoa että monet muut työt ovat kyllä olleet paljon kevyempiä. 

Et siis osaa organisoida työpäivääsi.

Kai sinä käsität että ei se opettaja työpäiväänsä organisoi, hölmö!

Vierailija
30/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

EN ole oikein koskaan ajatellut että opettajan tehtävä on viihdyttää tai kasvattaa lapsia. Opettajan tehtävä on sivistää lapsia jakamalla heille opetusohjelman mukainen oppimäärä tietoa. Kasvattaminen on sitten ihan kodin asia.

Opettajat opiskelevat kasvatustieteen maistereiksi, mutta silti väittävät ettei heidän työnsä ole kasvattaa?

Vierailija
31/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on vaikka kuinka paljon joten vähän ihmetyttää eikö heitä voisi käyttää vahtimaan lapsia työttömyyskorvausta vastaan.

Vierailija
32/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Opettajat opiskelevat kasvatustieteen maistereiksi, mutta silti väittävät ettei heidän työnsä ole kasvattaa?

Tutkipa mikä se kasvatustiede on.

Ja kaikki opettajat eivät ole kasvatustieteen maistereita.

Vierailija
33/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisätkää vain iltapäivätoimintaa, mutta ei siihen opettajia tarvitse sotkea. Liikunta on tärkeämpää lapselle kuin istuminen ja pänttääminen.

Vierailija
34/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkinnon nimi on oikein. Tehtävänkuvaus ei sisällä kasvattamista muutoin kuin opettamalla asiat jotka opetushallitus on julkaissut opetettavaksi. Jos oppilas ei suoriudu opinnoistaan niin hänet voidaan ohjata erityisen avun piiriin. Opettajan aika ei riitä jokaisen oppilaan henkisten ongelmien käymiseen läpi. Sitä varten on aivan eri tahot. Suurin osa oppilaista pärjää koulussa aivan normaalisti juurikin oppimassa uutta.

Vierailija
35/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kasvatusvastuu on lähtökohtaisesti vanhemmilla ja ei opettajien antama opetus ja kasvatus sitä korvaa. Jos lapsi käyttäyy kuin petoeläin niin syy on lähtökohtaisesti vanhemmissa jotka ovat hyljänneet lapsensa, eivät ole laittaneet mitään rajoja käytökselle tai opettaneet että elämään kuuluu myös pettymysten sietäminen. Lapsi tarvitsee lähelleen luotettavan aikuisen mutta ei opettaja ole kenenkään oppilaan elämässä niin paljoa että sillä olisi merkitystä. Aika monesta levottomasta lapsesta tulee syrjäytyneitä ja rikollisia eikä sille oikein voi mitään. 

Vierailija
36/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tutkinnon nimi on oikein. Tehtävänkuvaus ei sisällä kasvattamista muutoin kuin opettamalla asiat jotka opetushallitus on julkaissut opetettavaksi. Jos oppilas ei suoriudu opinnoistaan niin hänet voidaan ohjata erityisen avun piiriin. Opettajan aika ei riitä jokaisen oppilaan henkisten ongelmien käymiseen läpi. Sitä varten on aivan eri tahot. Suurin osa oppilaista pärjää koulussa aivan normaalisti juurikin oppimassa uutta.

Eikö se herätä mitään ajatusta, että miksi kyseessä on kasvatustiede eikä opetustiede?

Vierailija
37/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Työttömiä on vaikka kuinka paljon joten vähän ihmetyttää eikö heitä voisi käyttää vahtimaan lapsia työttömyyskorvausta vastaan.

No mutta siitä tekemään ihan kansalaisaloitetta. Tunnut olevan kovin älykäs ja keksivän uusia ideoita aivan tuosta vaan?

Vierailija
38/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö se herätä mitään ajatusta, että miksi kyseessä on kasvatustiede eikä opetustiede?

Yliopistohan ei ole ammattikoulu.

Vierailija
39/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ne pienet koululaiset enää mitään opetusta tarvitse 4-5 tunnin koulupäivän jälkeen (se on alaluokkien päivän pituus minimissään), vaan ihan vain perään katsomista, aikuisen huomiota, ruokaa ja läksyapua.

Opettaja on hommansa heidän kanssaan tehnyt, päivä jatkuu suunnittelulla, palavereilla, vanhempien kanssa keskustelemisilla, sijaistuksilla, tulkkitilauksilla, Wilma-päivityksillä yms yms.

t. aineenopettaja, kolmen äiti

Vierailija
40/88 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta jutusta käy ilmi myös, että suomalaiset opettajat hankkivat täydennyskoulutusta vähemmän kuin eurooppalaiset kollegansa. Tuokin puhuu sen puolesta, että monet ovat enemmän kiinnostuneita noista aivan poikkeuksellisista eduista kuin oman työnsä kehittämisestä tai työn laadukkaasti tekemisestä.

Tuo kertoo vain siitä, että opettaja ei saa muutaman päivän tai viikon opintovapaata, hänen tulisi itse hankkia itselleen pätevä sijainen opintojen ajaksi. Suomessa työnantaja eli kunta ei päästä täydennyskoulutukseen lukuvuoden aikana, kesällä taas ko. koulutuksia ei ole.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän kolme neljä