84-v leikkauksessa ollut pahoinpideltiin syyttä sairaalassa. "Henkilökunta ei voi mennä väliin" linkki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/409e253e-09c9-4074-82dc-b0b5a830cdb6
"Pahoinpidelty näki omat Suomessa tulevan ulos. Hän oli ollut leikkauksessa. Syyllinen tuijotti muutaman minuutin ja sitten kävi lyömään ja muuten pahoinpitelemään"
Uskomatonta, että henkilökunnalla ei ole velvollisuutta mennä väliin. Menevät kuitenkin väliin, kun kollegaa pahoinpidellään, miksi ei silloin, kun heikkokuntoista potilasta.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy sille, miksi lopetin lähihoitajan työt. Sai pelätä isokokoisia, aggresiivisiä hoidettavia. Olen liian arka hoitamaan heitä, pelkäsin koko ajan.
Mihin hommiin vaihdoit?
Olen ottanut sekavalta dementikolta puukon kädestä pois kun hän käveli osastolla päämäärättömästi ja kävi toisten potilaiden huoneissa. Menin hänen taaksensa, otin puukkokäden ranteesta kiinni ja sanoin että tiputa se. Yritti pistää vastaan, väänsin vähän ja puukko tippui. Vein hänet huoneeseensa ja huomasin että hän olit tikannut viereisen punkan täyteen reiikiä.
Olen toki mieshoitaja, mutta tilanne oli sellainen että oli puututtava heti. Ja puutuin.
Ei siinä sen kummempa.
Ps. puukon oli ottanut hoitajien kahvitilasta, joka oli jätetty lukitsematta.
Pps. ei tullut syytteitä
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut sekavalta dementikolta puukon kädestä pois kun hän käveli osastolla päämäärättömästi ja kävi toisten potilaiden huoneissa. Menin hänen taaksensa, otin puukkokäden ranteesta kiinni ja sanoin että tiputa se. Yritti pistää vastaan, väänsin vähän ja puukko tippui. Vein hänet huoneeseensa ja huomasin että hän olit tikannut viereisen punkan täyteen reiikiä.
Olen toki mieshoitaja, mutta tilanne oli sellainen että oli puututtava heti. Ja puutuin.
Ei siinä sen kummempa.
Ps. puukon oli ottanut hoitajien kahvitilasta, joka oli jätetty lukitsematta.
Pps. ei tullut syytteitä
Ppps. siis minulle
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Ei voi mennä väliin?!? Sairasta. Kyllä ehdottomasti esim useampi hoitaja ottaa pahoinpitelijästä kiinni tuollasessa tilanteessa, tai sitten vartijat palkataan erikseen jos tiedetään ennalta vaarallisuus. Onpa vastuutonta toimintaa.
EI sairaanhoitajalla ole mitään keinoa rauhoittaa levotonta potilasta ja ei ole edes oikeutta käyttää voimaa toista henkilöä kohtaan. Se on yksiselitteisesti kielletty ja lisäksi se on vaarallista. Se on vartijan tai poliisin tehtävä eikä kenenkään muun. Kukaan sairaanhoitaja tai lääkäri ei ole niin hullu että menisi vapaaehtoisesti hakattavaksi vaan ainoa keino on paeta paikalta ja soittaa apua. Pahoinpitelijä joutuu teoistaan leivättömän pöydän eteen ja saa ansionsta mukaan.
Kannattaa ilmeisesti pyytää yksityishuone lukolla, jos joutuu sairaalaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hyi. Ei voi mennä väliin?!? Sairasta. Kyllä ehdottomasti esim useampi hoitaja ottaa pahoinpitelijästä kiinni tuollasessa tilanteessa, tai sitten vartijat palkataan erikseen jos tiedetään ennalta vaarallisuus. Onpa vastuutonta toimintaa.
EI sairaanhoitajalla ole mitään keinoa rauhoittaa levotonta potilasta ja ei ole edes oikeutta käyttää voimaa toista henkilöä kohtaan. Se on yksiselitteisesti kielletty ja lisäksi se on vaarallista. Se on vartijan tai poliisin tehtävä eikä kenenkään muun. Kukaan sairaanhoitaja tai lääkäri ei ole niin hullu että menisi vapaaehtoisesti hakattavaksi vaan ainoa keino on paeta paikalta ja soittaa apua. Pahoinpitelijä joutuu teoistaan leivättömän pöydän eteen ja saa ansionsta mukaan.
Missä kuvittelet sellaisia olevan?
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri myös tämän takia pitää olla erilliset naisten ja miesten osastot. Suomessahan näitä oltiin kiimassa muuttamassa sekaosastoiksi muka "tilanpuutteen" takia.
Kyllä ne dementikko-mummelitkin osaa riehua. Itse ollut 6 hengen huoneessa leikkauksen jälkeen. Yksi laittoi ranttaliksi useita päiviä peräkkäin. Repi verhot, heitteli asioita muiden päälle, tuli iholle ja huusi melkein ihan koko ajan. Siitä huoneesta tuskin kukaan uskalsi nukkua. Sain puhuttua itseni kotiin viidennen päivän kohdalla. Olis pitänyt olla saattaja kotiin, mutta oli oikeasti pakko valehdella.
Tästä on aikaa 8 vuotta. Mitään ei kuulemma voitu tehdä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten psykiatrisilla osastoilla toimitaan, ettei tällaista tapahdu siellä?
Psykiatrian osastoilla tiedetään lähtökohtaisesti, että voi olla arvaamatonta käytöstä. Mutta ilman aiempaa psykiatrista historiaa, aiemmin normaali ihminen voi vanhana muuttua yllättäen. Sairauden ja oudon ympäristön takia.
Infantiiliä kuvitella että paikassa jossa on ylipäätään ihmisiä, ei kukaan voisi olla yllättäen aggressiivinen.
Parhaiten taitaa säilyä hengissä kun ei mene milloinkaan lääkärille puoskaroitavaksi ja sairaalaan hullujen potilaiden pieksettäväksi, kun kerran "mitään ei voida tehdä".
Vierailija kirjoitti:
Tämä on yksi syy sille, miksi lopetin lähihoitajan työt. Sai pelätä isokokoisia, aggresiivisiä hoidettavia. Olen liian arka hoitamaan heitä, pelkäsin koko ajan.
Minä harjoittelujaksolla todistin tapahtumaa, jossa ohjaajani hoiti isokokoista, vihaista miestä. Mies löi ohjaajaani nyrkillä naamaan. Potki vatsaan. Silmälasit hajosivat. Tälläisiä hulluja laitetaan hoitamaan pienikokoiset naiset yksin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ja juuri myös tämän takia pitää olla erilliset naisten ja miesten osastot. Suomessahan näitä oltiin kiimassa muuttamassa sekaosastoiksi muka "tilanpuutteen" takia.
Kyllä ne dementikko-mummelitkin osaa riehua. Itse ollut 6 hengen huoneessa leikkauksen jälkeen. Yksi laittoi ranttaliksi useita päiviä peräkkäin. Repi verhot, heitteli asioita muiden päälle, tuli iholle ja huusi melkein ihan koko ajan. Siitä huoneesta tuskin kukaan uskalsi nukkua. Sain puhuttua itseni kotiin viidennen päivän kohdalla. Olis pitänyt olla saattaja kotiin, mutta oli oikeasti pakko valehdella.
Kuulostaa todella oudolle.
Lukemisessa vasta sivulla 5. Pakko kommentoida että myös kehitysvammaisten hoitolaitoksissa esiintyy väkivaltaa hoitajia kohtaan. Olin kehitysvammaohjaajana työtoiminnassa, minua mm. kuristettiin, heitettiin tuolilla, lyötiin kun kaikki ei mennytkään huollettavan mielen mukaan. Syitä: en keittänyt kahvia leikkitoiminnassa, annoin väärän liimapullon (samaa liima kaikissa pulloissa, mutta ei ollutkaan "hänen" liimapullonsa) nahkatöissä.
Ei minkäänlaisia toimintaohjeita väkivaltatilanteisiin, ei jälkikäteen keskustelua/tukea traumaattisiin tilanteisiin. Tämä 80-luvulla, kiitos Tahkonkangas!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten psykiatrisilla osastoilla toimitaan, ettei tällaista tapahdu siellä?
Potilaat lääkitään zombeiksi. Joskus laitetaan jalat, kädet ja keskivartalo kiinnin nahkaremmeillä. Kun asiakas rauhoittuu voidaan remmejä ottaa vähitellen irti. Raivohullu mielisairas on kuin petoeläin joka ei usko puhetta eikä mitään muutakaan.
Ei lääkitä, vaan jokaiselle pyritään löytämään paras mahdollinen lääkitys.
Väkivaltainen potilas laitetaan lepositeisiin ja eristykseen, jossa häntä tarkkaillaan jatkuvasti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voithan sinä pyytää vaikka mitä. Resurssit on mitä on.
Missä vartijat. Miksi väkivaltapotilas on yhdessä vanhusten kanssa osastolla, ilman vartiointia. Miten turvallisuus paranee. Joitakin survoo hoitsut ja lekurit liikaa, ei toinen potilas.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa todella oudolle.
Ei kuulosta, näin vanhustyötä tehneenä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän lienee, eikö muka terveet hoitsut saa jotain dementoitunutta haurasta vanhusta nippuun jos se alkaa sekoilemaan?
Hoitajana voin kertoo, ettei saa, hauras voi olla, mutta voimat on valtavat. Ehkä rotevat mies hoitajat saavat jotenkin rauhoittumaan.
Yrittääkö naiset edes käskyttää tarpeeksi topakalla äänenkäytöllä?
Kättä pidemmällä vaikka harjanvarrella pieksää väkivallantekijää ja yrittää estää väkivallan tekoa. Useamman henkilön voimin vaikka käy väkivallantekijän päälle ja käsirautoihin tms.
Ei ole mitenkään hyväksyttävää että vaan seistään tumput suorana hokien "ei kuulu mulle" samalla kun joku hullu käy puolustuskyvyttömän potilaan kimppuun!
Et ole koskaan tainnut hoitaa eläköitynyttä parimetristä sotilasta tai poliisia. Näillä kaikki lähtee selkäytimestä vaikka aivotoiminta olisi jo heikkoa.
Mä oon tullut siihen tulokseen että äidin on turvallisempaa asua omassa kodissaan kuin mennä laitokseen piestäväksi. Kotona ei kukaan hakkaa eikä käy päälle.
Höpö höpö. Henkilökunta vastaa asiakkaan turvallisuudesta. Epäilen että tilanne on tapahtunut niin, ettei kukaan henkilölunnasta huomannut/ehtinyt/uskaltanut väliin. Haastattelu mies ehkä väärin ymmärtänyt selityksen.