Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

84-v leikkauksessa ollut pahoinpideltiin syyttä sairaalassa. "Henkilökunta ei voi mennä väliin" linkki

Vierailija
06.09.2025 |

https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/409e253e-09c9-4074-82dc-b0b5a830cdb6

"Pahoinpidelty näki omat Suomessa tulevan ulos. Hän oli ollut leikkauksessa. Syyllinen tuijotti muutaman minuutin ja sitten kävi lyömään ja muuten pahoinpitelemään"

Uskomatonta, että henkilökunnalla ei ole velvollisuutta mennä väliin. Menevät kuitenkin väliin, kun kollegaa pahoinpidellään, miksi ei silloin, kun heikkokuntoista potilasta. 

Kommentit (234)

Vierailija
141/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lääkärinä kyllä laittaisi itseäni tuollaiseen väkivaltatilanteeseen vaan lähtisin pois ja kutsuisin vartijat. Ei minulla ole siihen koulutusta eikä ole hoitajilla. Vartijoilla ja poliisilla on. 

Nämä, jotka väittää sotealan tyyppejä vastuunpakoilijoiksi, kun eivät halua ottaa köniin, tulkaapa itse osastolle. 

Ihan sama juttu, että menet selvittämään riitaa kaupungin kadulla.

Just näin. Noilla on kauheet voimat, kun käyvät päälle eli hullun voimat, siinä voi hoitsulle käydä huonosti. 

T. Hoitaja

eli siinä jäädään sitten porukalla ihmettelemään kun puolustuskyvytön potilas ottaa toiselta osumaa..jihaa..ja toivotaan että poliisi tulee ö-luokan tehtävänä joskus 30-45min päästä..

Juuri näin jäädään, tilanne huomioon ottaen. Kyse on sama kuin bussissa joku rupeaa riehumaan, niin ei siinä kanssamatkustajilla ole velvollisuutta puuttua asiaan. Eikä ole hoitajilla ja lääkäreilläkään. Joskus käytetään maalaisjärkeä, jos joku pienehkö potilas rupeaa riehumaan, niin silloin voidaan muutaman hoitajan toimesta taltuttaa, mutta jos on iso mies, niin se jää silloin poliisin ja vartijoiden kontolle.

Vierailija
142/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En lääkärinä kyllä laittaisi itseäni tuollaiseen väkivaltatilanteeseen vaan lähtisin pois ja kutsuisin vartijat. Ei minulla ole siihen koulutusta eikä ole hoitajilla. Vartijoilla ja poliisilla on. 

Nämä, jotka väittää sotealan tyyppejä vastuunpakoilijoiksi, kun eivät halua ottaa köniin, tulkaapa itse osastolle. 

Just näin. Noilla on kauheet voimat, kun käyvät päälle eli hullun voimat, siinä voi hoitsulle käydä huonosti. 

T. Hoitaja

Silloin kun lemmenleikki leimahtaa, se on oksat pois! Rakkauden hetki ei katso aikaa eikä paikkaa!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän lienee, eikö muka terveet hoitsut saa jotain dementoitunutta haurasta vanhusta nippuun jos se alkaa sekoilemaan? 

Vierailija
144/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole hoitajien tehtävä alkaa tappelemaan. Sairaaloiossa on kyllä variijoita ja he tulevat  vauhdilla tilanteisisin. 

Ei meidän sairaalassa tuollaista ole kai koskaan tapahtunut, onko siellä ollut jo jotain peukkuja.

Öisin kun yleensä tulee niitä huumeisia, niin silloinhan vartijat joutuvat joskus töihin suojaamaan hoitotyötä.

Ai se olikin dementti. Tietysti pitäisi varautua tai lääkitä rauhalliseksi, jos tiedetään, että on vaaraksi muille potilaille.

Eräs naapurini oli sairaalaan jouduttuaan heitellyt jotain tuoliaan huoneessaan, ei toki vaaraksi muuten ollut, mutta oli ahdistunut jouduttuaan vaimostaan eroon yhdeksi yöksi. Ikivanhat pariskunnat ovat erottamattomia.

Vierailija
145/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä outoa että jätetään tällä tavalla työpaikassa esiintyviä työtehtäviä tekemättä, kuten että ei puututa jonkun potilaan pahoinpitelyyn millään tavalla kun henkilökunta on niin paskahousuja että pelkäävät jotain haurasta dementoitunutta vanhusta, eikä ole edes mitenkään varauduttu tällaiseen tehtävään mitä tehdä jos tällaista esiintyy.

Kyllä on kaikinpuolin huonolla tolalla koko Suomi.

Vierailija
146/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä kun se potilas hyökkäsi sinun kimppuusi. Toivoisitko apua vai muiden pakenemista turvaan? 

Vierailija
147/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei ole hoitajien tehtävä alkaa tappelemaan. Sairaaloiossa on kyllä variijoita ja he tulevat  vauhdilla tilanteisisin. 

Ei meidän sairaalassa tuollaista ole kai koskaan tapahtunut, onko siellä ollut jo jotain peukkuja.

Öisin kun yleensä tulee niitä huumeisia, niin silloinhan vartijat joutuvat joskus töihin suojaamaan hoitotyötä.

Ai se olikin dementti. Tietysti pitäisi varautua tai lääkitä rauhalliseksi, jos tiedetään, että on vaaraksi muille potilaille.

Eräs naapurini oli sairaalaan jouduttuaan heitellyt jotain tuoliaan huoneessaan, ei toki vaaraksi muuten ollut, mutta oli ahdistunut jouduttuaan vaimostaan eroon yhdeksi yöksi. Ikivanhat pariskunnat ovat erottamattomia.

Ei siinä sanottu, että oli dementti. Meni sekaisin omasta toimenpiteistään. 

Vierailija
148/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän helpon konstin jolla väkivallantekijä saadaan aisoihin, mutta henkilö ei sen jälkeen kävele koskaan enää omilla jaloillaan...

Vierailija
149/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entäs kun joku hullu  livahtaa äitiysosastolle ja alkaa heitellä vauvoja?

Juostaan vaan karkuun vai?

"On ikävää että 9 vauvaa menetti henkensä mutta henkilökunnalla ei"..

Vierailija
150/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitenkähän lienee, eikö muka terveet hoitsut saa jotain dementoitunutta haurasta vanhusta nippuun jos se alkaa sekoilemaan? 

Hoitajana voin kertoo, ettei saa, hauras voi olla, mutta voimat on valtavat. Ehkä rotevat mies hoitajat saavat jotenkin rauhoittumaan. 

Vierailija
151/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuohan on vaaratilanne hoitajille. Työnantajan on turvattava jokaisen henkilön turvallisuus työpaikallaan. Ei kuulu hoitajille tapella asiakkaiden kanssa. Sitä varten on vartijat.

Työturvallisuus on työnantajan asia!

Et taida olla alalla? :D 

Vierailija
152/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joskus on pakko puuttua fyysisesti. Hoitaja ei voi katsoa pahoinpitelyä vierestä ja vartijan tulossa ottaa minuutteja. 

Olen itse ollut monessa kiinnipitotilanteessa vartijoita odotellessa. Se ei ole mukavaa, mutta joskus on pakko toimia niin.

Jos tulee alalle, on hyvä ymmärtää että väkivalta on osa sitä työtä eikä sitä pääse karkuun. Valitettavasti.

Hoitajilla, lääkäreillä tai laitoshuoltajilla ei ole velvollisuutta vaarantaa omaa turvallisuuttaan. Jos joku käyttäytyy väkivaltaisesti, mennään itse turvaan ja sen jälkeen soitetaan vartijalle. Jos vartija sanoo ettei pääse heti, soitetaan poliisi. 

Toki jos voi itseään vaarantamatta viedä muita potilaita turvaan, niin se on täysin ok. Mutta väkivaltaista potilasta ei pidä lähestyä.

Tervetuloa alalle. Tuolla asenteella et paljoa näitä hommia tee.

Vierailija
153/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

T. Hoitaja

Olette molemmat pelkureita ja vastuun välttelijöitä. Olen itse fyysisesti estänyt monta potilasta tekemästä väkivaltaa eikä siinä vaadita kuin luonnetta.

Vierailija
154/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hoitajana voin kertoo, ettei saa, hauras voi olla, mutta voimat on valtavat. Ehkä rotevat mies hoitajat saavat jotenkin rauhoittumaan. 

Yrittääkö naiset edes käskyttää tarpeeksi topakalla äänenkäytöllä?

Kättä pidemmällä vaikka harjanvarrella pieksää väkivallantekijää ja yrittää estää väkivallan tekoa. Useamman henkilön voimin vaikka käy väkivallantekijän päälle ja käsirautoihin tms.

Ei ole mitenkään hyväksyttävää että vaan seistään tumput suorana hokien "ei kuulu mulle" samalla kun joku hullu käy puolustuskyvyttömän potilaan kimppuun!

Vierailija
155/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tässähän on hyvät perusteet kasassa suosia miehiä rekrytoinnissa ja maksaa heille enemmän palkkaa.

Hoitajien tehtävät ovat samat sukupuolesta riippumatta. Niihin ei kuulu järjestyksenvalvojana toimiminen. 

Fun fact: tosiasiassa mieshoitajat joutuu toimimaan usein järjestyksenvalvojina. Siksi te naiset heitä haluattekin sinne töihin, teitä turvaamaan. Ja tämä on totuus.

Vierailija
156/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Potku sopivasti jalkoihin niin kyllä hurjempikin putoaa maahan vaikeroimaan...

Vierailija
157/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä helvettiä. Onko ne täysin jäätyneet. Siellähän on kuitenkin hoitajilla ylivoima. Totta kai he olisivat voineet sen estää. Ihan jo napakka huutaminen, että nyt näpit irti, poliisi tulee kohta, jo pysäyttää monet. 

Oksettavaa vätystelyä hoitohenkilökunnalta, ja vastuunpakoilua. 

Eivät he ole "jäätyneet" vaan toimineet kuten kuuluukin. Varmistaneet oman työturvallisuutensa ja hälyttäneet apua.

Työskentelen muistisairaiden parissa, ja työpaikallani on ajoittain asukkaiden välisiä konflikteja. Meillä on ohjeena soittaa aina 112 jos väkivalta ei lopu käskemällä. Omaa turvallisuutta ei vaaranneta missään olosuhteissa, vaan avun saapumista mennään odottamaan lukitun oven taakse.

Tämä ei voi pitää paikkaansa, vaan on trollausta. Työskentelen itsekin muistisairaiden parissa ka ihan toisenlaiset ohjeet.

Vierailija
158/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Luultavasti saisivat, mutta se ei kuulu heidän työhönsä. 

Vierailija
159/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja juuri myös tämän takia pitää olla erilliset naisten ja miesten osastot. Suomessahan näitä oltiin kiimassa muuttamassa sekaosastoiksi muka "tilanpuutteen" takia. 

Tarkoitat varmaan sukupuolen mukaan jaettuja potilashuoneita? Niistä ollaan jo pitkälti luovuttu. Osastot ovat aina olleet unisex.

Näinhän se menee. Aina kun olen ollut heräämössä on löytynyt seuraa salaisiin intiimeihin hetkiin.

Hallusinaatiot ovat heräämössä varsin tyypillisiä.

Vierailija
160/234 |
06.09.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Haha, hento ehkä ennen olleet hoitajat hentoja ,nyt ne jotain 100 kilosia mörssäreitä yleensä 

mistä tulee sana mörssäri? mikä hitto sellanen on?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi seitsemän seitsemän