84-v leikkauksessa ollut pahoinpideltiin syyttä sairaalassa. "Henkilökunta ei voi mennä väliin" linkki
https://www.iltalehti.fi/kotimaa/a/409e253e-09c9-4074-82dc-b0b5a830cdb6
"Pahoinpidelty näki omat Suomessa tulevan ulos. Hän oli ollut leikkauksessa. Syyllinen tuijotti muutaman minuutin ja sitten kävi lyömään ja muuten pahoinpitelemään"
Uskomatonta, että henkilökunnalla ei ole velvollisuutta mennä väliin. Menevät kuitenkin väliin, kun kollegaa pahoinpidellään, miksi ei silloin, kun heikkokuntoista potilasta.
Kommentit (272)
Vierailija kirjoitti:
MInuun kävi mummeli kiinni päivystyksessä ja puri,en ole siis hoitaja vaan potilas. Kun totta kai puolustin itseäni niin sitten minä olinkin joku avuttoman vanhuksen pahoinpitelijä. Ei siltä mitään murtunut mutta mustelmia sai. Mitä pitäisi tehdä kun joku tulee puremaan ilman syytä,antaa purra?
Lyöt lujaa ja poistut paikalta.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sairaaloissa voisi olla hoitohenkilöstölle esim kyynelkaasua tai vastaavaa tuollaisia tilanteita varten?
Ei ole mutta voin ehdottaa valmiuspäällikölle. AR 15 aseista tai reserviläiskivääreistä on jo puhuttu mutta tuskin toteutuu ennen kuin itänaapuri hyökkää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen ottanut sekavalta dementikolta puukon kädestä pois kun hän käveli osastolla päämäärättömästi ja kävi toisten potilaiden huoneissa. Menin hänen taaksensa, otin puukkokäden ranteesta kiinni ja sanoin että tiputa se. Yritti pistää vastaan, väänsin vähän ja puukko tippui. Vein hänet huoneeseensa ja huomasin että hän olit tikannut viereisen punkan täyteen reiikiä.
Olen toki mieshoitaja, mutta tilanne oli sellainen että oli puututtava heti. Ja puutuin.
Ei siinä sen kummempa.
Ps. puukon oli ottanut hoitajien kahvitilasta, joka oli jätetty lukitsematta.
Pps. ei tullut syytteitä
Hyvin toimittu. Osastolla pitäisi kahvitila ja potilaskeittiö olla lukittuna että kukaan ei voi hakea veitsisä tai puukkoja sieltä. Muistan yhden leikkauspotilaan joka heräämössä tunnusti jostain syystä että leikkausta odotellesa oli käynyt hak
Tarkoitin lähinnä osaston ulko-ovea tietysti. Potilaiden pitää pystyä liikkumaan ainakin osastolla. Muistisairaiden osastoilla osaston ulko-ovi on varmasti kiinni koko ajan jotta potilaat eivät karkaa.
Riski potilaille putkat sairaalaan, jossa patjassa monitori ja kamera valvonta . Lääkäri menee huoneeseen tai hoitaja aina vartijan kanssa. Sinne voisi laittaa päihde potilaat, mielisairaat jotka on väkivaltaisia tai dementia potilaat .
Ja siis ne joilla on tiedettävästi väkivaltainen käytös tai sen uhka ja tarvittaessa voisi myös osastolla riehuvan tapauksen viedä sairaala putkaan.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaalassa töissä ja koen että ihan henkilökohtainen moraalini vaatii, että jos näen että jotakuta pahoinpidellään, joko potilasta tai henkilökuntaa, niin menen auttamaan välittömästi. Erityisesti jos kohteena on erityisen hauras tai puolustuskyvytön. Jos tulee turpaan, niin sitten tulee, jos tulee potkut niin sitten tulee. Ihmishengen pelastaminen on joka tapauksessa valitsemassani ammatissa se ykkönen.
Kyllä tällaisia taltuttamisia on osunut uralleni useitakin ja kyllä aina meitä on välittömästi aina tullut apuun isompi porukka, sekä hoitajia että lääkäreitä, kun kyseessä on ollut sekaisin mennyt potilas. Toki vartijakin on aina hälytetty mutta sen tulo kestää aina useita minuutteja. En ole koskaan omassa sairaalassani kuullut tuollaisesta ohjeesta että pitäisi itse mennä lukkojen taa katselemaan kun joku pahoinpidellään henkitoreisiin.
En myöskään ole 2 vuosikymmenen aikana kuullut kenestäk
Jossain perähikiän terkkarin vuodeosastolla viikonlopun iltavuorossa ei ole sitä isoa porukkaa avuksi. Itse olen tehnyt öitä tehpan yksikössä, yksi yökkö ja 28 muistisairasta. Kahdesti soitin poliisin ja ensihoidon vahvaa ja väkivaltaista muistisairasta taltuttamaan. Toki sain siitä esimiehen haukut kummallakin kerralla. En tosiaan kaipaa niitä aikoja.
Vierailija kirjoitti:
Olen sairaalassa töissä ja koen että ihan henkilökohtainen moraalini vaatii, että jos näen että jotakuta pahoinpidellään, joko potilasta tai henkilökuntaa, niin menen auttamaan välittömästi. Erityisesti jos kohteena on erityisen hauras tai puolustuskyvytön. Jos tulee turpaan, niin sitten tulee, jos tulee potkut niin sitten tulee. Ihmishengen pelastaminen on joka tapauksessa valitsemassani ammatissa se ykkönen.
Kyllä tällaisia taltuttamisia on osunut uralleni useitakin ja kyllä aina meitä on välittömästi aina tullut apuun isompi porukka, sekä hoitajia että lääkäreitä, kun kyseessä on ollut sekaisin mennyt potilas. Toki vartijakin on aina hälytetty mutta sen tulo kestää aina useita minuutteja. En ole koskaan omassa sairaalassani kuullut tuollaisesta ohjeesta että pitäisi itse mennä lukkojen taa katselemaan kun joku pahoinpidellään henkitoreisiin.
En myöskään ole 2 vuosikymmenen aikana kuullut kenestäk
Sitten kun sinut on pahoinpidelty niin kysytään uudestaan että menetkö väliin vai et. Jos on useampi henkilökuntaan kuuluva niin voi toki yrittää häiritä riehujaa mutta yksin jos menet väliin niin saat nyrkkiä päähäsi aivan varmasti. Sairauslomalla on varmaan aikaa miettiä että kannattiko.
Kuule kyllä olen saanut silmän mustaksi, yhdet silmälasit hajosi (työnantaja korvasi), mustelmia on tullut käsivarsiin jne. Enkä ole ainoa. Paikassa jossa toimin , hoidetaan silloin tällöin myös kehitysvammaisia, dementikkoja sekä muunkin kaltaisia ns. tavanomaisista poikkeavia yksilöitä. Silti katson olevan velvollisuuteni auttaa kun joku puolustuskyvytön on vaarassa. Näin aion toimia edelleen. Ja olen siis nainen, en pieni enkä hentoinen vaan ihan tavallinen semmoinen.
En koskaan mene väliin jos asiakas käyttäytyy aggressiivisesti. Siinä on iso riski joutua pitkälle sairauslomalle tai menettää työkyky kokonaan, lisäksi mahdolliset vammat heikentäisivät elämänlaatua.
Hoitotyö on minulle "vain" työtä jolla kustannan elämiseni, ei sen enempää. En ala leikkiä sankaria oman henkeni, terveyteni ja toimeentuloni kustannuksella. Työnantaja on onneksi samaa mieltä.
t. lähihoitaja
Työpaikalla toimitaan työnantajan ohjeiden mukaan. Jos hoitaja toimii työturvallisuusohjeistuksen vastaisesti ja loukkaantuu, ei työnantaja ole vastuussa mistään. Ja jos joku työnantaja todellakin ohjeistaa hoitajan riskeeraamaan oman henkensä ja terveytensä niin se taitaa rikkoa jo lakiakin.
Vierailija kirjoitti:
Kuka työntekijä haluaa vapaaehtoisesti mennä hakattavaksi jos työpaikalla kaksi ihmistä tappelee. Ei kai sellaista voi vaatia keneltäkään työntekjältä vaan riitojen selvittely ja tappelut kuuluvat poliisin tai vartijan hoidettavaksi. Ei sairaanhoitajalla tai opettajalla ole voimankäyttöoikeutta eli periaatteessa he eivät edes saa koskea toiseen ilman lupaa.
Ei se nyt kyllä ihan noinkaan ole. Jokaisella on oikeus puolustaa omaa, että muiden turvallisuutta akuuteilta uhilta, myös toisen aiheuttamia. Toki ymmärrän, että henkilökunta on haluton riskeeraamaan omaa turvallisuuttaa, mutta onhan tuo nyt silti aika makaaberia. Sitten ihmetellään, kun ihmiset eivät julkisilla paikoilla auta apua tarvitsevia samalla kun valtion omissa julkisissa palveluissaan toimii näin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En myö
Jos toinen vaihtoehto on se, että uhri olisi muuten kuollut niin kyllähän se silloin on kannattanut.
Jos annetaan oikeus ampua niin voin ottaa oman haulikon mukaan työhuoneeseen. T: Lääkäri