Eli, Keskon isoherra soitti kauppiaalle ja käski ottamaan kehitysvammaisen takaisin töihin
Kommentit (544)
19 vuotta samassa työpaikassa samaa työtä tehden kyllä kertoo minulle jotain. Miksei sinulle?
Mitä se sinulle tarkalleenottaen kertoo? Itse olen vammaispuolella hommissa ja minulle tuo kertoo vain sen, että kauppias on halunnut mainesyistä tai hyväntekeväisyysmielessä pitää Mikan hommissa. Normaalistihan työkokeilu kestää vain muutaman kuukauden ja sitten kokeilu loppuu. Mika ei ole ollut tavallisessa työpaikassa, vaan yhteiskunnan järjestämässä tukityössä. Siinä selviäminen ei vaadi muuta kuin sen, että työnantaja jaksaa katsella työllistettyä. Ihan eri asia kuin työsuhde, jossa osaaminen pitää todistaa, jotta saa pitää työpaikkansa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis edelleenkään ymmärrä mistä tässä on kyse? Kun "normaali" työsuhde päätetään, se hoidetaan fiksusti neuvotteluineen ja irtisanomisaikoineen ja tietenkin kun kyseessä on kehitysvammainen, se pitää hoitaa vieläkin fiksummin.
///
Hah! Miten pieni lapsi oletkaan? Et ainakaan työelämässä ole ollut, jos kuvittelet, että irtisanominen hoidetaan aina fiksusti ja oikein neuvottelujen kera. Ei tarvitse kuin pari minuuttia googlea käyttää niin löytyy satoja tapauksia, joissa irtisanominen on hoidettu kaikkea muuta kuin fiksusti. Näistä on käyty jopa oikeustaisteluita. Kukaan vain ei mouhoa, kun kyseessä ei ole ollut pyhä lehmä eli kehitysvammainen.
Edelleenkin, jos yritys potkii pois työntekijöitä huonosti on se silloin monesti tietoinen riski yrityksen maineelle. Jos väärin potkittu, silloin maksat. Tämä pariskunta ei selkeästi tajunnut riskiä,
Kuvailepas, mikä tässä Mikan tapauksessa on nyt hoidettu niin kovin huonosti? Lehtitietojen mukaan Mikalle oli asianmukaisesti kerrottu, että työkokeilu päättyy. Mitä taikatemppuja olisi pitänyt tehdä, että olisit tyytyväinen`?
Ainoa, mikä pelastaa tuon K-marketin on se, että palkkaavat tuon Mikan kokopäiväiseksi työntekijäksi. Muuten menettävät oman työnsä.
Karman laki. Ei voi mitään.
Vierailija kirjoitti:
Ainoa, mikä pelastaa tuon K-marketin on se, että palkkaavat tuon Mikan kokopäiväiseksi työntekijäksi. Muuten menettävät oman työnsä.
Karman laki. Ei voi mitään.
Höpöhöpö. Hetkellinen kohu, jota kukaan ei enää kuukauden päästä edes muista. Näitä on ollut ennenkin.
Keskon johtaja voi ottaa myös itse kehitysvammaisen kotiinsa vaikka siivoajaksi.
Eikö? Miksi ei?
K-market kiusaamisvapaa alue.. hyvä vitsi kesko
Vierailija kirjoitti:
19 vuotta samassa työpaikassa samaa työtä tehden kyllä kertoo minulle jotain. Miksei sinulle?
Mitä se sinulle tarkalleenottaen kertoo? Itse olen vammaispuolella hommissa ja minulle tuo kertoo vain sen, että kauppias on halunnut mainesyistä tai hyväntekeväisyysmielessä pitää Mikan hommissa. Normaalistihan työkokeilu kestää vain muutaman kuukauden ja sitten kokeilu loppuu. Mika ei ole ollut tavallisessa työpaikassa, vaan yhteiskunnan järjestämässä tukityössä. Siinä selviäminen ei vaadi muuta kuin sen, että työnantaja jaksaa katsella työllistettyä. Ihan eri asia kuin työsuhde, jossa osaaminen pitää todistaa, jotta saa pitää työpaikkansa.
Miksi sinä selität työkokeilusta, vaikka tässä nyt selkeästi ei ole siitä kyse? Kaksi edellistä kauppiasta ovat "jaksaneet katsella" tätä tukityöllistettyä 19 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
K-market kiusaamisvapaa alue.. hyvä vitsi kesko
Jep. Nyt osui kyllä pahasti omaan nilkkaan, kun Keskon kauppiaspari joutui tällaisen kohtuuttoman kiusaamisen kohteeksi vain siksi, etteivät halunneet paapoa jotain vammaista vuosikausia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et siis edelleenkään ymmärrä mistä tässä on kyse? Kun "normaali" työsuhde päätetään, se hoidetaan fiksusti neuvotteluineen ja irtisanomisaikoineen ja tietenkin kun kyseessä on kehitysvammainen, se pitää hoitaa vieläkin fiksummin.
///
Hah! Miten pieni lapsi oletkaan? Et ainakaan työelämässä ole ollut, jos kuvittelet, että irtisanominen hoidetaan aina fiksusti ja oikein neuvottelujen kera. Ei tarvitse kuin pari minuuttia googlea käyttää niin löytyy satoja tapauksia, joissa irtisanominen on hoidettu kaikkea muuta kuin fiksusti. Näistä on käyty jopa oikeustaisteluita. Kukaan vain ei mouhoa, kun kyseessä ei ole ollut pyhä lehmä eli kehitysvammainen.
Edelleenkin, jos yritys potkii pois työntekijöitä huonosti on se silloin monesti tietoinen riski yrityksen maineelle. Jos väärin potkittu, silloin maksat
No kuule. Kakkukahvit niinkuin on tapana, jos ihminen on samassa työpaikassa lähes 20 vuotta. Jostain firmoista saa jonkun lahjankin, esim. kellon.
Mitä K-Ryhmä antaa palkkioksi pitkäaikaisille yrittäjäpariskunnille?
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammainen voi olla myös tosi rasittava työkaveri. Hän on mainehaitta kun uutta porukkaa rekrytään.
Voi toki. Kuten ihan vammatonkin voi olla. Mutta jos on miltei kaksikymmentä vuotta ollut samassa työpaikassa ei liene kovin rasittava. Jos kehitysvammaisuus on mainehaitta on (asenne)vika niiden päässä joille vammainen työtoveri ei käy.
Vierailija kirjoitti:
Kehitysvammainen voi olla myös tosi rasittava työkaveri. Hän on mainehaitta kun uutta porukkaa rekrytään.
Myös sinä tai hentunliisa voi olla tosi rasittava työkaveri. En usko, että kehitysvammainen on keskimääräisesti sen rasittavampi työkaveri kuin kukaan muukaan.
Mikä oli pointtisi?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi sinä selität työkokeilusta, vaikka tässä nyt selkeästi ei ole siitä kyse? Kaksi edellistä kauppiasta ovat "jaksaneet katsella" tätä tukityöllistettyä 19 vuotta.
Koska Mika oli työkokeilussa. Ei häntä oltu palkattu työsopimuksella työntekijäksi, vaan hän oli tukityöllistetty eli työkokeilussa. Tämä lukee selkosuomella asiaa käsittelevistä uutisista. On jopa nimeltä mainittu, mikä taho rahoitti tämän työllistämisen ja se ei todellakaan ollut Kesko.
Vierailija kirjoitti:
Keskon johtaja voi ottaa myös itse kehitysvammaisen kotiinsa vaikka siivoajaksi.
Eikö? Miksi ei?
Kehitysvammainen voi haluta mieluummin olla kaupassa töissä kuin kenenkään kotona siivoajana.
Yksinkertaistetut tehtävät sujuvat. Ne täytyy pilkkoa riittävän pieniksi osasiksi, jotta kehitysvammainen ne hallitsee. Valvontaa on oltava riittävästi.
Toki vamma-aste vaikuttaa .
Vierailija kirjoitti:
On tämä hieman tekopyhää. Hallitus on tekemässä lakia alisuoriutumiseen perustuvasta irtisanomisesta, työttömiä ja pätkätyöläisiä on varmaan toista miljoonaa. Ja yksi kehitysvammainen on nyt erityissuojeluksessa.
Niin eli hallitus itse aiheuttaa asenteiden kovenemista. Työelämä epäinhimillistyy kun minkäänlaista "alisuoriutumista" ei sallita ja ihmiset poltetaan loppuun. Miten siihen sopii vammaiset kuvaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Karman laki. Ei voi mitään.Höpöhöpö. Hetkellinen kohu, jota kukaan ei enää kuukauden päästä edes muista. Näitä on ollut ennenkin.
Ei muuten ole. Monet kehitysvammaiset ovat hyviä ihmisiä. Nyt pistettiin väärä ihminen ulos väärällä tavalla. Tästä tulee huonoa karmaa tuiolle kauppiasparille, kaupalle ja Keskolle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No mistä tässä sinun mielestäsi oli kyse? Mikalla ei ollut työsopimusta Keskon kanssa eikä Kesko maksanut hänelle palkkaa. Mikä hän siis oli jos ei tukityöllistetty työkokeilussa?
t. eri
Eikö K-market olekaan kiusaamisvapaa vyöhyke?
Vierailija kirjoitti:
Eikö? Miksi ei?
Jos siellä talossa olisi ollut 20 vuotta tukityöllistetty, niin kyllä se olisi pidettävä talossa.
Edelleenkin, jos yritys potkii pois työntekijöitä huonosti on se silloin monesti tietoinen riski yrityksen maineelle. Jos väärin potkittu, silloin maksat. Tämä pariskunta ei selkeästi tajunnut riskiä, sillä jos olisivat, olisi heillä ollut kriisiviestintä valmiina. Nyt ei ollut ja selitykset ontuu. Ja jos eivät aidosti tajunneet tuota riskiä, niin kuin eivät, he eivät ole hommiensa tasalla. Vaikka miten puolustetöette, ei tätä tapausta hyväksi saa millään.