Sijoittaako muka kaikki nykyään? On niin trendikästä ja kaikilla hirveästi rahaa
Omat vähäiset sijoitukset nousseet tosi hitaasti, ei pääse rikastumaan. Palkka nousee vielä hitaammin, joten ei varaakaan.
Kaikilla muilla tuntuu olevan, meneekö teillä muilla niin hyvin?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Alle miljoonan salkulla ei elä että se että laittaa kuukauvessa 50 euroa säästöön niin ehtii elämä loppua ennen ku on se miljoona. Eli tavallisen kullervon on töitä tehtävä ellei sitten satu perimään isoa summaa rahnukkaa. Parempi se sata tonniakin ku ei mitään mutta rehellisesti sanottuna summien pitää olla isoja eli luokkaa miljoona että ois jotain merkitystä.
Se riippuu ihan miten sijoittaa. Mulla oli 200 000 euron salkku. Rakennutimme talon, ja nostin salkusta käsirahaa varten 35 000 euroa. Kun talo vielä myöhemmin samana vuonna valmistui, minulla oli taas 200 000 euron salkku. Itse tosin olen tuurisijoittava Hannu Hanhi, eli mulla on vain hämmentävän hyvä intuitio ja onni, enkä oikeasti tiedä sijoittamisesta (ainakaan tietoisesti) yhtään mitään, joten joku kaunis päivä koko summa saattaa mennäkin. Kaikkein riskialtteimpiin vetoihin en toki lähde, vaan pitäydyn ihan rahastoissa ja osakkeissa. Mutta tuohon 200 tonniin pääsin 20 000 euron aloituspääomalla ja noin 60 000 euron tasaisella lisäsäästämisellä 5 vuodessa.
Potkulaki tulee voimaan 1.1.2026 ja koskee myös julkisen työpaikkoja ja valtion.
"Omat pääomatulosi ja muut tulosi voivat vähentää työmarkkinatuen määrää. Ne ovat siis tarveharkinnassa huomioon otettavia tuloja. Pääomatuloja ovat esimerkiksi vuokra-, metsä -, korko-ja osinkotulot (myös osakesäästötilille maksettavat osinkotulot)."
https://www.kela.fi/tyomarkkinatuki#paaomatulot-ja-muut-kuin-palkkatulot
Omistusasuntoon ei saa yleistä asumistukea.
Ja vuokra-asunnon asumistukeen tuli varallisuusraja eli ei saa olla tuottavaa omaisuutta kuten sijoitusasunto tai osakkeita.
Mulla on yksi sijoitusasunto, velaton. Hyvällä paikalla hyvässä yhtiössä, niin kyllä se takoo ihan mukavasti rahaa koko ajan. Eikä ole ollut ongelma saada koskaan vuokrslaista. Keväällä oli vähän tiukka tilanne, kun yllättäen piti saada uusi vuokralainen 10 päivässä, mutta jonoksi oli halukkaita.
Onneksi en sijoittanut osakkeisiin kun silloin kuusi vuotta sitten mietin, mihin sen ylimääräisen rahan sijoitan. No, tällä hetkellä kämpän arvo on +-0, mutta sain sen silloinkin ok hintaan, eikä ole tarvetta myydä justiinsa ja tuotto on hyvä. Vastikekin sen verran edullinen, että pylly kestää tarvittaessa tyhjät kuukaudet. Kaikki isot rempat siinä onkin jo tehtynä, joten aika rauhassa voi yönsä nukkua. Toista en kyllä tässä maailman tilanteessa harkitsemassa.
"Irtisanomissuojan heikkeneminen on uhkana myös naisvaltaisilla JULKISILLA aloilla, kuten esimerkiksi lähi- ja lastenhoitajilla."
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Alle miljoonan salkulla ei elä että se että laittaa kuukauvessa 50 euroa säästöön niin ehtii elämä loppua ennen ku on se miljoona. Eli tavallisen kullervon on töitä tehtävä ellei sitten satu perimään isoa summaa rahnukkaa. Parempi se sata tonniakin ku ei mitään mutta rehellisesti sanottuna summien pitää olla isoja eli luokkaa miljoona että ois jotain merkitystä.
Mutta jos nyt haluais osingoilla elää niin 5,3 % osingoilla miinus verot eli kätöseen jäis semmotest 4 %. Eli jos ihminen tarvitsee minimissään 3 tonnia kuukaudessa elämiseen niin osinkoja pitäis saada 36 tonnia vuodessa. Slakun oltava arvoltaan tällöin 900 000.
Olisihan se hauskaa elää pelkillä osinkotuloilla, mutta kyllä minä saan iloa ihan siitäkin jos saan 60v ikään (itselläni noin 10v kuluttua) kasaan sen suunnittelemani 250 000€ salkun. Siitä saan sinun laskelmasi mukaan käteen verojen jälkeen noin 833€/kk (4%) eläkkeen päälle.
Silloin saan ennen kaikkea vapautta. Ei ole pakko jatkaa työssä täysiaikaisesti vaan yhtäkkiä esim 3pv viikossa työmäärä alkaakin riittämään elämiseen ihan kivasti kun osinkotulot kompensoivat.
Tai voi jäädä osa-aikaeläkkeelle jo aiemmin eikä tarvitse odottaa sinne 67 ikävuoteen asti.
Tai voi vaikka ihan realistisesti miettiä että hankkisi talviasunnon jostain lämpimämmästä maasta ja tekisi talvisin etätöitä sieltä ja olisi kesät Suomessa.
Tai jos sattuu todella huono tuuri käymään ja itselle käy jotain jo liian aikaisin, niin on kiva tietää että puolison talous on turvattu
Tai jos ei rahaa halua itse käyttää niin pystyy tarvittaessa auttamaan lapsia heidän itsenäistyessään. Vaikka ei rahaa lahjoittaisikaan niin voi vaikka taata heidän asuntolainansa ilman pelkoa että joutuu itse kerjuulle jos heillä menee asiat jotenkin huonosti.
Ja sijoituksista on hyötyä vaikka niitä ei vielä käyttäisikään. Minulla on esim varsin matala asuntolainan marginaali koska velan vakuutena on paitsi asunto niin myös arvopaperit. Olen pankille riskitön asiakas ja saan siitä etua joka kuukausi.
- eri
Vierailija kirjoitti:
Hyvä. Rahaa on siis. Tullaan ottamaan teiltä vielä pois, jos kodittomuus pahenee, niin ihmiset tarvii rahaa.
Kannattaa mennä töihin niinku muutkin. Sieltä saa hyvin rahaa. Rikos ei kannata
Huijataan tuulipuvut pyramidiin ja juuri silloin kun joka paikka tursuaa sijoitussuosituksia taviksille pitäisi veteraanien vetäytyä markkinoilta koska huidellaan viimeisiä hetkiä ennen maton alta vetoa.
Tää on jännä kun toisaalta kaikki tuntuvat sijoittavan kovasti ja toisaalta kenelläkään ei tunnu olevan rahaa edes kunnon ruokaan. Nämä ihmiset elävät varmaan jotenkin keskenään ihan erilaisissa todellisuuksissa, samassa yhteiskunnassa kuitenkin. Jotenkin surullista.
"Tää on jännä kun toisaalta kaikki tuntuvat sijoittavan kovasti ja toisaalta kenelläkään ei tunnu olevan rahaa edes kunnon ruokaan. Nämä ihmiset elävät varmaan jotenkin keskenään ihan erilaisissa todellisuuksissa, samassa yhteiskunnassa kuitenkin. Jotenkin surullista."
Näinhän se tahtoo olla. On vaan hirveän vaikea keksiä ratkaisuja miten tuota voi muuttaa. Itse olen kotoisin alemman keskiluokan perheestä, mutta oma onneni oli se, että äitini oli todella tarkka kuluista. Häneltä opin säästämisen merkityksen, joka on ollut avain siihen, että koskaan ei ole ollut rahasta puutetta. Nytkin "ylimääräisiä" tonneja tulee ...no, veronpalautuksista, kannustepalkkioista (töistä), lomarahoista, sijoituksista, yms. Asiat ovat taloudellisesti mallillaan.
On ihan eri pallopeli tulla perheestä (varakkaastakin), jossa vanhemmat ovat olleet tuhlareita. Tiedän näitä, joissa varsinkin äiti on laittanut suurin piirtein kaiken menemään heti palkkapäivänä. Kasva siinä sitten järkeväksi rahankäyttäjäksi.
Vierailija kirjoitti:
Tää on jännä kun toisaalta kaikki tuntuvat sijoittavan kovasti ja toisaalta kenelläkään ei tunnu olevan rahaa edes kunnon ruokaan. Nämä ihmiset elävät varmaan jotenkin keskenään ihan erilaisissa todellisuuksissa, samassa yhteiskunnassa kuitenkin. Jotenkin surullista.
Mä taas en tunne ketään jolla olisi rahasta pulaa. Tiedän että elän kuplassa, mutta ystäväpiiri on melko laaja ja pysynyt suunnilleen samana koko aikuisiän, opiskeluajoilta suurin osa. En tunne yhden ainoaa työtöntä tai edes pienituloista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se yleisin harha, miksi ei sijoitetaan. Se pienikin kk sijoitus kasvaa kyllä milliin, jos sjoittamisen aloittaa vaikka 20 vuotiaan.
Lisäksi mikäköhän on määritelmäsi sille, että on jotakin merkitystä. Minulla on salkku noin 140 tuhatta ja vuosittainen osinkotuotto noin 6 tuhatta. Se tekee 500 euroa kuussa, mikä on mielestäni aika hyvä tulonlisä.
Olen nyt 43 vuotta ja sijoittanut pikkuhiljaa 15 vuotta. Olisi pitänyt aloitt
No tuossa ei kysytty, että millä sijoitustuotolla voi elää, vaan millä on merkitystä. Sanoisin, että valtaosalle ihmimisistä 500e/kk on merkityksellinen summa. Toisaalta kuka tarvitsee 3000 elämiseen? Suomalaisten käytettävissä oleva mediaanitulo on noin 1 830 euroa kuussa. Eli puolet suomalaisista pärjää tuota pienemmillä tuloilla.
Itselläni tällä hetkellä on noin 105k euron salkku. Monia huteja on matkan varrella tullut, mutta plussalla olen. Tavoite olisi päästä 200k euroon 60v mennessä. Ei tietoa omasta eläkkeelle jäämisestä vielä, mutta tarkastelen tilannetta tuolloin 60 v.
Itselläni kaikki osakkeet eivät ole osinkoja maksavia, joten tänä vuonna osinkoja noin 3500 e. Tuota pitäisi kyllä nostaa, mutta muutama ei-osinkoja -yritystä kyllä kiinnostaisi tälläkin hetkellä. Itsellä suoria osakkeita ja indeksirahastoja.
N53
Alle mediaanituloisena, nettona noin 2400€. Sijoituksissa 150 000€. Osakkeita ja rahastoja. Osinkojakin tulee pari tonnia vuodessa (verojen jälkeen). 45 vuotias yksinasuva. Hyvä tästä vielä tulee, vaikka pelkillä osingoilla tuskin on mahdollista koskaan elää
Noh, vuoden 2019 100€ vastaa tänään n. 120€ ostovoimaltaan.
Eli olisi se kai järkevämpi vaikka indeksirahastossa pitää kuin käyttötilillä.
Sijoitain 1000€ kuussa osinko-osakkeisiin suomeen, ruotsiin ja yhdysvaltoihin.
Osinkoja saan nykyisin sellaiset 700 euroa kuukaudessa eli laitan jo melko vähän omasta palkasta sijoituksiin. Tarkoitus jatkaa näin hamaan tappiin asti, korkoa korolle ei tässä toteudu, mutta elääkin pitää kun on vielä elossa. Jonain vuonna tämä kääntyy niin, että osinkoa tulee enemmän kuin rahaa menee osakkeisiin.
Vasta ostin lisää nordeaa ja Realty Incomea
Salkussa noin 250 000€, olen tehnyt tätä vuodesta 2010.
Sellaista sijoitusta ei olekaan jossa ei riskejä olisi. Onnistuminen on varmempaa mitä enemmän asiaan perehtyy. Ketä sitten kiinnostaa tutkia rahastoja, pörssin yms, minua ei. Itse olen sijoittanut asuntoihin. Velattomia ja tuottaa kyllä, mutta aika iso työmaa ja aina on riskinä, että tulee hankala vuokralainen. Olen tullut siihen tulokseen, että kaikista helpointa rahaa saan, kun teen muutaman tunnin ylitöitä palkkatyössä, josta pidän.
Mutta mitäpä olette mieltä finanssisektorin kuumenemisesta?
Barclays noussut vuodessa 65%, Nordea 27%, Bank of America 25%, Deutsche Bank 116%. Että mikäs kupla tässä nyt sitten muhii? Kun eihän asiat ole kuitenkaan kovin vakaalla pohjalla.
Kaikki ylimääräinen menee sijoituksiin, se on selvä.
Sen verran haljon hiuksia, että minusta ei pitäisi puhua pelkästään sijoittamisesta. Pitäisi puhua oman talouden hallinnasta. Siinä on kaksi osaa.
1) tarkka kulutietoisuus, eli omien kulujen budjetointi. Joka kuukausi omat menot exceliin ja kriittinen arvio voiko jossain säästää (ei kituutusta). Kaikki kiinteät kulut kilpailutetaan, yms.
Ja tuo on se tärkeämpi osa tässä - opit säästämään rahaa.
2) Sijoittaminen - no, tää on se mistä tässä jauhetaan. Tärkeintä on ottaa steppejä. Jos sua pelottaa niin tee ensin määräaikaistalletus - näet miten homma toimii. Sen jälkeen osta lyhyen koron rahastoja. Kun näet miten se toimii osta ETF-rahastoja. Kun näet miten se toimii, voit varovasti ostaa osakkeita - tosin tämä ei välttämättä tuo mitään lisäarvoa, eli tavoite kannattaa olla se, että kasaat salkkuusi ETF-rahastoja. Kun hankaat tätä säännöllisesti ja tarpeeksi pitkään niin sulle alkaa kertyä merkittävät säästöt. Se on varmaa.