Sijoittaako muka kaikki nykyään? On niin trendikästä ja kaikilla hirveästi rahaa
Omat vähäiset sijoitukset nousseet tosi hitaasti, ei pääse rikastumaan. Palkka nousee vielä hitaammin, joten ei varaakaan.
Kaikilla muilla tuntuu olevan, meneekö teillä muilla niin hyvin?
Kommentit (163)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloitin sijoittamisen joskus parikymppisenä, (nyt 45v) ja joka kuukausi menee muutama satanen sijoituksiin. Hyvin ovat nousseet ajan kuluessa ja korkoa korolle.
Eikö nyt voisi jäädä jo eläkkeelle?
Voisi, mutta miksi jäisin? Pidän työstäni ja se on tärkeää.
Vierailija kirjoitti:
2009 aloitin (keskimäärin 150€/kk) ja tänä vuonna ostin tuotoilla auton, pari vuotta vanhan käytetyn tosin. Teoreettinen laskelma, tokihan pitää myydä tuottoa ja pääomaa ja verotkin pitää vielä maksaa.
Ja autohan se on se paras sijoitus : )
Vierailija kirjoitti:
Alle miljoonan salkulla ei elä että se että laittaa kuukauvessa 50 euroa säästöön niin ehtii elämä loppua ennen ku on se miljoona. Eli tavallisen kullervon on töitä tehtävä ellei sitten satu perimään isoa summaa rahnukkaa. Parempi se sata tonniakin ku ei mitään mutta rehellisesti sanottuna summien pitää olla isoja eli luokkaa miljoona että ois jotain merkitystä.
Tämä on se yleisin harha, miksi ei sijoitetaan. Se pienikin kk sijoitus kasvaa kyllä milliin, jos sjoittamisen aloittaa vaikka 20 vuotiaan.
Lisäksi mikäköhän on määritelmäsi sille, että on jotakin merkitystä. Minulla on salkku noin 140 tuhatta ja vuosittainen osinkotuotto noin 6 tuhatta. Se tekee 500 euroa kuussa, mikä on mielestäni aika hyvä tulonlisä.
Olen nyt 43 vuotta ja sijoittanut pikkuhiljaa 15 vuotta. Olisi pitänyt aloittaa nuorempana. Mutta silloin meni rahat baariin ja 90% ajasta ei ollut edes hauskaa.
Minulla oli 10 vuotta sitten pieni potti kk-säästönä rahastossa. Sitten sain 150.000e perinnön, josta sijoitin satkun osakkeisiin, se on noussut melkein 40.000e. Osakesalkku on eläketurvani. Olen 50+
Minun mielestä metsän ostaminen on paras sijoitus. Sitä ei tule lisää. Osakkeita olen ostanut harvakseltaan, vain yrityksestä, jossa olen / olen ollut töissä.
Puolison kanssa omistamme hiukan metsää, enemmän peltoa ja toisen asunnon ulkomailla okt:mme lisäksi. Pärjäämme loppuikämme näinkin.
Sijoitan. Ei nyt mitään valtavia summia vielä sijoituksissa ole, mutta kyllä tässä on pystynyt elintasoa jonkin verran leventämään vaikka sijoituksiin yhä myös joka kuukausi lisää meneekin. Ja siellä tietysti itsekseenkin kasvavat. Ihan kivaa lisärahaa sieltä tulee.
Tottakai sijoittaa.
Itsekin sijoitan kaiken ylimääräisen kupariin.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin aloitin viime vuonna. 100-200€ rahastoihin, omien arvojen mukaisesti.
Arvo nyt 2500€
Minä pistin isohkon potin sotateollisuuteen heti sinä päivänä kun Ukrainan sota alkoi, on muuten noussut kivasti, +250%
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
2009 aloitin (keskimäärin 150€/kk) ja tänä vuonna ostin tuotoilla auton, pari vuotta vanhan käytetyn tosin. Teoreettinen laskelma, tokihan pitää myydä tuottoa ja pääomaa ja verotkin pitää vielä maksaa.
Mutta autoa tarvitaan ja hyvä auto voi pelastaa henkesi onnettomuudessa. Sijoitukset ei sitä tee.
Vierailija kirjoitti:
Alle miljoonan salkulla ei elä että se että laittaa kuukauvessa 50 euroa säästöön niin ehtii elämä loppua ennen ku on se miljoona. Eli tavallisen kullervon on töitä tehtävä ellei sitten satu perimään isoa summaa rahnukkaa. Parempi se sata tonniakin ku ei mitään mutta rehellisesti sanottuna summien pitää olla isoja eli luokkaa miljoona että ois jotain merkitystä.
Jos laettaapi 50€ kuukauvessa inteksirahhastoon niin 7 rosentin keskimääräisiellä vuosituotolla 18 vujotiaasta alkaen niin elläkkeelle jääressä on salkun arvo 235931€. Se on 1 piste nelejä milijuunaa mummon marakkaa.
(ja sitten loput ihan suomeksi)
Oikeastaan tuo 50€/kk on loistava esimerkki siitä miksi sijoittaminen kannattaa lähes kaikille, kunhan sitä tekee tarpeeksi pitkäjänteisesti. Piensijoittaja ei yleensä koskaan rikastu sijoituksillaan, mutta hän saa mitättömän pienellä kk-kululla itselleen taloudellisen turvan elämän jälkimmäiselle puoliskolle, ja pystyy halutessaan jättämään lapsilleen aika mukavan taloudellisen pesämunan.
235931€ potista saa eläkkeensä päälle karkeasti arvioiden tuhat euroa kuussa osinkotuloja ilman että joutuu ikinä edes kuluttamaan sitä pääomaa, jonka voi vaikka jättää lapsilleen perinnöksi tai säätiöittää johonkin hyväntekeväisyyskäyttöön kun itsestä aika jättää.
Tai sitten tuon 235931€ voi käyttää vaikka siihen, että hyppää osa-aikeläkkeelle heti tilaisuuden tullen ja nauttii elämästä kun vielä on terveys tallella.
ja mitä on 50€ kuussa? Jos kerran viikossa ostaa eurojackpot rivin ja tuopillisen olutta ravintolasta niin kuluttaa niihin jo tuon viisikymppiä kuussa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta autoa tarvitaan ja hyvä auto voi pelastaa henkesi onnettomuudessa. Sijoitukset ei sitä tee.
Minä sijoitin sellaiseen asuntoon etten tarvi autoa.
Pitää tuntea sijoituskohteen toimintatapa, tilanne ostohetkellä, menneeseenkin aikaan kannattaa tutustua ennen rahojensa pistämistä tiettyyn kohteeseen.
Sijoita vain sen verran kun sinulla on varaa menettää. Tällä logiikalla et uskoakseni menetä paljon. Muista selvittää myös säännölliset kulut.
Jos et ymmärrä kohteen toimintatapaa, älä osta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä sijoitin sellaiseen asuntoon etten tarvi autoa.
Huomattavasti kalliimpi sijoitus kuin auto ja runsaasti ilmaa hinnassa tietyillä alueilla. Minulla on paljon edullisempi ja tod. näk. myös suurempi asunto maaseudulla + suuri tontti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä on se yleisin harha, miksi ei sijoitetaan. Se pienikin kk sijoitus kasvaa kyllä milliin, jos sjoittamisen aloittaa vaikka 20 vuotiaan.
Lisäksi mikäköhän on määritelmäsi sille, että on jotakin merkitystä. Minulla on salkku noin 140 tuhatta ja vuosittainen osinkotuotto noin 6 tuhatta. Se tekee 500 euroa kuussa, mikä on mielestäni aika hyvä tulonlisä.
Olen nyt 43 vuotta ja sijoittanut pikkuhiljaa 15 vuotta. Olisi pitänyt aloittaa nuorempana. Mutta silloin meni rahat baariin ja 9
Mutta jos nyt haluais osingoilla elää niin 5,3 % osingoilla miinus verot eli kätöseen jäis semmotest 4 %. Eli jos ihminen tarvitsee minimissään 3 tonnia kuukaudessa elämiseen niin osinkoja pitäis saada 36 tonnia vuodessa. Slakun oltava arvoltaan tällöin 900 000.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siinä mielessä on, että ilman autoa en kävisi töissä... enkä kyllä kaupassakaan. Ausuminen taas on halpaa kuin saippua, vähän sivummalla kun koulushoppailun tuloksena on.
Ei sijoittamiseen tarvitse paljoa rahaa. Lapsille laitettu 20€/kk indeksirahastoon 15 vuotta ja välillä joitain lahjarahoja, enempää ei ole pystynyt jokaiselle laittaan. Pelkästään tuollakin summalla saatu n. 7000€ pesämunat jokaiselle. Ei ole maailman suurimmat mutta duunariperheelle jo ihan hyvä, paljon parempi kuin 0€.
Tuottoprosentti yli sadassa tällä hetkellä, eli varoja olisi puolet vähemmän jos olisi pelkästään pankkitilille laitettu makaamaan. Pitkäjänteisyys on kannattanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei, vaan säästämällä sijoituksiin on nyt sekä pääoma että auto. Jos autoa ei tarvi, niin on pääoma ja tuotot siellä salkussa. Jos ei ole sijoituksia ja tarvii autoa, niin sitten on kallis rahoitus.
-lainaamasi auton ostanut-
Passiiviset indeksirahastot ovat jees, voi sijoittaa vaikka 50€ kuukausipanoksella. Itselläni on näitä pankin kautta, korkeimmillaan kulut n. 0,5%. Halvempi toki olisi sijoittaa ETF-rahastoihin, mutta niihin pitäisi lätkiä kerralla isompia summia, omassa pankissani ei siis voi kuukausisäästää ETF-rahastoihin.
Itselläni on 30% sijoituksista passiivisia rahastoja: USA, USA teknologia, Maailma, Japani, Kehittyvät markkinat, Eurooppa, Tyynenmeren alue (ei sisällä Japani/Kiina). Lisäksi ETF-muodossa mm. Kanada-, Saksa-, Kiina- ja Ranska-rahasto.
Lisäksi osakepuolella eräänlaisia rahastoja, kuten Investor ja Berkshire.
Sitten toki suoria osakeomistuksia, kuten Elisa, Nordea, Mandatum, Konecranes.
Mukava harrastus, kun muistaa sijoittaa maltilla. Aina pitää olla joku tonni käteistäkin.
Hyvä. Rahaa on siis. Tullaan ottamaan teiltä vielä pois, jos kodittomuus pahenee, niin ihmiset tarvii rahaa.
Pitää sijoittaa vain niitä rahoja, joita ei tarvitse muutamaan vuoteen.
Amatöörille on helpointa antaa pankille toimeksianto, että johonkin yhdistelmärahastoon sijoitetaan joka tilistä vähän rahaa. Silloin tulee osateenksi enemmän osuuksia, jos kurssi on laskussa, eli ei tarvitse panikoida, vaikka laskuaikoja tulee,