Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Sijoittaako muka kaikki nykyään? On niin trendikästä ja kaikilla hirveästi rahaa

Vierailija
22.08.2025 |

Omat vähäiset sijoitukset nousseet tosi hitaasti, ei pääse rikastumaan. Palkka nousee vielä hitaammin, joten ei varaakaan.

Kaikilla muilla tuntuu olevan, meneekö teillä muilla niin hyvin?

Kommentit (163)

Vierailija
61/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se on niin raflaavaa sanoa olevansa sijoittaja kun oikeesti on kyse tahataloutensa hallinnasta järkevästi ja säästämisestä. Kuukaudessa 100-500 e rahastoihin ja.osakkeisiin on järkevää. Mutta ei se vielä sijoittajaa sinusta tee. 😅

Kaiken kaikkiaan hyvä trendi jos nuoret ovat oppineet säästäväisemmiksi. Tyylihän on ollut viimeiset 20 v että ostetaan luksustaja turhuutta velaksi korkeilla koroilla.

Vierailija
62/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun sijoitukseni meni aikanaan vuodessa 60 prosenttia miinukselle, mutta nousi alkuperäiselle tasolleen romahduksen jälkeen 15 vuodessa.

Omatkin sijoitukset on 9 vuoden aikana -24%. Parempi olisi ollut vaan kun olisi avannut vaikka Norwegian säästötilin ja latonut sinne. On ollut itsellä isojakin nousuja jopa 80%, mutta kun luullut, että se jatkaa nousua vaikka välillä mennään alas ja sit mennäänkin -5-(-10) päivärytinällä pari viikkoa alas, niin lopputulema on, että puolen vuoden jälkeen lappu x on -10%

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä minun sijoitukseni meni aikanaan vuodessa 60 prosenttia miinukselle, mutta nousi alkuperäiselle tasolleen romahduksen jälkeen 15 vuodessa.

Omatkin sijoitukset on 9 vuoden aikana -24%. Parempi olisi ollut vaan kun olisi avannut vaikka Norwegian säästötilin ja latonut sinne. On ollut itsellä isojakin nousuja jopa 80%, mutta kun luullut, että se jatkaa nousua vaikka välillä mennään alas ja sit mennäänkin -5-(-10) päivärytinällä pari viikkoa alas, niin lopputulema on, että puolen vuoden jälkeen lappu x on -10%

Kiitos että olet rehellinen. Mihin olet sijoittanut?

Vierailija
64/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En sijoita, sillä vastustan kapitalismia eli kapitaalin valtaa ja talouskasvua. Jos sijoittaisin, niin tietysti toivoisin, että talous kasvaisi, sillä se tekisi hyvää sijotuksilleni. Talouden kasvu kuitenkin haittaa luontoa ja ilmastoa. Miksi ihmeessä haluaisin pilata elinympäristöäni? Toiseksi mielestäni on väärin, että laittamalla ylimääräistä rahaa (rahaa, jota en näköjään tarvi, sillä sen voi siirtää sivuun ja sijoittaa) johonkin ja saan siitä lisää rahaa. Oikeasti sen voiton tuottavat työntekijät. He eivät saa sitä itselleen!

Vierailija
65/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ite oon 9 vuotta 2 osakerahastoon ja yhteen sekaliemikä-rahastoon.

8000 euroo on pääoma yhteens (säästän n. 100euroo kuussa) ja plussalla täl hetkel 1700 euroo.

Huonoina aikoina ollut miinuksella melkeen tonnin ja hyvinä aikoina plussalla päälle 2tonnii, vaikka pääoma ollut pienempi, mitä nyt.

Että, kyl pienitulosen kannattaa säästää...

Vierailija
66/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sijoituksillani rikastu, mutta tuottaa ne enemmän kuin jos olisivat käyttötilillä. Miksi ihmeessä en haluaisi niitä "ylimääräisiä" satasia vuodessa?? Lastani varten sijoittamisen aloitin ja tässä on vielä hyvä pätkä aikaa kerätä pottia.

Sama. Ihmettelen näitä jotka muutaman satasen sijoittamalla ovat saaneet parissa vuodessa 50 000. Vai ovatko korkean riskin sijoittajia eivätkä pelänneet mahdollisuutta menettää rahansa?

Vierailija
67/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tää on jännä kun toisaalta kaikki tuntuvat sijoittavan kovasti ja toisaalta kenelläkään ei tunnu olevan rahaa edes kunnon ruokaan. Nämä ihmiset elävät varmaan jotenkin keskenään ihan erilaisissa todellisuuksissa, samassa yhteiskunnassa kuitenkin. Jotenkin surullista.

Mä taas en tunne ketään jolla olisi rahasta pulaa. Tiedän että elän kuplassa, mutta ystäväpiiri on melko laaja ja pysynyt suunnilleen samana koko aikuisiän, opiskeluajoilta suurin osa. En tunne yhden ainoaa työtöntä tai edes pienituloista. 

Mulla äiti, veli ja 2 miespuolista kaveria ovat eläkkeellä/työttömiä. Melkoista kituuttamista heillä kaikilla. Siskollani pätkätöitä, mutta oma asunto miehensä kanssa. Työpaikalla kun olen puhunut sijoittamisesta, oikeastaan kukaan ei ole ollut kiinnostunut. Yksi tunnusti valinneensa pankin suositteleman rahaston, joka totta kai tuottaa heikosti, koska isot kulut.  Bruttopalkkani on 2800€ ja olen ollut aina säästäväinen. Varakkaimmat perhetuttuni tienaavat 200t+ vuodessa.

Vierailija
68/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ite oon 9 vuotta 2 osakerahastoon ja yhteen sekaliemikä-rahastoon.

8000 euroo on pääoma yhteens (säästän n. 100euroo kuussa) ja plussalla täl hetkel 1700 euroo.

Huonoina aikoina ollut miinuksella melkeen tonnin ja hyvinä aikoina plussalla päälle 2tonnii, vaikka pääoma ollut pienempi, mitä nyt.

Että, kyl pienitulosen kannattaa säästää...

Toivottavasti rahastokulusi ovat korkeintaan 0,5% tasoa. Muussa tapauksessa pankki rikastuu kustannuksellasi.

Vierailija
69/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En sijoita, sillä vastustan kapitalismia eli kapitaalin valtaa ja talouskasvua. Jos sijoittaisin, niin tietysti toivoisin, että talous kasvaisi, sillä se tekisi hyvää sijotuksilleni. Talouden kasvu kuitenkin haittaa luontoa ja ilmastoa. Miksi ihmeessä haluaisin pilata elinympäristöäni? Toiseksi mielestäni on väärin, että laittamalla ylimääräistä rahaa (rahaa, jota en näköjään tarvi, sillä sen voi siirtää sivuun ja sijoittaa) johonkin ja saan siitä lisää rahaa. Oikeasti sen voiton tuottavat työntekijät. He eivät saa sitä itselleen!

Talouskasvun ei välttämättä tarvi tarkoittaa ympäristölle haittaa, eikä tarkoitakaan. Esim Vaisala on eettinen sijoituskohde, tekee esim mittauslaitteita joita käytetään luonnon ja ilmaston tarkkailemiseen, ja sitä kautta luonnonsuojeluun. Myös vihreä energia on hyvä esimerkki luontoystävällisestä sijoittamisesta. 

Itse sijoittelen välillä korkeankin riskin startuppeihin jos ne kehittävät jotain hyviä tuotteita jotka onnistuessaan veisivät maailmaa parempaan suuntaan. 

Tällä hetkellä olen keskisuurena osakkaana startup-firmassa joka suojelee vesistöjä. Olen näistä eettisistä sijoituksista jäänyt myös hyvin plussan puolelle, vaikka jokunen onkin huti ollut. Startupeissa on aina korkea riski. 

Vierailija
70/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kapitalistisessa yhteiskunnassa vähintään 10% tuloista kuuluisi olla pääomatuloja. Mieluiten noin kolmasosa. Muuten jää väistämättä jälkeen. 

Vierailija
71/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En minä sijoituksillani rikastu, mutta tuottaa ne enemmän kuin jos olisivat käyttötilillä. Miksi ihmeessä en haluaisi niitä "ylimääräisiä" satasia vuodessa?? Lastani varten sijoittamisen aloitin ja tässä on vielä hyvä pätkä aikaa kerätä pottia.

Vinkki. On olemassa muitakin tilejä kuin käyttötili.

Vierailija
72/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2009 aloitin (keskimäärin 150€/kk) ja tänä vuonna ostin tuotoilla auton, pari vuotta vanhan käytetyn tosin. Teoreettinen laskelma, tokihan pitää myydä tuottoa ja pääomaa ja verotkin pitää vielä maksaa.

16 vuodessa eli 192 kuukaudessa = 29000e pääomalla on syytäkin saada auto ostettua.

Vierailija
73/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksistään tänä vuonna tuotto +20 %

Vierailija
74/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

2009 aloitin (keskimäärin 150€/kk) ja tänä vuonna ostin tuotoilla auton, pari vuotta vanhan käytetyn tosin. Teoreettinen laskelma, tokihan pitää myydä tuottoa ja pääomaa ja verotkin pitää vielä maksaa.

16 vuodessa eli 192 kuukaudessa = 29000e pääomalla on syytäkin saada auto ostettua.

Luehan uudelleen. Tuotoilla ostettu, ei sillä alkuperäisellä pääomalla.

Vierailija
75/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Esim.

Nordea Maailma Passiivinen B - kulut 0,5%

Danske Global AC Restricted - kulut 0,44%

Vierailija
76/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sijoitukset on nyt säästämisen ja tuoton yhteisvaikutuksella kasvaneet jo muutaman vuoden ajan keskiarvoistettuna 60 % nettovuosipalkkani verran.

Vierailija
77/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei sijoittamiseen tarvitse paljoa rahaa. Lapsille laitettu 20€/kk indeksirahastoon 15 vuotta ja välillä joitain lahjarahoja, enempää ei ole pystynyt jokaiselle laittaan. Pelkästään tuollakin summalla saatu n. 7000€ pesämunat jokaiselle. Ei ole maailman suurimmat mutta duunariperheelle jo ihan hyvä, paljon parempi kuin 0€.

Tuottoprosentti yli sadassa tällä hetkellä, eli varoja olisi puolet vähemmän jos olisi pelkästään pankkitilille laitettu makaamaan. Pitkäjänteisyys on kannattanut.

Tuosta voi hyvin miettiä kuinka erilaiset lähtökohdat aikuiselämään on eri perheiden lapsilla. Toiset laittaa lapsilisät sijoituksiin, 18-vuotiaana maltillisilla tuotoilla ~38 000€. Vähän varakkaampi lapsilisät ja vielä toisen satasen palkastaan päälle (ei edes tarvitse mikään Wahlroos olla tuollaiseen) niin onkin jo ensiasunnon verran omaisuutta lukiosta valmistuttua, pelkästään kun on syntynyt raha-asiansa hyvin huolehtivaan perheeseen.

Toiset eivät laita senttiäkään sivuun, joko eivät pysty tai eivät vaan halua. Valitettavan usein tuota jälkimmäistä. Tuo 20€/kk onnistuisi käytännössä tulotasosta riippumatta, pois lukien ehkä ulosotto asiakkaat ja toimeentulotuelle lomailemaan jääneet.

Vierailija
78/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kusetusta on sijoittaminen, pankki tai muu välittäjä rikastuu siinä varmimmin kun veloittavat välityspalkkiot niin ostaessa kuin myydessäkin, kenties veloittavat salkunhoitopalkkiotakin. Lisäksi verottaja tulkitsee helposti myydessä niin että olet saanut hirmuvoittoja, vaikka voitolla olisi vain yksi yhtiö useammasta tappiollisesta.

Nämä on rikkaiden laatimia systeemeitä, suunniteltu suosimaan vain rikkaita ja rahastamaan köyhiltä viimeisetkin rahat pois.

Rikas sisäpiirin eliitti toki tietää konstit vältellä verot ja palkkiot, mutta niitä ei tietenkään kerrota sisäpiirin ulkopuolisille taviksille. Naljaillaan ja vttuillaan vain koulukiusaajamentaliteetilla että oletpa tyhmä kun et tuota tiedä... yllättäen kaikki sisäpiirin ulkopuoliset on heidän mielestään "tyhmiä"...

Vierailija
79/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja moni näistä sijoittajista ovat alta 30... No itse olen valinnut tavallisen työläisen elämän niin mahdollisuudet sijoittaa on heikot (ymmärryksestä puhumattakaan). 

Sijoittamisen ei tarvitse olla sitä, että kerralla laittaa isoja summia poikimaan, vaan tärkeintä on säännöllisyys ja aika. Itse olen ihan tavallisena työläisenä säästänyt pikkuhiljaa 20-50 e kuukaudessa rahastoihin eli ihan pienillä summilla ja nyt siellä sijoituksissa on ihan mukava summa. Välillä olen joutunut lunastamaan jotain käyttöön, mutta en kovin usein. Kun tätä pikkusummien sijoittamista jatkaa tarpeeksi monta vuotta, niin rahastoon kertyy jo isompi summa jo säästöistä ja lisäksi arvonnoususta. Omaa ymmärrystä ei tarvitse olla kauheasti rahastosijoittamisessa toisin kuin osakesijoittamisessa. 

Ei nämä pienet summat tietenkään tee miljonääriksi ja äkkirikkaaksi, mutta tuo vakautta ja taloudellista turvaa.

Vierailija
80/163 |
22.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla kaksi "salkkua"

Toiseen laitoin 2010-2012 yhteensä 4000€ (indeksirahasroihin sekä korkorahastoihin) arvo on nyt n. 12 000€.

Toiseen laitoin kerran kuussa 100-300€/kk samoihin kohteisiin kuin tuosa aiemmassakin salkussa, v. 2023-24, mutta nyt on ollut tauolla koko tämön vuoden, kun on ollut muita menoja.