Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka suuren varallisuuden turvin uskaltaisit jäädä pois työelämästä?

Vierailija
17.08.2025 |

Paljonko sinulla pitäisi olla varallisuutta että jäidit pois työelämästä samantien? Kuinka vanha olet,  mitä teet työksesi ja onko sinulla lapsia ja minkä ikäisiä?

Entä mitä tekisit jos lopettaisit ansiotyön, mihin käyttäisit jäljellä jäävän ajan? Muuttaisitko ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle? Mikä muu kuin raha tai sairastuminen saisi sinut lopettamaan työssäkäynnin?

Kommentit (219)

Vierailija
101/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin hämmentynyt kuinka sidottuja ihmiset ovatkaan..miljoonien turvin vasta vapaita? 

Jos on nuori, ei vielä perustettu perhettä tai on pieniä lapsia, vuokra-asunto/asuntolaina jne. Eikö mielikuvitus tosiaan taivu, että pitää ennakoida elämää todella kauas,  loppuelämää voi olla helposti jäljellä 50-60 vuotta?

Vierailija
102/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sanoisin, että yksi ihminen elää noin miljoonan euron varallisuudella.

Minkä ikäisestä alkaen vai iästä riippumatta?

Riippumatta muusta kuin omasta kulutuksesta.

Karkeasti laskien; mun sijoitusten nettotuotto on nyt n. 3,5%. Miljoonasta se on n. €100/päivä eli €3000/kk. Useimmat pärjää sillä.

Jännää että useimmat pärjäisivät jos käytettävissä olisi 3000 kuussa kun monen palkkakin on 1500-2000 kuussa ja pärjäävät silti. Moni joutuu pärjäämään pelkällä työttömyystuella, 600 euroa kuussa.

Voihan sitä sinnitellä vaikka miten pienellä, mutta alkuperäinen kysymys oli millä varallisuudella jättäisin työtulon pois

On silti hieman erikoista, ettei juuri kukaan suostuisi downshiftaamaan. Jos nyt saa palkkaa 3500 euroa, ei suostuta jäämään pois sen alle olevilla tuloilla, ja jos nyt saa 5600 euroa, ei sittenkään suostuta edes 5000 euron kk-tuloihin. Niin kova on rahan himo. 

Eri

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen hyvin hämmentynyt kuinka sidottuja ihmiset ovatkaan..miljoonien turvin vasta vapaita? 

Jos on nuori, ei vielä perustettu perhettä tai on pieniä lapsia, vuokra-asunto/asuntolaina jne. Eikö mielikuvitus tosiaan taivu, että pitää ennakoida elämää todella kauas,  loppuelämää voi olla helposti jäljellä 50-60 vuotta?

Minun mielestä sinun kommenttisi tulee ihmiseltä, joka haluaa elää hyvätuloisena (mieluiten rikkaana). Sinun mielikuvituksesi ei taivu käsittämään, että jollekin toiselle voi olla ok elää vain tonnilla kuussa. 

Vierailija
104/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan iästäkin.

Jos aikoo pääomankin kuluttaa niin näissä suunnitelmissa on aina sama vaikeus: oman kuolinvuoden ennakointi on hankalaa.

70-90v

Ja osa kuolee ihan kesken työvuosien näkemättä päivääkään eläkettä. Oikeasti kukaan ei päivänsä määrää tiedä, nytkin uutisoitu monesta viiskymppisenä kuolleesta julkkiksesta.

Ei se pois sulje sitä että arvio sen siihen 90v.

Vierailija
105/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minun mielestä sinun kommenttisi tulee ihmiseltä, joka haluaa elää hyvätuloisena (mieluiten rikkaana). Sinun mielikuvituksesi ei taivu käsittämään, että jollekin toiselle voi olla ok elää vain tonnilla kuussa. 

Elän 1500 kuussa ja olet ihan oikeassa. minun on vaikea ymmärtää mielettömyyttä että joku voi elää köyhästi vapaasta tahdosta.

Vierailija
106/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla tavoitteena 1 miljoonan euron omaisuus, ja eläkkeelle 55 vuotiaana eli 10 v. päästä. Olen kuitenkin ollut työelämässä 24-vuotiaasta asti ja tuleva eläke 55 v asti työurallani tulee olemaan noin 2500 e/kk eli minun pitäisi rahoittaa täysin itse tuo 10 v. varhaiseläkeaika. Möisin asunnon ja matkustelisin.

Ihanko 24-vuotiaasta! Herranjestas, kuinka nuoresta. 

/sarkasmivaroitus

Vierailija
107/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Elän 1500 kuussa ja olet ihan oikeassa. minun on vaikea ymmärtää mielettömyyttä että joku voi elää köyhästi vapaasta tahdosta.

Jaksamista tyhmyyden tiellä. 

Vierailija
108/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sillä saa vasta sellaisen alemman keskituloisen elämän, kun haluaa sijoittaa suht turvallisesti ilman suuria riskejä, eli luokkaa 2000e - 3000e kuussa. Ei siis mitenkään pröystäilevästi. Paljollako itse eläisit loppuikäsi? 

Vierailija
109/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä varmaan miljoonia tarvitsisin, että voisin jättäytyä pois töistä. Jäisin asumaan nykyiseen taloon, mutta ostaisin tuosta vierestä lisää maata ja rakentaisin tallin, jotta saisin hevoseni omaan pihaan. Tällä hetkellä hevoseni asuvat täysihoitotallilla.  Hevosten lisäksi hommaisin lehmiä ja lampaita ja käyttäisin kaiken aikani eläinten kanssa puuhailuun. 

Vierailija
110/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Karkeasti laskien; mun sijoitusten nettotuotto on nyt n. 3,5%. Miljoonasta se on n. €100/päivä eli €3000/kk. Useimmat pärjää sillä.

Jännää että useimmat pärjäisivät jos käytettävissä olisi 3000 kuussa kun monen palkkakin on 1500-2000 kuussa ja pärjäävät silti. Moni joutuu pärjäämään pelkällä työttömyystuella, 600 euroa kuussa.

Voihan sitä sinnitellä vaikka miten pienellä, mutta alkuperäinen kysymys o

Minusta taas sinä et ymmärrä mitä loppuikä tarkoittaa. Lähes kuka vaan voi köyhäillä tai downshiftata muutaman vuoden, mutta harva haluaa vapaaehtoisesti jättäytyä _loppuiäkseen_ tilanteeseen jossa ikinä ei ole mihinkään ylimääräiseen varaa, ei omaehtoiseen omaan kivaan eikä ulkopuolelta tulevaan negatiiviseen rahan menoon.

Esim jos asuntoon tulee remonttitarve, mitä tekee jos tulot on tonnin? Tai sairastuu ja haluaisikin käydä yksityisellä? Tarvitsee kaihileikkauksen tai auton? Tai ihan vaan, tulee pörssilama ja sijoituksista katoaa ainakin muutamaksi vuodeksi puolet. Lisäksi töistä pois jäädessä on vapaata aikaa enemmän, jolloin on myös realistista olettaa että rahaakin tarvitsee enemmän - jossakin toki säästää, jossakin kuluu myös enemmän. 

Jos mitoittaa tulot absoluuttisen minimin mukaan ilman yhtään joustovaraa,  on täysin kuusessa jos ja kun pitkällä aikavälillä sattuu jotain ennakoimatonta. Ja sitä AINA sattuu. Siksi useimmilla on onneksi järkeä laskea mukaan myös puskuria ja joustoa, eikä vaan "tällä summalla pysyn tällä hetkellä elossa jos mitään ei koskaan tapahdu". 

Vierailija
111/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sillä tavallahan taloudellista riippumattomuutta tavoittelevat piensijoittajat juuri elävät, että kulut on pienet ja laitetaan loput rahat sijoitusmarkkinoille.

Vierailija
112/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kai sentäs sijoitat noita 400k, ettet suotta syö kaikkia  rahojasi tuon 10v aikana, tai omakotitalo ym vie suotta kaikkea?

Täällähän on jo listattukin noita hyviä osinkoprossan maksajia, pääasia ettet ihan kaikkea hukkaa kun tuolla rahalla voit ne myös säilyttää kun kerta tulet pienellä toimeen.

Ulkkariosakkeista sitten vaikkapa norjalaisia yhtiöitä osaksi, löytyy hyviä osinkoprosentteja jos niitä metsästää (reilusti yli 10%)

Tämä siis hälle kuka jäi 50v pois töistä 400k rahaa.

(itsellä salkku jotain 470k ja viime vuoden osingot oli 44500€ ennen veroja)

Onko tuossa norjassa se sama ongelma kuin esim saksassa ja sveitsissä ettei ne pellet noudata tekemäänsä verosopimusta vaan perivät ensin täyden osinkoveron siinä maassa ja suomi sitten siihen päälle sen oman rasvaisen siivunsa vielä lisäksi. Eipä jää paljon piensijoittajalle tassuun. Ne ylimääräiset norjan, saksan yms perimät voi kyllä hakea takaisin mutta hakemusten ja tarvittavien kalliiden liitteiden yms todistusten vuoksi käytännössä hyvin hankalaa ja kallista.

Vierailija
113/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voihan sitä sinnitellä v

Et nyt ole ihan tajunnut. Kyse ei ole pelkästään siitä haluaako, vaan nykyään myös aitoa pelkoa ja kauhua siitä että joutuu sinne työkkärin ja kelan potkittavaksi ja rääkättäväksi ja humppaamaan jossain palkattomissa "harjoitteluissa" ja "kokeiluissa" tai huuhaapupukursseilla jos työpaikka sattuu lähtemään alta ennen sitä epärealistisen korkeaa virallista eläkeikää. Ei kukaan halua tuollaiseen pelleilyyn pakotettavaksi enää yli 55 vuotiaana aikuisena ihmisenä ja ammattilaisena kymmeniä vuosia työssä olleena.

Mutta suomessa on todella vaikeaa saada enää uutta kunnollista työpaikkaa tuon ikäisenä, pakko siis varautua siihen ettei ahdinkoon joudu vaan säästöillä pärjää kunniallisesti sen viimeisen 10 vuotta. Bonuksena on sitten se, että voi tehdä kerrankin mitä haluaa eikä kukaan pysty ahdistelemaan tai pakottamaan mihinkään, ei edes asumaan enää suomessa.

Vierailija
114/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu varmaan iästäkin.

Ei riipu iästä, jos sijoittaa rahansa ja elää sijoitustuotoilla. 

No ei ehkä enää 70-80v ole järkeä pitää pääomaa koskematta, kun aika suurella todennäköisyydellä ei kauaa olla olemassa.

Kyllä minä haluaisin säästää jälkipolville, jotta uskaltavat hankkia niin paljon lapsia kuin jaksavat hoitaa.

Vierailija
115/219 |
17.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kai sentäs sijoitat noita 400k, ettet suotta syö kaikkia  rahojasi tuon 10v aikana, tai omakotitalo ym vie suotta kaikkea?

Täällähän on jo listattukin noita hyviä osinkoprossan maksajia, pääasia ettet ihan kaikkea hukkaa kun tuolla rahalla voit ne myös säilyttää kun kerta tulet pienellä toimeen.

Ulkkariosakkeista sitten vaikkapa norjalaisia yhtiöitä osaksi, löytyy hyviä osinkoprosentteja jos niitä metsästää (reilusti yli 10%)

Tämä siis hälle kuka jäi 50v pois töistä 400k rahaa.

(itsellä salkku jotain 470k ja viime vuoden osingot oli 44500€ ennen veroja)

Onko tuossa norjassa se sama ongelma kuin esim saksassa ja sveitsissä ettei ne pellet noudata tekemäänsä verosopimusta vaan perivät ensin täyden osinkoveron siinä maassa ja suomi sitten siihen päälle sen oman rasvaisen siivunsa vielä lisäksi. Eipä jää paljon piensijoitt

Osin on, tosin tuo nyt oli vain esimerkki osana hajautusta noista hyvistä osingonmaksajista, niitä löytyy eri puolilta maailmaa, myös Usasta. Osa noista laivureista on rekisteröity noihin veroparatiisimaihin, jolloin verot tuleekin Suomeen maksettavaksi. 

Ja mm. REIT-osakkeista saa mukavasti kuukausiosinkoja,  jolloin taloudenpito helpottuu jos on sellaiseen 'kk-tuloihin' perustuvaan maailmaan tottunut. Kukin tavallaan, mutta bottom linena että sijoittaminen kyllä mahdollistaa oravanpyörästä pois hyppäämisen  kohtuu pienelläkin salkulla, varsinkin jos voi syödä kuormasta ennen virallista (työ)eläkeikää.

Vierailija
116/219 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä mä varmaan miljoonia tarvitsisin, että voisin jättäytyä pois töistä. Jäisin asumaan nykyiseen taloon, mutta ostaisin tuosta vierestä lisää maata ja rakentaisin tallin, jotta saisin hevoseni omaan pihaan. Tällä hetkellä hevoseni asuvat täysihoitotallilla.  Hevosten lisäksi hommaisin lehmiä ja lampaita ja käyttäisin kaiken aikani eläinten kanssa puuhailuun. 

Suomessa on monin tavoin yritetty systeemisesti varmistaa ettei tavis voisi saada miljoonia säästöön koko työuransa aikanakaan, puhumattakaan 55v mennessä. Matalahkoon palkkatasoon verrattuna suhteettoman suuriksi verotuksella vedetyt pakolliset elinkustannukset, raaka ansiotuloverotus ja piensijoittajien verotus tekee siitä äärimmäisen epätodennäköistä.

Toki joku aina löytää porsaanreiän kuten loton, kryptot tai jonkun yrityskaupan mutta ne on harvinaisia onnenkantamoisia. Realistinen tavoite työelämästä 55v iässä pois pääsemiseen tai ainakin siedettävän kunniallisen elämän 55v-68v välillä turvaamiseen on ennemmin se 500000€ säästössä ja sijoituksissa. Haaveet sitten erikseen.

Vierailija
117/219 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulla tavoitteena 1 miljoonan euron omaisuus, ja eläkkeelle 55 vuotiaana eli 10 v. päästä. Olen kuitenkin ollut työelämässä 24-vuotiaasta asti ja tuleva eläke 55 v asti työurallani tulee olemaan noin 2500 e/kk eli minun pitäisi rahoittaa täysin itse tuo 10 v. varhaiseläkeaika. Möisin asunnon ja matkustelisin.

Ihanko 24-vuotiaasta! Herranjestas, kuinka nuoresta. 

/sarkasmivaroitus

No onhan se nuoresta asti jos siinä alla on opintoja. 

Vierailija
118/219 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä jäin pois töistä 38-vuotiaana kun muutettiin miehen työn perässä ulkomaille. Silloin meillä ei ollut vielä omaisuutta kuin noin 400 000, mutta mies tienasi niin paljon että mä jäin kotiin hoitamaan lapsia ja kotia. Nyt ollaan 50 ja lapset on aikuisia ja meillä on omaisuutta noin 6 miljoonaa. Mies on edelleen töissä, vaikka hyvin pärjättäisiin loppuelämämme myös tällä omaisuudelle. 

Vierailija
119/219 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on tähän excelissä kaava. Mulla jää käteen palkasta 3300e/kk, joten sen tarjoaman elintason haluaisin saada jatkossa. Inflaatioksi oletetaan 3% vuodessa joka on melko maltillinen arvio, mutta pitkällä aikavälillä johonkin tuohon se asettuu. Oletuksena on myös, että 68-vuotiaasta eteenpäin saisin nettona eläkettä 1800e.

Olen 53v. Jos tarkoitus olisi ns. syödä pääomaa eli ei oteta huomioon tuottoja, varoja tarvittaisiin 1,4 miljoonaa jos eläisin 80-vuotiaaksi, mutta jo 3 miljoonaa jos eläisin 100-vuotiaaksi.

Inflaatio on oikeasti tosi tärkeää ottaa huomioon näissä laskelmissa, koska jos aikoo elellä tekemättä mitään vaikka 40 vuotta, saman elintason ylläpitäminen vaatii huomattavasti enemmän euroissa kuin nyt. Miettikää itse mitä asiat maksoi 40 vuotta sitten ja mitä saisitte siihen aikaan hyvänä pidetyllä palkalla nyt.

Esimerkiksi tuo mun 3300e/kk on nyt n.40k/vuodessa. Mutta tuolla maltillisella inflaatiollakin 10 vuoden päästä tarve onkin jo 54k/vuodessa.

Vierailija
120/219 |
18.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Te, jotka kirjoitatte, että pitäisi olla miljonan euron varallisuus, niin miten olette tuon laskeneet?

Itse olen jäänyt työelämästä 12 vuotta sitten. Myös puolisoni jäi kokonaan pois työelämästä 5 vuotta sitten. Meillä on uudehko ok-talo, vanha vapaa-ajan asunto, pieni vene ja pari autoa. Kaikki on velattomia, eli muihin ei paljon rahaa mene, paitsi tuo lähinnä tuo vanha vapaa-ajan asunto vaatii välillä kunnostusta, mutta kun se on useita sukupolvia suvun hallussa ollut, niin myynti ei tule kyseeseen. Korkeintaan voidaan jossain vaiheessa lahjoittaa se jälkikasvulle.

Mutta joka tapauksessa meillä on sijoitusvarallisuutta yhteensä vain noin puoli miljoonaa kahdelle hengelle, ja osinkotuotoilla pystytään aivan hyvin kustantamaan kaikki. Emme ole pääomaan koskeneet koko aikana. Veneilyn ja vapaa-ajan kalastuksen lisäksi harrastamme matkustelua ja golfaamista. Ei siis mitään älyttömän

Toisaalta on pakko todeta näin jo kasarilla ekat osakkeet perineenä, että hitto vie ennen näitä sähköisiä kaupankäyntialustaja osakekauppa ja rahastojen ostaminen oli hankalaa. Samoin tiedon saanti. Jostain Hesarista katsoin osakkeiden hintoja ja luin Kauppalehteä. Sitten yhteen aikaan tekstitv:stä. Kaupat piti käydä tekemässä konttorissa.

Yhteen aikaan mietin miten ostaisin amerikkalaisia osakkeita, mutta se oli niin saakelin hankalaa, että jäi sikseen. Verottajalle piti käsin kirjata kaikki kaupat lomakkeisiin sun  muuta. Nykyään kaikki on niin helppoa, että en olisi ikinä uskonut.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä neljä