Kuinka suuren varallisuuden turvin uskaltaisit jäädä pois työelämästä?
Paljonko sinulla pitäisi olla varallisuutta että jäidit pois työelämästä samantien? Kuinka vanha olet, mitä teet työksesi ja onko sinulla lapsia ja minkä ikäisiä?
Entä mitä tekisit jos lopettaisit ansiotyön, mihin käyttäisit jäljellä jäävän ajan? Muuttaisitko ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle? Mikä muu kuin raha tai sairastuminen saisi sinut lopettamaan työssäkäynnin?
Kommentit (219)
Lisäksi pitäisi olla kyky olla syksyllä/talvella lämpimässä ja valossa. Budjetin pitäisi mahdollistaa tämä. Pimeässä loskassa ole erkkikään.
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että yksi ihminen elää noin miljoonan euron varallisuudella.
Hyvin.
Olen suunnitellut tätä pitkään eli jo n. 15 v. Juuri päivitin excel-laskelmaani uusimmilla tiedoilla. Suunniteltu työstäpoistumispäivä on nuorimman lapsemme yo-päivä + 6 kk. Laskelma näyttää nyt siltä, että meillä olisi tuolloin velaton asunto irtaimistoineen ja velaton auto ja tämän lisäksi molemmilla puolisoilla sijoitusvarallisuutta n. 770 teur nykyrahassa. Ikää minulla olisi tuolloin 59 v ja kuoleman on estimoitu tapahtuvan iässä 80 v, jolloin sijoitusvarallisuutta olisi jäljellä n. 200 teur eli pieni riskipuskuri sen varalle, että elän pidempään tai sijoitustuotto pettää. Näillä spekseillä meillä molemmilla olisi käytössä kuukaudessa n. 7200 eur per naama, siis bruttona. Tämä summa koostuu sekä eläkkeestä että sijoitustuotoista ajankohdasta riippuen.
Voisin hypätä pois työelämästä varmasti jo paljon aikaisemmin, mutta olen ajatellut, että on hyvä, että lapset ovat käyneet lukion ennen kuin lopetamme työt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minkään jos olisi liian kiva työpaikka koska työ pitää elämässä kiinni. Täytyisi olla sen tilalla jotakin ja rahaa ihan varmasti loppuelämäksi riittävästi enkä tiedä paljonko sellainen summa olisi, varmasti liikaa edes ajatuksiini.
Mutta entä tilanteessa, jossa työ vie kaiken ilon elämästä mutta palkka on suhteellisen hyvä omaan osaamiseen ja työuraan suhteutettuna?
Töistä pois sitten kun se on mahdollista.
Lapsettomana voi kuluttaa myös pääomaa, kun ei tarvitse jättää penniäkään perittäväksi kenellekään.
Vierailija kirjoitti:
Olen suunnitellut tätä pitkään eli jo n. 15 v. Juuri päivitin excel-laskelmaani uusimmilla tiedoilla. Suunniteltu työstäpoistumispäivä on nuorimman lapsemme yo-päivä + 6 kk. Laskelma näyttää nyt siltä, että meillä olisi tuolloin velaton asunto irtaimistoineen ja velaton auto ja tämän lisäksi molemmilla puolisoilla sijoitusvarallisuutta n. 770 teur nykyrahassa. Ikää minulla olisi tuolloin 59 v ja kuoleman on estimoitu tapahtuvan iässä 80 v, jolloin sijoitusvarallisuutta olisi jäljellä n. 200 teur eli pieni riskipuskuri sen varalle, että elän pidempään tai sijoitustuotto pettää. Näillä spekseillä meillä molemmilla olisi käytössä kuukaudessa n. 7200 eur per naama, siis bruttona. Tämä summa koostuu sekä eläkkeestä että sijoitustuotoista ajankohdasta riippuen.
Voisin hypätä pois työelämästä varmasti jo paljon aikaisemmin, mutta olen ajatellut, että on hyvä, että lapset ovat käyneet lukion ennen kuin lopetamme työt.
Kuulostaa hyvältä. Kauanko pitää vielä odottaa?
No siis kuukausipalkkaa vastaava summa per kuukausi. Riippuu siis ihan siitä, montako kuukautta/vuotta olisi pois työelämästä. Vaikka elintasoa voikin laskea, silti pitäisi sitten maksaa jotain yksityistä eläkevakuutusta, jos aikoo olla vuosikymmeniä pois työelämästä. Ellei sitten ajattele, että sitä varallisuutta olisi hamaan hautaan asti.
Mulla loppuu työelämä ensi viikon perjantaina. 11 kuukautta sitten vielä alimpaan eläkeikään. Eläkekertymäni on ihan riittävän hyvä, joten ei tartte sitä enää miettiä. Jään ensi kuun alussa 0-tuloille ja tähän oloneuvosaikaani olen budjetoinut 25 000 €. Lapset aikuisia, velaton omistusasunto, ei autoa eikä kesämökkiä tai muitakaan ylimääräisiä rahareikiä. Riittää hyvin mulle, kissalle ja koiralle.
Mää jäin 350000 turvin . Ei velkaa. 53v .omakotitalo
Vierailija kirjoitti:
0e. Elämä ei todellakaan kapitalistista unelmaa seuraamalla parane, päin vastoin.
Tuskin elät maakuopassa ostamatta ikinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mää jäin 350000 turvin . Ei velkaa. 53v .omakotitalo
Tämä on hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En minkään jos olisi liian kiva työpaikka koska työ pitää elämässä kiinni. Täytyisi olla sen tilalla jotakin ja rahaa ihan varmasti loppuelämäksi riittävästi enkä tiedä paljonko sellainen summa olisi, varmasti liikaa edes ajatuksiini.
Mutta entä tilanteessa, jossa työ vie kaiken ilon elämästä mutta palkka on suhteellisen hyvä omaan osaamiseen ja työuraan suhteutettuna?
Juuri tämä. Tylsä raskas fyysinen työ imee aivan kuiviin. Ei mitään toivoa tehdä työpäivän jälkeen mitään. Ainoa mikä houkuttaa on palkka. Pian myyn kämpän ja lopetan työn ja muutan kauas .
Vierailija kirjoitti:
Lapsettomana voi kuluttaa myös pääomaa, kun ei tarvitse jättää penniäkään perittäväksi kenellekään.
Ihan totta, mutta jonkun 40+ lapsettoman ehkä kannattaa jo terveenä ja energisenä alkaa käyttää rahaa itseensä.
Vierailija kirjoitti:
Meinaat saada varman yli 10% vuosituoton? Ei kovin realistista. Et saa eläkettä ensimmäiseen noin 11 vuoteen eli tuo 7200e per henkilö olisi siis pelkkää sijoitustuottoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että yksi ihminen elää noin miljoonan euron varallisuudella.
Riippuu varmaan iästäkin.
Jos aikoo pääomankin kuluttaa niin näissä suunnitelmissa on aina sama vaikeus: oman kuolinvuoden ennakointi on hankalaa.
70-90v
Ja osa kuolee ihan kesken työvuosien näkemättä päivääkään eläkettä. Oikeasti kukaan ei päivänsä määrää tiedä, nytkin uutisoitu monesta viiskymppisenä kuolleesta julkkiksesta.
Ei se pois sulje sitä että arvio sen siihen 90v.
Jotain voi laskee yhteiskunnan varaankin vai kuinka monta eläkeläistä olet nähnyt kodittomana jos alkkiksia ei lasketa. Toistaiseksi minimieläke on 1000e luokkaa ja asumistuki päälle, 1500e/kk. Paljon enemmän tukirahaa syydetään ulkomailta tulevien tukiin. On se kumma jos täällä ei pystytä vanhuksia hoitamaan, mutta maahanmuuttajille löytyy rahaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin hämmentynyt kuinka sidottuja ihmiset ovatkaan..miljoonien turvin vasta vapaita?
Jos on nuori, ei vielä perustettu perhettä tai on pieniä lapsia, vuokra-asunto/asuntolaina jne. Eikö mielikuvitus tosiaan taivu, että pitää ennakoida elämää todella kauas, loppuelämää voi olla helposti jäljellä 50-60 vuotta?
Minun mielestä sinun kommenttisi tulee ihmiseltä, joka haluaa elää hyvätuloisena (mieluiten rikkaana). Sinun mielikuvituksesi ei taivu käsittämään, että jollekin toiselle voi olla ok elää vain tonnilla kuussa.
Yli tonnin tuloillako elää jotenkin rikkaan ihmisen elämää jonkun mielestä nykysuomessa?
Opettele lukemaan ja/tai kirjoittamaan selkeästi. En sanonut missään, että rikas on se, joka tienaa yli tonnin. Sanoin, että sellainen summa voi jollekin olla ok.
Toisekseen - jos halutaan halkoa hiuksia ja käyttää sinun epämääräistä ilmaisuasi - "yli tonnin" voi tietysti tarkoittaa kahta tonnia tai kymppitonnia. ;)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin hämmentynyt kuinka sidottuja ihmiset ovatkaan..miljoonien turvin vasta vapaita?
Jos on nuori, ei vielä perustettu perhettä tai on pieniä lapsia, vuokra-asunto/asuntolaina jne. Eikö mielikuvitus tosiaan taivu, että pitää ennakoida elämää todella kauas, loppuelämää voi olla helposti jäljellä 50-60 vuotta?
Minun mielestä sinun kommenttisi tulee ihmiseltä, joka haluaa elää hyvätuloisena (mieluiten rikkaana). Sinun mielikuvituksesi ei taivu käsittämään, että jollekin toiselle voi olla ok elää vain tonnilla kuussa.
Tonnillako maksat kuussa perheasunnon vuokraa/lainaa, lasten elätystä, jotain ruokaa ja vaatetta ylle, ehkä jotain voisi joskus harrastaakin ja käydä jossain jos olisi varaa? Vai onko oletu
Kuinka moni tässä ketjussa on kertonut, että pitää perhekin elättää? Suurin osa vastaajista on suunnitellut työstä irtautumisen sellaiseen ikään, jossa kotona ei taida enää olla lapsia.
Sitä paitsi edellä syytettiin kommentoijaa epärealistiseksi nuoreksi, joka ei ole laskenut mukaan perhettä ja lapsia. Kaikki eivät perhettä edes hanki. Näin ollen ei tarvitse haalia miljoonia tullakseen toimeen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tonnillako maksat kuussa perheasunnon vuokraa/lainaa, lasten elätystä, jotain ruokaa ja vaatetta ylle, ehkä jotain voisi joskus harrastaaki
Kyllä se tonni kuussa koko loppuelämän on Epärealistinen myös lapsettomalle. Jos asuu vuokralla niin on ihan pulassa jos vuokra nousee, ja jos omassa, niin jossain vaiheessa on pakko tehdä remonttia. Saatika muut yllätykset päälle, ja niitä tulee vuosikymmenissä ihan varmasti. Miksi kukaan haluaisi vapaaehtoisesti elää koko ajan rahojen loppumisen partaalla, ei kukaan joka osaa yhtään laskea ja on jo nähnyt elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 2024 tammikuussa 54 vuotias kun jättäytyin pois työmarkkinoiden käytettävistä. Puhdasta rahaa semmoiset 100 000, kun ei ole lapsia ja leikkaa kaikki turhat menot pois niin pärjään eläkkeelle asti. Menot on pienet, 600 e kk riittää jo hienosti. Elän omillani, mistään en saa rahaa, ainoastaan sijoitukset tuottaa tuloja.
Tämä on myös oma haave. Perässä tullaan!
Ja sama täällä. Ensi vuonna täytän 50v ja tarkoitus olisi 55-vuotiaana jättäytyä "virran vietäväksi". Täällä kanssa pienet menot (500-600e/kk), eikä jälkikasvua. Eläkettä kertynyt tähän mennessä noin 2000e/kk, ja 350-450e ehtii kertyä lisää 5 vuoden aikana. Säästöjä ja sijoituksia tällä hetkellä noin 300k, joita alan kuluttamaan sitten kun aika on, nämäkin ehtivät karttua tässä loppuvuosien aikana.
Parikymppisestä saakka on töitä väännetty, joten kyllä mielestäni 35 vuoden työurassa on lopulta riittämiin yhdelle ihmiselle. Ja entisiä työhulluja on jokaisen pitäjän hautuumaat täynnä, enkä missään nimessä halua liittyä joukkkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin pois töistä 38-vuotiaana kun muutettiin miehen työn perässä ulkomaille. Silloin meillä ei ollut vielä omaisuutta kuin noin 400 000, mutta mies tienasi niin paljon että mä jäin kotiin hoitamaan lapsia ja kotia. Nyt ollaan 50 ja lapset on aikuisia ja meillä on omaisuutta noin 6 miljoonaa. Mies on edelleen töissä, vaikka hyvin pärjättäisiin loppuelämämme myös tällä omaisuudelle.
Eli omaisuus on tienattu miehen työllä, mutta siitä puhutaan "me"-muodossa? Montako miljoonaa olet itse tehnyt kun mies elätti sinut?
Meillä on yhteinen perhe ja yhteinen omaisuus ihan riippumatta siitä kuka sen on tienannut. Ollaan oltu naimisissa 25 vuotta ja omistetaan kaikki meidän omaisuus yhdessä. En tiedä miksi sua häiritsee meidän perheen yhteinen talous noin paljon? Mä olen laskenut miehen veroprosenttia perheverotuksessa olemalla tienaamatta mitään ja hoitanut meidän lapset ja kodin sillä välin kun mies on tehnyt uraa. Meille tämä järjestely on sopinut ja ollaan molemmat tähän tyytyväisiä. Sä voit oman puolisosi kanssa sopia talousasiat ihan niin kuin parhaaksi katsot.
1 miljoonakin varmaan riittäisi hyvin 🤔