Kuinka suuren varallisuuden turvin uskaltaisit jäädä pois työelämästä?
Paljonko sinulla pitäisi olla varallisuutta että jäidit pois työelämästä samantien? Kuinka vanha olet, mitä teet työksesi ja onko sinulla lapsia ja minkä ikäisiä?
Entä mitä tekisit jos lopettaisit ansiotyön, mihin käyttäisit jäljellä jäävän ajan? Muuttaisitko ulkomaille tai toiselle paikkakunnalle? Mikä muu kuin raha tai sairastuminen saisi sinut lopettamaan työssäkäynnin?
Kommentit (219)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sanoisin, että yksi ihminen elää noin miljoonan euron varallisuudella.
Riippuu varmaan iästäkin.
Jos aikoo pääomankin kuluttaa niin näissä suunnitelmissa on aina sama vaikeus: oman kuolinvuoden ennakointi on hankalaa.
70-90v
Ja osa kuolee ihan kesken työvuosien näkemättä päivääkään eläkettä. Oikeasti kukaan ei päivänsä määrää tiedä, nytkin uutisoitu monesta viiskymppisenä kuolleesta julkkiksesta.
Ei se pois sulje sitä että arvio sen siihen 90v.
90 v on reilusti yli elinajanodotteen keskiarvon. Toivoa voi, että elää vanhaksi, mutta keskiarvot puhuu puolestaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin hämmentynyt kuinka sidottuja ihmiset ovatkaan..miljoonien turvin vasta vapaita?
Jos on nuori, ei vielä perustettu perhettä tai on pieniä lapsia, vuokra-asunto/asuntolaina jne. Eikö mielikuvitus tosiaan taivu, että pitää ennakoida elämää todella kauas, loppuelämää voi olla helposti jäljellä 50-60 vuotta?
Minun mielestä sinun kommenttisi tulee ihmiseltä, joka haluaa elää hyvätuloisena (mieluiten rikkaana). Sinun mielikuvituksesi ei taivu käsittämään, että jollekin toiselle voi olla ok elää vain tonnilla kuussa.
Tonnillako maksat kuussa perheasunnon vuokraa/lainaa, lasten elätystä, jotain ruokaa ja vaatetta ylle, ehkä jotain voisi joskus harrastaakin ja käydä jossain jos olisi varaa? Vai onko oletuksena että puoliso maksaa kaiken? Jossain mummonmökissä maalla tai kaupungin pikku yksiössä voi ehkä onnistua lapsettomana, mutta juuri muuta ei tee kuin asu ja syö.
Itse olin 2024 tammikuussa 54 vuotias kun jättäytyin pois työmarkkinoiden käytettävistä. Puhdasta rahaa semmoiset 100 000, kun ei ole lapsia ja leikkaa kaikki turhat menot pois niin pärjään eläkkeelle asti. Menot on pienet, 600 e kk riittää jo hienosti. Elän omillani, mistään en saa rahaa, ainoastaan sijoitukset tuottaa tuloja.
Harva tosiaan haaveilee, että voisi jättää työelämän ja elää työttömän tuloilla loppuelämänsä. Joustovaraa ei tällöin arjessa ole yhtään.
Asuinkustannukset voisi toki saada halvemmaksi jos ei tarvitse asua enää työpaikan lähellä, vaan voisi muuttaa jonnekin muuttotappiopaikkakunnalle maalle, mutta ei kaikki tälläistä edes haaveile. Saati se maaseudun halpa talo/asuntokin vaatii jossain vaiheessa remonttia eikä sitä millään tonnin tuloilla makseta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olin 2024 tammikuussa 54 vuotias kun jättäytyin pois työmarkkinoiden käytettävistä. Puhdasta rahaa semmoiset 100 000, kun ei ole lapsia ja leikkaa kaikki turhat menot pois niin pärjään eläkkeelle asti. Menot on pienet, 600 e kk riittää jo hienosti. Elän omillani, mistään en saa rahaa, ainoastaan sijoitukset tuottaa tuloja.
Saako kysyä mistä nämä menot koostuu, paljonko asuminen maksaa?
Uskaltaisin jättytyä ehkä 200 000 euron säästöjen turvin, sillä oletuksella että saisin lisäksi työmarkkinatukea eläkeikään saakka. Mutta kun ei voi luottaa siihen, että tuota tukea maksetaan vielä seuraavat 25 vuotta, jos sattuu olemaan jotakin sukan varressa.
Vierailija kirjoitti:
Uskaltaisin jättytyä ehkä 200 000 euron säästöjen turvin, sillä oletuksella että saisin lisäksi työmarkkinatukea eläkeikään saakka. Mutta kun ei voi luottaa siihen, että tuota tukea maksetaan vielä seuraavat 25 vuotta, jos sattuu olemaan jotakin sukan varressa.
Oletuksena näissä yleensä on kuitenkin, että oma elämä maksetaan omien varojen turvin eikä yhteiskunnan tuilla. Ihan pikkusumma ei varsinkaan nuoremmilla riitä. Voi tietysti ajatella myös, että dowshiftaa nyt vaikka kymmenen vuotta ja menee sitten takaisin työelämään ennenkuin kaikki varallisuus on kaluttu loppuun, mutta tämä syö ikävästi korkoa korolle-efektin.
Hmm...
Ehkä noin 700 000e Sellaista varallisuutta, jonka voisi helposti realisoida / sijoittaa.
En ole mikään talousguru, mutta ihan suoria osakesijoituksia ja rahastoja varmaan 500 000e verran, n 50 000e tileille. Ja sitten loput asuntoon. Jossa asuisin.
Sitten puuhaisin ehkä jotain kivaa siinä sivussa mistä saisi taskurahaa. Loput tulisi osingoista
Äää.. Oikeesti mä lähtisin varmaan jo paaljon pienemmälläkin. Mutta en varmaan loppuiäkseni, koska oon kädetön sijoittaja, joka ei varmaan saisi jotain 100 000 e pääomaa kasvamaan silleen, että sillä eläisi. Mutta pikkusapattivuodet voisi pitää ja opiskella vaikka puusepäksi tms. Millä sitten eläisi eläkeikään asti. Silleen vähän kituuttaen
Vierailija kirjoitti:
Tästä itsekin haaveilen. Olen nyt 44, sijoitusvarallisuutta on tällä hetkellä noin 140.000, ja ehkä vielä reilu 14 vuotta jaksaisin puristaa, noin 58-vuotiaaksi asti. Tavoitteena olisi kartuttaa varallisuutta johonkin 200.000 euroon asti. Silloin myös lapset olisivat isoja. Sitten voisin loppuajaksi jäädä pois. En haluaisi kitua lähelle 70. ikävuotta työelämässä, tavoite-eläkeikäni on muistaakseni yli 69 vuotta. Ei hitossa. Olen jo tähän mennessä opiskelujen jne ohessa ja työuralla tehnyt jo noin 21 työvuotta, ja tähän 14 lisää = 35 vuotta. Kyllä sellaisen pitäisi jo yhdelle ihmiselle riittää hyvällä omallatunnolla. Kaksi lasta kasvatettu, asevelvollisuus suoritettu ja lisäksi olen tehnyt runsaastikin kaikenlaista yleishyödyllistä työtä talkootöiden, yhdistystoiminnan ja vapaaehtoistyön merkeissä.
Kyllä jossakin kohtaa pitää raja löytyä sille, että ei ihmistä tarvitsisi ihan loppuun asti kuluttaa työtä teettämällä. En kaipaa loppuiäkseni muuta kuin omaa aikaa, yksinkertaista ja rauhallista elämää puolisoni kanssa, osaamme elää hyvinkin niukoilla menoilla tarvittaessa.
2 miljoonalla pärjäisi hyvin loppuelämän. Keksisin kyllä tekemistä.
Vierailija kirjoitti:
Mulla on tähän excelissä kaava. Mulla jää käteen palkasta 3300e/kk, joten sen tarjoaman elintason haluaisin saada jatkossa. Inflaatioksi oletetaan 3% vuodessa joka on melko maltillinen arvio, mutta pitkällä aikavälillä johonkin tuohon se asettuu. Oletuksena on myös, että 68-vuotiaasta eteenpäin saisin nettona eläkettä 1800e.
Olen 53v. Jos tarkoitus olisi ns. syödä pääomaa eli ei oteta huomioon tuottoja, varoja tarvittaisiin 1,4 miljoonaa jos eläisin 80-vuotiaaksi, mutta jo 3 miljoonaa jos eläisin 100-vuotiaaksi.
Inflaatio on oikeasti tosi tärkeää ottaa huomioon näissä laskelmissa, koska jos aikoo elellä tekemättä mitään vaikka 40 vuotta, saman elintason ylläpitäminen vaatii huomattavasti enemmän euroissa kuin nyt. Miettikää itse mitä asiat maksoi 40 vuotta sitten ja mitä saisitte siihen aikaan hyvänä pidetyllä palkalla nyt.
Esimerkiksi tuo mun 3300e/kk on nyt n.40k/vuodessa. Mutta tuolla maltillisella i
Miksi ihmeessä "ei oteta huomioon tuottoja"? Eihän tuossa olisi mitään järkeä pitää miljoonaa vaan normaalilla tilillä ilman mitään tuottoa. Laskelmasi on siksi aivan järjetön.
Mä en haaveile itse jääväni töistä pois, koska rakastan työtäni, mutta suunnittelen, että noin 58 ikäisestä eteenpäin teen omassa työssäni enää sijaisuuksia ympäri Suomea ja mies jää tuolloin eläkkeelle ja jatkaa vapaaehtoistyössään, josta vuositulot ovat noin 5000 euroa vuodessa nettona. Myymme nykyisen kotimme, toisen automme ja ostamme pienen kerrostalokolmion. Ostamme asuntoauton, jossa voimme asua kun teen sijaisuuksia, ja reissaamme mahdollisimman paljon.
Arvio on, että viidentoista vuoden päästä meillä on noin 300 000 euroa rahaa säästössä plus mahdolliset perinnöt toiselta sukuhaaralta eli noin puoli miljoonaa yhteensä. Luulen että nykykodin myynnistä saadulla rahalla saa juuri kerrostalokolmion ja toisen auton myynti ei kata matkailuauton ostamisen kuluja vaan lisärahaa saa laittaa noin 50 000-100 000 euroa. Jäljelle jää kuitenkin noin 400 000 euroa mikä riittää enemmän kuin hyvin omien työtulojeni kanssa. Tavoitteeni on tehdä noin 6 kk vuodessa töitä eli n. 25 000 euroa vuodessa nettona. Sijoituksia syötäisiin noin 10 000 - 15 000 euroa vuodessa ja eläkkeellekin jäisi varsin kiva summa.
Sekä miehen että minun ammattini ovat sellaisia että tekijöistä on pulaa ja sijaisuuksia on helposti saatavilla. Ero on vain siinä että minun työni on mielestäni kivaa ja ihanaa ja siitä maksetaan hyvin ja mieheni työ on raskasta ja kuluttavaa eikä siitä makseta hyvin. Mieheni on hyvä vapaaehtoistyössään ja siinä enemmän avuksi yhteiskunnalle kuin omassa työssään. Se ei mielestäni oikein toimi että toinen jää kokonaan kotiin, ilman mitään pakollista tekemistä (lapsia, vanhuksia, eläimiä, vapaaehtoistyötä) ja toinen jatkaa työn tekoa vielä 10 vuotta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen hyvin hämmentynyt kuinka sidottuja ihmiset ovatkaan..miljoonien turvin vasta vapaita?
Jos on nuori, ei vielä perustettu perhettä tai on pieniä lapsia, vuokra-asunto/asuntolaina jne. Eikö mielikuvitus tosiaan taivu, että pitää ennakoida elämää todella kauas, loppuelämää voi olla helposti jäljellä 50-60 vuotta?
Minun mielestä sinun kommenttisi tulee ihmiseltä, joka haluaa elää hyvätuloisena (mieluiten rikkaana). Sinun mielikuvituksesi ei taivu käsittämään, että jollekin toiselle voi olla ok elää vain tonnilla kuussa.
Yli tonnin tuloillako elää jotenkin rikkaan ihmisen elämää jonkun mielestä nykysuomessa?
Vierailija kirjoitti:
Mä jäin pois töistä 38-vuotiaana kun muutettiin miehen työn perässä ulkomaille. Silloin meillä ei ollut vielä omaisuutta kuin noin 400 000, mutta mies tienasi niin paljon että mä jäin kotiin hoitamaan lapsia ja kotia. Nyt ollaan 50 ja lapset on aikuisia ja meillä on omaisuutta noin 6 miljoonaa. Mies on edelleen töissä, vaikka hyvin pärjättäisiin loppuelämämme myös tällä omaisuudelle.
Eli omaisuus on tienattu miehen työllä, mutta siitä puhutaan "me"-muodossa? Montako miljoonaa olet itse tehnyt kun mies elätti sinut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisestä alkaen vai iästä riippumatta?
Miljoonan varallisuus, jos se olisi osakkeissa jne. mistä saisi 5% vuosittaisen tuoton tarkoittaisi 50000 euron bruttotuloja. 35% pääomaverolla tuo tarkoittaisi kuukaudelle jaettuna 2708 euron nettokuukausituloja. Idea olisi, ettet koske tuohon miljoonaan, vaan elät sen tuottamilla rahoilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla tavoitteena 1 miljoonan euron omaisuus, ja eläkkeelle 55 vuotiaana eli 10 v. päästä. Olen kuitenkin ollut työelämässä 24-vuotiaasta asti ja tuleva eläke 55 v asti työurallani tulee olemaan noin 2500 e/kk eli minun pitäisi rahoittaa täysin itse tuo 10 v. varhaiseläkeaika. Möisin asunnon ja matkustelisin.
Ihanko 24-vuotiaasta! Herranjestas, kuinka nuoresta.
/sarkasmivaroitus
Tuosta iästä suurimmalla osalla eläkekertymä lähtee riippumatta siitä, kuinka aikaisin työt on aloittanut. Onneksi itsekin tuli ensi opiskeltua ja vasta sitten töihin, joten kovin paljon 23 ikävuoden leikkuri ei ole vaikuttanut eläkekertymään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minkä ikäisestä alkaen vai iästä riippumatta?
Miljoonan varallisuus, jos se olisi osakkeissa jne. mistä saisi 5% vuosittaisen tuoton tarkoittaisi 50000 euron bruttotuloja. 35% pääomaverolla tuo tarkoittaisi kuukaudelle jaettuna 2708 euron nettokuukausituloja. Idea olisi, ettet koske tuohon miljoonaan, vaan elät sen tuottamilla rahoilla.
Inflaatio kannattaa muistaa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä on myös oma haave. Perässä tullaan!
Itse downshiftaan pian yli viiden tonnin tuloista ove:lle ja syömään pienehköä sijoitussalkkua. Parhaat vuodet ovat nyt eikä kasikymppisenä. Ja kun korporaatioelämää on katsellut muutaman kymmentä vuotta, niin siinä on mielestäni tullut palaveria ja konttoripöhinää riittävästi yhteen elämään tai jopa kahteen. Terveys ja vapaus edellä, enkä ole tekemässä sijoitussalkustani hautamonumenttia. Näin meillä, muut voivat tehdä puolestani mitä haluavat.