Selviääkö kukaan vaihdevuosista ilman hormonihoitoja?
Kommentit (274)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten tämä keskustelu pääsi kääntymään pahoista vaihdevuosioireista kärsivien tilitykseksi?
Ihan vaan valistukseksi, koska vaihdevuosiketjuihin tulee aina niitä, joilla itsellään ei ole ollut oireita ja vähättelevät muiden oireita tyyliin muiden oireet johtuvat vain asennoitumisesta. Vähän kuin 70 luvulla kuukautiset eivät virallisesti aiheuttaneet mitään ongelmia, kyse oli kuulemma vain siitä, että ei hyväksynyt omaa naiseksi kasvamistaan. Vaikka itse olin turvoksissa kuin michelin ukko ja yhdellä ystävällä oli jalat alta vieviä kipuja.
Valistusta eli vaihdevuosiketjuja on jo palsta puolillaan.
Jos perustettaisiin kerho niille, joilla ei ole vaihdevuosioireita eikä siten hoidontarvettakaan, kerhotilan ulkopuolelle kerääntyisi valtava väkijoukko heiluttelemaan soihtuja ja heinähankoja ja h
Jos on ketju, jossa keskustellaan oireista, niin just sinne tulee näitä, joiden mielestä oireiden kokijat kuvittelevat koko asian. Jos sovitaan, että jatkossa oireettomat pysyvät poissa oireketjuista, niin sitten minä poistun tästä ketjusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sitäkin olen miettinyt, että tarvitseeko vanhenevan naisen edes jaksaa yhtä paljon kuin nuorena. Ehkä vaihdevuosillakin on joku tarkoitus. Pitää hidastaa tahtia ja alkaa huolehtimaan itsestään. Nykymaailma on vaan sellainen, että kaikkeen halutaan nopea ratkaisu. Eli nappi naamariin ja jatketaan, kuten ennenkin.
Kävelen paljon hautausmaalla. Vanhoissa haudoissa lepää naisia, jotka eivät ole elämässään yhtään hormoneja vetäneet, koska niitä ei silloin ollutkaan. Silti naisten elinikä on ollut 70-90 vuotta. Nykyään eletään tosin pidempään, mutta ennen keskimääräistä elinikää lyhensi korkea lapsikuolleisuus.
Eli ihan höpöä nämä väittämät, että ilman hormonihoitoja kuolee.
Oma kokemukseni on, että hormonihoitoja käyttävät juuri ne, jotka ovat aina huolehtineet itsestään. Heille unet ja liikkuminen on tärkeää ja kun omat ke
Mä olin jo valmiiksi työkyvyttömänä sohvalla, kun nämä nivelkivut iskivät. Nyt sitten on pois laskuista ne viimeisetkin keinot saada itsensä kammettua takaisin jonkinlaisille tuloille, kun käsiä ja polvia ei voi käyttää. Toivottavasti saan pian hormonit (lääkäriaika on varattuna) ja toivottavasti ne auttavat.
Vierailija kirjoitti:
Kovat on esivaihdevuosioireet ja haluaisin noihin hoitoja, mutta koska olen rintasyöpäpotilas, se ei ole mahdollista.
Pakko sinnitellä ilman. Onneksi en ole säännöllisessä kokopäivätyössä. Ei kyllä onnistuisi tässä tilanteessa.
Kuumien aaltojen hoitoon on lääke, joka ei ole hormonaalinen. Se vaikuttaa aivojen lämmönsäätelykeskukseen, jos olen oikein ymmärtänyt. Lisäksi testosteronia voi ehkä myös käyttää, vaikka estrogeeni ei käykään. Oletko jo kysynyt noista gyneltä? Vaikka ne eivät poistaisi kaikkia oireita, niillä voisi saada elämänlaatua vähän paremmaksi.
Minulla ei ole ollut mitään korvaushoitoa. En edes tiedä, milloin menkat loppuivat, koska minulla oli hormonikierukka ja vuoto oli loppunut jo ajat sitten.
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos ei ole oireita? Hiukset hyvät, ei kuumia aaltoja, ei unettomuutta, mieliala hyvä, ei lihomista. Mitä sanoa lääkärille? Haluan korvaushoitoa, vaikkei oireita olekaan?
t. oireeton
Tuota mietin, kun ei ollut oireita. Korvaushoitohan kumminkin ylläpitää luiden lujuutta (suvussa osteoporoosia jopa miehillä), verisuonten joustavuutta (suvussa infarkteja), lihasmassaa ja monia muita hyviä asioita. Sitä ei noiden ylläpitämiseksi kuitenkaan määrätä.
No sitten tuli vaikeita nivelkipuja, jotka ovat kelvollinen syy korvaushoidolle, niin sain lääkkeet sillä varjolla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä, jos ei ole oireita? Hiukset hyvät, ei kuumia aaltoja, ei unettomuutta, mieliala hyvä, ei lihomista. Mitä sanoa lääkärille? Haluan korvaushoitoa, vaikkei oireita olekaan?
t. oireeton
Tuota mietin, kun ei ollut oireita. Korvaushoitohan kumminkin ylläpitää luiden lujuutta (suvussa osteoporoosia jopa miehillä), verisuonten joustavuutta (suvussa infarkteja), lihasmassaa ja monia muita hyviä asioita. Sitä ei noiden ylläpitämiseksi kuitenkaan määrätä.
No sitten tuli vaikeita nivelkipuja, jotka ovat kelvollinen syy korvaushoidolle, niin sain lääkkeet sillä varjolla.
Oireita on muutenkin todella helppo keksiä, jos haluaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla vaihdevuosioireet helpottivat kun päätin nyt kesällä lopettaa hormonikorvaushoidon. Tuntui, että hormonit eivät auttaneet oireisiin (kuumat aallot olivat minulla se hankalin oire, muita oireita en hirveästi edes huomannut koska nuo kuumat aallot hukuttivat kaiken muun alleen). No, nyt olen ollut 3 kk ilman hormonikorvaushoitoa ja kuumat aallot ovat helpottaneet huomattavasti, nukun yöt ja olen energisempi. Ei aavistustakaan, miksi näin. Olen käynyt ihan asiantuntevilla ja vaihdevuosioireisiin jopa erikoistuneilla yksityisillä lääkäreillä, mutta ilmeisesti oma kehoni vain reagoi hormonikorvaushoitoon negatiivisesti.
Mene ja tiedä, mutta en aio aloittaa lääkitystä uudelleen koska nyt voin kokonaisvaltaisesti paremmin. Ainoa oire minkä tällä hetkellä huomaan on, että joudun käymään kerran yössä pissalla. Nuorempana en joutunut. Mutta mieluummin yksi vessareissu kuin kuumat aallot kuusi ke
Olen 49-vuotias. Kuukautisia ei ole tullut sen jälkeen, kun lopetin hormonit. Kuumat aallot alkoivat minulla n. 45-vuotiaana. Myös äidilläni vaihdevuodet tulivat suht nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Joku on tätä jo kysynyt, mutta miten teillä jotka ei käytä mitään hoitoja (edes rasvaa) on menopaussi vaikuttanut seksielämään? Itselle nautinnollisen seksin ylläpito ja aivosumun minimointi olisi ykkössyyt aloittaa hoidot. Ei suinkaan hikoilu.
Minä olen se, joka lopetti hormonihoidot. Seksielämä on koko ajan sujunut hyvin, en ole missään vaiheessa kärsinyt sellaisesta limakalvojen kuivuudesta joka olisi vaikuttanut seksiin. Aivosumu on mielestäni sellainen yleiskäsite, joka nykyään heitetään ilmoille tosi herkästi. En koe olleeni missään vaiheessa myöskään aivosumussa, olen koko ajan käynyt töissä ja työni on sellaista, että vaatii keskittymiskykyä, ongelmanratkaisua, laajojen kokonaisuuksien hallintaa ym. Totta kai hikoilun vuoksi rikkonaiset yöunet ovat vaikuttaneet myös jaksamiseen, mutta huono nukkuminen tekee niin ihan syystä riippumatta. Minulla kyllä hikoilu oli se kamalin oire, se vaikutti elämään todella negatiivisesti. Ennen kuumia aaltoja en olisi itsekään uskonut, miten kamalaa oli.
Tulipa juuri mieleen, että en muista koskaan nähneeni kuuman aallon vuoksi punastelevaa ja hikoilevaa ihmistä. Olen kuusikymppinen ja työssä, jossa olen nähnyt valtavasti kaikenlaisia ihmisiä, joten ihmettelen nyt itsekin.
Oletteko te huomanneet tuollaista? Eivät kaikki varmasti piiloonkaan aina ehdi.
Vierailija kirjoitti:
Tulipa juuri mieleen, että en muista koskaan nähneeni kuuman aallon vuoksi punastelevaa ja hikoilevaa ihmistä. Olen kuusikymppinen ja työssä, jossa olen nähnyt valtavasti kaikenlaisia ihmisiä, joten ihmettelen nyt itsekin.
Oletteko te huomanneet tuollaista? Eivät kaikki varmasti piiloonkaan aina ehdi.
Minä töissä useasti. Kotona harvemmin
Hurjat kuumat aallot. Ei muuta. En halua hormonihoitoa koska suvussa rintasyöpää paljon.
Aika paljon on meitä, jotka emme voi käyttää hormoneja. Ihmeellistä vinkumista, kun ihmiset eivät kestä nykyään pienintäkään epämukavuutta hetkeäkään. Kertoo luonteen heikkoudesta.
Rauhoitu.
Tai jos rauhoittuminen ei suju voit varmaan hankkia lääkkeen siihen.
Lääketeollisuus yrittää kaupata hormoneja. Vaihdevuodet ei ole sairaus vaan normaalia naisen elämää. Omat vaihdevuoteni kestivät kolmisen vuotta ilman pahempia oireita. Kuumat aallot, vitutus, univaikeudet. Olihan se kurjaa, mutta kestin ilman lääkkeitä. Asuin silloin syrjässä maalla ja pystyin välttelemään ihmiskontakteja. Jos on työssä ihmisten kanssa silloin lääkitys tarpeen. Kurja hikoilla ja punottaa ja olla äksy muiden edessä.
Vierailija kirjoitti:
Lääketeollisuus yrittää kaupata hormoneja. Vaihdevuodet ei ole sairaus vaan normaalia naisen elämää. Omat vaihdevuoteni kestivät kolmisen vuotta ilman pahempia oireita. Kuumat aallot, vitutus, univaikeudet. Olihan se kurjaa, mutta kestin ilman lääkkeitä. Asuin silloin syrjässä maalla ja pystyin välttelemään ihmiskontakteja. Jos on työssä ihmisten kanssa silloin lääkitys tarpeen. Kurja hikoilla ja punottaa ja olla äksy muiden edessä.
No sehän kunnon luterilainen olet, sentään työtä varten saisi helpottaa omaa oloaan, muuten ei tarvitse. Kirkkaampi kruunu tullee nykyään temusta.
Vierailija kirjoitti:
En haluaisi menettää edes kolmea vuotta elämästä tuohon. Lisäksi minulla on mies, lapset, ystävät ja työkaverit joita haluan ajatella.
Vierailija kirjoitti:
Aika paljon on meitä, jotka emme voi käyttää hormoneja. Ihmeellistä vinkumista, kun ihmiset eivät kestä nykyään pienintäkään epämukavuutta hetkeäkään. Kertoo luonteen heikkoudesta.
Et huomioi siis ollenkaan hormonipuutteen negatiivisia vaikutuksia kehossa (luut, suonet, aivot, limakalvot yms.) vaan kuvittelet kyseessä olevan vain mukavuuden. Onko tiedon hankkiminen vaihdevuosista sinulle hankalaa ja epämukavaa, oletko laiska?
Vierailija kirjoitti:
Vastasit juuri siihen, miten ennen monet naiset selvisivät vaihdevuosien läpi. Navetassa se hikoilu ja vitutus eivät niin paljon häirinneet kuin nykyisissä töissä. Jos lypsäminen ei nivelkipujen vuoksi toiminut, talosta löytyi usein tytär tai miniä tekemään sen. Potkujakaan ei töistä saanut, koska navetta oli oma. Tosin lehmä saattoi potkaista, jos sitä kohteli huonosti.