Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Selviääkö kukaan vaihdevuosista ilman hormonihoitoja?

Vierailija
11.08.2025 |

Onnellisena ja virkeänä?

Kommentit (274)

Vierailija
181/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen vasta esivaihdevuosissa, mutta oireet on jo kamalat. Univaikeuksia, nivelkipuja, paha migreeni, paha ihottuma, muistiongelmia, jäätyneet olkapäät. 

Hormonikorvaushoitoa en saa ottaa, koska olen rintasyöpäpotilas. Monet joutuvat syömään vielä hormoniblokkereita, jotka aiheuttavat vielä pahemmat oireet. Silti pitäisi elämästä selvitä. 

Saatko ottaa testosteronia? Se voisi auttaa ainakin osaan oireista. 

Vierailija
182/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen aikaan naisia lukittiin menopaussi-iässä hullujenhuoneelle. 

Eikä siitä ole kuin muutama vuosikymmen, vielä 80-90-luvulla.

Vaihdevuosi oireet ovat hyvin yksilöllisiä. Olen yli seitsemänkymmenen ja mitään oireita ei ole ollut, kuukautiset jäivät pois. Ainoastaan aloitin n. 40v käyttää kylmäpuristettua oliiviöljyä rkl päivässä. En tiedä, auttoiko se. 

Ja vastaavasti äitini joskus 60-70-luvulla oli ihan sekaisin vaihdevuosistaan ja tarvitsi hoitoa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
183/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviää. Olen ihmetellyt sitä rummutusta joka paikassa kuin vaihdevuodet olisi joku maanpäällinen h*lvetti ilman hoitoa, ja omassa suvussa tai tuttavapiirissä äärimmäisen harvalla niistä on ollut juurikaan vaivaa. Suurin osa ei ole mitään hormonihoitoja kokenut tarvitsevansa eikä siis ole niitä käyttänyt. 

Itselläl nyt 50-vuotiaana päällä varmaan esivaihdevuosien loppuajat, kun menkkojen välit on kuukausia. En ole missään vaiheessa kokenut oikein mitään oireita, no pitkien kiertojen jälkeen toki runsaat vuodot, mutta eipä muuta. 

Niin no monelle ne runsaat vuodot on juuri sellainen oire, johon tarvitsee lääkitystä, koska liian runsaat vuodot haittaavat ja rajoittavat elämää, voivat aiheuttaa anemiaa, jne.

Vierailija
184/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helpoin tapa selvittää, johtuvatko oireet vaihdevuosista, on aloittaa hkh riittävän suurella annostuksella. Jos ei helpota, syy on jossain muualla. Silloin kun oireita on paljon, joudutaan muuten lääkitsemään jokaista oiretta eri lääkkeellä. Siinä on sitten paljon purkkeja, kun syö särky-, uni-, mieliala-, rytmihäiriölääkkeitä ja uusimpana vielä se hikoilua estävä. 

Vierailija
185/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ennen aikaan naisia lukittiin menopaussi-iässä hullujenhuoneelle. 

Eikä siitä ole kuin muutama vuosikymmen, vielä 80-90-luvulla.

Vaihdevuosi oireet ovat hyvin yksilöllisiä. Olen yli seitsemänkymmenen ja mitään oireita ei ole ollut, kuukautiset jäivät pois. Ainoastaan aloitin n. 40v käyttää kylmäpuristettua oliiviöljyä rkl päivässä. En tiedä, auttoiko se. 

Ja vastaavasti äitini joskus 60-70-luvulla oli ihan sekaisin vaihdevuosistaan ja tarvitsi hoitoa. 

Ja nykyäänkin tarjotaan esivaihdevuosioireisiin usein masennuslääkkeitä.

Vierailija
186/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kateellinen. On vaan niin yleistä, että viisikymppisten naisten hiukset rispaantuu, paino nousee, valitetaan kivuliaista polvista, nivelistä ja kuolleesta olkapäästä. Ja sitten se lisääntynyt ärtyneisyys ja nuoremmista ihmisistä valittaminen. Käydään haukkumassa nuorempia naisia somessa jne. Kaikki vaihdevuosioireita. 

Yhtälailla nämä koskee myös miehiä, jonka hormoni ja  testosteronin laskee n. 40 ikävuoden jälkeen. Ei vaihdevuosioireet ole pelkästään naisten ongelma. 

"Miesten vaihdevuosilla tarkoitetaan andropaussia, joka on ikääntymiseen liittyvä tila, jossa miesten sukupuolihormonin, testosteronin, tuotanto laskee. Tämä voi aiheuttaa erilaisia oireita, kuten väsymystä, sukupuolisen halukkuuden vähenemistä, mielialanvaihteluita ja unihäiriöitä. Toisin kuin naisten vaihdevuodet, jotka ovat selkeämmin määritelty ja tapahtuvat lyhyemmällä ajanjaksolla, miesten vaihdevuodet ovat asteittainen prosessi, joka voi alkaa jo 40 ikävuoden jälkeen ja jatkua vuosikymmeniä. "

Vierailija
187/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pidä paikkaansa että tytär tulee äitiinsä automaattisesti. 

Ei kukaan ole niin sanonutkaan. Vaihdevuosien ajoitus ja oireet ovat osittain perinnöllisiä, joten äidin kokemus voi viitata siihen, millainen omasi saattaa olla. Kuitenkin moni muu tekijä, kuten tupakointi, paino, sairaudet, leikkaukset, stressi ja elämäntavat, voivat vaikuttaa lopputulokseen.

Vierailija
188/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kukaan ei ole kateellinen. On vaan niin yleistä, että viisikymppisten naisten hiukset rispaantuu, paino nousee, valitetaan kivuliaista polvista, nivelistä ja kuolleesta olkapäästä. Ja sitten se lisääntynyt ärtyneisyys ja nuoremmista ihmisistä valittaminen. Käydään haukkumassa nuorempia naisia somessa jne. Kaikki vaihdevuosioireita. 

Miten perustelet sen, että nuo ovat vaihdevuosioireita? Entäpä miten selität rispaantuneet, raihnaiset ja äkäiset miehet ja alle kolmikymppiset?

Onko se, että jokin on "yleistä", sama kuin se, että se on kaikilla?

Vaihdevuosioireet alkavat noin 40-45-vuotiaana. Niihin kuuluvat kuukautisten epäsäännöllisyys, kuumat aallot, yöhikoilu, univaikeudet, ärtyneisyys, ahdistuneisuus, masentuneisuus, muistivaikeudet, ke

Entäpäs, jos nuo vaivat johtuvatkin jostain muusta kuin hormoneista tai niiden puutteesta? Voiko olla mahdollista?

Ei voi olla mahdollista. 

Vierailija
189/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yhtälailla nämä koskee myös miehiä, jonka hormoni ja  testosteronin laskee n. 40 ikävuoden jälkeen. Ei vaihdevuosioireet ole pelkästään naisten ongelma. 

"Miesten vaihdevuosilla tarkoitetaan andropaussia, joka on ikääntymiseen liittyvä tila, jossa miesten sukupuolihormonin, testosteronin, tuotanto laskee. Tämä voi aiheuttaa erilaisia oireita, kuten väsymystä, sukupuolisen halukkuuden vähenemistä, mielialanvaihteluita ja unihäiriöitä. Toisin kuin naisten vaihdevuodet, jotka ovat selkeämmin määritelty ja tapa

Jep. Ja monet miehet ottavat testolisää. Vaihevuosioireet eivät ole vain 40+ naisten yksinoikeus.

Vierailija
190/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä. Olen 62-vuotias. Menkat loppui alle 50-vuotiaana. Ihan muutama aalto tuli silloin ennen sitä. Valehtelematta alle 10. Ei mitään muita oireita. Olen laiha ja harrastanut aina paljon liikuntaa. Äitilläni oli sama homma

Vierailija
191/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä. Ei mitään oireilua eikä mitään hoitoja. Loppuivat kuin seinään 54v-vuotiaana. 

Vierailija
192/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Entä, jos ei ole oireita? Hiukset hyvät, ei kuumia aaltoja, ei unettomuutta, mieliala hyvä, ei lihomista. Mitä sanoa lääkärille? Haluan korvaushoitoa, vaikkei oireita olekaan? 

t. oireeton

Vierailija
193/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä. Ei mitään oireilua eikä mitään hoitoja. Loppuivat kuin seinään 54v-vuotiaana. 

Mulla sama, loppuivat 51-vuotiaana. Kuukautisia ei vain enää tullut. Nyt 11 v myöhemmin täytyy todeta, että ne vain loppuivat. Muuten kaikki on niinkuin ennenkin. 

Vierailija
194/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hormonikorvaushoito voi auttaa ihoa näyttämään nuorekkaammalta, koska se hidastaa estrogeenin vähenemisestä johtuvaa kollageenin menetystä, ihon ohenemista ja kuivuutta. Vaikutukset eivät toki ole hoidon ensisijainen tarkoitus (plus elämäntavat, ruokavalio, liikunta, uni, geenit, muu ihonhoito jne. vaikuttavat). Paras hyöty saadaan, kun hoito aloitetaan vaihdevuosien alkuvaiheessa. Iho voi tuntua kimmoisammalta ja kosteutetummalta, mutta vaikutus ei ole pysyvä, jos hoito lopetetaan.

Vierailija
195/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Entä, jos ei ole oireita? Hiukset hyvät, ei kuumia aaltoja, ei unettomuutta, mieliala hyvä, ei lihomista. Mitä sanoa lääkärille? Haluan korvaushoitoa, vaikkei oireita olekaan? 

t. oireeton

No miksi haluaisit hoitoja, jos et koe mitään oireita? Onko seksihalut tallella?

Ohiksena, mutta joissain maissa tarjotaan nykyään laihdutuspiikkejä tukemaan esivaihdevuosien painonhallintaa. Minimäärä verrattuna normaaliin ja se pitää käydä ottamassa klinikalla. Olen positiivisella mielellä, että naisten terveys aletaan ottamaan vihdoin vakavammin ja sen tutkimukseen pannaan enemmän ja enemmän varoja. Miettikää millainen kansainvälinen kriisi tulisi, jos miesten penis surkastuisi puolella viisikymppisenä. Naisten klitoris on aina ollut toissijainen asia eikä moni aikuinen mieskään ymmärrä miten sitä käytetään. 

Vierailija
196/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Palstalle ei näköjään kirjoittele sellaiset joilla on oireita. Mulle kertoi aikoinaan n.50 nainen miten se hikoilee ja henkilön mielialatkin vaihteli.

Vierailija
197/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Palstalle ei näköjään kirjoittele sellaiset joilla on oireita. Mulle kertoi aikoinaan n.50 nainen miten se hikoilee ja henkilön mielialatkin vaihteli.

Katukuvassa sen näkee selvästi. Osasyy miksi naisvaltaisilla aloilla on aina jotain kränää. Milleniaalit on äksiä ja sitä edellisiä sukupolvia valveutuneempia ja osaavat katsoa huomista pidemmälle monessa asiassa. Oli se sitten korvaushoidot, ihon hoito tai vaikkapa lihasten kasvatus.

Vierailija
198/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selviää, suurin osa.

Itse en tunne ketään joka käyttäisi.

Päivittäiset kävelylenkit ja lihaskuntoharjoitteet sekä kohtuullisen terveellinen ruokavalio pitävät oireet poissa ja unen hyvänä.

Sokeri, alkoholi ja vehnä tuntuvat itselläni aika pian kuumuutena. Toki vähän voi välillä nauttia.

Jos sun asenne on tuo, niin ei kukaan kerro sulle käyttävänsä hormoneja. Voitko vielä kertoa miten niitä päivittäisiä kävelylenkkejä tehdään, kun polvet, lonkat ja jalanpohjat sattuu niin, ettei kävely onnistu? Miten nukutaan hyvin, kun teet kaikki mahdolliset asiat (myös meditoit iltaisin ennen nukkumaan menoa) ja silti heräilet läpi yön ja aamulla olet rättiväsynyt. Nyt puolivuotta hormonihoitoja takana ja liikunta ja nukkuminen sujuu mainiosti. Elämä on taas mukavaa! (omassa viiskymppisten kaveripiirissä kaikilla on hormonit). 

Vierailija
199/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näissä keskusteluissa syyllistetään ja lytätään aina niitä, jotka eivät ole käyttäneet korvaushoitoa. Kyllä naiset ovat ennenkin eläneet vanhoiksi, ei se nyt sentään mikään upouusi ilmiö ole. Enkä edes halua elää satavuotiaaksi. 

Ei syyllistetä. Kyllä se on enemmänkin niin päin, että minä en tarvinnut hormoneja, joten ei muutkaan tarvitse. 

Vierailija
200/274 |
13.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä jos ei ole kärsinyt vaikeista pms-oireista niin vaihdevuosioireetkaan eivät ole pahoja.

No mulla oli niin järkyttävät pms-oireet, että laitettiin hormonikierukka ennen kuin olin 19v. Silti mitään vaihdevuosioireita ei koskaan tullut.