Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Käytätkö jo tekoälyä enemmän kuin googlea?

Vierailija
11.06.2025 |

Itse huomasin käyttäväni. Tosin googlekin käyttää tekoälyä.

Se kuitenkin on merkittävä kilpailija googlelle,

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

kyllä, saa parempia vastauksia ja ilman mainoksia

Vierailija
2/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En, se keksii vastauksia aika paljon omasta päästään. Tiedonhaussa epäluotettava.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti käytän. 

Vierailija
4/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä tekoälyä lainkaan, haluan etsiä vastauksia itse.

Vierailija
5/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En, se keksii vastauksia aika paljon omasta päästään. Tiedonhaussa epäluotettava.

Minusta ei nykyään niinkään, ja aina voi pyytää lähteet, jolloin väitteen voi tarkistaa, jos on kyse tärkeästä asiasta. Mulla on maksullinen versio ChatGPT:stä, en tiedä onko se sitten parempi tuossa mielessä.

Toinen juttu on, että yhtä lailla googlettamalla voi päätyä huuhaasivuille, joissa asiantuntevan oloisesti on kirjoitettu ihan pjaskaa. Eli kuitenkin joutuu tarkistamaan lähteen luotettavuuden.

Vierailija
6/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta ei nykyään niinkään, ja aina voi pyytää lähteet, jolloin väitteen voi tarkistaa, jos on kyse tärkeästä asiasta. Mulla on maksullinen versio ChatGPT:stä, en tiedä onko se sitten parempi tuossa mielessä.

Toinen juttu on, että yhtä lailla googlettamalla voi päätyä huuhaasivuille, joissa asiantuntevan oloisesti on kirjoitettu ihan pjaskaa. Eli kuitenkin joutuu tarkistamaan lähteen luotettavuuden.

Todistetusti tekoäly keksii joskus itse lähteitä, joita ei siis ole edes olemassa.

Vierailija
7/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Menetkö kirjastoon etsimään tietoa?

Vierailija
8/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juu, käytän. Aina kun askarruttaa joku asia niin kysäisen.

Vierailija
9/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mihin se google unohtui? Tai muut hakukoneet?

Vierailija
10/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän enemmän googlea. En jaksa alkaa arpomaan onko tekoälyn vastaaus totta vai tarua. Googlesta näkee nopeammin. Tekoälyä käytän sitten enemmän tekstin muokkaamisessa ja ideoinnissa.

Vierailija
11/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, just laitoin päivän syömiset sinne, niin arvioi mitä ravintoaineita puuttuu, eilen analysoi mun labrakokeiden tulokset. 

Vierailija
12/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Ja ärsyttää se kun google käyttää sitä, ja siinä on usein tiedot ihan päin persettä.

Vierailija
13/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ja hakukone ovat kaksi eri asiaa, jotka tosin ristiinkäyttävät toisiaan. Ne antavat erilaisia vastauksia kysymyksiin, joten jos oikeasti haen jotain tietoa, niin tekoäly ei ole oikea väline.

Vierailija
14/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tekoäly ei hae tietoa suoraan lähteistä, vaan muodostaa vastaukset koulutusdatan perusteella. Tekoälyn kielimalli muotoilee vastaukset generoimalla tekstiä eli ennustamalla todennäköisyyksiin perustuen seuraavia sanoja hyödyntäen sille opetettua dataa. Kielimallit ovat tässä niin hyviä, että vastaus voi kuulostaa täysin uskottavalta, vaikkei perustu mihinkään.

Vierailija
15/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Todistetusti tekoäly keksii joskus itse lähteitä, joita ei siis ole edes olemassa.

Niin, mutta senhän huomaa jos klikkaa sitä linkkiä, eikä vie minnekään, tai jos etsii vaikka sillä googlella artikkelia tai kirjaa, josta väitteen sanotaan olevan peräisin. 

Vierailija
16/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

ChatGPT osaa myös keksiä lähteitä ihan hatusta, eli vaikka se kertoo sinulle jonkin "lähteen", tällaista artikkelia ei usein ole olemassa.

Vierailija
17/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Google ja tekoälykin on pikahakuun pienten arkipäiväisten asioiden tiedon hankkimisessa. Oikeaan tietoon luen vertaisarvioituja tutkimuksia ja käytän omaa päätäni.

Vierailija
18/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Niin, mutta senhän huomaa jos klikkaa sitä linkkiä, eikä vie minnekään, tai jos etsii vaikka sillä googlella artikkelia tai kirjaa, jos

Luuletko että 95 % ihmisistä tutkii lähteitä? Typerykset uskoo kaiken mitä sieltä lukee, eikä tajua mitään lähdekritiikistä.

Vierailija
19/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Näkee, että et ole käynyt yliopistoa, koska kyselet  näin tyhmiä.

Vierailija
20/42 |
11.06.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En käytä ollenkaan, oon huomannu sen verran paljon virheitä niissä vastauksissa. Tekoälyhän vaan imuroi nettiä ja koostaa kauniilta kuulostavan vastauksen siitä mitä ihmiset sinne on kirjotellu eli kun sata tekee saman virheellisen väitteen niin tekoäly kertoo sen faktana.

Oon käyttäny tekoälyä lähinnä oman materiaalin hiomiseen ja ideointiin, en tiedonhakuun.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kaksi