Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?
Onko sellaista?
Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.
Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?
Vai onko kaikki yksilöllistä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.
Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa.
No tämä.
Itse olen nuorena (kesken opiskeluiden) lapseni saanut korkeakoulutettu. En nyt sano, että 35-vuotiaat ovat vanhoja, mutta kyllä ainakin omassa jaksamisessa on eroja siihen, kun lapseni sain. Kun tiedän mitä tiedän, en haluaisi nyt 37-vuotiaana olla pienen lapsen äiti ja olen kiitollinen, kun se vaihe elämästä on ohi.
Samoin. En minäkään pidä 35-vuotiaita vanhoina, mutta kun omat lapset olivat siinä kohtaa jo 13 ja 10 sekä oma ura vauhdissa, en yksinkertaisesti voinut kuvitellakaan jaksavani enää niitä unettomia vauvaöitä, mitä parikymppisenä opiskelijana vielä jaksoi. Mielestäni jo siinä lasten kolmen vuoden ikäerossa oli tuntuva ero, vaikka esikoinen oli vuoden ikäisestä nukkunut varsin hyvin joten olin ehtinyt välissä "levätä".
Nyt 46-vuotiaana olen tavallaan liian vanha mutta mitään ehkäisyä en käytä vaan ottaisin lapsen ilolla vastaan.
Mua ei kiinnosta muiden tilanteet, biologia tai sosiologia. Olen nyt 34 ja jos olisin lapseton, kokisin olevani omassa elämässäni liian vanha äidiksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.
Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa.
No tämä.
Itse olen nuorena (kesken opiskeluiden) lapseni saanut korkeakoulutettu. En nyt sano, että 35-vuotiaat ovat vanhoja, mutta kyllä ainakin omassa jaksamisessa on eroja siihen, kun lapseni sain. Kun tiedän mitä tiedän, en haluaisi nyt 37-vuotiaana olla pienen lapsen äiti ja olen kiitollinen, kun se vaihe elämästä on ohi.
Samoin. En minäkään pidä 35-vuotiaita vanhoina, mutta kun omat lapset olivat siinä kohtaa jo 13 ja 10 sekä oma ura vauhdissa, en yksinkertaisesti voinut kuvitellakaan jaksavani enää niitä unettomia vauvaöitä, mitä parikymppisenä opiskelijana vielä jaksoi. Mielestäni jo siinä lasten kolmen vuoden ikäerossa oli tuntuva ero, vaikka esikoinen oli vuoden ikäisestä nukkunut varsin hyvin joten olin ehtinyt välissä "levätä".
Uran kannalta se on myös ollut etu, että ne lapseni on ollut jo iso siinä vaiheessa. Sitä on päässyt etenemään sillä aikaa, kun muut ovat tehneet lapsia. Tulin työelämään pari vuotta myöhemmin, mutta olen päässy pidemmälle vähän kuin varkain, kun en ole ollut paria vuoden pätkää pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä.
Niin osa on raihnaisia todella aikaisin. Mietin miten on edes mahdollista olla nii väsynyt nelilymppisenä?
Yliopistolla ei kyllä näkynyt yhtään raskaana olevaa, mutta totta kai palstalla asia on päinvastoin
Ei se varmaan yleistä ole, mutta onhan meitä. Itse pyrin suunnittelemaan opintoni niin, että raskausajan loppupuolella ja vauvavuotena otin vain sellaisia kursseja, joissa ei ollut paljon läsnäoloa, enkä minä nyt luonnollisestikaan niissä opiskelijapiireissä hirveästi pyörinyt.
Pari kertaa jouduin kirjastossa käymään lastenvaunujen kanssa, ehkä silloin joku näki, mutta en silloinkaan sinne hengailemaan jäänyt.
Eri
Isäni oli 40-vuotias kun synnyin. Hänen ikänsä häiritsi minua kun olin n. 10-20 vuotias, koska kavereiden isät olivat 10-18 vuotta nuorempia.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli 40-vuotias kun synnyin. Hänen ikänsä häiritsi minua kun olin n. 10-20 vuotias, koska kavereiden isät olivat 10-18 vuotta nuorempia.
Nykyisin on toisin päin. Itse sain lapsen 25-vuotiaana. Suurin osa lapsen kavereiden vanhemmista on ollut 35-40-vuotiaita.
18 vuotta pitäisi olla oletettavaa elinaikaa jäljellä, jotta voi ainakin teoriassa huolehtia lapsistaan. Tämä siis kunnes lapsityövoiman käyttö taas hyväksytään.
Mick Jagger, 82 harkitsee vielä puolisonsa kanssa yhtä lasta, mutta sitten ehkä alkaa olemaan kiintiö täynnä.
Vierailija kirjoitti:
Oletko viisastunut niistä ajoista, vai vain vanhentunut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miehen korkea ikä nostaa vammaisuuden riskiä jonkin verran, mutta ei yhtä paljon kuin naisen korkea ikä. Mielestäni on suotavaa, että isäkin olisi vielä työikäinen kun lapsi täyttää 18 vuotta, joten kovin paljon yli 45v ei mielestäni kannata odotella.
55v miehet hankkivat vielä lapsia.
Niin hankkivat. Mutta se on aivan eri asia, onko se järkevää jos voisi valita toisin. Iäkkäämmän miehen siittiöissä voi oll paljon enemmän vikoja enkä jaksa uskoa, että tuon ikäinen isä jaksaa edes puuhata lapsensa kanssa riittävästi. Tietty isällä riittää aikaa ala-asteikäisen lapsen kanssa olemiseen kun menee itse vanhuuseläkkeelle. Tuossa alkaa kuitenkin olla riskit jo sen verran isoja, etten tuudittautuisi hyvän tuurin varaan ettei ongelmia tule.
Olisi mielenkiintoista nähdä ihan oikeita tapauksia, joissa nimen omaan vanhemman miehen iän vuoksi lapsi on vammainen. Itse olen törmännyt ainoastaan tapauksiin, joissa isä ei ole erityisen vanha. Kannattaa myös huomioida, että perheistä yli 60% ovat eroperheitä, mutta vanhempi mies näyttää pitävän perheen koossa ja vaimon tyytyväisenä.
Vierailija kirjoitti:
Mick Jagger, 82 harkitsee vielä puolisonsa kanssa yhtä lasta, mutta sitten ehkä alkaa olemaan kiintiö täynnä.
Jos pitää paikkaansa niin on kyllä viriili vaari. Mahtaiskohan olla yhden sortin ennätys jos onnistuu päälle kasikymppisenä vielä siittämään yhden lapsen ja isäksi vielä kerran.
Taitaa vaan isi kipata ennen kuin tenava pääsee edes peruskouluun.
Viesti 93/94, tämä myytti "vanhojen miesten" siittämistä vammaisista lapsista elää vain ja ainoastaan tällä palstalla. Eräät naiset nyt vain ovat katkeria siitä biologisesta faktasta, että mies voi hankkia lapsia vaikka minkä ikäisenä, joten "vasta-argumentiksi" sitten kehittävät tällaisia tarinoita. En siis sano, etteikö miehen hedelmällisyys ja siittiöiden laatu heikkene hieman iän myötä, ja etteikö vammaisuuden mahdollisuus ole hieman kohonnut, mutta todennäköisyys on edelleen niin matala, ettei se käytännössä näy yhtään missään. En tiedä tarkkoja lukuja, mutta havainnollistamiseksi, jos vaikka 25 v miehen todennäköisyys siittää vammainen lapsi on 1/10 000, ja 45 v 1/7500, niin edelleenkin todennäköisyys on sen verran pieni, että asialla on vähän merkitystä. Sitä paitsi kehitysvammaisuus yms. on enemmän yksilön kantamista geeneistä kiinni kuin iästä yms. Eli tietyt ihmiset ovat taipuvaisempia saamaan kehitysvammaisia lapsia oli heidän ikänsä mikä tahansa.
Ja samoin, niin kauan kuin nainen voi raskautua, hänen lapsensa on mitä todennäköisimmin terve. Eli kenties naisella on hieman kohonnut todennäköisyys synnyttää vammainen lapsi ollessaan 40 v kuin 20 v, mutta silti lapsi on hyvin todennäköisesti terve niin kauan kuin nainen kykenee ylipäätään raskautumaan. Toki voi olla, että raskaus on naiselle itselleen sitten rankempi vanhempana kuin nuorena.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pitää paikkaansa niin on kyllä viriili vaari. Mahtaiskohan olla yhden sortin ennätys jos onnistuu päälle kasikymppisenä vielä siittämään yhden lapsen ja isäksi vielä kerran.
Ei todellakaan ole mikään "ennätys". Keskimääräinen kahdeksankymppinen mies kykenee varmasti siittämään lapsen, kunhan vain löytyy suostuvainen nainen ja ylipäätään saa heppinsä ylös. Harva mies nyt vain haluaa lapsia tuossa vaiheessa, ja harvoin nuori nainen sellaiseen suostuu. Ei tuossa ole muuten mitään ennätyksellistä. Miehet on ohjelmoitu olemaan hedelmällisiä jotakuinkin kuolemaansa asti.
https://en.wikipedia.org/wiki/List_of_oldest_fathers
Vanhin varmasti tunnettu isäksi tullut oli 96-vuotias, ja varmasti vanhempiakin löytyy.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei todellakaan ole mikään "ennätys". Keskimääräinen kahdeksankymppinen mies kykenee varmasti siittämään lapsen, kunhan vain löytyy suostuvainen nainen ja ylipäätään saa heppinsä ylös. Harva mies nyt vain haluaa lapsia tuossa vaiheessa, ja harvoin nuori nainen sellaiseen suostuu. Ei tuossa ole muuten mitään ennätyksellistä. Miehet on ohjelmoitu olemaan hedelmällisiä jotakuinkin kuolemaansa asti.
http
En tiedä, miksi linkki ei toiminut.
Ei pitäisi olla mitään mielipidettä muiden raskautumisiästä vain kuin joillakin junteilla.
Vierailija kirjoitti:
Ei pitäisi olla mitään mielipidettä muiden raskautumisiästä vain kuin joillakin junteilla.
Tämä. Aika henkilökohtainen juttu, että milloin on itse omasta mielestään siihen liian vanha.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä. Aika henkilökohtainen juttu, että milloin on itse omasta mielestään siihen liian vanha.
Onneksi nämä paljastaa aina itsensä niin saa kaveripiiristä pois.
Vierailija kirjoitti:
Miehen korkea ikä nostaa vammaisuuden riskiä jonkin verran, mutta ei yhtä paljon kuin naisen korkea ikä. Mielestäni on suotavaa, että isäkin olisi vielä työikäinen kun lapsi täyttää 18 vuotta, joten kovin paljon yli 45v ei mielestäni kannata odotella.
Tässähän se tuli. Se 45v on molemmilla hyvä raja.
Koska tilastollisesti yliopiston käyneet tekee lapset myöhemmin, ei voi olla ketään yliopiston käynyttä, joka olisi tehnyt lapsen kesken opiskeluiden. Jep jep.