Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?

Vierailija
10.08.2025 |

Onko sellaista?

Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.

Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?

Vai onko kaikki yksilöllistä?

Kommentit (166)

Vierailija
161/166 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naisen kannattaa hankkia lapset kuin hän on 10+ iässä, jos lapsia haluaa. Silloin hänen keho/elimistö säilyy/palautuu hyvin, joten hänellä on 20+ sekä 30+ aikaa elää hyvälaatuista elämää, kunnes 40+ iässä alkaa vaihdevuosivaivat.

Vierailija
162/166 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eka lapsi 36-vuotiaana, seuraava 39-v. ja viimeinen 41-vuotiaana. Mies kolme vuotta minua vanhempi.

Meille nuo oli sopivat iät. Ihan ongelmattomasti mennyt kaikki. Lapset ovat olleet poikkeuksellisen terveitä koko ikänsä - ei edes korvatulehdusta ollut vielä kellään. Vanhin nyt 11v.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
163/166 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Miehelle sopiva lisääntymisikä on samaan aikaan kuin naisilla, mutta ihan vihoviimeistään alle 50 v. Uskon, että esim. eksäni vakavat mielenterveysongelmat ja itsemurhakuolema johtuivat osittain vanhasta isästä."

Samaa syytä olen ajatellut erään sisarussarjan ongelmien kohdalla; isänsä korkea ikä.

Eräässä brittitutkimuksessa oli todettu, että yli 40-vuotiaiden isien lapsilla oli suurempi mm. psykoosisairauksien määrä verrattuna nuorempien isien lapsiin.  (Ja taas selvennykseksi: ei tarkoita, että kaikilla vanhempien isien lapsilla olisi ongelmia. Tutkimukset tehdään niin suurella väestöotannalla, että siinä suuressa kuvassa nuo tulivat ilmi, ei jokaisen yksilön kohdalla.)

Vierailija
164/166 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30+

Vierailija
165/166 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kun sain lapset noin 25-vuoitaana, niin minulle ulistiin että olen aivan liian nuori. Tämä oli asenne 15 vuotta sitten. 

20 -30v  hyvä ikä fysiologisesti. Itse olin  20   kun eka syntyi ja  28  kun kuopus syntyi

Vierailija
166/166 |
30.12.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alle kolmekyppisenä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi