Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?

Vierailija
10.08.2025 |

Onko sellaista?

Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.

Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?

Vai onko kaikki yksilöllistä?

Kommentit (141)

Vierailija
41/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse sanoin aikanaan exälle, että 35 ikävuoteen mennessä hankitaan lapset. Ja niin tehtiin, olin 34 kun viides lapsi syntyi. Ei todellakaan kiinnostaisi taistella äksyilevän teinin kanssa joskus 60-vuotiaana.

M52

Vierailija
42/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Noin 50 vuotta, jos biologinen ikä on nuorekas. Parempi tietysti, jos nuorempana.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehellä 99, naisella 45.

Vierailija
44/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos olet eläkkeellä kun lapsesi aloittaa koulun. Silloin se on edesvastuutonta, koska todennäköisesti et elätä persmälliäsi hänen lapsuuttaan.

Vierailija
45/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on enempi yksilöllistä kuin sitä, että itse tai ylisemmin ulkopuolisena olisi kovin fikua  mestaroida ja uskoa tietävänsä asiasta asianosaista paremmin. - Tältä paltalta on jäänyt mielikuva, että lapsen voi saada oikeastaan vain ja ainoastaan väärään aikaan Mutta turhauttaa myös ne kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että ei lapsen saaminen ole tapahtuma, joka olisi aina vain ja ainoastaan itsestä kiinni ja riittösi kun katsoo kalenterista sopivan ajankohdan milloin  synnyttää tai  adoptiovauvan saapumien hetki ja aika.

M 45+  

Adoptiosta ei tässä ollut kyse🙄

Vierailija
46/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35+ muuten lapsi joutuu häpeämään ylioppilasjuhlissaan kun vanhemmat kulkee kepillä ja rollaattorilla.

Mistä löytyy niin raihnaista väkeä että alle 70-vuotiaat kulkee apuvälineiden kanssa?

Elintapaerot alkavat näkymään 50 vuoden tienoilla ja tietysti kasvavat jyrkemmiksi mitä vanhemmaksi tulee. 

Vierailija
47/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksilöllistä.

Hedelmöityshoidoissa vaikka 50 vuotta voisi olla maksimi jos käytetään lahjasoluja. Omilla soluilla en osaa sanoa.

Hyvä tietysti olisi aloittaa hoidot viimeistään 40-vuotiaana. Kohtu ei kuitenkaan yleensä vanhene vielä tuolloin. Joillain voi olla ongelmia eli tärkeää selvittää ajoissa.

Eikö nykyään vielä 50-vuotiaaksi saakka saa adoptoida. Silloin lapsi voi olla jo vähän vanhempi. Sanoisin kuitenkin, että jos nainen on 54-vuotias, voisi vielä adoptoida. Naiset elävät pidempään. Hyvä mahdollisuus että nainen elää 70-vuotiaaksi. Vaikka lapsi olisi 10 kun äiti kuolisi, olisi hän kuitenkin elänyt perheessä monta vuotta. Jossainhan lapsen kuitenkin olisi asuttava.

Olisiko syrjintää jos nainen voisi adoptoida 54-vuotiaaksi ja mies 52-vuotiaaksi saakka? Kai perheen sisällä saa kuitenkin adoptoida vaikka puolison lapsen vanhanakin?

Toisen tai kolmannen lapsen voisi saada adoptoida iäkkäänäkin, jos vanhemmat ovat hyväkuntoisia. Ei sentään 60-vuotiaana ellei ole sukua tai lapsi vaikka 10 v.

Vierailija
48/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itse sanoin aikanaan exälle, että 35 ikävuoteen mennessä hankitaan lapset. Ja niin tehtiin, olin 34 kun viides lapsi syntyi. Ei todellakaan kiinnostaisi taistella äksyilevän teinin kanssa joskus 60-vuotiaana.

M52

Fiksua !

Nykyään tuntuu olevan ylpeilyn aihe   mitä vanhempana  niitä väsää 🙄

Vierailija
49/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Noin 50 vuotta, jos biologinen ikä on nuorekas. Parempi tietysti, jos nuorempana.

Kyllä, ainakin lahjasoluilla tai adoptoimalla. Miehelle omilla soluilla 50+ on vielä ihan hyvä ikä, jos onnistuu. Ei kannata aloittaa yrittämistä vasta silloin.

Joel Harkimo on hyvä esimerkki fiksusta miehestä joka tietää haluavansa lapsia ja yrittää toimia ajoissa.

Vierailija
50/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.

Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa. 

Ai sellaisen aasinsillan vedit !  😁

Ihan yrittäjä  ja omistavaa luokkaa olen ollut itse ja  eka syntyi, kun olin  20 v ja ihan aviossa olin jo

Vierailija
51/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olet eläkkeellä kun lapsesi aloittaa koulun. Silloin se on edesvastuutonta, koska todennäköisesti et elätä persmälliäsi hänen lapsuuttaan.

Olisit antanut ajoissa tuon neuvon Sauli Niinistölle.

Vierailija
52/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

35+ muuten lapsi joutuu häpeämään ylioppilasjuhlissaan kun vanhemmat kulkee kepillä ja rollaattorilla.

🤣🤣

Olin 61v kuopustyttäreni ylppäreissä eikä hän hävennyt yhtään:)

Eikä häpeä vieläkään, reissaa mielellään nykyisin ulkomailla osittain asuvan äitinsä kanssa. Rollaattoria tai keppiä ei ole vielä näin 65v:näkään. Aika harvalla tämänikäisellä näkee niitä. Ehkä 20v kuluttua? Mutta silloin tytärkin on jo 43v ja osannee suhtautua niihin, älykäs kun on

Nykyään monet ihmiset ovat jo niin lihavia että se tuo liikuntaelin ja verenkiertosairauksia jo 50 vuotiaille

Vierailija
53/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Naisille ei enää julkisella puolella aloiteta hedelmöityshoitoja jos ikää oli yli 40v. Luonnostaan raskauden mahdollisuus on 40-vuotiaana enää 5 %, eli ei luonto ole asiaa enää tuon ikäisille naisille suunnitellut. Keskenmenojen määrä alkaa myös kohota 35 ikävuoden jälkeen. 40-vuotiaan naisen raskauksista jo noin puolet johtaa keskenmenoon ja 45-vuotiaan naisen raskauksista noin yhdeksän kymmenestä.

Eli kyllä julkinen sektori sen on aika oikein määritellyt. Lapset kuuluu tehdä alle 40v, tai sitten elää ilman omia lapsia.

Yksityisellä voi käydä hoidoissa vielä myöhemminkin. Tärkeää muistaa että pariskunnasta toisella voi olla ongelmia tai ihminen voi olla sinkku lapsentekoiässä. Jos haluaa lapsen totta kai kannattaa käydä hoidoissa. Lääkärit sitten kertovat vaihtoehdoista.

Vierailija
54/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vähän eri asia kun tavis. Sauli on varakas ja lapsen tulevaisuus on turvattu

Vierailija
55/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä se on enempi yksilöllistä kuin sitä, että itse tai ylisemmin ulkopuolisena olisi kovin fikua  mestaroida ja uskoa tietävänsä asiasta asianosaista paremmin. - Tältä paltalta on jäänyt mielikuva, että lapsen voi saada oikeastaan vain ja ainoastaan väärään aikaan Mutta turhauttaa myös ne kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että ei lapsen saaminen ole tapahtuma, joka olisi aina vain ja ainoastaan itsestä kiinni ja riittösi kun katsoo kalenterista sopivan ajankohdan milloin  synnyttää tai  adoptiovauvan saapumien hetki ja aika.

M 45+  

Adoptiosta ei tässä ollut kyse🙄

No ei varmasti ollutkaan mutta ihan hyvä huomio. - Jotkut kun ajattelevat, että adoptio olisi mutkaton juttu, kuin lemmikin ottaisi...  Kun rahaa vain on tarpeeksi voisi valita niin sukupuolen kuin ihonvärin....  

Vierailija
56/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En minä keksi oikein mitään muuta syytä kuin ne hedelmällisyyden realiteetit. Eli nyrkkisääntönä menopaussin jälkeen on liian vanha. Miehenkin olisi syytä elää vähintään siihen asti kunnes lapsi on aikuinen.

Vierailija
57/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eihän sitä koskaan tiedä vaikka itse kukin tulee lottomiljonääriksi!

Vierailija
58/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nettikirjoitteluiden perusteella kaikki iät ovat jollain tavalla vääriä hankkia lapsia. Ja joka tapauksessa äiti kasvattaa lapsensa täysin väärin.

Omasta mielestäni asiallinen ikä hankkia lapsia on silloin kun kunto riittää pienten lasten hoitoon eli jaksaa valvomisen ja perässä juoksemisen. Eri ihmisillä on erilainen kunto, joten yleistä ikää ei voi sanoa.

Vierailija
59/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

35+ ja kuitenki sanot, että lapsi joutuu häpeämään yo juhlissa. Eli mikä nyt sinun mielestäsi on se ikä? Sain omani 36 vuotiaana ja mieheni täytti 41. Lapsemme aloittaa kirjoitukset syksyllä ja loput keväällä. Minulla ei ole kävelykeppiä eikä mieheni kulje rollaattorilla. 

Vierailija
60/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onhan lapsella äiti!