Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?
Onko sellaista?
Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.
Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?
Vai onko kaikki yksilöllistä?
Kommentit (141)
Vierailija kirjoitti:
Presidentti oli 70 mitä tuosta nyt sanoisi
Tarkoitatko, että Niinistön ikä muuttaa asian jotenkin toiseksi?
Vierailija kirjoitti:
Kun sain lapset noin 25-vuoitaana, niin minulle ulistiin että olen aivan liian nuori. Tämä oli asenne 15 vuotta sitten.
Sama. Silloin asenneilmapiiri oli aika myrkyllinen. Neuvolassakin voivoteltiin, että kun ollaan niin kamalan nuoria.
Nyt paras ystäväni odottaa esikoistaan. Ai että en jaksa edes ajatella, että pitäisi heräillä öisin. Tai muutenkaan elää sitä pikkulapsiarkea. Sormet ristissä toivon, että saavat helpon ja hyväunisen lapsen.
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.
Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa.
No tämä.
Noin 30 v on optimi (ehtii elää nuoruutta, hankkia ammatin ja työkokemusta, riskit eri vielä kasvaneet jne), mutta eihän elämä mene aina optimisti. Niin kauan kuin lapsen teko onnistuu, niin eipä siinä muiden mielipiteillä ole väliä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.
Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa.
No tämä.
Itse olen nuorena (kesken opiskeluiden) lapseni saanut korkeakoulutettu. En nyt sano, että 35-vuotiaat ovat vanhoja, mutta kyllä ainakin omassa jaksamisessa on eroja siihen, kun lapseni sain. Kun tiedän mitä tiedän, en haluaisi nyt 37-vuotiaana olla pienen lapsen äiti ja olen kiitollinen, kun se vaihe elämästä on ohi.
Äitini oli 38, kun minä synnyin. Mielestäni hän oli liian vanha äidikseni. Sukupolvien kuilu oli tuohon aikaan valtava.
Oma isäni oli 45v kun synnyin ja muistan, että häpesin häntä jonkin verran lapsena kun kavereiden isät olivat noin kymmenen vuotta nuorempia.
Tosin ihan turhaan häpesin
Kyllä se 45 on takaraja lasten hankinnalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet eläkkeellä kun lapsesi aloittaa koulun. Silloin se on edesvastuutonta, koska todennäköisesti et elätä persmälliäsi hänen lapsuuttaan.
Olisit antanut ajoissa tuon neuvon Sauli Niinistölle.
Vähän eri asia kun tavis. Sauli on varakas ja lapsen tulevaisuus on turvattu
Onhan lapsella äiti!
Kommentissa oli kyse Saulista, isästä
Itselleni se ikö oli 25.v koska olin jo löytänyt aviomieheni. Muutoin jokainen saa haluta lapsia kuinka itselle sopii.
Vierailija kirjoitti:
Joo 35.
On täällä vitsikästä porukkaa 😂
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä.
Itse olen nuorena (kesken opiskeluiden) lapseni saanut korkeakoulutettu. En nyt sano, että 35-vuotiaat ovat vanhoja, mutta kyllä ainakin omassa jaksamisessa on eroja siihen, kun lapseni sain. Kun tiedän mitä tiedän, en haluaisi nyt 37-vuotiaana olla pienen lapsen äiti ja olen kiitollinen, kun se vaihe elämästä on ohi.
Niin osa on raihnaisia todella aikaisin. Mietin miten on edes mahdollista olla nii väsynyt nelilymppisenä?
Yliopistolla ei kyllä näkynyt yhtään raskaana olevaa, mutta totta kai palstalla asia on päinvastoin :D
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä.
Niin osa on raihnaisia todella aikaisin. Mietin miten on edes mahdollista olla nii väsynyt nelilymppisenä?
Yliopistolla ei kyllä näkynyt yhtään raskaana olevaa, mutta totta kai palstalla asia on päinvastoin
Me asuimme opiskelija-asunnoissa eikä kyllä oltu ainoita, joilla oli lapsi. Luultavasti et ole kiinnittänyt huomiota toisten raskaana olemiseen. Ja jos on saanut lapsen kesällä, sen on voinu saada peitettyä vielä huhtitoukokuun vaihteessa, kun viimeiset luennot ja tentit oli. Ei minunkaan opiskelukavereista puoletkaan tiennyt minun olevan raskaana. Lapsi syntyi elokuussa.
Enkä nyt koe olevani raihnainen, vaikka lapsen kanssa heräily ja pikkulapsiaika kuulostaa tuntuu ajatuksena epämiellyttävältä. Unen tarve on vaan nykyisin suurempi enkä samalla tavalla jaksa vähillä unilla kuin silloin jaksoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No tämä.
Yliopistolla ei kyllä näkynyt yhtään raskaana olevaa, mutta totta kai palstalla asia on päinvastoin
Ohis, mutta minulla on kaksi korkeakoulututkintoa (Yliopisto ja AMK) ja molemmissa on ollut nuoria vanhempia opiskelemassa. Ehkä kukaan niistä ei vain ole ollut sinun kanssasi niin läheinen, että olisi kertonut raskaudesta/lapsistaan.
Pitkälti yksilöllistä. Mutta sekä vanhemman ja lapsen näkökulmasta viisikymppisenä alkaa jo olla turhan paljon ikää huomioon ottaen, että riski siihen, että molemmat vanhemmat menehtyy ennen kuin lapsi on parikymppinen kasvaa merkittävästi. Vähän tasapainottaa, jos toinen vanhemmista on merkittävästi nuorempi.
Tosin ei se huominen ole luvattu nuoremmillekaan ja joskus ne lähemmäs satavuotiaatkin voivat olla vielä varsin hyväkuntoisia.
Itse koin jo kolmekymppisenä olevani liian vanha, kun se pikkulapsiaika oli jo selätetty, arki hektistä ja yksittäisetkin huonot yöunet tuntuivat ylitsepääsemättömän raskilta seuraavana päivänä.
On av maailma ja oikea maailma. Tilastotkin sen sanoo että yliopiston käyneet hankkii myöhemmin. Mulle on se ja sama kuka hankkii 20 ja kuka 40 vuotiaana.
Vierailija kirjoitti:
Äitini oli 38, kun minä synnyin. Mielestäni hän oli liian vanha äidikseni. Sukupolvien kuilu oli tuohon aikaan valtava.
Tämä ei todellakaan ole yleistettävissä. Oma äitini oli myös 70-luvulla 38 kun synnyin. Hän oli koko ystäväpiirini pidetyin äiti ja usein minua harmitti, kun ystäväni halusivat niin usein meille tullessa jutella hänen kanssaan niin paljon. Tähän vaikutti hänen luonteensa ja hyvin liberaali ajatusmaailmansa.
Kyllä voisi vähän miettiä sitä lastakin. 46-vuotiaan vauvan isä on lähes 8-kymppinen lapsen ollessa kolmekymppinen. Tietysti kaikki ei mene niin kuin olisi toivonut, mutta en suoranaisesti kannustaisikaan lisääntymään kovin vanhalla iällä.