Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?

Vierailija
10.08.2025 |

Onko sellaista?

Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.

Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?

Vai onko kaikki yksilöllistä?

Kommentit (141)

Vierailija
101/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30. mongoloidiriski. ja iäkkäänä tehdyt lapset näyttää vanhoilta. jo aikonaan wanha kansa huomasi tuo kasvotunnistuksen.

Vierailija
102/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei pitäisi olla mitään mielipidettä muiden raskautumisiästä vain kuin joillakin junteilla. 

On kyllä tosi moukkamaista. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Presidentti oli 70 mitä tuosta nyt sanoisi 

ja kun aapo pääsee yloppilaaksi on -vaari- ojentamassa kukkasii...... 

Vierailija
104/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kuopuksen 43v. Nyt 48 v alkaa tuntua, että en tiedä pystyiskö enää. Mutta nykyäänhän näitä viiskymppisiä synnyttäjiäkin aina välillä on julkisuudessa. En tiedä miten niillä sit synnytykset yms hoituu. 

Vierailija
105/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuota ei pidä kysyä muilta vaan asia on heidän päätettävissä jotka lapsen haluavat. Tuomarointi pois ulkopuolisilta. Jos saa lapsen luomusti niin luonto kyllä määrää synnyttämisiän. Olen kotoisin maalaiskylästä ja nuoruudessani kylän naisille ( pereheille) syntyi luomusti lapsia ad 47v ikään asti. Silti ei ollut juurikaan suurperheitä. Terveitä lapsia oli kaikilla. 

Vierailija
106/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miehen korkea ikä nostaa vammaisuuden riskiä jonkin verran, mutta ei yhtä paljon kuin naisen korkea ikä. Mielestäni on suotavaa, että isäkin olisi vielä työikäinen kun lapsi täyttää 18 vuotta, joten kovin paljon yli 45v ei mielestäni kannata odotella. 

55v miehet hankkivat vielä lapsia.

Niin hankkivat. Mutta se on aivan eri asia, onko se järkevää jos voisi valita toisin. Iäkkäämmän miehen siittiöissä voi oll paljon enemmän vikoja enkä jaksa uskoa, että tuon ikäinen isä jaksaa edes puuhata lapsensa kanssa riittävästi. Tietty isällä riittää aikaa ala-asteikäisen lapsen kanssa olemiseen kun menee itse vanhuuseläkkeelle. Tuossa alkaa kuitenkin olla riskit jo sen verran isoja, etten tuudittautuisi hyvän tuurin varaan ettei ongelmia tule.

Itseasiassa miehen genetiikka ei muutu millään tavalla vanhetessaan ja ainoastaan siitiöiden määrä ja mutatoituneiden yksilöiden määrä on korkeampi mutta ne yksilöt ei koskaan edes pääse hedelmöittämään munasolua luonnonvalinnan takia.

Vierailija
107/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35. Jos on hyvin terve ja pitkäikäisestä suvusta, max kolmisen vuotta siihen lisää. Sama molemmille sukupuolille, tietysti. 

"Mutta turhauttaa myös ne kirjoittajat, jotka eivät ymmärrä sitä, että ei lapsen saaminen ole tapahtuma, joka olisi aina vain ja ainoastaan itsestä kiinni ja riittösi kun katsoo kalenterista sopivan ajankohdan milloin synnyttää tai adoptiovauvan saapumien hetki ja aika."

Miten niin ei ymmärrä. Jos ei joku ehdi tekemään lapsia järkevässä iässä, pitää jäädä ilman. Ei se nyt mikään tragedia ole. 

Vierailija
108/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu ihmisestä! Ei kukaan voi sanoa toisen puolesta tätä asiaa.

Vierailija
109/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naiselle 29,3v, miehelle 32,5v, rikkaalle miehelle 100v. 

Vierailija
110/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Että olisi kannattanut harkita asiaa vielä vähän

T. Mies

Vierailija
111/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hän tekee istuma työtä. Itse en fyysisesti raskasta työtä tekevänä 40+ mitään lapsia hankkisi. Onneksi olen 1 hankkinut ja aikuiseksi kasvattanut.

Lapsen saaminen vaatii henkistä kypsyyttä joten jos ei ole 40+ ole sitä hankkinu niin tuskin sitä on 55 vuotiaanakaan. Tuosta se on kiinni.

Vierailija
112/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

35+ on jo aika iäkäs synnyttämään ensimmäistä lasta.

En tekisi enää 40+ vuotiaana lapsia ollenkaan.

Vierailija
113/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30. mongoloidiriski. ja iäkkäänä tehdyt lapset näyttää vanhoilta. jo aikonaan wanha kansa huomasi tuo kasvotunnistuksen.

Sain nuorena lapset ja molemmat syntyessään vanhan näköisiä kurttunaamoja. Ovat erilaisia persoonia keskenään mutta fiksuja ja kauniita vahvoja ihmisiä ovat.

Vierailija
114/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapsen kannalta 40 vuotta vanhemmat äiti ja isä ei ole kauhean kiva. Vanhempien kannalta kätevää kun on nuori ja energinen omahoitaja. 

Vierailija
115/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No itse sain nuorimman 45v ja ihan hyvä ikä oli. Ei mitään valittamista ja loistavasti jaksoin :)

Vierailija
116/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä myös. Omista parhaista kavereista toinen teki 30-vuotiaana ja toinen 38-vuotiaana. Molemmat sitä mieltä, että nuorempana olisi jaksanut sen valvomisen paremmin. Molemmat edelleen aktiiviurheilevia (maratoneja jne.) eikä raihnaisia. Mutta ei kaikilla ole parikymppisenä parisuhdetta johon lasta tehdä. Ja jos sen lapsen haluaa, niin omalla iällä ei varmaan ole merkitystä.

Itse kyllä myös koen, että pikkulapsiaika ja päiväkotirumba on helpompi yhdistää opiskeluihin kuin töihin. En ollut muutenkaan mikään bilettäjä, niin en missannut mitään vaikka olin (mielummin) lapsen kanssa kotona. Rahaa oli vähemmän, mutta aikaa oli enemmän kuin mitä olisi vanhempana tehdessä ollut. Pystyin järjestämään kesät niin, että olin lapsen kanssa kotona. Valmistuin ja menin töihin, kun lapsi meni kouluun. Niitä yhteisiä kesiä ei korvaa mikään raha ja nyt olen saanut luoda uraa jo monta vuotta. Nyt on sitä rahaa ja hyvä palkka, mutta aikaa ei sitten enää ole niin paljon. Teini nyt ei minua enää niin kaipaa edes, mutta kiitollinen olen siitä, että sain viettää pikkulapsivuosina lapsen kanssa niin paljon aikaa.

Ahaa. Kenelle yrität vakuutella tällä avautumisella, itsellesi vai tuntemattomille? 

Vierailija
117/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Liian vanha on silloin, kun ei todennäköisesti näe lapsensa valmistujaisia, olipa mies tai nainen.

Lapsi ansaitsee sen, että vanhemmat ovat iän puolesta kuvioissa siihen asti, kunnes täyttää 18-20. Eli sanoisin, että kaikki yli 60 v ovat liian vanhoja ja itsekkäitä, koska siinä on enemmän mielessä oma juttu kuin lapsen oikeus vanhempiin lapsuudessa. 

Vierailija
118/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ikinä sanoisi ääneen, että minusta yli 35-vuotias on liian vanha ensi kertaa vanhemmaksi. Ystäväni sai hiljattain esikoisensa 41-vuotiaana ja minusta oli jo tosi vanha. Olen itse hänen kanssaan samanikäinen ja tein lapset alle 30-vuotiaana, niin varmaan vaikuttaa ajatuksiini. Nyt elän sitä vaihetta, että lapset muuttavat pois kotoa.

Mutta kaikkien elämäntilanne tai muut syyt eivät mahdollista aikaista äitiyttä. Ymmärrän senkin tavallaan kyllä.

Vierailija
119/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun ei raskaus ala luomusti. 

Vierailija
120/141 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.

Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa. 

No tämä.

Itse olen nuorena (kesken opiskeluiden) lapseni saanut korkeakoulutettu. En nyt sano, että 35-vuotiaat ovat vanhoja, mutta kyllä ainakin omassa jaksamisessa on eroja siihen, kun lapseni sain. Kun tiedän mitä tiedän, en haluaisi nyt 37-vuotiaana olla pienen lapsen äiti ja olen kiitollinen, kun se vaihe elämästä on ohi. 

Samoin. En minäkään pidä 35-vuotiaita vanhoina, mutta kun omat lapset olivat siinä kohtaa jo 13 ja 10 sekä oma ura vauhdissa, en yksinkertaisesti voinut kuvitellakaan jaksavani enää niitä unettomia

Opiskelijana pitää olla kyllä ihan muista syistä väsynyt kuin lapsen valvottamisesta! Olet kyllä jäänyt paljosta paitsi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yhdeksän viisi