Mikä on mielestänne liian vanha ikä hankkia lapsia?
Onko sellaista?
Jos siis ajatellaan, että se onnistuisi melkein minkä ikäisenä tahansa, ei nyt huomioida hedelmällisyyden realiteettejä.
Mikä on jo "liian vanha" naiselle? Entä miehelle?
Vai onko kaikki yksilöllistä?
Kommentit (141)
45 sekä miehellä että naisella. Itse sain 42v ja harmittaa, että en hankkinut lisää. Olen nainen
Vierailija kirjoitti:
Minulle aivan sama, en mietiskele mitä joku random ihminen tekee kullillaan tai toosallaan, ei kiinnosta kenenkään sikiäminen tai sikiämättömyys.
Kiinnosti kuitenkin kommentoida.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulle aivan sama, en mietiskele mitä joku random ihminen tekee kullillaan tai toosallaan, ei kiinnosta kenenkään sikiäminen tai sikiämättömyys.
Kiinnosti kuitenkin kommentoida.
No tässähän kysyttiin mikä on sopiva ikä ja totesin että minulle on aivan sama, jokaisen oma asia.
Nykyään ehkä yli 70-vuotias on liian vanha.
Jos molemmat ovat 70-vuotiaita, ainakin toinen elää vielä todennäköisesti lapsen täyttäessä 20.
Vierailija kirjoitti:
Nykyään ehkä yli 70-vuotias on liian vanha.
Jos molemmat ovat 70-vuotiaita, ainakin toinen elää vielä todennäköisesti lapsen täyttäessä 20.
Olen viestissä tosissani. Joskus 2000-luvun alussa oli Lääkärilehti, jossa oli tutkimuksesta, jossa seurattiin 50-63-vuotiaiden lahjamunasolun saaneiden raskauksia ja synnytyksiä. Sujuivat yhtä hyvin kuin nuorempien.
Tästä tulin ajatelleeksi, että hyvinkin 70-vuotias pystyy vielä lapsen kasvattamaan puolisonsa kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Miehen korkea ikä nostaa vammaisuuden riskiä jonkin verran, mutta ei yhtä paljon kuin naisen korkea ikä. Mielestäni on suotavaa, että isäkin olisi vielä työikäinen kun lapsi täyttää 18 vuotta, joten kovin paljon yli 45v ei mielestäni kannata odotella.
Puolet 30-vuotiaista suomalaismiehiä on lähes steriilejä.
Syy: Päihteet, munien paistelu läppärillä, liikkumattomuus, lihavuus ja hoitamattomat sairaudet.
25% tuon ikäisistä miehistä on käytöshäiriöidensä ja hoitamattoman mirlenterveytensä vuoksi kyvyttömiä parisuhteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Korkeasti koulutetuissa piireissä 35 v. ja paljon vanhempikin on täysin normaali ikä.
Jos pitää 35- vuotiasta vanhana äidiksi, on luultavasti vähän alempaa sosiaaliluokkaa.
No tämä.
Itse olen nuorena (kesken opiskeluiden) lapseni saanut korkeakoulutettu. En nyt sano, että 35-vuotiaat ovat vanhoja, mutta kyllä ainakin omassa jaksamisessa on eroja siihen, kun lapseni sain. Kun tiedän mitä tiedän, en haluaisi nyt 37-vuotiaana olla pienen lapsen äiti ja olen kiitollinen, kun se vaihe elämästä on ohi.
Samoin. En minäkään pidä 35-vuotiaita vanhoina, mutta kun omat lapset olivat siinä kohtaa jo 13 ja 10 sekä oma ura vauhdissa, en yksinkertaisesti vo
Opiskelijana pitää olla kyllä ihan muista syistä väsynyt kuin lapsen valvottamisesta! Olet kyllä jäänyt paljosta paitsi.
Ohis. Mutta ei kaikki tykkää bilettää oli lapsia tai ei. Tein ensimmäisen tutkintoni ennen lapsia. En käynyt yksissäkään bileissä vaikka olin nuori.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä myös. Omista parhaista kavereista toinen teki 30-vuotiaana ja toinen 38-vuotiaana. Molemmat sitä mieltä, että nuorempana olisi jaksanut sen valvomisen paremmin. Molemmat edelleen aktiiviurheilevia (maratoneja jne.) eikä raihnaisia. Mutta ei kaikilla ole parikymppisenä parisuhdetta johon lasta tehdä. Ja jos sen lapsen haluaa, niin omalla iällä ei varmaan ole merkitystä.
Itse kyllä myös koen, että pikkulapsiaika ja päiväkotirumba on helpompi yhdistää opiskeluihin kuin töihin. En ollut muutenkaan mikään bilettäjä, niin en missannut mitään vaikka olin (mielummin) lapsen kanssa kotona. Rahaa oli vähemmän, mutta aikaa oli enemmän kuin mitä olisi vanhempana tehdessä ollut. Pystyin järjestämään kesät niin, että olin lapsen kanssa kotona. Valmistuin ja menin töihin, kun lapsi meni kouluun. Niitä yhteisiä kesiä ei korvaa mikään raha ja nyt olen saanut luoda uraa jo monta vuotta. Nyt on
Ahaa. Kenelle yrität vakuutella tällä avautumisella, itsellesi vai tuntemattomille?
En kenellekään. Mutta ilmeisesti tähän ketjuun ei saa kommentoida tai kertoa kokemuksiaan kuin ne, jotka ovat tehneet lapsensa yli kolmekymppisenä.
45+ molemmille. Ei tuota vanhemmat saa siittiöitä luovuttaa.
Alle 50 molemmat, jos pystyvät luonnollisesti saamaan
Vierailija kirjoitti:
Kun sain lapset noin 25-vuoitaana, niin minulle ulistiin että olen aivan liian nuori. Tämä oli asenne 15 vuotta sitten.
No ei ole ollut mikään yleinen asenne. Jos sulle on 15v sitten noin sanottu niin tuo on ollut henkilökohtaista. Jotain kehitysviivästymää tai muuta, mikä on aiheuttanut sulle poikkeuksellista lapsellisuutta.
Mielestäni tätä asiaa ei ole hedelmällistä (heh heh...) pohtia ilman lisääntymiseen liittyviä biologisia realiteetteja.
Naisilla takaraja on mielestäni se, onnistuuko tulemaan raskaaksi. Osalla raja tulee vastaan lähellä 40 ikävuotta, pienellä osalla jossakin 45+ paikkeilla.
Miehelle sopiva lisääntymisikä on samaan aikaan kuin naisilla, mutta ihan vihoviimeistään alle 50 v. Uskon, että esim. eksäni vakavat mielenterveysongelmat ja itsemurhakuolema johtuivat osittain vanhasta isästä.
Pidän 35-vuoden ikää rajana, niin miehillä kuin naisilla. Ajattelen lapsen näkökulmasta, mitä vanhemmat vanhemmat sitä todennäköisemmin ainakin toinen menehtyy ennen kuin lapsi on aikuinen. Ja ennen kuin joku tulee saivartelemaan, niin tarkoitan todennäköisyyttä, kuolleisuus kasvaa mitä vanhemmaksi tulee. Ainahan jotkut kuolevat nuorina, ja lapset kuolevat ennen vanhempiaan.
Mietin asiaa siitäkin näkökulmasta että mielestäni pitää erottaa kulkeeko lapsi vanhemman vai isovanhemman kanssa.
Ja saimme itsekin nuorimman lapsemme yli 35-vuotiaana.
Ja mielipidettähän tässä kysyttiin.
Mielestäni raja kulkee 32-33 vuoden iässä. Itse sain lapseni 30v ja 32 vuoden iässä. Ja sitten en enää olisi voinut kuvitellakaan lapsen hankkimista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos olet eläkkeellä kun lapsesi aloittaa koulun. Silloin se on edesvastuutonta, koska todennäköisesti et elätä persmälliäsi hänen lapsuuttaan.
Olisit antanut ajoissa tuon neuvon Sauli Niinistölle.
Vähän eri asia kun tavis. Sauli on varakas ja lapsen tulevaisuus on turvattu
Onhan lapsella äiti!
Kommentissa oli kyse Saulista, isästä
Kommentissa oli Sauli esimerkkinä. Pointtina oli se, että tuon ikäinen ei välttämättä ole elättämässä lasta. Oli kyse kenestä tahansa, lapsella on myös se toinen vanhempi.
Vierailija kirjoitti:
Isäni oli 40-vuotias kun synnyin. Hänen ikänsä häiritsi minua kun olin n. 10-20 vuotias, koska kavereiden isät olivat 10-18 vuotta nuorempia.
Ei meidän lapsi häpeä isäänsä, joka täyttää 59v. Lapsi itse 18v.