Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 50-60-vuotiaat ovat niin varakkaita että perinnöt voitaisiin siirtää heidän ohi seuraavalle sukupolvelle

Vierailija
10.08.2025 |

"Suurten ikäluokkien lapset ovat nyt viisi-kuusikymppisiä. Monella asuntolainat on jo maksettu ja varallisuutta on kertynyt. Tarve perintönä saadulle omaisuudelle on suurempi niille ikäluokille, jotka ovat vasta astuneet työelämään ja suunnittelevat perheen perustamista.

Perinnön siirtymisellä suoraan lapsenlapsille ei olisi valtion tulopuolen kannalta merkitystä. Nuoremmille sukupolville merkitys olisi kuitenkin suuri."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011418690.html

Kommentit (335)

Vierailija
321/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen 50 v. ja köyhä! Joudun lainaamaan ennakkoperinnöstäni juuri syöpähoitoihin. Tarvitsen todellakin jokaisen pennosen perinnöstäni ja lapsia mulla ei ole. 

Vierailija
322/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä Helsingissä on kyllä mahtavat perinnöt. Itsekin perinyt. Tuntuu kyllä hyvältä.

Totta, jokainen sodan jälkeen saatu rintamamiestontti purkukuntoisine taloineen on parin miljoonan euron arvoinen. Kateeksi käy että vanhempani eivät ymmärtäneet asettua Helsinkiin kun kaikki oli vielä halpaa ja huikeat arvonnousut edessä. Tuollaiset mahdollisuudet ovat nyt iäksi mennyttä.

No, ei kyllä ole. Meillä on purkukuntoinen puolikas paritalosta eräällä Helsingin arvoalueella ja ei tämä ole kuin 200 000 arvoinen, vaikka iso oma tontti ja naapurissa miljoonataloja. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ei tarvitsisi edes siirtää seuraavalle polvelle vaan otettaisiin yksinkertaisesti liika varallisuus pois valtiolle ja lahjoitettaisiin vähävaraisille.

Kommunismiin siirryttäisiin? Siitä on kyllä sitten kaikenlaisia muitakin seurauksia. 

Vierailija
324/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää. Hävettää, että minun sukupolveni on kasvattanut historian itsekkäimmän ja kusipäisimmän sukupolven eli 20- 30- vuotiaat.

Sanoo boomer joka eläny aikakaudella jollon vaan kansakoulun käymällä sai työpaikan josta oli varaa omakotitaloon isolla tontilla 30min ajomatkan päässä helsingistä (true story) 

Parikymppiset sanoo nykyään, että työnteko ei oo mun juttu. Tai sitten ei vaan kiinnosta. Oikeudet tunnetaan paremmin kuin velvollisuudet. No se boomer on mennyt jo kansakoulun jälkeen töihin, paiskinut töitä ja tienannut velattomat talon tontteineen, ja maksanut melkoisen määrän veroja työelämänsä aikana. Ja sinun mielestäsi se boomer on tässä se su

Harvalla on koskaan ollut mahdollisuutta ostaa omakotitaloa työelämää aloittaessaan. Ihan yksiöstä on moni aloittanut. Pientä todellisuudentajua nyt peliin. Miksi kaikki pitäisi saada heti? Missä pitkäjänteisyys ja sitkeys? 

Mun vanhemmat ostivat nuorina purkukuntoisen röttelön ja remontoivat sen itse, mutta asumisstandardit olikin silloin huomattavasti vaatimattomammat kuin nykypäivänä. Toki asunnot oli myös halvempia. 

Vierailija
325/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo toimittaja on (kas kummaa) itse parikymppinen 😅

Viiksetkin sen kertovat. 

Vierailija
326/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä tehdään näin. Lapsia on monessa polvessa ja aina perintö jätetään niille, joilla rahalle on silloin tarvetta. Meillä ei vanhemmat polvet ahnehdi kaikkea itselleen 😅 Olen saanut noin 70 000 € tähän mennessä. Tullut käyttöön opiskelijana, yksinhuoltajana ja ensimmäistä omaa asuntoa ostaessa. Seuraava perintö meneekin varmaan omalle lapselle

Vierailija
327/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä tehdään näin. Lapsia on monessa polvessa ja aina perintö jätetään niille, joilla rahalle on silloin tarvetta. Meillä ei vanhemmat polvet ahnehdi kaikkea itselleen 😅 Olen saanut noin 70 000 € tähän mennessä. Tullut käyttöön opiskelijana, yksinhuoltajana ja ensimmäistä omaa asuntoa ostaessa. Seuraava perintö meneekin varmaan omalle lapselle

Jatkan vielä sen verran, että tämä toimii isommassa ja tai vauraammassa suvussa hyvin. Toki pienistäkin perinnöistä on apua esimerkiksi opiskelijalle tai ruuhkavuosia elävälle perheelliselle :)

Vierailija
328/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

70-luvulla syntyneiden lapset ovat nyt noin 20-30-vuotiaita. Me ollaan käyty peruskoulu ei kansakoulua. Lisäksi usea on käynyt lukion ja ammattikorkeakoulun tai yliopiston. Taidetaan itse asiassa olla korkeammin koulutettu sukupolvi kuin mitä nuo 20-30-vuotiaat ovat. 

Vierailija
329/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, lapsille vaan kaikki homemökit ja rojukasat. Kyllä ne niistä selviää. Eikä säälitä ollenkaan.

Vierailija
330/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

70-luvulla syntyneiden lapset ovat nyt noin 20-30-vuotiaita. Me ollaan käyty peruskoulu ei kansakoulua. Lisäksi usea on käynyt lukion ja ammattikorkeakoulun tai yliopiston. Taidetaan itse asiassa olla korkeammin koulutettu sukupolvi kuin mitä nuo 20-30-vuotiaat ovat. 

Tämä siis kommenttina tuohon aiempaan että 20-30 vuotiaiden vanhemmat ovat boomereita ja vain kansakoulun käyneitä. 

Vierailija
331/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1977 ja lapseni ovat nyt 10v ja 12 v....

Vierailija
332/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain perinnön isältä vuonna 1998,äitini käytti rahani ( n 25 000 e) johonkin. Hän asuu itse velkaisessa kaksiossa, minä olen 3 lapsen yh nyt 48 vuotiaana. Vuokralla ollaan pienessä kolmiossa mutta kiva kuulla että kuulun vauraan sukupolven joukkoon.

Vierailija
333/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hävettää. Hävettää, että minun sukupolveni on kasvattanut historian itsekkäimmän ja kusipäisimmän sukupolven eli 20- 30- vuotiaat.

Sanoo boomer joka eläny aikakaudella jollon vaan kansakoulun käymällä sai työpaikan josta oli varaa omakotitaloon isolla tontilla 30min ajomatkan päässä helsingistä (true story) 

Parikymppiset sanoo nykyään, että työnteko ei oo mun juttu. Tai sitten ei vaan kiinnosta. Oikeudet tunnetaan paremmin kuin velvollisuudet. No se boomer on mennyt jo kansakoulun jälkeen töihin, paiskinut töitä ja tienannut velattomat talon tontteineen, ja maksanut melkoisen määrän veroja työelämänsä aikana. Ja sinun mielestäsi se boomer on tässä se su

Missä on pitkäjänteinen ja sitkeä työelämä, joka tukee ihmisten toimeentuloa?

Vierailija
334/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen syntynyt 1977 ja lapseni ovat nyt 10v ja 12 v....

Synnyin -72, lapseni ovat 24 ja 34v. Ja vanhempi on minua paremmin koulutettu. 

Vierailija
335/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oletpa ahne, odota vuoroasi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän