Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 50-60-vuotiaat ovat niin varakkaita että perinnöt voitaisiin siirtää heidän ohi seuraavalle sukupolvelle

Vierailija
10.08.2025 |

"Suurten ikäluokkien lapset ovat nyt viisi-kuusikymppisiä. Monella asuntolainat on jo maksettu ja varallisuutta on kertynyt. Tarve perintönä saadulle omaisuudelle on suurempi niille ikäluokille, jotka ovat vasta astuneet työelämään ja suunnittelevat perheen perustamista.

Perinnön siirtymisellä suoraan lapsenlapsille ei olisi valtion tulopuolen kannalta merkitystä. Nuoremmille sukupolville merkitys olisi kuitenkin suuri."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011418690.html

Kommentit (335)

Vierailija
241/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan yhden sukulaiseni appivanhemmat myivät kesämökkinsä ja talonsa sekä muuttivat kerrostaloon palvelujen lähelle. Tarkoituksena matkustella ja nauttia elämästä niin kauan kuin voivat. 50-vuotias poika suuttui kun myivät "omaisuutensa" eivätkä jättäneet tätä lapsilleen. No edelleenkin se omaisuus on sen hallussa, joka sen on tehnyt.

Onko ne omaisuudet tehty itse? Esimerkiksi suurin osa suurten ikäluokkien mökeistä sijaitsee edeltävältä sukupolvelta saadulla rantatontilla. Suuret ikäluokat ovat perineet myös huomattavan määrän metsää ym. kiinteistöjä. Mun vanhempien omakotitalokin on puoliksi vaarini maksama. 

Ennen talo tai asunto oli tärkein omistuerä ja sitä osattiin arvostaa. Vanhemmat ja isovanhemmat luottivat, että omaisuuserä pysyy lapsen hallussa ja hän pitää siitä huolta. Nyt huumeet, matkustelut, tatuoinnit ja silikonitissit ovat ohittaneet asunnot. Vanhemmat eivät enää uskalla taata asuntolainoja, saatikka maksaa asuntoja, koska on hyvin todennäköistä, että liberaalit ja itsekkäät nuoret tuhoavat sen omaisuuserän hedonistiseen elämään

Vierailija
242/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aikoinaan yhden sukulaiseni appivanhemmat myivät kesämökkinsä ja talonsa sekä muuttivat kerrostaloon palvelujen lähelle. Tarkoituksena matkustella ja nauttia elämästä niin kauan kuin voivat. 50-vuotias poika suuttui kun myivät "omaisuutensa" eivätkä jättäneet tätä lapsilleen. No edelleenkin se omaisuus on sen hallussa, joka sen on tehnyt.

Onko ne omaisuudet tehty itse? Esimerkiksi suurin osa suurten ikäluokkien mökeistä sijaitsee edeltävältä sukupolvelta saadulla rantatontilla. Suuret ikäluokat ovat perineet myös huomattavan määrän metsää ym. kiinteistöjä. Mun vanhempien omakotitalokin on puoliksi vaarini maksama. 

Mitä sillä on väliä kuka sen omaisuuden on tehnyt? Omat rahansa voi käyttää niinkuin itse tahtoo, ja 50-vuotias lapsi voi itse elättää itsensä eikä odotella perintöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
243/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä olen nyt 5-kymppinen ja äitini on vielä hyväkuntoinen. Eli jos hyvin käy, perintöä ei ole sieltä tulossa vielä vähään aikaan. Sitten kun tilanne tulee eteen, itse kyllä vakavasti harkitsen perinnöstä luopumista. Jos ajatellaan, että olisin vaikka 60-65v paikkeilla, olisi lapseni kolmissakymmenissä ja varmasti paljon enemmän rahan tarpeessa kuin minä itse eläkeiän kynnyksellä.

Älä liikaa uhoa. Voit olla silloin työtön ja heti 68-vuotiaana alkava eläkkeesi 1800€/kk miinus korotetut verot, netto 1200€.

Vierailija
244/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onko ne omaisuudet tehty itse? Esimerkiksi suurin osa suurten ikäluokkien mökeistä sijaitsee edeltävältä sukupolvelta saadulla rantatontilla. Suuret ikäluokat ovat perineet myös huomattavan määrän metsää ym. kiinteistöjä. Mun vanhempien omakotitalokin on puoliksi vaarini maks

Vitsi että suonalaisten pullamössö sukupolvi on kateellinen omilla vanhemmilleen ja isovangemmilleen.Tehän suoraan sanoen vihaatte heitä.Only in Finland.

Vierailija
245/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti toimittajan lähipiiri on varakasta, kääpä työttömäksi tai sairastuu niin kaikki on mennyttä ja ollutta.

Vierailija
246/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen pitkäaikaistyötön kahden lapsen yh vuokrakaksiossa. En tunne itseäni varakkaaksi. Keitä nämä 50 v varakkaat ovat? Kaikilla tutuilla isot lsinat tai ovat työttömiä suurella osalla kouluikäiset lapset.

Ne joiden työsuhde ja parisuhde on kestäny

Hienoa. Voivat jäädä työttömäksi vaikka huomenna. Monella 50 vuotiaalla on lisäksi kouluikäiset lapset joten siinä menee rahat.

Kun jää 50 v työttömäksi ei saa enää uutta työtä.

Vierailija
247/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä ainakin avustan jo nyt paljon aikuista lastani. Hänellä on mm. uudehko auto, jonka olen antanut hänen käyttöönsä, maksan vakuutukset, verot, huollot, renkaat yms. siitä. Ja autan isommissa hankinnoissa, siten, että maksan ne. Miksi pihtaisin rahoja itselläni, hän kun perii minut sitten aikoinaan kuitenkin.

Vierailija
248/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

2000-luvulla syntyneet sukupolvet tulevat tuhoamaan hyvinvointi yhteiskunnat, on heillä rahaa tai ei. Ainoa asia, minkä he osaavat, on oman oksan sahaaminen. Jo, pelkästään heidän tuleva fyysinen rappionsa tulee rasittamaan yhteiskuntia kestämättömällä tavalla, saatikka henkinen laiskuus. Onneksi pieni eliitti osaa pitää itsensä fyysisessä ja henkisessä kunnossa. Heidän tehtävänsä on tulevaisuudessa laittaa kovalla kädellä nämä itsensä orjan asemaan laittaneet ihmiset kuriin ja tarpeen tullen harventaa heitä, jotta yhteiskunta vielä elpyisi edes siedettävälle tasolle.

Tämä on aivan totra.Niin paapottu ja palveltu että henkisesti ja ruumillisesti eivät pysty mihinkään. Muiden maksamassa terapiassa juostaan vuodesta toiseen ja joka toisella trendikäs kirjain diagnoosi.

Vierailija
249/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja luovuin perinnöstä, se meni parikymppiselle lapselleni. Suosittelen samaa kaikille. Helppo tapa tukea lapsia, kun ei ns menetä siinä mitään, se raha ei ole koskaan edes ollut omalla tilillä, eikä tee sinne mitään lovea, siitä luopumista ei edes huomaa, mutta köyhälle opiskelevalle lapselle se on iso juttu.

Riippuen perinnön suuruudesta todennäköisesti ei verotuksellisesti paras ratkaisu ollut.

Kylläpäs oli. Siinä jäi yhden kerran perintöverot maksamatta. huonoimmassa tilanteessa (pieni perintö) se on sama että olisiko itse ottanut vai olisiko kieltäytynyt. Välimallissa jopa parempi, voi olla että kumpikaan perintö, isovanhemmilta JA omilta vanhemmilta saatava jää alle verorajan, jos vanhempi olisi ottanut perinnön vastaan, häne

Viis kuuskymppuset säästävät perintönsä ja se käytetään heidän hoitoinsa.Kuten tähönkin asti.

Vierailija
250/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sitä rahaa tarvii perheelliset kolmikymppiset eikä asuntolainan maksaneet vanhukset

Vierailija
251/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea tahansa heitetään nyt ilmaan älyttömyyden tasosta riippumatta, jotta yritystuista ei tarvitsisi tinkiä YHTÄÄN puhumattakaan pörssiin listaamattomien yritysten kevennetystä verotuksesta..

Pelko on nyt rikkaistossamme suurta ja mediakampanja jyllää. Mitä vielä voitaisiin tehdä kun köyhiltä on pian tuet leikattu ja palkansaajien verotus ruuvattu tappiin? Aivan mitä tahansa kunhan varakkaiden ei tarvitse osallistua mitenkään...

Miksi varakkaiden, jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin, pitäisi osallistua rappiokansanosan elättämiseen?

Jokainen rikas on rikastunut toisten tekemän työn ansiosta. 

Vierailija
252/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä idea tahansa heitetään nyt ilmaan älyttömyyden tasosta riippumatta, jotta yritystuista ei tarvitsisi tinkiä YHTÄÄN puhumattakaan pörssiin listaamattomien yritysten kevennetystä verotuksesta..

Pelko on nyt rikkaistossamme suurta ja mediakampanja jyllää. Mitä vielä voitaisiin tehdä kun köyhiltä on pian tuet leikattu ja palkansaajien verotus ruuvattu tappiin? Aivan mitä tahansa kunhan varakkaiden ei tarvitse osallistua mitenkään...

Miksi varakkaiden, jotka ovat hoitaneet asiansa hyvin, pitäisi osallistua rappiokansanosan elättämiseen?

Pelaako joku toinen Markkasen puolesta korista Jazzis

Vierailija
253/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ja, tarjonnut työpaikan, jotta ihminen voisi kehittää ja ylläpitää hyvinvointiaan, kasvattaa lapsiaan ja taata heille hyvän elämän, sekä mahdollisuuden kouluttautua.

Vierailija
254/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nähtävästi nuori toimittaja tulee ylemmän keskiluokan perheestä missä rahaa ja mammonaa riittää.Oma äiti nyt 60 v ja ja jäi leskeksi 48 v. Itse olin tuolloin 19 v Äidillä menee kyllä ihan kaikki rahat asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin.Jod perinnön saisi niin todellakin hän saisinsen käyttää.Mutta katsos kun äiskälle ei tuu mistään mitään perintöä.

Vierailija
255/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitä sillä on väliä kuka sen omaisuuden on tehnyt? Omat rahansa voi käyttää niinkuin itse tahtoo, ja 50-vuotias lapsi voi itse elättää itsensä eikä odotella perintöä.

Niin voi se lapsenlapsikin, eikä odottaa, että omat vanhemmat jättävät perinnön väliin. 

Mutta oikeastihan hyvät ihmiset haluavat antaa jotain läheisilleen. Ymmärrän kyllä, että sinä et sellainen ihminen ole. 

Vierailija
256/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nähtävästi nuori toimittaja tulee ylemmän keskiluokan perheestä missä rahaa ja mammonaa riittää.Oma äiti nyt 60 v ja ja jäi leskeksi 48 v. Itse olin tuolloin 19 v Äidillä menee kyllä ihan kaikki rahat asumiseen, ruokaan ja lääkkeisiin.Jod perinnön saisi niin todellakin hän saisinsen käyttää.Mutta katsos kun äiskälle ei tuu mistään mitään perintöä.

No missä iskä on

Vierailija
257/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eiköhän sotien jälkeiset sukupolvet aika tyhjästä aloittaneet työnteon jo  nuorina,  eikä mitään perintöjä ollut persaukisessa maassa. Käytiin töissä kymmeniä vuosia ja maksettiin nuorempien sukupolvien koulutukset ja muut herkut, mihin itsellä ei ollut mahdollisuutta. Kun duunari on tehnyt töitä puolisonsa kanssa yli 80 vuotta, niin jotkut ovat onnistuneet säästämäänkin velkojen tultua maksettua jonkinlaista vanhuuden turvaa itselleen.

Nyt sitten ahneet paskiaiset ovat niitä rahoja himoitsemassa ovat imemässä niistäkin säästöistä rahat jakoon vaikka joillekin viherille ja kommunisteille, jotka ovat ilmoittaneet, että eivät käsiään likaa, vaan elävät sosiaalisilla tuloilla ja pitävät hauskaa.

Sellainen varoitus vielä, että toisten rahat voi viedä vain kerran. Sen jälkeen pitäisi olla uudet suunnitelmat.

Toki eläkeläisten joilla on säästöjä, kannattaisi niitä käyttää omaksi ilokseen, eikä jättää perinnöiksi, koska se seuraavakin sukupolvi on kyllä töissä käynyt, eikä ole erityisen köyhä.

Vierailija
258/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Syy, miksi näitä puheita kuulee, on se, että perinnönsaajat ovat nykyisin lähellä eläkeikää. Tutkittu on myös, että siinä iässä saadut perintörahat jäävät makaamaan säästötilille, siellä makaa nytkin yli 120 miljardia. 

Eläkkeellä sitä rahaa vasta tarvitaankin. Terveyskeskus voi tehdä vain kapasiteettinsa verran. Läheskään kaikkia sairauksia ei siellä ehditä hoitaa vaan ohjataan kalliille yksityislääkärille. Hoito voi kestää elämän loppuun asti. Lisäksi lääkkeitä on yleensä eläkeläisillä pilvin pimein joka päivälle. Nekin maksaa. Läheskään kaikki vanhukset eivät pysty ostamaan tuiki tarpeellisia lääkkeitä, koska rahat eivät riitä.

Kunnallinen hoitoapu ei oikein riitä monisairaille vaan pitää palkata yksityiseltä hoivafirmalta palvelu, joka maksaa n. 4000 - 5000€/kk. Sovittaessa he käyvät joka päivä niin haluttaessa, joka tietysti maksaa vielä enemmän. Siivouksenkin voi heiltä ostaa (tai tietty muualta) Ruoka, vaatteet ja kengät. Kunnan toimittamat ateriat ovat saman näköisiä joka ikiselle päivälle eivätkä ne vanhuksille oikein maistu. Parempi omaishoitajan tehdä itse, jos sitten saisi vanhuksen syömään edes jotakin.

Entiset vaatteet eivät oikein sovi muuttuneeseen vartaloon, pitää ostaa uudet ja lämpimämmät vaatteet. Vanhat kengät eivät sovi turvonneisiin jalkoihin. Kaikki kengät menevät uusiksi. Apuvälineitä saa vuokrata kunnalta, jos siellä niitä riittää. Toiset ostavat omat apuvälineensä. Olen ollut kahden vanhempani omaishoitaja elämänsä loppuun asti. Toinen kuoli äkillisesti sairaalassa ja toinen oltuaan pari vuotta yksityisessä hoivakodissa. Kunnallisia hoivalaitoksia ei taida enää ollakaan. Yksityiset ovat erittäin kalliita.

Tästäkö eli omasta kodista ja pienistä eläkkeistä ja suuren suurista säästöistä pitäisi eläessään vielä jakaa mahdollisille lastenlapsille, että he voivat sijoittaa, ostaa kaikkea kivaa ja pari maailmanympärysmatkaa? Eikö edes malteta odottaa (kieli pitkällä) vanhuksen kuolemaa, jolloin lapset perivät ja voivat niin halutessaan antaa lapsenlapsille ylimääräistä rahaa? Pitäisikö vanhempien itse hoitaa lapsensa, kun on sellaisia hankkinut eikä odottaa omien vanhempien kuolemaa. Raakaa touhua, sanon minä!!!!

Kaikkiko vanhukset myymään omistamansa asunnon ja mahdollisen kesämökin siirtyäkseen vuokralle asumaan?? Rahat tietty annetaan sitten lapsenlapsille ties mihin tarkoitukseen. Että pistää vihaksi! Vanhuksen ovat tehneet kuuden päivän työviikkoja ja raataneet vielä ylitöissä, että perheelle saadaan edes jonkunlainen oma talo ja piha.

Vierailija
259/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun äiti ei ole varakas. 

Vierailija
260/335 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

No on sillä moraaliselta kannalta väliä. Vanhempani on hyvin varakas, vaikka ollut pienipalkkainen melkein koko ikänsä. Noin puolet omaisuudesta on lokitettu edesmenneeltä suurituloiselta vanhemmalta, joka maksoi jopa hänen sijoitusasuntojensa lainat. Toinen puoli on peritty isovanhemmiltani.

Nyt tyyppi on tosi ylpeä rikkauksistaan. Hänellä on voimakas kultalapsi- mustalammas -jako, ja siksi ohjaa systemaattisesti perintöä suosikkilapselleen. Kyse ei ole pienistä rahoista. Edesmeneellä puolisolla tai isovanhemmilla ei ollut tätä suosikkiasetelmaa. Näin mustana lampaana asialle ei tietenkään mitään mahda, mutta kyllä se tuntuu silti väärältä. Ei pelkästään itseni takia, vaan myös lasten. Mutta kyllä, ennen kaikkea se tuntuu väärältä juuri itseä kohtaan - ensin saa lapsena kärsiä kaltoinkohtelusta ja siihen päälle jää vielä ilman perintöäkin. Rahalla ei voi korvata rakkautta, mutta olisihan sekin jotain, jos edes yrittäisi.

Tässä vielä yksi ilkeä ihminen pääsee ikään kuin mitätöimään edellisen sukupolven ja toisen vanhemman tasapuolisuutta.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi neljä kahdeksan