HS: 50-60-vuotiaat ovat niin varakkaita että perinnöt voitaisiin siirtää heidän ohi seuraavalle sukupolvelle
"Suurten ikäluokkien lapset ovat nyt viisi-kuusikymppisiä. Monella asuntolainat on jo maksettu ja varallisuutta on kertynyt. Tarve perintönä saadulle omaisuudelle on suurempi niille ikäluokille, jotka ovat vasta astuneet työelämään ja suunnittelevat perheen perustamista.
Perinnön siirtymisellä suoraan lapsenlapsille ei olisi valtion tulopuolen kannalta merkitystä. Nuoremmille sukupolville merkitys olisi kuitenkin suuri."
Kommentit (335)
Tuo toimittaja on (kas kummaa) itse parikymppinen 😅
Jaa? Ei mulla ole mitän omaisuuttaa, enkä ole saanut mitään perintöäkään. Olen persaukinen duunari ja asun vuokrakaksiossa.
N62
Täällä Helsingissä on kyllä mahtavat perinnöt. Itsekin perinyt. Tuntuu kyllä hyvältä.
Olen puhunut tästä paljon! Olen itse viisikymppinen ja ilmoitin joku vuosi sitten vanhemmille, että laittakaa testamenttiin suoraan omat lapseni. Heillä on paljon suurempi tarve sille rahalle kuin minulla! Olette itsekkäitä vanhempia, jos ette anna perintöä menemään suoraan omille lapsillenne
Vierailija kirjoitti:
Olen puhunut tästä paljon! Olen itse viisikymppinen ja ilmoitin joku vuosi sitten vanhemmille, että laittakaa testamenttiin suoraan omat lapseni. Heillä on paljon suurempi tarve sille rahalle kuin minulla! Olette itsekkäitä vanhempia, jos ette anna perintöä menemään suoraan omille lapsillenne
Mites suuret ikäluokat teki? Ottiko perinnöt itselleen vai ei?
Niin mille sukupolvelle? Ei oo lapsia.
Olen viiskymppinen ja sain perintöni jo 10 vuotta sitten. Juuri 18 täyttänyt lapseni on hyötynyt siitä ihan riittämiin ja opiskelunsa on turvattu.
Me 70-luvulla syntyneet taidetaan olla koko maan päähänpotkituin ikäryhmä. Ensin piti olla nöyränä vanhemmille ja nyt lapset kävelee yli.
Lapset ovat saaneet jo lahjoina ja vähän perintönäkin sen verran että 18-vuotiaana on 50 tuhannen euron osake-/rahastosalkku. Sillä pitäis toistaiseksi pärjätä.
Verottoman perinnön yläraja on 19999e. Eli sen verran kannattaa pistää lapsenlapsille jos on tuohta.
Vierailija kirjoitti:
Ei kuulu sinulle. Näin sanon, vaikka olen pienituloinen ja aion antaa ennakkoperintöä.
Vierailija kirjoitti:
Täällä Helsingissä on kyllä mahtavat perinnöt. Itsekin perinyt. Tuntuu kyllä hyvältä.
Kyllä se varmisti varsin huolettoman elämän, kun sain jo reilu 30-vuotiaana noin kolmensadan tonnin perinnon.
Vierailija kirjoitti:
Olen pitkäaikaissairas sekä pitkäaikaistyötön. Köyhä kuin mikä.
Viisikymppinen rahjus
Äitini peri 57-vuotiaana isänsä, ainoana lapsena ilmeisesti ihan mukavan summan. Äiti mietti että samoin tein jakaisi tuosta summasta minulle ja sisarelleni, totesin että olen työssäkäyvä ja tienaan itse rahani. Käyttäkööt äiti rahat itseensä ja hyvinvointiinsa.
Taas tätä. Ajatella, mitä siitäkin tulisi jos ihmiset osaisivat ja saisivat tehdä ihan omat päätöksensä mm. omaisuutensa suhteen. Oisko liian liberaali ajatus demukoille?
Olen viisikymppinen ja luovuin perinnöstä, se meni parikymppiselle lapselleni. Suosittelen samaa kaikille. Helppo tapa tukea lapsia, kun ei ns menetä siinä mitään, se raha ei ole koskaan edes ollut omalla tilillä, eikä tee sinne mitään lovea, siitä luopumista ei edes huomaa, mutta köyhälle opiskelevalle lapselle se on iso juttu.
Minulla on niin persaukiset vanhemmat, ettei tuolla ole mitään merkitystä. Hautajaiskulujen ja sairaalalaskujen jälkeen minulle jäi perintöä noin 350 euroa ja homeinen tönö muuttotppioalueella. Minulla ja lapsillani menee onneksi paremmin.
Noin 55-V työkaverini sai vuosi sitten niin ison perinnön, että ilmoitti työyhteisössä, että tästä lähtien opettajan hommat ovat hänelle kiva kutsumusammatti. Ei esim laskuta ylitunteja tai ole kiinnostunut ylimääräisistä tehtävistä.
Vierailija kirjoitti:
Noin 55-V työkaverini sai vuosi sitten niin ison perinnön, että ilmoitti työyhteisössä, että tästä lähtien opettajan hommat ovat hänelle kiva kutsumusammatti. Ei esim laskuta ylitunteja tai ole kiinnostunut ylimääräisistä tehtävistä.
Siis ei siirtänyt seuraavalle sukupolvelle. Se pointti unohtui.
Vierailija kirjoitti:
Olen viiskymppinen ja sain perintöni jo 10 vuotta sitten. Juuri 18 täyttänyt lapseni on hyötynyt siitä ihan riittämiin ja opiskelunsa on turvattu.
Me 70-luvulla syntyneet taidetaan olla koko maan päähänpotkituin ikäryhmä. Ensin piti olla nöyränä vanhemmille ja nyt lapset kävelee yli.
Meidät yritettiin tappaa jo 70-luvulla. Aika monet tapettiinkin, aborttiluvut olivat suurempia kuin koskaan muulloin. Syntyneet jätettiin oman onnensa nojaan, heistäkin kyllä moni kuoli tapaturmaisesti. Ruotsissa ihmeteltiin miksi Suomessa kuolee lapsia paljon enemmän liikenteessä ja sairauksiin vaikka Suomessa on lapsia vähemmän kuin heillä.
Huoh! Onneksi täytin just 60! :)
Kyllä ne perinnöt alkaa "valumaan" valtiolle, pikkuhiljaa. Ne tulee vaan esim. ALVin muodossa.
Mulla ei ole emäntää eikä perillisiä, niin valtiolle + kunnalle menee kaikki. Toivoisin, et minun tarvitsisi kärsiä näitä kaikkia kipuja, koska "ei vaan voida tehdä mitään". No, uittu, sjoitan kohta rahat vaikka ... putinin huussiin, kun mitään ei näytä tapahtuvan.
...
Siis vakio: mun vanhemmat tekivät elämänsä töitä, maksoivat palkkaveroa. Säästivät vähän, että jotain jäisi. Niistä sitten perintövero, mulle. Olen koittanut senverran sijoittaa, ettei vanhempien tekemän työn arvo ihan menisi. Ahneet komukat taas yrittää: kellään ei saisi mitään omaisuutta olla (kaikkienko pitäisi olla yhteiskunnan elättejä? Mistä me ne rahat otetaan siihen - kertokaa ihmeessä, jos tiedätte vastauksen).
Tein näin jo reilu 10 vuotta sitten. Taapero sai useiden satojen tuhansien perinnön.