Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS: 50-60-vuotiaat ovat niin varakkaita että perinnöt voitaisiin siirtää heidän ohi seuraavalle sukupolvelle

Vierailija
10.08.2025 |

"Suurten ikäluokkien lapset ovat nyt viisi-kuusikymppisiä. Monella asuntolainat on jo maksettu ja varallisuutta on kertynyt. Tarve perintönä saadulle omaisuudelle on suurempi niille ikäluokille, jotka ovat vasta astuneet työelämään ja suunnittelevat perheen perustamista.

Perinnön siirtymisellä suoraan lapsenlapsille ei olisi valtion tulopuolen kannalta merkitystä. Nuoremmille sukupolville merkitys olisi kuitenkin suuri."

https://www.hs.fi/politiikka/art-2000011418690.html

Kommentit (335)

Vierailija
41/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen viiskymppinen ja sain perintöni jo 10 vuotta sitten. Juuri 18 täyttänyt lapseni on hyötynyt siitä ihan riittämiin ja opiskelunsa on turvattu.

Me 70-luvulla syntyneet taidetaan olla koko maan päähänpotkituin ikäryhmä. Ensin piti olla nöyränä vanhemmille ja nyt lapset kävelee yli.

Tämäpä juuri! Ja vielä valmistuttiin suoraan ysärilamaan. Työelämään pääsy oli pystysuora tie ja töissä on joutunutkin sitten kilpailemaan sekä nuorempien että vanhempien kanssa paikasta auringossa. 

Vierailija
42/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Helsingissä on kyllä mahtavat perinnöt. Itsekin perinyt. Tuntuu kyllä hyvältä.

Ai? Mun vanhemmilta ei jäänyt mitään. Itse asiassa viimeisen äidiltä jääneen 19 euron laskun maksoin itse. Eli miinukselle meni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Täällä Helsingissä on kyllä mahtavat perinnöt. Itsekin perinyt. Tuntuu kyllä hyvältä.

Hesarin kommarit haluaisivat että sinä et sitä perintöä saisi.

Eivät sentään kehtaa sanoa, että se perintösi kuuluu yhteiskunnalle...

Vierailija
44/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En tule saamaan mitään perintöjä. Työllä rahat on ansaittu 14 v lähtien. Eikä niitäkään lasketa eläkekertymään. Mitään perinnöksi annettavaa en omista.

63

Pimeästikö olet duunia tehnyt koko elämäsi, jos palkastasi ei ole eläke kertynyt?

Vierailija
45/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen viisikymppinen ja luovuin perinnöstä, se meni parikymppiselle lapselleni. Suosittelen samaa kaikille. Helppo tapa tukea lapsia, kun ei ns menetä siinä mitään, se raha ei ole koskaan edes ollut omalla tilillä, eikä tee sinne mitään lovea, siitä luopumista ei edes huomaa, mutta köyhälle opiskelevalle lapselle se on iso juttu.

Riippuen perinnön suuruudesta todennäköisesti ei verotuksellisesti paras ratkaisu ollut.

Nimenomaan oli paras ratkaisu, perintö verotetaan silloin vain kerran.

Vierailija
46/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Me siittettiin jo osa, mutta menivät ulkomaille kun lapset siellä asustelevat 😄

Siititte osan lapsistanne? Kukas ne loput siitti?

Vierailija
47/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ai? Mun vanhemmilta ei jäänyt mitään. Itse asiassa viimeisen äidiltä jääneen 19 euron laskun maksoin itse. Eli miinukselle meni.

Kannattaa kato valita vanhempansa oikein, luuseri...

Vierailija
48/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Yksilöiden kasvavan vastuun läheisten hoivasta tulisi näkyä siinä, kuinka perintöjä jaetaan ja verotetaan

Tästä nousi ajatus, että onko nyt menossa oikeiston kampanja, jossa hoivavastuukeskustelun varsinainen tarkoitus on poistaa perintövero? 

Sehän olisi hyvä idea.

Jos haluaa luokkayhteiskunnan. 

Vierailija
49/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Parikymppiset on ihan uskomaton sukupolvi. Kaikki pitäisi saada valmiina tarjottimella, itse ei olla valmiita tekemään yhtään mitään.

Vierailija
50/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuo toimittaja on (kas kummaa) itse parikymppinen 😅

Elikkä pennun puhetta...

Vierailija
51/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sillä välttää perintöveroja, viisasta! 

T: Antti Laine

Vierailija
52/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tein näin jo reilu 10 vuotta sitten. Taapero sai useiden satojen tuhansien perinnön.

Jota taaperon vanhemmat sitten tilitarkastavat seuraavat 18 vuotta DVV:lle. 

Vierailija
53/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut tästä paljon! Olen itse viisikymppinen ja ilmoitin joku vuosi sitten vanhemmille, että laittakaa testamenttiin suoraan omat lapseni. Heillä on paljon suurempi tarve sille rahalle kuin minulla! Olette itsekkäitä vanhempia, jos ette anna perintöä menemään suoraan omille lapsillenne

Olen joka vuosi jo etukäteen antanut määrän mistä ei mene veroa. Sukanvarressa on hyvä summa. Näistä on jo kerran vero maksettu. 👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻👍🏻

Vierailija
54/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka voisi antaa mullekin perinnön?

n 65

Vierailija
55/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen puhunut tästä paljon! Olen itse viisikymppinen ja ilmoitin joku vuosi sitten vanhemmille, että laittakaa testamenttiin suoraan omat lapseni. Heillä on paljon suurempi tarve sille rahalle kuin minulla! Olette itsekkäitä vanhempia, jos ette anna perintöä menemään suoraan omille lapsillenne

Mites suuret ikäluokat teki? Ottiko perinnöt itselleen vai ei? 

Otin ja olen sillä ostellut itselleni. Kouluttanut 3 lasta ja ostanut ensi koteihin heille kaikkea, Pidä huolen että  joka ainut penni ja tao ym menee lapsille.

Vierailija
56/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tule saamaan mitään perintöjä. Työllä rahat on ansaittu 14 v lähtien. Eikä niitäkään lasketa eläkekertymään. Mitään perinnöksi annettavaa en omista.

63

Pimeästikö olet duunia tehnyt koko elämäsi, jos palkastasi ei ole eläke kertynyt?

Tiedätkö ollenkaan millainen eläkejärjestelmä täällä on? 

Vierailija
57/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelmat on perinnönsaajilla monet. Onneks mulla ei niitä ongelmia tule koskaan olemaan.

Vierailija
58/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Missä ne kaikki homeiset talot ovat, joista juuri äsken uutisoitiin? Kun piti olla niin, että perintöä ei kannata ottaa vastaan lainkaan!

Vierailija
59/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jopa on taas satutarina.

Vierailija
60/335 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei todellakaan isoja rahoja parikymppisille. Ihmisen pitää oppia elämään pienellä ensin.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi yksi viisi