Surettaako sinua suomalaisen kulttuurin häviäminen?
Elin itse turvallista ja rauhaisaa, yhteisöllistä lapsuutta Suomessa ja minua surettaa suuresti, että omille lapsille ja lastenlapsille kotimaa onkin turvaton ja pitkät kulttuuriperinteet heitetään romukoppaan, että ei pahoiteta muista maista muuttaneiden mieliä. Kuitenkin he ovat selkeästi tuoneet oman kulttuurinsa tullessaan ja nyt suomalaisten tulisi niihin sopeutua. Minusta tämä on väärin.
Kommentit (305)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä mun kotikaupungissa Turussa on jo 1800-luvulla eletty yhtenäisesti. Siitä pikku hiljaa keksintöjen myötä kehitytty. Mun suvussa oli tuohon aikaan pikku yrityksiä pitäviä perheitä.
En tiennytkään, että joku jossain edelleen juhlii kekriä. Onpa kiinnostavaa. Se kai on syksyinen sadonkorjuujuhla. En edes ymmärrä, miten sitä kaupunkilainen juhlisi.
Oletko varma, etä 1800-luvulla esimerkiksi kaupungin kerma ja köyhälistö elivät samalla tavalla? Vaikka Turussa olisikin näin ollut, niin maan eri osien välillä eroja taatusti löytyi. Muistetaan, että vielä 1960-luvulla ja vielä myöhemminkään kaikilla perheillä varsinkaan maalla ei ollut edes sisävessaa, ja samaan aikaan uudessa kerrostalolähiössä elettiin kuin toisessa maailmassa. Sata vuotta sitten useamman hengen perhe saattoi asuttaa yhtä pientä hellahuonetta, kun toisilla o
No mutta tällä logiikalla ei MISSÄÄN ole koskaan ollut mitään kulttuuria. Ei edes niillä kansoilla, jotka ovat kuuluisia homogeenisyydestään, kuten korealaiset. Kieli, muoti, taide, tapakulttuuri, rakennukset, kaikki oli äärimmäisen yhtenäistä monta vuosisataa - mutta yhteiskuntaluokat tietysti elivät hyvin erilaista elämää keskenään, joten ei sitä kulttuuria kai sitten ollut olemassakaan.
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen ja kansainvälinen kulttuuri on muutenkin parempaa.
Verrataan vaikkapa kekriä ja halloweenia: erinteinen kekri tarjoaa pelkkãä masennusta, synkkyyttä ja mököttämistä kun taas Halloween on iloinen ja pirates karnevaalijuhla joka tarjoaa naamiaisia, teemaleivonnaisia ja ruokia sekä karkkia.
Tai verrataan jouluja: perinteinen joulu on pelkkää uhkailua, uhkaillaan että pelottavaksi vuohimöröksi pukeutunut pukki tulee ja hakee lapset pois jos eivät ole kiltisti kun taas amerikkalainenjoulupukki on ystävällinen ja hilpeä punanuttuinen hahmo joka tuo suuren kasan lahjoja ja leluja kaikille riippumatta siitä onko ollut kiltti vai ei.
Vihaan suunnattomasti kun suomessa lapset menevät 'halloweenina" pyytämään ihmisiltä karkkia. Veri meinaa kiehua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En tiedä mitä pitkiä kulttuuriperinteitä ap mahtaa tarkoittaa. Minusta Suomi on melko samanlainen kuin aiemminkin. Omasta lapsuudesta ollaan avauduttu ulkomaailmaan enemmän ja tietty tämä toimii sitten toisinkinpäin, muualta tulee vaikutteita meille.
Olen kulttuurintutkija alunperältäni, niin täytyy sanoa, että maailma ja Suomi on muuttunut 1800-luvulta jo niin paljon, varsinkin 60-luvulta alkaen, että ei muuttumatonta suomalaista kulttuuria ole ollut pitkään aikaan.Eikä se 60 -luvullakaan ollut yhtenäistä. Kaupunkikulttuuri oli hyvin erilaista kuin maaseutukulttuuri, työväen kulttuuri erosi porvariston kulttuurista. Sitten vielä vähemmistöt, suomenruotsalaiset, saamelaiset, juutalaiset.
Kyllä Suomessa oli ennen yhtenäiskulttuuri.
Totta. Se oli se koti uskonto isänmaa jota kaksroihin ajettiin koulussa ja aikuisiin kirkossa. Kaikki muut olivat piilossa olevaa mutta hyvin voivaa alakulttuuria. Sotien jälkeinen huumeiden käyttö, savuiset jazz-kapakit ja päiväkshvi-ilmoitukset lehdissä...
Vierailija kirjoitti:
Amerikkalainen ja kansainvälinen kulttuuri on muutenkin parempaa.
Verrataan vaikkapa kekriä ja halloweenia: erinteinen kekri tarjoaa pelkkãä masennusta, synkkyyttä ja mököttämistä kun taas Halloween on iloinen ja pirates karnevaalijuhla joka tarjoaa naamiaisia, teemaleivonnaisia ja ruokia sekä karkkia.
Tai verrataan jouluja: perinteinen joulu on pelkkää uhkailua, uhkaillaan että pelottavaksi vuohimöröksi pukeutunut pukki tulee ja hakee lapset pois jos eivät ole kiltisti kun taas amerikkalainenjoulupukki on ystävällinen ja hilpeä punanuttuinen hahmo joka tuo suuren kasan lahjoja ja leluja kaikille riippumatta siitä onko ollut kiltti vai ei.
O, 10/10
Kyllä. Vitu*taa tämä maan pilaaminen. Reconquista.
Nyt on loppu banaanit ja lakritsat
PAPAPAPAPAPAPAPAPA..
Nrto 282: "No mutta tällä logiikalla ei MISSÄÄN ole koskaan ollut mitään kulttuuria. Ei edes niillä kansoilla, jotka ovat kuuluisia homogeenisyydestään, kuten korealaiset. Kieli, muoti, taide, tapakulttuuri, rakennukset, kaikki oli äärimmäisen yhtenäistä monta vuosisataa - mutta yhteiskuntaluokat tietysti elivät hyvin erilaista elämää keskenään, joten ei sitä kulttuuria kai sitten ollut olemassakaan."
Mun aiempi kommenttini ei liittynyt mihinkään tuollaiseen. Sinä sanoit, että kyllä Turussa jo 1800-luvulla elettiin yhtenäiskulttuurissa. Enkä mä sitä epäilekään. Niin elettiin Pieksämäella, Imatralla, Pihtiputaalla ja Pelkosenniemelläkin. Mutta vain niiden oman kylän/kaupungin asukkaiden kanssa, ei suinkaan kaikkien suomalaisten kassa. Turkulaisilla tuskin oli hajuakaan, montako poronkusemaa on matkaa edes lähimpään naapuriin. Suomessa elettiin hyvin pitkään niin, ettei sieltä kotikulmilta satojen kilometrien päähän lähdetty. Ei edes turkulaiset.
Vierailija kirjoitti:
No mutta tällä logiikalla ei MISSÄÄN ole koskaan ollut mitään kulttuuria. Ei edes niillä kansoilla, jotka ovat kuuluisia homogeenisyydestään, kuten korealaiset. Kieli, muoti, taide, tapakulttuuri, rakennukset, kaikki oli äärimmäisen yhtenäistä monta vuosisataa - mutta yhteiskuntaluokat tietysti elivät hyvin erilaista elämää keskenään, joten ei sitä kulttuuria kai sitten ollut olemassakaan.
En ihan pääse kärryille siitä mitä haet takaa. Ei kulttuuri tarkoita, että kaikki tekisivät kaiken samalla tavalla. Tietysti myös entisaikaan eri yhteiskuntaryhmien ja paikkojen välillä oli myös yhteisiä asioita ja arvostuksia eroavaisuuksista huolimatta. Toisin sanoen palvelusväellä oli erilainen kulttuuri kuin aatelisilla, mutta kun nyt samassa maassa elettiin, niin toki oli paljon samojakin piirteitä, jotka voitiin ja voidaan laskea yhteiseksi kulttuuriksi. Kulttuuri koostuu useista kerrostumista, jotka ovat osittain päällekkäisiä.
Surettaa kyllä. Oikeistohallitukset ovat määrätietoisesti heikentäneet kulttuuri- ja sivistyssektoria, ja perussuomalaiset tuntuvat oikeasti vihaavan molempia. Aitoa kotimaista elokuvaa ja laadukkaita dokumentteja tuottavaa YLEä ja Suomen suurinta sanomalehteä vihataan kun ne eivät suostu laulamaan sivistymättömän öyhälistön vihaviestiä, nekin ollaan valmiita korvaamaan amerikkalaisella puppuviihteellä ja aivottomalla nettiöyhöttämisella jotka varmasti täyttävät viihde- ja tietotyhjiöt. Taiteesta hyväksytään vain suomalaisen kultakauden maalarit ja säveltäjät - olkoonkin että he hakivat oppinsa Pariisista ja Berliinistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat ihmiset tietävät, mitä oli ennen asua Suomessa.Ennen digiaikaa.
Amerikka yms. tuodaan väkisin tänne pikaruokineen ja ulkomaalaisin jengein.Asunnottomuuskin alkaa olla samaa luokkaa pian.Kaikki on mennyt vain alaspäin tiet ,koulut, yritykset ulkomaille, työllisyys jne.
Tähän Lisäys moni työ vaatii täytyypä osata arabiaa yms. Tai on suuri etu ainakin lastenhoito alalla Helsingissä oli tuollainen ilmoitus, en voinut siksi hakea. Moni koulutus myös suosii muualta tulevia ja muut ei saa hakea. Osaan hyvin useaa eurooppalaista kieltä mutta ne kun ei täällä kelpaa työhön yhtään. Olen syntynyt Helsingissä mutta ne joita hakisin, en voi edes hakea. Tähän on tultu. Olen ollut ulkomailla ja myös muualla Suomessa, mutta nyt alettu syrjiä alkuperäisiä.
Siinäpä tiivistettynä se surkuhupaisin ja äänekkäin joukko, joka suree "suomalaisen kulttuurin" hävittämistä tajuamatta hävittävänsä sitä itse.
Ei osata suomea. Kirjoitetaan ihan päin mäntyä samalla kun mainitaan kuinka ollaan synnytty Suomessa eli mainostetaan, että ei ole ainutlaatuinen äidinkieli ainakaan kiinnostanut.
Mainostetaan kuinka ollaan oltu ulkomailla, jossa suomalainen sai kyllä töitä, mutta valitetaan kuinka ei-alkuperäiset saa Suomessa töitä.
Eurooppalaisia kieliä osataan lukuisia, paitsi ei tiedetä että eurooppalaiset kielet eivät ole kielikunta. Suomalais-ugrilaisia kieliä kuten suomea ei toki lasketa indoeurooppalaisiinkaan kieliin, joten sen osaamattomuutta ei tarvitse uudestaan laskea.
Mutta hei, miksi et opettelisi arabiaa niiden muiden lukuisten kielten joita et osaa lisäksi?
Reipas ja tunnollinen lammas kirjoitti:
Nrto 282: "No mutta tällä logiikalla ei MISSÄÄN ole koskaan ollut mitään kulttuuria. Ei edes niillä kansoilla, jotka ovat kuuluisia homogeenisyydestään, kuten korealaiset. Kieli, muoti, taide, tapakulttuuri, rakennukset, kaikki oli äärimmäisen yhtenäistä monta vuosisataa - mutta yhteiskuntaluokat tietysti elivät hyvin erilaista elämää keskenään, joten ei sitä kulttuuria kai sitten ollut olemassakaan."
Mun aiempi kommenttini ei liittynyt mihinkään tuollaiseen. Sinä sanoit, että kyllä Turussa jo 1800-luvulla elettiin yhtenäiskulttuurissa. Enkä mä sitä epäilekään. Niin elettiin Pieksämäella, Imatralla, Pihtiputaalla ja Pelkosenniemelläkin. Mutta vain niiden oman kylän/kaupungin asukkaiden kanssa, ei suinkaan kaikkien suomalaisten kassa. Turkulaisilla tuskin oli hajuakaan, montako poronkusemaa on matkaa edes lähimpään naapuriin. Suomessa elettiin hyvin pitkään niin, ettei sieltä kotikulmilta satojen kilometrien päähän lähdetty.
Minä en ollut se alkuperäinen joka puhui Turusta, enkä vastannut sinulle vaan jollekin anonyymille.
Joka tapauksessa, joka puolella maailmaa ihmiset ovat vielä hiljattain eläneet pienissä yhteisöissä ja valtaosa viettänyt koko elämänsä muutaman kilometrin säteellä. Ei korealaisilla maanviljelijöillä ollut hajuakaan, miten aatelisto eli pääkaupungissa, tai miten kalastajakylässä elettiin rannikolla.
Mutta silti korealaiset olivat ryhmänä selkeästi erilainen kuin vaikkapa japanilaiset.
Kulttuuri elää niissä yhteisissä tekijöissä (kieli on aina ollut yksi merkittävimmistä) eikä siinä, että kaikilla ammatista, sijainnista ja yhteiskuntaluokasta riippumatta olisi samanlainen elämäntapa. Tarinat, juorut, laulut, vitsit jne. ovat myös aina kulkeneet ympäriinsä nopeammin kuin ihmiset.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vanhemmat ihmiset tietävät, mitä oli ennen asua Suomessa.Ennen digiaikaa.
Amerikka yms. tuodaan väkisin tänne pikaruokineen ja ulkomaalaisin jengein.Asunnottomuuskin alkaa olla samaa luokkaa pian.Kaikki on mennyt vain alaspäin tiet ,koulut, yritykset ulkomaille, työllisyys jne.
Tähän Lisäys moni työ vaatii täytyypä osata arabiaa yms. Tai on suuri etu ainakin lastenhoito alalla Helsingissä oli tuollainen ilmoitus, en voinut siksi hakea. Moni koulutus myös suosii muualta tulevia ja muut ei saa hakea. Osaan hyvin useaa eurooppalaista kieltä mutta ne kun ei täällä kelpaa työhön yhtään. Olen syntynyt Helsingissä mutta ne joita hakisin, en voi edes hakea. Tähän on tultu. Olen ollut ulkomailla ja myös muualla Suomessa, mutta nyt alettu syrjiä alkuperäisiä.
Siinäpä tiivistettynä
Suomea se huonosti kirjoitettu tai murteellinenkin suomi kuitenkin on.
Mutta joka maassa on aina ollut niitä, joiden mielestä kulttuuri kuuluu vain koulutetuille ja varakkaille, eikä köyhille junteille, jotka tekevät kielioppivirheitä ja muuta noloa ja junttia.
-eri
Ei todellakaan sureta. Olen kotoisin tämän maan raamattuvyöhykkeeltä ja siellä oli ihan riittävän perinteistä koko lapsuuteni. Ilolla muutin sieltä pois enkä takaisin mene. Voisin luetella pitkän listan suomalaiseen kulttuuriin kuuluvista perinteistä, joita en todellakaan omassa elämässäni kaipaa millään tavalla alkaen pesäpallosta, painista ja kansantanhuista ja päättyen veripalttuun ja virrenveisuuseen. Mutta en jaksa. Onneksi ei tarvitse harrastaa mitään niistä.
Vierailija kirjoitti:
Minä en ollut se alkuperäinen joka puhui Turusta, enkä vastannut sinulle vaan jollekin anonyymille.
Joka tapauksessa, joka puolella maailmaa ihmiset ovat vielä hiljattain eläneet pienissä yhteisöissä ja valtaosa viettänyt koko elämänsä muutaman kilometrin säteellä. Ei korealaisilla maanviljelijöillä ollut hajuakaan, miten aatelisto eli pääkaupungissa, tai miten kalastajakylässä elettiin rannikolla.
Mutta silti korealaiset olivat ryhmänä selkeästi erilainen kuin vaikkapa japanilaiset.
Kulttuuri elää niissä yhteisissä tekijöissä (kieli on aina ollut yksi merkittävimmistä) eikä siinä, että kaikilla ammatista, sijainnista ja yhteiskuntaluokasta riippumatta olisi samanlainen elämäntapa. Tarinat, juorut, laulut, vitsit jne. ovat myös aina kulkeneet ympäriinsä nopeammin kuin ihmiset.
Olen se, jolle alun perin vastasit, ja tämän perusteella en ymmärrä mistä olemme eri mieltä.
Vierailija kirjoitti:
Pakko muuten kysyä, missä asuit jos lapsuutesi oli yhteisöllinen? Mä en tuota yhteisöllinen sanaa liittäisi suomalaiseen kulttuuriin. Moneen muuhun kylläkin. Suomessa pidetään kulissit yllä ja itte on pärjättävä hammasta purren p-kele. Kunnes sitten lopulta pinna katkeaa ja ammutaan akka ja lapset.
Kyllä minunkin lapsuudessani oli paljon yhteisöllisyyttä. Tehtiin yhdessä talkootöitä, remontteja, pihatöitä, perunan nostoa, marjojen keräämistä, reissattiin nuorten tanssiryhmän kanssa, paljon kesäleirejä, kerhoja koulun jälkeen, jne. Nyt porukat istuu jokainen omassa huoneessaan ruutujen ääressä ja yhteisöllisyyden aikaan saaminen on kivireen vetämistä.
"Ei korealaisilla maanviljelijöillä ollut hajuakaan, miten aatelisto eli pääkaupungissa."
Koreassa ei ole ollut mitään aatelistoa elelemässä pääkaupungissa. Joseonissa ylin Yangban-luokka koostui sotilaista ja ympäri maata valtion alueita hallinnoivista virkamiehistä ja oli siten suuri ja siihen saattoi kuulua myös suhteellisen köyhää väestöä.
"Kulttuuri elää niissä yhteisissä tekijöissä (kieli on aina ollut yksi merkittävimmistä) eikä siinä, että kaikilla ammatista, sijainnista ja yhteiskuntaluokasta riippumatta olisi samanlainen elämäntapa. Tarinat, juorut, laulut, vitsit jne. ovat myös aina kulkeneet ympäriinsä nopeammin kuin ihmiset."
Suomessa aatelisto tai ylimystö ei nimenomaan ole koskaan ollut suomenkielistä vaan erotettu suoraan Ruotsin ritarihuoneesta. Mannerheim ei osannut suomea.
Ei todellakaan. Islamilainen kulttuuri on kymmenen tuhatta kertaa parempi.
"Suomea se huonosti kirjoitettu tai murteellinenkin suomi kuitenkin on.
Mutta joka maassa on aina ollut niitä, joiden mielestä kulttuuri kuuluu vain koulutetuille ja varakkaille, eikä köyhille junteille, jotka tekevät kielioppivirheitä ja muuta noloa ja junttia.
-eri"
Mitä kuvittelet suomalaisen kulttuurin olevan, jos ei nimenomaan suomen kieltä, joka on täysin ainutlaatuinen?
Kieli kuuluu kaikille ja jokaisella suomalaisella on ollut mahdollisuus oppia sitä. Murteet ovat sen lisä.
Vierailija kirjoitti:
"Ei korealaisilla maanviljelijöillä ollut hajuakaan, miten aatelisto eli pääkaupungissa."
Koreassa ei ole ollut mitään aatelistoa elelemässä pääkaupungissa. Joseonissa ylin Yangban-luokka koostui sotilaista ja ympäri maata valtion alueita hallinnoivista virkamiehistä ja oli siten suuri ja siihen saattoi kuulua myös suhteellisen köyhää väestöä.
"Kulttuuri elää niissä yhteisissä tekijöissä (kieli on aina ollut yksi merkittävimmistä) eikä siinä, että kaikilla ammatista, sijainnista ja yhteiskuntaluokasta riippumatta olisi samanlainen elämäntapa. Tarinat, juorut, laulut, vitsit jne. ovat myös aina kulkeneet ympäriinsä nopeammin kuin ihmiset."
Suomessa aatelisto tai ylimystö ei nimenomaan ole koskaan ollut suomenkielistä vaan erotettu suoraan Ruotsin ritarihuoneesta. Mannerheim ei osannut suomea.
"Joseonissa ylin Yangban-luokka koostui sotilaista ja ympäri maata valtion alueita hallinnoivista virkamiehistä ja oli siten suuri ja siihen saattoi kuulua myös suhteellisen köyhää väestöä."
Niin on Euroopassakin yläluokkiin kuulunut suhteellisen köyhää väestöä, virkamies- ja sotilasaatelia. Joissain maissa liikkuvuus oli suurempaa kuin toisissa.
Väitätkö, että Joseonissa ei ollut ollenkaan maanomistajasukuja, joilla oli poliittista ja sotilaallista valtaa, ja jotka naivat keskenään?
"Suomessa aatelisto tai ylimystö ei nimenomaan ole koskaan ollut suomenkielistä vaan erotettu suoraan Ruotsin ritarihuoneesta. Mannerheim ei osannut suomea."
No siksipä suomenkielisessä kulttuurissa säilyikin erityispiirteitä, joiden ansiosta hämäläisellä talonpojalla ja saariston kalastajalla oli enemmän yhteistä keskenään kuin helsinkiläisen paronittaren kanssa, joka oli kasvatettu Tukholmassa ja jolla oli saksalainen sukunimi. Ja siksi fennomania oli niin tärkeä ilmiö Suomen historiassa. (Ja kuitenkin ruotsinkielisellä maalaissäätyläiselläkin oli myös paljon sellaista, joka erotti hänet ruotsalaisesta aatelisesta.)
Siis aletaanko me nyt ihan periaatteen vuoksi kinastella siitäkin, ettei kielellä ja kulttuurilla ole mitään tekemistä keskenään?
Ihan sama, sovitaan nyt jo valmiiksi tällä palstalla että suomalaista kulttuuria ja historiaa ei ole, Suomella ei ole mitään, Suomi on pelkkää metsää eikä täällä ole mitään säilyttämisen arvoista vaan pelkästään tylyjä ihmisiä joilla ei ole koskaan ollut mitään yhteistä keskenään. Sitähän te ajatte takaa. Jännästi vanhempieni ja isovanhempieni sukupolville ei vielä ollut mitenkään epäselvää, mitä Suomi ja suomalaisuus olivat. Äitini isä tiesi minkä maan puolesta taisteli. Isäni tietää minkä maalainen on, vaikka hänen sukunsa pakeni Karjalasta.
Palstalaiset saavat minun puolestani päättää itse, mitä ovat. Mitäpä se minulle kuuluu.
Nro 278: "Okei, eli siis nautitte kaikkea itse säilöttyä, jotka on tehty jo ennen varsinaista kekriä. Se on sitten se kekrijuhla."
Juuri näin. Kekrinä juhlitaan sitä, että vuoden työt on tehty ja nyt voi ottaa rennommin. Kekriin toki liittyy muutakin kuin vain ruoka, mutta ruoka on kuitenkin aika keskiössä, koska ennenvanhaan Suomessa oli talvisaikaan aika rajalliset mahdollisuudet saada ruokaa. Siksi talveen piti varautua.
https://safkaajashamanismia.blogspot.com/