Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Surettaako sinua suomalaisen kulttuurin häviäminen?

Vierailija
09.08.2025 |

Elin itse turvallista ja rauhaisaa, yhteisöllistä lapsuutta Suomessa ja minua surettaa suuresti, että omille lapsille ja lastenlapsille kotimaa onkin turvaton ja pitkät kulttuuriperinteet heitetään romukoppaan, että ei pahoiteta muista maista muuttaneiden mieliä. Kuitenkin he ovat selkeästi tuoneet oman kulttuurinsa tullessaan ja nyt suomalaisten tulisi niihin sopeutua. Minusta tämä on väärin. 

Kommentit (305)

Vierailija
301/305 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan sama, sovitaan nyt jo valmiiksi tällä palstalla että suomalaista kulttuuria ja historiaa ei ole, Suomella ei ole mitään, Suomi on pelkkää metsää eikä täällä ole mitään säilyttämisen arvoista vaan pelkästään tylyjä ihmisiä joilla ei ole koskaan ollut mitään yhteistä keskenään. Sitähän te ajatte takaa. Jännästi vanhempieni ja isovanhempieni sukupolville ei vielä ollut mitenkään epäselvää, mitä Suomi ja suomalaisuus olivat. Äitini isä tiesi minkä maan puolesta taisteli. Isäni tietää minkä maalainen on, vaikka hänen sukunsa pakeni Karjalasta.

Palstalaiset saavat minun puolestani päättää itse, mitä ovat. Mitäpä se minulle kuuluu.

Olet tainnut ymmärtää jotain väärin. Muistelen keskustelun lähteneen liikkeelle käsitteestä "yhtenäiskulttuuri", eli siitä, että kaikki elivät samalla tavalla ja jakoivat samat arvot. Se, että täydellistä yhtenäiskulttuuria ei ole ollut ja että eri ryhmien välillä on eroja, ei millään tavoin kumoa suomalaisen kulttuurin olemassaoloa. On paljon sellaista, joka on yhteistä kaikille suomalaisille, mutta on myös paljon paikallista ja vain tiettyjen ryhmien harjoittamaa. Ehkäpä voisi puhua myös eräänlaisesta sateenvarjosta: ajattele vaikka nykypäivän alakulttuureita. Metallimusiikki pitää sisällään monenlaisia tyylejä perinteisestä heavy metallista power metallin kautta industrial metalliin ja black metalliin. Näiden kuuntelijat eivät välttämättä arvosta toistensa tyylejä, mutta silti kaikki ovat yhdessä metallisteja/hevareita. Samoin on myös suomalaisuuden kanssa: kaikki samassa maassa, maakunnassa tai kaupungissa elävät eivät jaa täysin samoja arvoja, mutta silti noissa arvoissa on jotain yhteistä, joka sitoo heidät keskenään yhteen ja erottaa heidät toisista.

Vierailija
302/305 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En tiedä mitä pitkiä kulttuuriperinteitä ap mahtaa tarkoittaa. Minusta Suomi on melko samanlainen kuin aiemminkin. Omasta lapsuudesta ollaan avauduttu ulkomaailmaan enemmän ja tietty tämä toimii sitten toisinkinpäin, muualta tulee vaikutteita meille. 

Olen kulttuurintutkija alunperältäni, niin täytyy sanoa, että maailma ja Suomi on muuttunut 1800-luvulta jo niin paljon, varsinkin 60-luvulta alkaen, että ei muuttumatonta suomalaista kulttuuria ole ollut pitkään aikaan. 

Eikä se 60 -luvullakaan ollut yhtenäistä. Kaupunkikulttuuri oli hyvin erilaista kuin maaseutukulttuuri, työväen kulttuuri erosi porvariston kulttuurista. Sitten vielä vähemmistöt, suomenruotsalaiset, saamelaiset, juutalaiset. 

Kyllä Suomessa oli ennen yhtenäiskulttuuri. Se on ihan yleisesti todettu. 

Kouluissakin mentiin  saman kaavan mukaan. Koti uskonto ja isänmaa edellä. 

Ja sekin uskonto on tuontiuskonto. Yäk. Maanpetturien ei kannata puhua mitään isänmaasta. Luopiota kaikki tyynni.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
303/305 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap, määrittele "suomalainen kulttuuri"!

Vierailija
304/305 |
10.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap, määrittele "suomalainen kulttuuri"!

On ole ap, mutta suomalainen kulttuuri on se elämäntapa, mikä oli tänne vuosisatojen kuluessa muodostunut meidän itsemme aikaansaamana. 

Siis ennen tätä suurten muutosten alkua. 

Vierailija
305/305 |
11.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eli kulttuuri, johon kuuluu naapurikateus, toisen vähättely, lyttääminen, haistatteleminen, homottelu, tahallinen väärinymmärtäminen, kiusaaminen, empatiavaje, lähisuhdeväkivalta, porukoista ulossulkeminen, "pojat on poikia" ja "työt heittää näin" sekä hyväveliverkostot. Sekolu-, juoma- ja nöyryytyskulttuurista puhumattakaan. Eipä tule sellaista ikävä yhtään. Tervemenoa vaan.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä viisi kolme