Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Molempien polvien nivelrikko,lääkäri kehotti pudottamaan painoa,miten kun kävely SATTUU ja on lähes mahdotonta

Vierailija
08.08.2025 |

Polvet naksue ja rahisee,sain vahvoja kipulääkkeitä mutta silti jo huoneesta toiseen kävely tuon kivun kyyneleet silmiin.

Ja lenkille pitäisi mennä?! Vai mitenhän lääkäri meinasi että laihdutan?

Kommentit (189)

Vierailija
121/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Liikunta auttaa, mutta painonpudotus perustuu 80 90 % ruokavalioon. Jos et pysty kävelemään, kokeile uintia tai vesijumppaa.

Jos ylipainoa kymmeniä kiloja (bmi yli 30) niin sitten ruokavaliolla on tärkeempi osa. Tiedän lukemattomia jotka on laihtunut nimenomaan liikunnalla. Mä en ois varmaan laihtunut aikanaan grammakaan jos en ois liikkunut. 

Lisään vielä, että tiedän todella monta jotka juoksuharrastuksen alotettua on laihtunut sen 10-15kg takaisin normaalipainoon.

Vierailija
122/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio on se tärkein. Mene lisäksi uimaan ja kuntosalille

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppaa! Itselläni on nivelrikko mutta ei ylipainoa hiukkaakaan, ei ole koskaan ollutkaan. Vesijumppa on ainoa liikunta joka ei tee niveliä kipeiksi. Rohkeasti siis vain uimahallille, niistä löytyy nykyisin videotaulu josta voi valita mieleisiä jumppaojelmia. Tsemppiä!

Vierailija
124/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aloita pyöräily.

Olen eri kuin aloittaja. Jos nivelet ovat huonossa kunnossa, ei pyöräilykään välttämättä sovi. Uinti on sitten eri asia, mutta siinäkin pitää kävellä ovelta pukuhuoneeseen ja suihkun kautta altaalle.

Vähän epäilen,että aloittajan polvi on kipeä myös ihan liikkumattomuudesta. Liike on lääke nivelrikossakin. Eihän nivelneste edes voitele niveltä, jos vain paikallaan kököttää. Se myös jumittaa paikkoja.

Minulla on työ, jossa istutaan tunteja aloillaan aikalailla samassa asennossa. Työpäivän pituus voi olla jopa 12 tuntia, eikä päivässä montaa askelta kerry. Kyllä siinä on näin terveelläkin nivelet jäykät ja selkä jumissa, kun lopulta voi nousta ja lähteä liikkeelle. 

Vierailija
125/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hanki nilkkapainot.

Istu pöydän reunalle (tai mihin tahansa, missä pystyt heiluttelemaan jalkojasi vapaasti) ja ala tehdä polvea vahvistavia liikkeitä. 

Nostele jalkoja, tee pyöriviä liikkeitä, pidä polvi liikkeessä. Ja edellä oletkin jo saanut neuvoja ruokavalioon.

Vierailija
126/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain käyttämättömät nivelet kuluvat. Rustoissa kun ei ole omaa verenkiertoa vaan ne ottavat ravinnon ympäröiviltä lihaksilta, niin itse aiheutit jääkaapille lyllertelyllä kulumat..

Ärsyttää ihmiset, jotka luulee että elimistö kaipaa sohvalla lojumista.

Aijaa. Miksi ammattiurheilijoille sit usein joudutaan laittamaan tekoniveliä? 

Vierailija
127/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minua liikunta auttaa laihduttamaan. Mitä enemmän olen ulkona kävelemässä, kuntosalilla tai uimahallilla niin sitä vähemmän istun kotona syömässä. Minulla siis paha taipumus syödä tylsyyteen. 

Mulla taas liikunta lisää aina ruokahalua ja jotta saan nälän pois, joudun syömään enemmän. Mikään muu ei auta. Lopputulos on, että painan ihan saman verran, vaikka kuinka liikkuisin.

Miksi on pakko syödä siihen nälkään hirveitä määriä? Ota pieni välipala vain. Vaikka salaattia tai kaurapuuro. Ei sen syömisen tarvi olla hervotonta mättämistä. Ja kun olet syönyt, jos on vielä nälkä, ei kyse ole nälästä, sinähän söit. Kyse on tavasta  

En oikein ymmärrä tätä jatkuvaa nälkää. Eri asia on joku verensokerinlasku, joka vetää olon heikoksi, mutta että nälkä? Tunne mahassa? Mitä väliä sillä on?

Ei kellään voi olla kokoajan nälkä, kyse on tavasta. 

Vierailija
128/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut lievittyivät viljattomalla dieetillä, laihduinkin.

Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.  

Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.

Nivelrikon kipuhan nimenomaan johtuu siitä, että rusto on kulunut. Se on mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.

Nimenomaan EI ole mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.

Miksi se siis tulee aina liikkumisen aikana ja sen jälkeen, mutta jää tulematta, jos nivel on ollut paikallaan?

Vierailija
129/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmassa oli joku 300 kg nainen joka itki Dr Nowle ette voi liikkua  kun sattuu niin polviin,hänellä oli just polvista rustot sun muutihan kuluneet. Ei sitten laihtunut yhtään vaan märisi sängyssä kun poikakaveri toi ruokaa.

Mua ihmetyttää nuo läheiset, jotka kantaa läskille ämpärillä friteerattua kanaa ja 8 litraa jäätelöä.

Mä en kantais. Käskisin hakea itse kaupasta jalkapatikassa.

Mä en olisi noin julma, vaan hankkisin ravitsemusterapeutin ohjeet ja kantaisin uuteen ruokavalioon sopivaa ruokaa.

Vierailija
130/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruokavalio kuntoon, tuolijooga, pilates (kehitetty sopimaan just esim. nivelrikkoisille), istuen tehtävät käsipaino liikkeet, glukomannaani käyttöön puoli tuntia ennen aterioita (kuitulisä, joka turpoaa vatsassa ja täyttää vatsaa, imee itseensä paljon nestettä eli muista juoda paljon vettä). 

Vierailija
131/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus vaatii ruokavalion muutoksen.

Liikunta ei laihduta, mutta tukee totta kai painonhallintaa ja toimintakykyä.

Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen. 

Eipä juurikaan laihdu, ravinto on ensin tärkein tekijä. Eikä ylipainoinen ole selalisessa kunnossa että juurikaan liikuntaa voisi laihdutukseen asti harrastaa, eikä kannattakaan, kuin kävellä tms niveliä rasittamattomaa liikuntaa,

Vierailija
132/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vain käyttämättömät nivelet kuluvat. Rustoissa kun ei ole omaa verenkiertoa vaan ne ottavat ravinnon ympäröiviltä lihaksilta, niin itse aiheutit jääkaapille lyllertelyllä kulumat..

Ärsyttää ihmiset, jotka luulee että elimistö kaipaa sohvalla lojumista.

Himoliikunnalla saa myös nivelet rikki. Moni juoksija on joutunut myöhemmin turvautumaan keinoniveliin, koska omat eivät ole kestäneet niin runsasta rasitusta.

Vierailija
133/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Polvia rasittamattomia lihasharjoittelua ja vähähiilihydraattinen ruokavalio ja pätkäpaaatoa välillä.

Vierailija
134/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmassa oli joku 300 kg nainen joka itki Dr Nowle ette voi liikkua  kun sattuu niin polviin,hänellä oli just polvista rustot sun muutihan kuluneet. Ei sitten laihtunut yhtään vaan märisi sängyssä kun poikakaveri toi ruokaa.

Mua ihmetyttää nuo läheiset, jotka kantaa läskille ämpärillä friteerattua kanaa ja 8 litraa jäätelöä.

Mä en kantais. Käskisin hakea itse kaupasta jalkapatikassa.

Mä en olisi noin julma, vaan hankkisin ravitsemusterapeutin ohjeet ja kantaisin uuteen ruokavalioon sopivaa ruokaa.

Minä olisin. Jos haluat tappaa itsesi syömällä, tee se ihan itse. Minä en auta asiassa. Voin tuoda salaattia, loput saa hakea tai woltata. 

Vierailija
135/189 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti: Aloita pyöräily.

Olen eri kuin aloittaja. Jos nivelet ovat huonossa kunnossa, ei pyöräilykään välttämättä sovi. Uinti on sitten eri asia, mutta siinäkin pitää kävellä ovelta pukuhuoneeseen ja suihkun kautta altaalle.

Vähän epäilen,että aloittajan polvi on kipeä myös ihan liikkumattomuudesta. Liike on lääke nivelrikossakin. Eihän nivelneste edes voitele niveltä, jos vain paikallaan kököttää. Se myös jumittaa paikkoja.

Minulla on työ, jossa istutaan tunteja aloillaan aikalailla samassa asennossa. Työpäivän pituus voi olla jopa 12 tuntia, eikä päivässä montaa askelta kerry. Kyllä siinä on näin terveelläkin nivelet jäykät ja selkä jumissa, kun lopulta voi nousta ja lähteä liikkeelle. 

Okei, ehkä jo realisoitunut nivelrikko toimii noin. Mulla on hormonaalisista syistä nivelkipuja ja kaikki liike nivelessä aiheuttaa kipua. Esim. käsin kirjoittaminen pari minuutta saa sorminivelet polttelemaan monta tuntia.

Vierailija
136/189 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Polvia rasittamattomia lihasharjoittelua ja vähähiilihydraattinen ruokavalio ja pätkäpaaatoa välillä.

En sairaalloisen lihavalle ehdottaisi pätkäpaastoa. Todennäköisesti hänellä jo on diabetes, ehkä toteamaton ja pätkäpaasto muutenkin aiheuttaa verensokerin heittelyä, kun laskee liian alas. Moni lihava myös kertoo hirveästä nälästä. Verensokeri varmaan tekee rajua siksakkia, joka taas aiheuttaa sitä nälkää ja heikotusta. Siihen sitten äkkiä syödään jotain hyvää ja kierre on valmis. 

Eli säännölliset ruoka-ajat. Pieniä annoksia kolmen tunnin välein. Salaattia, lihaa, hyviä hiilareita. Ei myöskään liian vähän hiilareita, sekin voi aiheuttaa heikotusta.v

Kukaan lihava ei ole lihonut sairaalloisen lihavaksi normaalilla kotiruualla. Herkut ne lihottaa. Eli paluu vaikka sinne 80- luvulle ja ihan tavallista kotiruokaa, maltillisia annoksia. 

Vierailija
137/189 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutus vaatii ruokavalion muutoksen.

Liikunta ei laihduta, mutta tukee totta kai painonhallintaa ja toimintakykyä.

Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen. 

Eipä juurikaan laihdu, ravinto on ensin tärkein tekijä. Eikä ylipainoinen ole selalisessa kunnossa että juurikaan liikuntaa voisi laihdutukseen asti harrastaa, eikä kannattakaan, kuin kävellä tms niveliä rasittamattomaa liikuntaa,

En lihavalle lähtisi sanomaan, ettei lihava voi harrastaa liikuntaa. Sitähän on niin hyvä käyttää tekosyynä ja selityksenä, kuten AP tekee. Lihava ei voi äkisti liikkua niin paljon, ettei keho sitä kestäisi, onhan jo kuntokin huono. Jos on tottunut liikkumaan jotenkin, sitä tietysti kannattaa jatkaa ja lisätä pikkuhiljaa. 

Tuollainen ajatus että jollain dieetillä laihtuu ja ei tarvitse muuttaa elämäntapaa sen kummemmin, on väärä. 

Kun nimenomaan täytyy opetella täysin uusi tapa syödä ja alkaa liikkua, voinnin sallimissa rajoissa. 

Taikakeinoa ei ole. Liikunta itsessään tuo hyvää mieltä ja vaikuttaa positiivisesti. Siihen käytetty aika on myös pois syömisestä. Liikunnalla on helppo rytmittää päivää ja siten myös aterioita. 

Nämä ovat siis lihavan itsensä vinkkejä. Minulla on taustalla diabetes ja kun se on hyvässä tasapainossa, on energiaa liikkua ja syödä fiksummin.

Huonossa tasapainossa sitä vaan korjaa heittelevät sokeria syömällä ja olo on huono, jolloin ottaa äkkiä lisää jotain jne. Kierre on valmis.

Minun on ollut opeteltava syömään 3 tunnin välein. Näläntunnetta minulla ei vieläkään ole tullut. Tärkeää on syödä heti aamulla fiksusti, eli puuro, ja jotain proteiinia, jos skippaan aamun se kostautuu myöhemmin. Se näkyy myös olossa.

Olen ulkoillut päivittäin. Kävelen sen, minkä sille päivää jaksan, tai jos on ollut huono päivä, teen vähemmän. Ne huonot päivät on tosi huonoja, olo on hirveä koko päivän. 

Eron entiseen huomaa, kun saa niitä hyviä päiviä. Siksi on tärkeää opetella järkevä tapa syödä, oikea rytmi ja syödä oikein

Kun sitten on energisempi ja on parempi olo, tajuaa, mikä vaikutus ravinnolla on. 

Vierailija
138/189 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vesijumppaa/uintia? Tai helpoin: tuolijumppa. Ruokavalio kuntoon samalla.

Juutuubista löydät tuolijumppaa niin että pääset alkuun. Jos sulla on pienet käsipainot voit myös nostella niitä istualteen. 

Vierailija
139/189 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Painoa ei pudoteta liikunnalla vaan syömistä korjaamalla.

Vierailija
140/189 |
09.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nivelkivut lievittyivät viljattomalla dieetillä, laihduinkin.

Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.  

Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.

Nivelrikon kipuhan nimenomaan johtuu siitä, että rusto on kulunut. Se on mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.

Nimenomaan EI ole mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.

Miksi se siis tulee aina liikkumisen aikana ja sen jälkeen, mutta jää tulematta, jos nivel on ollut paikallaan?

Siksi että paikallaan olevan nivelen voitelu ei toimi. Se nivel on tarkoitettu liikkumaan. Kun vain istuu ja istuu nivelkin jäykistyy. Pieni liikunta tekee hyvää. Nyt ei puhuta mistään pitkistä juoksulenkeistä tai vastaavista vaan liikkeestä. 

Tietysti nivelrikkoonen nivel on kipeä, mutta nivelrikkoon on kuitenkin vahingollista olla liikkumatta. Kipulääke ja liike on se hoito. 

Painon pudotus vähentää nivelen kuormitusta. Tottahitossa valtava paino yksistäänkin kipeyttää nivelet. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi neljä kolme