Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Voiko tekonivelen asentaa samaan niveleen aina vaan uudelleen?

Vierailija
08.08.2025 |

Itselläni nivelvaivoja jo 45-vuotiaana.

Jos päätyy leikkaukseen, niin se nivelhän on kuluva osa. Voiko sen vaihtaa miten monta kertaa vaan?

Entä mitä tapahtuu, jos vanhana onkin muista syistä leikkauskelvoton. Onko se loppuun kulunut tekonivel pahempi kuin oma nivel, jossa on kulunut nivelpinnat pilalle?

Kommentit (41)

Vierailija
1/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehkä erikoislääkäri osaisi vastata paremmin. Pitäisi ainakin varmistaa että menee kerralla kuntoon ja jalat oikean pituiset. Ettei ole eriparipituus leikkauksen jälkeen ja korotettu kenkä, tai vääntynyt asento. Että asento ja ergonomia menee kuntoon kerrasta.

Se mitä kummankin puolen kappaleille (nivelten osat eri puolilla) voi tehdä leikkauksessa iäkkäällä esimerkiksi (jos nyt on vain yksi puoli), pitäisi ehkä kysyä myös asiantuntijalta ja netissä lukee tutkimuksia enkuksi ja suomeksi. Anatomian kuvat voivat auttaa hahmottamisessa. Ja mitä nivelpussi tekee siellä sun muut jutut. -Ehkä voit perehtyä asiaan ajan myötä. 

Vierailija
2/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ennen vanhaan autoissa ja vetureissa oli liikkuvissa osissa rasvanippoja, joihin piti ruutalla painaa vaseliinia silloin tällöin. Tekoniveleenkin pitäisi laittaa sellainen, voisi itse aina huoltaa niveltä, ettei se kulu niin pahasti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ehkä erikoislääkäri osaisi vastata paremmin. Pitäisi ainakin varmistaa että menee kerralla kuntoon ja jalat oikean pituiset. Ettei ole eriparipituus leikkauksen jälkeen ja korotettu kenkä, tai vääntynyt asento. Että asento ja ergonomia menee kuntoon kerrasta.

Se mitä kummankin puolen kappaleille (nivelten osat eri puolilla) voi tehdä leikkauksessa iäkkäällä esimerkiksi (jos nyt on vain yksi puoli), pitäisi ehkä kysyä myös asiantuntijalta ja netissä lukee tutkimuksia enkuksi ja suomeksi. Anatomian kuvat voivat auttaa hahmottamisessa. Ja mitä nivelpussi tekee siellä sun muut jutut. -Ehkä voit perehtyä asiaan ajan myötä. 

Osaatko sanoa, että jos vaikka sydän menee niin huonoon kuntoon, että ei voi leikata, niin mitä tapahtuu. Epiduraalin kanssa sitten vai?

Entä kestävätkö omat luut tekonivelten vaihtoa loputtomasti?

Vierailija
4/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pelottaa edes miettiä tekoniveltä, kun mitä tehdä, jos se on kulunut loppuun ja ei enää kestä leikkausta. 

Vierailija
5/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelottaa edes miettiä tekoniveltä, kun mitä tehdä, jos se on kulunut loppuun ja ei enää kestä leikkausta. 

Pyörätuolilla sitte vaan

Vierailija
6/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ennen vanhaan autoissa ja vetureissa oli liikkuvissa osissa rasvanippoja, joihin piti ruutalla painaa vaseliinia silloin tällöin. Tekoniveleenkin pitäisi laittaa sellainen, voisi itse aina huoltaa niveltä, ettei se kulu niin pahasti.

Miksiköhän tää aiheutti nauruhepulin mulla?

Vierailija
7/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Osaatko sanoa, että jos vaikka sydän menee niin huonoon kuntoon, että ei voi leikata, niin mitä tapahtuu. Epiduraalin kanssa sitten vai?

Entä kestävätkö omat luut tekonivelten vaihtoa loputtomasti?

Se riippuu tarkasta diagnoosista (nimikkeet) ja löydöksistä vaikka kuvannuksessa, onko tulehduksia tai kipuja. Ehkä verikokeet, oireet sydämessä yms. Jonka jälkeen mietitään mitä vaihtoehtoja on. Ehkei niveliä vaihdeta koko ajan. Ei ole pakko silti mennä kokeisiin jossa pitää juosta tai rääkätä itseään. On sydänlääkkeitä ja tahdistimia. Kaikki riippuu kaikesta. Keinonivelen pitäisi olla hyvä laadulta ettei tule uusimisleikkauksia usein, ovatko ne.

Vierailija
8/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tuskin se oma loppuunkulunut nivel parempi on kuin loppuunkulunut tekonivel. Mieluummin uusi elämä tekonivelen avulla kuin jatkuva voimakas särkylääkitys ja rajoittunut liikkuvuus finaalissa olevan oman nivelen kanssa.

Nimimerkillä kokemusta on

Vierailija
9/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuvittelisin ettei se kulunut tekonivel ole ainakaan yhtä kipeä kuin luomunivel kun ei mikään luu luuta vastaan kuitenkaan hankaa siellä. Kai se tarpeeksi kuluneena voi kuitenkin sitten jämpätä jumiin.

Vierailija
10/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ihan laadukkaita varaosia, ettei niitä nyt jatkuvasti tartte vaihtaa! 

Vierailija
11/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi vaihtaa. Ikäsi perusteella tuskin pärjäät yhdellä, jos vanhaksi elät. Joillekin vaihdetaan useampiakin kertoja erinäisistä syistä.

Vierailija
12/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle laitettiin tekonivel noin 45-vuotiaana, polveen. Sanottiin että voi kestää loppuelämän.

Vierailija
13/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei tekoniveliä välttämättä tarvitse kovin usein vaihtaa, minulla on molemmissa lonkissa vuonna 2008 laitetut ja vielä pelaavat hyvin. Kyllä niitä vaihdetaankin, ja tietääkseni voi vaihtaa useammankin kerran samaan niveleen.

Vierailija
14/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle on laitettu lonkkaa tekonivel 30-vuotiaana ja tuskin kestää loppuelämän, jos vanhaksi elän. Syynä ei ollut nivelrikko vaan reisiluun päässä oli kuoliota joka johtui ilmeisesti sytostaateista ja/tai kortisonista. Reisiluun päästä poistettiin osa.

Vierailija
15/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ikävää, että on myös ollut käytössä jotain sekunda-tekoniveliä, joista on irronnut metallihippusia ja tämä on aiheuttanut kipua. 

Vierailija
16/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ikävää, että on myös ollut käytössä jotain sekunda-tekoniveliä, joista on irronnut metallihippusia ja tämä on aiheuttanut kipua. 

Mä tuossa aiemmin kerroin, että mulle on laitettu 30-vuotiaan lonkkaan tekonivel. Se nivelen on valmistanut amerikkalainen firma ja näistä tekonivelistä oli useita vaihtamaan koska ne oli viallisia. Mulla ei ole viallinen, mutta tarkempaan seurantaan jouduin tuon vuoksi. Se firma maksoi matkakorvaukset 200km:n päähän leikkaavaan sairaalaan ja se korvaus oli parempi kuin Kelan korvaus. Nyt seurannat lähempänä eikä enää siellä missä leikattiin. 

Vierailija
17/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kai tajuat että se vanha resu nivel poistetaan ensin, siihen ei mitään asenneta, tekonivel voi kestää 20 vuottakin ja uusitaan tarvittaessa. 

Vierailija
18/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on lonkassa tekonivel. Se on titaania ja pitäisi kestää 30 vuotta, eli loppuelämäni. Ei ole tuossa lonkassa kipuja, toisessa leikkaamattomassa valitettavasti on.

Vierailija
19/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Te joilla on tekoniveliä niin miltä se tuntuu kun on sellainen? Huomaako sen jatkuvasti,että se on siellä ja onko se jotenkin kömpelömpi yms mitä oikea nivel? Olen vain utelias ja siksi kysyn.

Vierailija
20/41 |
08.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

On hyvin todennäköistä, että tämä vauvapalsta on suurin potentiaalinen tietolähde lääketieteelliseen kysymykseesi!

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän neljä yksi