Molempien polvien nivelrikko,lääkäri kehotti pudottamaan painoa,miten kun kävely SATTUU ja on lähes mahdotonta
Polvet naksue ja rahisee,sain vahvoja kipulääkkeitä mutta silti jo huoneesta toiseen kävely tuon kivun kyyneleet silmiin.
Ja lenkille pitäisi mennä?! Vai mitenhän lääkäri meinasi että laihdutan?
Kommentit (189)
Onko lähellä pururataa? Ostat kunnolliset lenkkikengät ja kävelet rauhassa pururataa ympäri. Älä mene asfaltille. Jumppakuminauhaa voit käyttää kotisohvalla istuen.
Vierailija kirjoitti:
Ei sun tarvi laihtuaksesi liikkua! Mä laihdutin samasta syystä 130 kilosta 68 kiloon, ihan pelkästään ruokavaliolla, eli kaloreita laskemalla ja rajoittamalla. Alkuun en edes pystynyt paljoakaan liikkumaan, eikä haitannut mitään.
Minä olen lihavuusleikattu ja laihduin juuri nuo kilot. Alussa en voinut liikkua mutta käytännössä 3 kk leikkauksesta aloin liikkumaan. Liikunta on mitä parhainta painonhallinnassa. Liikun suositusten mukaan, jopa yli ja lihasmassa on lisääntynyt. Se kuluttaa levossakin enemmän kuin läski. Ilman liikuntaa olisin varmaan surkea näky. Nyt ihoroikkoja ei paljon ole, ja olemus on ryhdikäs ja kiinteä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Silloin leikkaus pitäisi varmaan olla, jos ei voi kävellä. Painoa aika vaikeaa pudottaa jos ei voi kävellä. Ja tulehdus hoitaa välillä pois nivelistä ja tukisiteitä joskus, jos tulehtuu ja katsoa voiko kävellä. Ja lääkärin pitäisi tarkasti tutkia läpivalaisulla mitä on meneillään, ultra vai muu kuvannus.
Eivät leikkaa julkisella, jos BMI on yli 35.
Sekin on todella korkea BMI! Alemmalla kun painolla on jo todella lihava. Tiedän, kun olen itsekin, BMI 32.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalion tueksi on saatavilla nykyään tehokkaita lihavuuslääkkeitä. Kotona kuntopyöräily tai ihan vain sellainen poljinlaite, jolla voi "pyöräillä" sohvalla istuen. Vesijuoksu kaikkein paras polvien kannalta, koska nivelrikosta huolimatta polvien pitää saada liikuntaa. Lisäksi voit saada fysioterapeutilta nivelrikkoiselle sopivan kuntoutusohjelman.
Et pääse edes vaikea-asteisen nivelrikon leikkaukseen ennen kuin paino on tietyllä mallilla ja polvien liikuttaminen ennen ja jälkeen leikkausta on ensiarvoisen tärkeää. Kortisinipistokset voivat helpottaa kipuja mutta ei paranna itse vaivaa.
Onko leikkaukseen pääsyssä joku painoraja?
Onneksi on ! Ei ne tekonivelet kestä ylipainoa
Mitähän Kinder-niveliä siellä on käytetty... Kyllä ne kestää aika pirun kovia voimia. Juuri lueskelin Nick Lavery kirjan "Objective Secure", missä melkoinen mörökölli sai uuden proteesijalan, jolla kuntoutti itsensä takaisin ns. alphaukkojen SOF-ryhmään. Tekonivelet jakavat paljolti samaa teknologiaa ja materiaalia proteesien kanssa, joten kyllä ne kestävät aikalailla enemmän kuin perus sohvapottu tulee sitä ikinä kuormittamaan
Ehkä kestää, mutta todella lihavan leikkauksesskin on isoja riskejä. Se BMI 35 on todella paljon. Sen kokoisen ihmisen nukutuskin on riski! Puhumattakaan että polvikin on rasvan ympäröimä.
Lisäksi, jos ihminen ei liiku, eihän se jalka kuntoudukaan koskaan. Liikunta pitää yllä verenkiertoa ja lihakset tukee sitä niveltä ja vaikuttaa myös liikeratoihin.
Vierailija kirjoitti: Aloita pyöräily.
Olen eri kuin aloittaja. Jos nivelet ovat huonossa kunnossa, ei pyöräilykään välttämättä sovi. Uinti on sitten eri asia, mutta siinäkin pitää kävellä ovelta pukuhuoneeseen ja suihkun kautta altaalle.
Liikunta auttaa, mutta painonpudotus perustuu 80 90 % ruokavalioon. Jos et pysty kävelemään, kokeile uintia tai vesijumppaa.
Ei sinulla AP nyt oikein ole vaihtoehtoja. Joko jatkat entiseen malliin ja kärsit kivuista, tai sitten nyt otat ja muutat elämäsi!
Ala syömään terveellisemmin. Ala liikkua, kaikki liikunta on hyväksi. Jumppaa vaikka kahvakuulan kanssa kotona. Jätät ne kyykyt pois, jos et niitä voi tehdä .silti sekin on parempi, kuin ei mitään.
Ja kun liikkuu, haluaa pian liikkua lisää.
Jos et voi kävellä kuin vähän, kävele vähän monta kertaa päivässä.
Tai sitten jatkat samaan malliin, kivuista kärsien.
Ei se leikkauskaan kivuton ole, ja toipuminen on pitkä. Kuntoutukseen kuuluu tietysti sitä liikuntaa joten sinun on pakko muuttaa elintapojasi jokatapauksessa.
Vierailija kirjoitti:
Uinti tai pyöräily on nivelystävällistä liikuntaa.
Mulla niveliä särkee välillä pyöräillessäkin. Samoin sorminiveliä, vaikka on käsineet lämpimälläkin säällä. Vikana minulla on estrogeenivajauksen aiheuttama nivelpintojen kuivuus.
Sääli, ettei Suomessa ole enää painonvartijat-ryhmää. Ohjeilla laihtui ilman liikuntaa tai nälkää
Vierailija kirjoitti:
Uinti mainittu monta kertaa. Uidessa aktiivikulutus on n. 400-500 kcal per tunti, jos kyseessä perustason kuntouimari. Kovempaa treenaavat voivat kuluttaa jopa 1000 kcal/h, mutta tällöin puhutaan seuratason tempo-treeneistä ymv.
Jokainen laihduttaja voi miettiä, jaksaako uida tunnin putkeen. Vai olisiko helpompaa jättää syömättä se ~400kcal.
Tietysti liikunta voi kuntouttaa muuten.
Liikunta kasvattaa lihasmassaa, ja se taas lisää kehon kulutusta, joten se voi auttaa painonpudotuksessa myös välillisesti.
Vierailija kirjoitti:
Sain saman ohjeen. Olen 170 cm ja painan 53 kg. Kysyin hoitajalta, pääsenkö ravitsemusterapeutille saamaan apua, mutta vastaus oli, että ei, ensin pitää itse yrittää saada painosta pois ainakin 5 kg.
Minusta nämä puhelimitse neuvojaan jakavat hoitajat ovat ihania!
Oikeasti? ;D Kasvokkain olisi sentään tajunnut, että painoindeksi on jo valmiiksi alipainon puolella.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus vaatii ruokavalion muutoksen.
Liikunta ei laihduta, mutta tukee totta kai painonhallintaa ja toimintakykyä.
Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen.
Tunnin juokulenkki kuluttaa n. 700-800 kilokaloria. Vastaava hölkkälenkki ~600kcal.
Saa aika pirusti urheilla, jos sillä meinaa laihtua. Toki kun kunto on hyvä ja aktiivisuustasot luokkaa 60-120 minuuttia päivässä, se alkaa näkyä energiakulutuksena.
Mutta peruslaihduttajalle avain on jääkaappi. Tai lukko siihen, paremminkin...
500 kalorin vuorokausivaje on hyvä laihdutustahti. Eli sen juoksulenkin päälle saa ottaa viel
Kuinka moni ylipainoinen diettaaja pystyy edes hölkkäämään tunnin? ... vieläpä ehkä päivittäin.
Kovista nivelrikon kivuista kärsivälle jo minuutti on liikaa.
Nivelrikkokivut ovat kyllä niin kovia, hyvä kun pystyy edes varaamaan jalalle, jos molemmissa polvissa paha nivelrikko, ei voi kävellä kuin kyynäsavojen tukemana. Minä en ainakaan pystynyt pyöräilemään. Lepokipukin niin kovaa, että unet jäivät muutamaan tuntiin. Keinonivelet nyt molemmissa polvissa, eikä mitään kipua ole ollut kymmeneen vuoteen.
Vierailija kirjoitti:
Minua liikunta auttaa laihduttamaan. Mitä enemmän olen ulkona kävelemässä, kuntosalilla tai uimahallilla niin sitä vähemmän istun kotona syömässä. Minulla siis paha taipumus syödä tylsyyteen.
Mulla taas liikunta lisää aina ruokahalua ja jotta saan nälän pois, joudun syömään enemmän. Mikään muu ei auta. Lopputulos on, että painan ihan saman verran, vaikka kuinka liikkuisin.
Vierailija kirjoitti:
Yksittäisillä jätä se tai tämä pois -ohjeilla ei ole mitään vaikutusta, eikä merkitystä. Eikä se, että käsketään lenkille. Saa juosta, uida, tai pyöräillä aika valtavasti, että paino putoaa. Nuorena tein opiskelun ohella siivoustyötä, ja pyöräilin työmatkat, kun ei ollut muuta vaihtoehtoa. Laihdutustarvetta ei ollut, mutta laihduin kahdeksan kiloa kesän aikana, kun pyöräiltävää oli suuntaansa 15 km, ja työ oli fyysisesti raskasta.
Ap, hanki itsellesi ammattilaisen ohjeet. Tämän palstan ohjeilla et saavuta yhtään mitään. 8viikkoa.fi on sinun pelastajasi. Ja tämä on kokemukseen perustuva lausunto.
Mun täytyy tähän anekdoottina kertoa, etten itse laihtunut yhtään, kun tein raskasta tehdastyötä yhden kesän ja poljin työmatkat, matkalla isoja ylämäkiä. Paino pysyi täsmälleen samana koko kesän.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut lievittyivät viljattomalla dieetillä, laihduinkin.
Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.
Ei paranemisesta mitään puhuttukaan, vaan kivun helpottumisesta. Nivelrikon kipu johtuu tulehduksesta jota esim viljat aiheuttaa. Ei ne rustopinnat mitään kipua tuota ilman tulehdusta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutuslääkkeetkin on keksitty. Wegovy, Ozempic jne. Jos liikunta vaikeaa, hakisin reseptin lääkäriltä.
Tyypillinen läskin vastaus
Miten niin? Laihdutuslääkkeet on erinomaisen toimivia ja suosittelen itse omalla kokemuksella niitä kaikille, jotka kamppailee ylipainon kanssa. En ymmärrä tätä ennakkoluuloisuutta. Ihan samalla tavalla moniin muihinkin ongelmiin otetaan lääkettä. Ylipaino aiheuttaa kaikenlaista vaivaa ja on paljon järkevämpää lähteä lääkitykselle kuin ottaa ne kaikki hankaluudet.
Ja itse olen laihtunut jo 22kg ja vielä on jäljellä. Kiitos laihdutuslääkkeelle. Aivan upeita keksintöjä ja luulen, että ylipaino-ongelma saadaan tällä länsimaissa kuriin. Koko ajan kehitetään parempia ja tehokkaampia. Ozempic on jo vähän vanha juttu. Mounjaro on nyt ykkönen. Ehkä ensi vuonna tulee jo joku vielä parempi. Kehitys on huikeaa ja tehot erinomaisia valtaosalla ihmisistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.
Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.
Nivelrikon kipuhan nimenomaan johtuu siitä, että rusto on kulunut. Se on mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Mun miehellä on. Liikkuu pappansa entisen kävelykepin kanssa ja on lihonut entisestään,kun ei ei pysty enää pyöräilemään töihin. Kipulääkettä syö kuin leipää. Jouduttiin muuttamaan,kun ei päässyt enää portaita ylös. On vasta 42,mutta niin huonossa kunnossa että pelottaa mihin tässä vielä joudutaan.