Molempien polvien nivelrikko,lääkäri kehotti pudottamaan painoa,miten kun kävely SATTUU ja on lähes mahdotonta
Polvet naksue ja rahisee,sain vahvoja kipulääkkeitä mutta silti jo huoneesta toiseen kävely tuon kivun kyyneleet silmiin.
Ja lenkille pitäisi mennä?! Vai mitenhän lääkäri meinasi että laihdutan?
Kommentit (189)
Ruokavalio kuntoon (tarvittaessa ravintoterapeutti), fyssarin kuntoutusliikkeet, ammattilaisen (esim. fyssari tai pt) laatima kuntosali/liikuntaohjelma 👍
Vierailija kirjoitti:
Valitus pois ja liikkeelle. Itselle ortopedi sanoi, että paljon paremmilla polvilla mennään rollaattorilla, mutta kipua sietäen pyöräilen, juoksen ja pelaan lentopalloa, polvet kuitenkin vielä paikallaan, vaikka yhtään ehjää paikkaa ei ole.
Kivun määrä vaihtelee. Minulla kivut olivat pahimmat silloin kun nivelrikko oli aluillaan eivätkä muutokset edes näkyneet vielä missään. Kipu johtui siitä että niveliin tuli silloin paljon muutoksia. Sen jälkeen kipu helpotti useiksi vuosiksi.
Enhän minä siihen silloin mitään apua saanut. Olin hyväkuntoinen hoikka kolmekymppiben. Kukaan ei silloin hoksannut että kyseessä voisi olla nivelrikko. Vasta myöhemmin kävi ilmi, että perinnöllisten syiden takia ei olisi kannattanut harrastaa niin aktiivisesti aerobicia ja juokseminenkin olisi kannattanut jättää vähemmälle.
Nyt 20 vuotta myöhemmin nivelet ovat niin kuluneita, että pitää mennä tekonilleikkaukseen.
Ota vaikka käyttöön joku dieettisovellus, ja laita sinne 500 kcal vaje. Mittaa kaikki ruokasi keittiövaala ja merkitse ne ruokapäiväkirjaan. Osta älykello, joka mittaa kuluttamaasi energiaa ja synkkaa kulutuksen automaattisesti ruokapäiväkirjaan. Harrasta liikuntaa kuten uintia ja kuntosalilla liikkeitä, jossa paino ei ole polvilla. Ketogeeninen dieetti voi lisäksi korjata hormonaalista epätasapainoasi ja sokeriaineenvaihdunnan häiriötäsi, jolloin laihduttaminen helpottuu.
Liikapaino on suoraan lastina polvillesi, vähemmälläkin kipeytyy! Olisiko elintapa muutos nyt viimeistään paikallaan?
Vierailija kirjoitti:
oliko tuo laihdutuskehotuksen tehnyt lääkäri kirurgi tai ortopedi? He vain kertovat mitä pitää tehdä, heidän tehtävänsä on arvioida leikkauksen ajakohta/Varmistaa tai tehdä diagnoosi.
Jos oli tuon alan lääkäri, niin sinun kannattaisi nyt stten ottaa yhteyttä tk-lääkäriin tai työterveyslääkäriin ja sanoa, että kirurgi käski laihduttamaan, mutta et tiedä, että miten ja kysyä siltä tk-lääkäriltä, että mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, kun on tällaisia ja tällaisia esteitä ja rajoituksia.
Hah, tklääkäri antaa nipun virallisia ravintosuosituksia ja käskee lukemaan ne. Ravintoterapeutti tekee saman. Itse olen käynyt jopa diabeteshoitajan pakeilla saadakseni apua verensokerin rajuun heittelyyn. D2:sta minulla ei kuitenkaan ole, ja olen viljalle allerginen. Ensimmäinen ehdotus oli, että jos sinä sitten sitä leipää söisit illalla. Että sellainen ohje. Hankin sitten ammattilaisen ohjeet, joilla korjaantui sekä veriarvot, että paino. Se toki maksoi muutaman kympin, mutta oli sen arvoista.
reisilihaksia voi vahvistaa ihan jumppakuminauhalla tuolissa/sohvalla istuen eli ojennetaan jalkaa suoraksi kuminauha jalan alla vastuksena. Halvimpia jumppakumppareita taitaa saada prismasta alle 5e. Näillä voi tehdä toki harjoituksia myös ylävartalolle, netti on ohjeita pullollaan. Ylävartalon treenin tueksi voi hommata myös pienet käsipainot, näitäkin liikkeitä voi tehdä istuen jos/kun seisominen sattuu. Jumppailla voi myös telkkua katsellen. Lattiatasolla voi sitten vahvistaa pakaralihaksia tekemällä lantionostoja. Tollasta kevyttä treenailua voi tehdä ihan päivittäin eli kannattaa vakiinnuttaa itselleen se päivittäinen vartin treenihetki tiettyyn aikaan päivästä, jolloin siitä tulee rutiini, vahva suositus hoitaa se suht aamupäivästä pois, illemmalla saattaa iskeä laiskuus.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
oliko tuo laihdutuskehotuksen tehnyt lääkäri kirurgi tai ortopedi? He vain kertovat mitä pitää tehdä, heidän tehtävänsä on arvioida leikkauksen ajakohta/Varmistaa tai tehdä diagnoosi.
Jos oli tuon alan lääkäri, niin sinun kannattaisi nyt stten ottaa yhteyttä tk-lääkäriin tai työterveyslääkäriin ja sanoa, että kirurgi käski laihduttamaan, mutta et tiedä, että miten ja kysyä siltä tk-lääkäriltä, että mistä kannattaisi lähteä liikkeelle, kun on tällaisia ja tällaisia esteitä ja rajoituksia.
Hah, tklääkäri antaa nipun virallisia ravintosuosituksia ja käskee lukemaan ne. Ravintoterapeutti tekee saman. Itse olen käynyt jopa diabeteshoitajan pakeilla saadakseni apua verensokerin rajuun heittelyyn. D2:sta minulla ei kuitenkaan ole, ja olen viljalle allerginen. Ensimmäinen ehdotus oli, että jos sinä sitten sitä leipää söisit i
minulle tk-lääkäri suositteli lämpimästi ravitsemusterapeutilla käyntiä. Itselläni haasteena oli laajat ruoka-aineallergiat, josta syystä söin huonosti, koska välttelin kipua (allergiat aiheuttavat itselleni mm. suolistokipuja). Enkä jaksanut sitten jatkuvassa nälässä alkaa itse keskisttyä ruokalistan tekemiseen. Ravitsemusterapeutti teki sen. Lääkäri lisäksi määräsi rajoitteeni kuultuaan kasan verikokeita, joilla selvitettiin mitä puutoksia minulle ehkä vuosien aikana oli tullut väärästä ruokavaliosta. Lisäksi sain lähetteen ihotautilääkärille, jossa tehtiin allergiatestejä uudestaan, jotka kertoivat, että allergiani olivat vuosien varrella vain lisääntyneet. Siellä sitten tuli viljojen käyttökielto, jonka jälkeen takaisin ravitsemusterapeutille ja rukattiin ruokalistaa. Eli kyllä ne tk-lääkärit myös osaavat näitä asioita hoitaa. Ikävää, että sinun kohdallesi on tullut toisenlaista kokemusta, mutta kannattaa muistaa, että se oma kokemus ei ole sovellettavissa kaikkien lääkäreiden kohdalle. Lääkäreissäkin on vaihtelua.
jumppakuminauhat on tehokkaita, vaikkei uskoisi.
AP, mene uimahallille, siellä vesijumppaat jms. On hellävaraista nivelille. Toki ehdottomasti ruokavaliosta karsit liiat kalorit.
Painon pudotus lähtee ensisijaisesti syömisestä. Liikunta on toki terveellistä, mutta ei kovin tehokasta painonpudotuksen kannalta. Jos et pysty kävelemään, kokeile onnistuuko vesijuoksu tai uinti.
Vierailija kirjoitti:
Eihän liikkumalla painoa saa alas, vaan vähentämällä syömistä etenkin herkkujen.
Näin mun lääkäri sanoi, että aloitan siitä ja sitten kun on keveempää, niin lähden uimaan, koska se on nivelille parasta. Ja mstähän mä saan uimapuvun ostettua ja oman yksityisen vuoron, kun en hallissa ole käynyt 30 vuoteen, kun en halua kylpeä muiden kanssa samaan aikaan. Lääkäri ei uskonut.
Ihmiset kivittelee heitä katsotaan, oikeasti ei. Uimapuvun saat ostettua netistä
Kyllä ihmisen pitää ymmärtää, että jos joku liikunta koskee kovasti, niin sitä ei pidä silloin paljon harrastaa ja pahimmillaan se voi pahentaa nivelrikkoa.-Rauhallista kävelyä yleensä pystyy rikkoinen tekemään ja uinti tietysti olisi aika turvallista.
Lääkäritkin on joskus yksisilmäisiä, ja kaikille vain liikuntaa suositellaan, mutta ihan kaikki eivät oikein pysty siihen, ennenkuin pahin ylipaino on saatu pois.
Jos kokee kovia tuskia jossain urheilussa, niin eihän sellaista kukaan ota sitten vakituiseksi käytännöksi.
Ruokavalion osuus laihdutuksesta on 90 prosenttia, loput liikunnasta.
Tiedän tunteen. Miula nivelreuma JA nivelrikko toisessa polvessa,lisäksi atopia joten uiminen pois suljettu. Koetan vointini mukaan tehdä pieniä kävelyjä vaikka eihän tämä ylipaino sillä mihinkään lähde.
Vierailija kirjoitti:
reisilihaksia voi vahvistaa ihan jumppakuminauhalla tuolissa/sohvalla istuen eli ojennetaan jalkaa suoraksi kuminauha jalan alla vastuksena. Halvimpia jumppakumppareita taitaa saada prismasta alle 5e. Näillä voi tehdä toki harjoituksia myös ylävartalolle, netti on ohjeita pullollaan. Ylävartalon treenin tueksi voi hommata myös pienet käsipainot, näitäkin liikkeitä voi tehdä istuen jos/kun seisominen sattuu. Jumppailla voi myös telkkua katsellen. Lattiatasolla voi sitten vahvistaa pakaralihaksia tekemällä lantionostoja. Tollasta kevyttä treenailua voi tehdä ihan päivittäin eli kannattaa vakiinnuttaa itselleen se päivittäinen vartin treenihetki tiettyyn aikaan päivästä, jolloin siitä tulee rutiini, vahva suositus hoitaa se suht aamupäivästä pois, illemmalla saattaa iskeä laiskuus.
Ja niitä halpoja kuminauhoja ei kannata ostaa. Katkeavat vaikkei niitä käyttäisi ollenkaan. Etolasta saa sellasia punaisia rengaskuminauhoja, joita voi sitten laittaa jonoon mielensä mukaan. Kestää vuosia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua liikunta auttaa laihduttamaan. Mitä enemmän olen ulkona kävelemässä, kuntosalilla tai uimahallilla niin sitä vähemmän istun kotona syömässä. Minulla siis paha taipumus syödä tylsyyteen.
Mulla taas liikunta lisää aina ruokahalua ja jotta saan nälän pois, joudun syömään enemmän. Mikään muu ei auta. Lopputulos on, että painan ihan saman verran, vaikka kuinka liikkuisin.
Miksi on pakko syödä siihen nälkään hirveitä määriä? Ota pieni välipala vain. Vaikka salaattia tai kaurapuuro. Ei sen syömisen tarvi olla hervotonta mättämistä. Ja kun olet syönyt, jos on vielä nälkä, ei kyse ole nälästä, sinähän söit. Kyse on tavasta
En oikein ymmärrä tätä jatkuvaa nälkää. Eri asia on joku verensokerinlasku, joka vetää olon heikoksi, mutta että nälkä? Tunne m
Kun laihtuu, rasvasolut tyhjenevät. Tyhjentynyt rasvasolu lähettää hormonia, joka päätyy aivoihin ja aivot tulkitsevat sen niin, että nyt on nälänhätä, pakko syödä lisää. Tämän takia monella laihdutus epäonnistuu.
Vatsan täyttäminen ei auta tuohon tunteeseen. Verensokerillakaan ei ole tuon kanssa mitään tekemistä. Tuo tunne on enemmänkin samanlainen kuin nesteenvajauksesta aiheutuva jano. Kuvittele, että olet ollut koko päivän kuumassa etkä ole saanut juoda riittävästi. Kun lopulta saat ison vesilasillisen käteesi, kulautat sen pakonomaisesti kerralla, vaikka kuinka olisit päättänyt juoda vain teelusikallisen. Tässä laihtumisen aiheuttamassa näläntunteessa on kyse samanlaisesta asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hengenvaarallisesti lihava-ohjelmassa oli joku 300 kg nainen joka itki Dr Nowle ette voi liikkua kun sattuu niin polviin,hänellä oli just polvista rustot sun muutihan kuluneet. Ei sitten laihtunut yhtään vaan märisi sängyssä kun poikakaveri toi ruokaa.
Mua ihmetyttää nuo läheiset, jotka kantaa läskille ämpärillä friteerattua kanaa ja 8 litraa jäätelöä.
Mä en kantais. Käskisin hakea itse kaupasta jalkapatikassa.
Mä en olisi noin julma, vaan hankkisin ravitsemusterapeutin ohjeet ja kantaisin uuteen ruokavalioon sopivaa ruokaa.
Minä olisin. Jos haluat tappaa itsesi syömällä, tee se ihan itse. Minä en auta asiassa. Voin tuoda salaattia, loput saa hakea tai woltata.
Laihduttaja tarvii myös proteiinia, jotta lihakset eivät surkastu. Lisäksi lahtuminen onnistuu parhaiten vähitellen. Nälkäkuurilla ei saa mitään muuta kuin hillittömän nälän, joka sitten johtaa ahmimiseen ja lisälihomiseen.
Vierailija kirjoitti:
Ruokavalio kuntoon (tarvittaessa ravintoterapeutti), fyssarin kuntoutusliikkeet, ammattilaisen (esim. fyssari tai pt) laatima kuntosali/liikuntaohjelma 👍
Kyse on toimimattomasta terveydenhuollosta. Moni varmaan on jo yrittänyt tehdä parhaansa. Ja nivelet edelleen rikki ihmisillä tai pahemmat rääkin jälkeen. Voin kuvitella ihmisten tilanteen. Edes sappirakkoa ei poisteta, niin tuskin muutkaan pääsevät jonoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut lievittyivät viljattomalla dieetillä, laihduinkin.
Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.
Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.
Nivelrikon kipuhan nimenomaan johtuu siitä, että rusto on kulunut. Se on mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Nimenomaan EI ole mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Miksi se siis tulee aina liikkumisen aikana ja sen jälkeen, mutta jää tulematta, jos nivel on ollut paikallaan?
Siksi että paikallaan olevan nivelen voitelu ei toimi. Se nivel on tarkoitettu liikkumaan. Kun vain istuu ja istuu nivelkin jäykistyy. Pieni liikunta tekee hyvää. Nyt ei puhuta mistään pitkistä juoksulenkeistä tai vastaavista vaan liikkeestä.
Tietysti nivelrikkoonen nivel on kipeä, mutta nivelrikkoon on kuitenkin vahingollista olla liikkumatta. Kipulääke ja liike on se hoito.
Painon pudotus vähentää nivelen kuormitusta. Tottahitossa valtava paino yksistäänkin kipeyttää nivelet.
Okei, no tuo tosiaan toimii sitten eri tavalla kuin tämä minun nivelkipuni, joka lievittyy ja jää lopulta kokonaan pois, kun vain niveltä ei rasiteta eikä liikuteta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut lievittyivät viljattomalla dieetillä, laihduinkin.
Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.
Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.
Nivelrikon kipuhan nimenomaan johtuu siitä, että rusto on kulunut. Se on mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Nimenomaan EI ole mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Miksi se siis tulee aina liikkumisen aikana ja sen jälkeen, mutta jää tulematta, jos nivel on ollut paikallaan?
Kysytkö tosissasi? Jos nivel on paikallaan, se ei liiku. Tietysti siihen ei silloin tule painoa esimerkiksi. Se kipu liikkuessa kertoo enemmän siitä, että nivel ei ole tottunut liikkeeseen. Kyllä nivelrikkoonen nivel on kipeä lopulta jo ihan olemisesta, kun ne luunpäät hankaavat toisiaan kokoajan.
Mun nivelkipuun tuo ei päde. Nivelet todellakin olivat tottuneet noihin ihan samoihin liikkeisiin, mutta sitten ne oli pakko jättää pois, koska liikuttamien alkoi aiheuttaa kipua. Koska tämä on hormonaalista, saatan pystyä viikon tai pari kuukaudessa liikuttamaan polvia ja sormia normaalisti, ja sitten taas tulee kivut ja on pakko lopettaa käsitöiden tekeminen, käsin kirjoittaminen ja kävely.
Jos tässä kohtaa jatkaisin liikuttamista, saisin aikaan nivelrikon.
Jätä se samperin vehnä kokonaan pois ruokavaliosta kaikessa muodossaan. Särjettää niveliä. Jää pois kakut, pullat, keksit, sämpylät, hampparit, jätskituutit ja pastat. Jää pois samalla valtava määrä sokeria ja hiivaa. Syö vain 100% ruisleipää tai kauraleipää, jotka ei sisällä yhtään vehnää. Rajoittuu leipävalikoimakin kummasti, kun sitä samaa leipää ei sitten huvita liikaa syödä.
Lisää kasvisten, hedelmien ja marjojen syöntiä.