Molempien polvien nivelrikko,lääkäri kehotti pudottamaan painoa,miten kun kävely SATTUU ja on lähes mahdotonta
Polvet naksue ja rahisee,sain vahvoja kipulääkkeitä mutta silti jo huoneesta toiseen kävely tuon kivun kyyneleet silmiin.
Ja lenkille pitäisi mennä?! Vai mitenhän lääkäri meinasi että laihdutan?
Kommentit (189)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä kilpauimarina sanoisin, että uinnillakin saa polvet rikki. "Uimarin polvi" on rintauinnissa ihan juttu. Hyvällä tekniikalla (voimantuotolla) rintauinnin potku on melko raaka nivelille, vaikka polven liikkuvuuteen kiinnitetäänkin lajissa todella paljon huomiota.
Muuten aktiiviiaikoina sanoisin olleeni melkoinen "kumiukko" (tai -akka). Kuten muutkin uimarit.
FP tokihan läski ui kilpauimaritasoa alusta loppuun saakka. Kyllä se vesi on kuitenkin ystävällisempi aloittavalle liikkujalle kuin asfaltilla tehty kävelylenkki.
Kilpauimari on ihan oikeassa. Olen nivelrikkoinen kuntouimari ja kun polvet on huonona, ei rintauinti onnistu. Silloinkin voi toki uida muilla tekniikoilla ja vesijuosta ja jumpata. Täällä pyörii hallissa non-stop jumppaa telkkarista ja ne on tosi kivoja. Eli vesi on nivelongelmaisen ystävä vaikka sitten rajatusti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vain käyttämättömät nivelet kuluvat. Rustoissa kun ei ole omaa verenkiertoa vaan ne ottavat ravinnon ympäröiviltä lihaksilta, niin itse aiheutit jääkaapille lyllertelyllä kulumat..
Ärsyttää ihmiset, jotka luulee että elimistö kaipaa sohvalla lojumista.
Aijaa. Miksi ammattiurheilijoille sit usein joudutaan laittamaan tekoniveliä?
Ammattiuhrheilijoiden treenimäärät ja siten nivelen kuormitukset on valtavia. Ihan toista, kuin tavallisen talliaisen. Lisäksi on urheiluvammoja ja muita. Huippunopeudet ja huippusuoritukset kuormittavat niveltä eritavoin, kuin lihavan kävely. .
Ethän nyt tosissasi vertaa ammattiurheilijaa ja sohvalla istuvaa lihavaa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Nivelkivut lievittyivät viljattomalla dieetillä, laihduinkin.
Nivelrikko kun ei syömällä parane, sillä kyse on nivelen rustopintojen kulumisesta.
Ei nyt kannattais torpata. Oikeassahan tuo lainaamasi on. Et taida tietää, mistä nivelrikon kipu johtuu.
Nivelrikon kipuhan nimenomaan johtuu siitä, että rusto on kulunut. Se on mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Nimenomaan EI ole mekaanisesta syystä johtuvaa kipua.
Miksi se siis tulee aina liikkumisen aikana ja sen jälkeen, mutta jää tulematta, jos nivel on ollut paikallaan?
<
Se kipu ei kuitenkaan tule siitä, että luunpäät hankaa toisiaan.
Olen ollut jojoaihduttaja. Useita kertoja olen saanut tiputettua painoa 15 kg puolessa vuodessa. Minkäänlaista liikuntaa en ole harrastanut. Että kyllä onnistuu. Toinen juttu onkin sitten se, että miten onnistua siinä, ettei paino tule takaisin. 500 päivittäisen kalorin dieetillä onnistuu laihduttaminen eikä minulla ollut nälkä koko aikana. Tietenkään tämmöinen ei ole terveellistä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihdutus vaatii ruokavalion muutoksen.
Liikunta ei laihduta, mutta tukee totta kai painonhallintaa ja toimintakykyä.
Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen.
Tunnin juokulenkki kuluttaa n. 700-800 kilokaloria. Vastaava hölkkälenkki ~600kcal.
Saa aika pirusti urheilla, jos sillä meinaa laihtua. Toki kun kunto on hyvä ja aktiivisuustasot luokkaa 60-120 minuuttia päivässä, se alkaa näkyä energiakulutuksena.
Mutta peruslaihduttajalle avain on jääkaappi. Tai lukko siihen, paremminkin...
Kaksi lenkkiä viikossa tekee 100 lenkkiä vuodessa eli 10kg läskiä sulaa. Normaali suositeltu laihdutustahtihan on sen 1kg kuukaudessa tai aineenvaihdunta menee sekaisin ja laihtuminen loppuu.
Vierailija kirjoitti:
Vesijumppaa/uintia? Tai helpoin: tuolijumppa. Ruokavalio kuntoon samalla.
Juutuubista löydät tuolijumppaa niin että pääset alkuun. Jos sulla on pienet käsipainot voit myös nostella niitä istualteen.
Tämä on muuten hyvä kommentti, mutta nykytuolit ei kestä edes normaalipainoisen ihmisen tuolijumppaa. Niillä voi nykyisin vain istua, muuten hajoaa liitokset.
Jumppapallot on hyviä. Niissä tulee kuin huomaamatta liikuttua, kun keho joutuu koko ajan tekemään pientä tasapainottelevaa liikettä. Alussa voi olla hankalaa, kun tekee liian isoja tasapainon korjausliikkeitä, mutta nopeasti siihen tottuu. Ja alussa on sitten lihkasetkin kipeänä, mutta oikeasti kannnattaa kokeilla. Taitojen karttuessa siinä voi tehdä kaikenlaisia jumppaliikkeitä, mutta kannattaa aloittaa ihan vain istumisesta. Olen normaalipainoinen, joten itse ei tarvitse miettiä niiden painorajoja, tiedän kuitenkin, että niissä on painorajoja, joten kannattaa muistaa sitten ostaessa. Ja markkinoilla on myös sellaisia (ja ihan kohtuuhintaisia), joiden painoraja on jotain 250 kiloa, joten varmasti löytyy jumppapalloja.
Vierailija kirjoitti:
Sääli, ettei Suomessa ole enää painonvartijat-ryhmää. Ohjeilla laihtui ilman liikuntaa tai nälkää
On laihtunut joo, mutta valtaosalla tuon kuurin käyneistä se paino tuli nopeasti korkojen kanssa takaisin, eli ei mitään järkeä koko hommassa.
Naapurin himoliikkujalla neljä niveltä vaihdettu. Hoikka mies. Ikää 45 v.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja miten pääsit tuohon tilaan? Välttelemällä liikuntaa ja vihanneksia.
Jollakulla voi ruumiinrakennekin vaikuttaa, eli perimäkin tekee omansa. Se polven nivelrikkokin tulee yleensä perimässä ja voi tulla luuviuluillekin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minua liikunta auttaa laihduttamaan. Mitä enemmän olen ulkona kävelemässä, kuntosalilla tai uimahallilla niin sitä vähemmän istun kotona syömässä. Minulla siis paha taipumus syödä tylsyyteen.
Mulla taas liikunta lisää aina ruokahalua ja jotta saan nälän pois, joudun syömään enemmän. Mikään muu ei auta. Lopputulos on, että painan ihan saman verran, vaikka kuinka liikkuisin.
Miksi on pakko syödä siihen nälkään hirveitä määriä? Ota pieni välipala vain. Vaikka salaattia tai kaurapuuro. Ei sen syömisen tarvi olla hervotonta mättämistä. Ja kun olet syönyt, jos on vielä nälkä, ei kyse ole nälästä, sinähän söit. Kyse on tavasta
En oikein ymmärrä tätä jatkuvaa nälkää. Eri asia on joku verensokerinlasku, joka vetää olon heikoksi, mutta että nälkä? Tunne m
Kokoajan nälkä voi olla vain asentajilla, aasi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ohis. Kyllä liikuntakin laihduttaa, jos sillä saa aikaan tarvittavan kalorivajeen.
Ihmiset yliarvioi jatkuvasti paljonko liikunta kuluttaa. Tunnin juoksulenkin saa nollattua lasten hampurilaisella, ilman ranskalaisia. Kyllä se ruuasta lähtee se painon pudotus.
Monet myös aliarvioivat liikunnan laajat hyödyt laihtumisen kannalta. Vahvat lihakset nostavat päivittäistä energiankulutusta ilman liikkumistaki, liikunta säätelee ruokahalua, parantaa unen laatua ja kaikki tämä tukee laihdutusta.
Itsellä on liikenneonnettomuuden peruja polvet titaania, ollut yli 20 vuotta ohi. Joskus särkee mutta pääosin ei. Olen yllättänyt kuinka hyvin pelaavat yhä. Olen 55vee ja murskautuneista titaanilla kasatut toimivat paremmin kuin monen samanikäisen ehjät polvet.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmiset yliarvioi jatkuvasti paljonko liikunta kuluttaa. Tunnin juoksulenkin saa nollattua lasten hampurilaisella, ilman ranskalaisia. Kyllä se ruuasta lähtee se painon pudotus.
Monet myös aliarvioivat liikunnan laajat hyödyt laihtumisen kannalta. Vahvat lihakset nostavat päivittäistä energiankulutusta ilman liikkumistaki, liikunta säätelee ruokahalua, parantaa unen laatua ja kaikki tämä tukee laihdutusta.
Jep. Liikunnan huonoin puoli itsellä on ummetus. Suolisto pysähtyy pitkäksi aikaa kun vetää pidemmän lenkin. Kun makaa pari päivää niin alkaa taas toimia.
You Tubessa videoita, joilla tasapaino kehittyy. Näin tein itse, nyt kävelen. Kipuja toki on.
Valitus pois ja liikkeelle. Itselle ortopedi sanoi, että paljon paremmilla polvilla mennään rollaattorilla, mutta kipua sietäen pyöräilen, juoksen ja pelaan lentopalloa, polvet kuitenkin vielä paikallaan, vaikka yhtään ehjää paikkaa ei ole.
Mene nyt sinne uimaan vaan jos on mahdollista. Suurin osa vesijumpissa kävijöistä on ylipainoisia. Se ei laihduta, mutta tekee nivelille hyvää. Lisäät sitten muuta liikuntaa, kun olet kevyempi eikä niveliin enää satu. Normaalia arkiliikuntaa ei kannata vältellä.
Ikä nyt 67v. Oikea polvi kipeä, en siihen voi varata. Nivelrikko, kuluma. Mikä auttaisi mummelia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entisenä kilpauimarina sanoisin, että uinnillakin saa polvet rikki. "Uimarin polvi" on rintauinnissa ihan juttu. Hyvällä tekniikalla (voimantuotolla) rintauinnin potku on melko raaka nivelille, vaikka polven liikkuvuuteen kiinnitetäänkin lajissa todella paljon huomiota.
Muuten aktiiviiaikoina sanoisin olleeni melkoinen "kumiukko" (tai -akka). Kuten muutkin uimarit.
Tämä on totta. Minulla vasen nilkka kipeytyy, jos uin yli 20 min. Varmaan joku tekniikkavirhe, koska uintinopeus ei vaikuta.
Vaihda vesijuoksuun. Koukista nilkka joka askeleelle kunnolla kuin kiipeäisit korkealle rappuselle. Ojenna nilkka takana kunnolla potkaisten. Nilkka saa treeniä ja vahvistuu eikä ole kohta enää kipeä.
Kysytkö tosissasi? Jos nivel on paikallaan, se ei liiku. Tietysti siihen ei silloin tule painoa esimerkiksi. Se kipu liikkuessa kertoo enemmän siitä, että nivel ei ole tottunut liikkeeseen. Kyllä nivelrikkoonen nivel on kipeä lopulta jo ihan olemisesta, kun ne luunpäät hankaavat toisiaan kokoajan.