Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Paneminen on mukavaa miehille mutta synnytyskivut ei enää naurata naistakaan!!! Kyllä itku tulee kun supistukset alkaa. Miehet juoksee karkuun kun vauva itkee putkeen kuukausia ja yötä päivää. Kuin pitää maksaa ELATUSMAKSUT ja vaihtaa ripuli vaippaa. Elämän realiteetit !
Tämän maailman tulevaisuus ei näytä kovin valoisalta ilmastollisesti ja sotien levitessä, niin on ymmärrettävää, että jotkut ei halua niin mahdollisesti petottavaan maailmaan tehdä lapsia.
Eikä pidä tyrkyttää, ne tekevätm jotka haluavat.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten paljon lapsettomia keski-ikäisiä elää keskuudessamme. Milloin ja miten tähän on ajauduttu? Keskustelu tästä ajautuu aina siihen, että lapsettomia vaan arvostellaan heidän mielestä. Eihän tässä ketään henkilökohtaisesti arvostella.
Ylimielinen rasisti korottaa itseään . Äläkä loukkaa ihmisiä . Monen lapsi on kuollut . Juuri hukkui somaleja mereen. Älä auo päätäsi.
Jokainen joka ylpeilee miten pelastaa Suomen alle kolmella penskallaan on pelle. Yli kolmen lapsen perheet ovat niitä jotka jäävät plussalle väestön määrää tarkasteltaessa. Kahdellakin ollaan vain plus miinus nollassa.
Oikeastaan vain 3+ lapsen perheitä saisi kutsua perheeksi.
Vierailija kirjoitti:
Uskomatonta, miten paljon lapsettomia keski-ikäisiä elää keskuudessamme. Milloin ja miten tähän on ajauduttu? Keskustelu tästä ajautuu aina siihen, että lapsettomia vaan arvostellaan heidän mielestä. Eihän tässä ketään henkilökohtaisesti arvostella.
Luepa aloitus uudestaan.
Ihan suorasanaisesti siellä halveksutaan ihmisiä, joilla ei ole lapsia. (Toki poislukien ap:n ystävät, mutta he ovatkin niitä "parempia" ihmisiä.)
Oota vaan AP millainen tilanne on 10-15 vuoden päästä. Noh onneksi maailmalta saadaan tuotua lääkäreitä ja insinöörejä ylläpitämään ja kuluttamaan tuotteita yhteiskunnan hyväksi.
Vierailija kirjoitti:
Harmi, että aloitustekstin sisältyi lopulta provoksi, mutta onhan se ihmeellistä miten paljon lapsettomia nykyään on. Meille syntyi alkuvuodesta vauva ja olemme kolmekymppisinä korkeasti kouluttautuneita lähes ainoita tuttavistamme keillä on lapsi. Meille vauvaperhe-elämä on ollut ihanaa ja tuntuu v-mäiseltä sanoa näin, mutta en nyt lapsen saaneena pysty ymmärtämään miten paljosta olisin jäänyt paitsi ilman tätä kokemusta. Perhe-elämä ei varmastikaan ole kaikille, mutta lapsen myötä olen huomannut itsessäni rajattomia ajatuksia koskien juuri sitä miten lapsettomat ihmiset eivät tiedä mistä jäävät paitsi. En siis pidä tällaisia ajatuksia ollenkaan arvossa, mutta nämä ovat rehellisiä ajatuksia mitä en kehtaisi oikeassa elämässä sanoa ääneen.
Eikö tämä ole vähän sama, kuin joku monimiljonääri voisi ajatella köyhistä? Eikös se ole kiva että on asiat itsellä mukavasti ja toki voisi samaa haluta muillekin, mutta elämä ei vain taida niin toimia että kaikki eläisivät samoilla tavoin.
MItä rikkaampi maa, sitä enemmän on lasten teko vähentynyt jo 25 vuotta. Ehkä se johtuu osittain siitä, että heillä on pääsy ehkäisyyn, mihin kehitysmaissa ei ole mahdollisuutta.
Ihmisten kokonaismäärä ylittää nyt miljardilla sen, minkä maapallo pystyisi elättämään.
Enkä osaa sanoa yhtäkään syytä, miksi juuri suomalaisten pitäisi täyttää maa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään?
Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi.
Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti.
Jos elämä kerran on täysin turhaa, niin miksi jatkaa sitä lisääntymällä? Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen on ainoa hyvä ratkaisu maapallon kannalta.
Aivan. Jos jokainen elämä on turha, niin miksi ylläpitää tätä turhuutta? Aivan järjetöntä.
Lisäksi aina ihmetyttää, että jos näiden ihmisten oma rakas lapsi onkin tulevaisuudessa laps
Jostain syystä tähän ei oteta ikinä kantaa. Ajatellaan, että kun on itsellä lapsia niin lapsenlapset tulee siihen automaattisesti päälle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään?
Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi.
Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti.
Jos elämä kerran on täysin turhaa, niin miksi jatkaa sitä lisääntymällä? Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen on ainoa hyvä ratkaisu maapallon kannalta.
Aivan. Jos jokainen elämä on turha, niin miksi ylläpitää tätä turhuutta? Aivan järjetöntä.
Lisäksi aina ihmetyttää, että jos näiden
Lapsettomuus lisääntyy hurjasti, joten tämän päivän lapsellisten lapset ovat hurjalla todennäköisyydellä lapsettomia. Siinä on sitten hyvä pilata välit vaikka niistä lapsenlapsista ulisemalla ;)
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa alkaa julkisesti paheksumaan tollasta rappiota. Niin ehkä tulee muutos.
Onhan se, jos ei ole 20-vuotiaana vielä naimisissa ja lapsia tulossa, niin aika säälittävä eukko/ukko.
Sitä on paheksuttu aina. Sen takia paheksutut vetäytyivät omiin oloihinsa. Voi jopa väittää että he loivat oman "yhteiskuntansa".
Me ihmiset olemme itse luoneet tänne kestämättömät olosuhteet niin ympäristön, henkisen hyvinvoinnin ja monen muunkin asian suhteen.
On fiksua, että luonto tekee korjausliikkeen pelastaakseen sekä luonnon että oman lajimme.
Ikuisen kasvun aika on nyt ohi.
Vapaaehtoisella lapsettomuudella ei ole mitään tekemistä teinin tasolle lipsahtamisen kanssa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kateus ja katkeruus vapaaehtoisesti lapsettomia kohtaan on käsinkosketeltavaa.
Miettikääs nyt lapsivapaan elämän hyötyjä:
+ Säilyttävät nuoruutensa, näyttävät ikäisiään 10-20v nuoremmilta
+ Stressiä on paljon vähemmän
+ On aikaa itselle paljon enemmän mikä parantaa omaa jaksamista/hyvinvointia
+ Saa joka yö 8+ tunnin unet ilman katkoja, ei univelkoja
+ Terveys, vähemmän tauteja koska ne eivät kulkeudu päiväkodista/koulusta kotiin
+ Upeat hiukset, kynnet, iho säilyy
+ Matkustelu
+ Vapaus
+ Toosa ei repeä
+ Rahahuolia vähemmän, joillakin jopa isot säästöt
+ Kahdenkeskinen aika puolison kanssa
+ Työura tuo vakautta ja turvaa
+ On ylimääräistä rahaa jota on myös varaa ns. tuhlata
Jne....
Olipa väkisin keksityt hyödyt.
Mikähän olisi sitten hyväksyttävä syy olla yksilapsinen? Me saatiin lapsi nuorena, köyhinä opiskelijoina. Ei ollut varaa toiseen. Tai olisi ollut, jos oltaisiin venytetty penniä uhan kohtuuttomasti. Taloudellinen vakaus kuulosti houkuttelevammalta. Kun valmistuttiin, niin lapsi meni jo kouluun. Ei napannut tehdä toista siinäkään vaiheessa. Piti luoda uraa ja saada vakiinnutettua tulot hyvälle tasolle. Nyt voisi olla uran ja muun kannalta hyvä väli, mutta meillä on jo 12-vuotias lapsi. Kuka hullu tässä kohtaa enää aloittaa alusta, kun on saanut kasvatettua fiksun nuoren.
Sitä paitsi. Yhden kanssa on hyvä olla. On aikaa ja rahaa enemmän. Ehtii itsekin harrastaa ja osallistua myös lapsen harrastukseen. En ole hetkeäkään katunut yksilapsisuutta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jämähtäneet henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet? Just. Olen saavuttanut vaikka mitä elämässäni, varmasti enemmän kuin sinä.-vela
Kerrotko omat saavutuksesi.
Sä voit aloittaa luettelemalla omat saavutuksesi. Ole hyvä :)
ap
Sinä aloitit ketjun joten ole hyvä ja kerro saavutuksesi.
Tässä aloituksessa ei ollut pääpointtina minun saavutukseni vaan se miten paljon on lapsettomia tai 1 lapsen perheitä nykyään Suomessa. Olen asiasta vaan hiukan yllättynyt. En myöskään kysele syitä lapsettomuuteen. Tiedän kyllä niitä tarpeeksi. Näitä ei tarvitse minulle tulla luettelemaan. Lähipiirissäni on myös asiasta kärsineitä, mutta onneksi useimmat lopulta saaneet lapsia.
Halusin vaan herätellä keskutelua ajan ilmiöstä. Olen pahoillani, jos se on pahoittanut mielesi.
Ja ei en ala tässä henkilökohtaisia asioitani enempää luettelemaan :) Tunnuit itse vaan innostuneelta esittelemään omia saavutuksiasi.
ap
Vierailija kirjoitti:
Eihön nykypäivänä parisuhteet edes kestä niin kauaa, että lasten hankinta tulisi ajankohtaiseksi. Sitten lähes nelikymppisenä paniikissa hankitaan vauva jonkun lyhytaikaisen kumppanin kanssa ja tulee ero.
FOMO-vauvat ovat aika yleinen ilmiö.
Sinä aloitit ketjun joten ole hyvä ja kerro saavutuksesi.