Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
121/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömän arkeen se lapsi just sopisikin. Lapsesta saa erilaisia tukia. Ja se rikastuttaisi työttömän elämää.

Vierailija
122/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ympäristösyistä en ole lisääntynyt. Länsimaalaiset ihmiset kuluttavat valtavasti luonnonvaroja. En pystyisi elämään niin huonon omatunnon kanssa, jos olisi tehnyt lisää kuluttajia tälle pallolle. Mitä vähemmän ihmisiä maapallolla on, sen paremmin se voi. Ihminen on ainoa elollinen, joka tuhoaa oman elinympäristönsä. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

Minä ymmärrän kyllä mitä elämä koiran kanssa on, vaikka minulla ei ole koiraa. Mikä sinun ongelmasi on, että et ymmärrä?

Kyllä, en tietenkään voi tuntea omakohtaisesti sitä koiranomistamisen tunnetta, mutta ymmärtää kyllä täysin mitä se on. Tuolla perusteella syöpäsairas sanoisi lääkärilleen että hän ei ymmärrä mitään syövästä, kun ei ole itse sitä sairastanut.

Vierailija
124/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗

Samaa se sanoo hoitajasi ja sulkee hoitokodin oven

En mene hoitokotiin. Hoidan itseni pois päiviltä ennen sitä.

Vierailija
125/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä lapsellisten ihme ajatus tulee että ne joilla ei ole omia lapsia, eivät mitenkään voi ymmärtää lapsihommaa?

Aivan kuin lapsettomat eivät olisi kasvaneet perheessä, aivan kuin heidän sisaruksillaan, sukulaisillaan, kavereillaan ei olisi lapsia..?

Ihmeellinen tämä mystinen lapsiperheen autuus jota kukaan lapseton ei ikimaailmassa voi mitenkään ymmärtää, ei vaikka on niiden lapsiperheiden ympäröimä.

No ei voi kyllä ymmärtää. Ovathan lapsen, tädin, vanhemman tai isovanhemman roolit kaikki täysin erilaisia keskenään. Juuri tällaiset ajatukset ovat mielestäni vähän naiiveja.

Yhtä naiivia on kuvitella ymmärtävänsä velan elämää.

Se on kuin vuoden Suomessa asunut sanoisi tuntevansa tämän maan paremmin kuin suomalaiset. Palaisi omaan kotimaahansa ja huutelisi sieltä, kuinka Suomessa eletään.

Vierailija
126/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen tarkoitus tosiasiassa? 

Päästä nostamaan itsensä jollekin jalustalle koska kokee suurimpana saavutuksenaan kyvyn levittää haaransa auliisti, noukkasta rojut ränniin ja tuutata penikan 9kk päästä aukostaan ulos ja alentamaan ne jotka eivät ole kyseistä suoritusta syystä tai toisesta (joka jokaisen yksityisasia) tehneet? 

Kumma tarve näillä niin kauhean aikuisena ja kypsänä ymv. itseään pitävillä on toisenlaisen valinnan (joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna) tehneitä päästä solvaamaan joka käänteessä .. 

Ei vaikuta kauhean tyytyväiseltä omaan elämäänsä eikä omiin valintoihinsa, puhumattakaan siitä paljon kehutusta aikuisuudesta ja kypsyydestä .. 

Voi, ei kuolen nauruun :D Anteeksi jos loukkasin. Ei ollut tarkoitus.

ap

Vierailija
127/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se, että lapseton ei voi koskaan tajuta täysin, millaista on olla vanhempi. Lapseton kuvittelee tajuavansa, niin itsekin kuvittelin. Ei sitä tajua, jos ei itse ole vanhempi. Eikä sisarusten/kaverien lasten seuraaminen vierestä ole sama asia. Vanhempana se vastuu on ihan oikeasti 24/7, eikä sitä kukaan perheen ulkopuolinen näe.

Enkä siis tällä kommentillani tarkoita, että lapseton olisi jotenkin huonompi tai jollain tavalla vajaa. Hän ei vain voi täysin tajuta vanhemmuutta. Ihan samalla tavalla kuin en itse vaikka ymmärrä, mitä koiran omistajan elämä oikeasti on, kun minulla ei ole koiraa.

Niin. Juuri tuon 24/7 -vastuun takia olen lapseton. Seuraava kysymys?

Vierailija
128/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko tämä tabu?

Vierailija
129/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään? 

Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi. 

Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti. 

Jos elämä kerran on täysin turhaa, niin miksi jatkaa sitä lisääntymällä? Ihmisten sukupuuttoon kuoleminen on ainoa hyvä ratkaisu maapallon kannalta.

Miksi et sitten nopeuta tätä sukupuuttoa omalla ratkaisulla, jos pidät elämää turhana, etkä edes anna elämänlahjaa eteenpäin? Mä olen antanut elämän eteenpäin, siksi minulla on syy elää. 

Ahaa, eli mielestäsi esim. munkeilla, piispoilla, lapsettomilla poliitikoilla, tiedemiehillä, keksijöillä, taiteilijoilla, ym. ei ole syytä elää, kun eivät hinkuta sukuelimiään ja tuota p ersehedelmiä?

Suomalaiset ovat kyllä erittäin alkeellista kansaa, ei voi muuta sanoa.

Vierailija
130/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseton ja yhden lapsen vanhempi on sama asia? 

Vierailija
131/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tästä ketjusta päätellen, moni on hankkinut lapsia välttääkseen oman elämänsä tyhjyyttä ja yksinäisyyttä vanhuksena.

Ymmärrättekö, miten itsekkäältä tuo kuulostaa?

Vierailija
132/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Lasten hankkiminen tekee ihmisestä aikuisen. Silloin ihminen ottaa vastuuta jostain toisesta ja luopuu jostain toisen hyväksi. Se on aikustumista. 

Tarkemmin sanottuna tekee naisesta aikuisen. Kaikki varmasti tuntevat pariskuntia joissa mies sälyttää kaikki lapseen liittyvät asiat äidin hoidettavaksi. Miehille on paljon hyväksyttävämpää olla itsekäs ja lapsellinen läpi elämän.

Luulen että tätäkin aloittajaa hiertää nimenomaan lapsettomat naiset.

Vierailija
133/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukapa ei haluaisi vauvaa

Syntyvän vauvan arvioitu kansantaloudellinen lisäarvo Suomelle hänen elinaikanaan on noin 2,5-3,5 miljoonaa euroa. Tämä arvio kattaa hänen koko elinkaarensa aikana työelämässä tuottaman arvonlisän, kulutuksen, investoinnit ja muut taloudelliset vaikutukset.

Jokainen yksilö käyttää rahaa tavaroihin ja palveluihin, mikä kierrättää rahaa taloudessa ja kasvattaa lisäarvoa.

Keskimääräinen suomalainen käyttää elämänsä aikana satoja tuhansia euroja kulutukseen (asuminen, ruoka, palvelut, vapaa-aika).

Vaikka vanhuusiässä työelämän vaikutus loppuu, kulutus jatkuu. Eläkkeet kiertävät takaisin talouteen kulutuksena.

Jos henkilö tekee säästöjä, sijoituksia tai hankkii omaisuutta, nämä lisäävät kansantaloudellista arvoa. Esimerkiksi asuntojen arvonnousu, osakesijoitukset ja yrittäjyys voivat kasvattaa hänen lisäarvoaan yhteiskunnalle.

Kun kaikki nämä tekijät lasketaan yhteen, syntyvä vauva tuottaa Suomelle kansantaloudellista lisäarvoa elämänsä aikana arviolta:

Vähintään: 2,5 miljoonaa euroa.

Keskimäärin: 3 miljoonaa euroa.

Korkeasti koulutetut tai korkean tuottavuuden työssä: Jopa 4 miljoonaa euroa.

Eli kyllä siitä lapsesta voisi palkkion maksaa!

Vierailija
134/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloituksen tarkoitus tosiasiassa? 

Päästä nostamaan itsensä jollekin jalustalle koska kokee suurimpana saavutuksenaan kyvyn levittää haaransa auliisti, noukkasta rojut ränniin ja tuutata penikan 9kk päästä aukostaan ulos ja alentamaan ne jotka eivät ole kyseistä suoritusta syystä tai toisesta (joka jokaisen yksityisasia) tehneet? 

Kumma tarve näillä niin kauhean aikuisena ja kypsänä ymv. itseään pitävillä on toisenlaisen valinnan (joko vapaaehtoisesti tai pakotettuna) tehneitä päästä solvaamaan joka käänteessä .. 

Ei vaikuta kauhean tyytyväiseltä omaan elämäänsä eikä omiin valintoihinsa, puhumattakaan siitä paljon kehutusta aikuisuudesta ja kypsyydestä .. 

Voi, ei kuolen nauruun :D Anteeksi jos loukkasin. Ei ollut tarkoitus.

ap

Et loukannut. Osoitit vain oman epäaikuismaisuutesi sekä kypsyytesi, moukkamaisuutesi lisäksi. 

Vierailija
135/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä ymmärrän kyllä mitä elämä koiran kanssa on, vaikka minulla ei ole koiraa. Mikä sinun ongelmasi on, että et ymmärrä?

Kyllä, en tietenkään voi tuntea omakohtaisesti sitä koiranomistamisen tunnetta, mutta ymmärtää kyllä täysin mitä se on. Tuolla perusteella syö

Eihän se ymmärräkään. Toistelee vaan pharman tarinoita, aivopesua, mitä uskoo totuutena.

Vierailija
136/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheiden (talous, jossa asuu vähintään yksi alle 18 vuotias) osuus kotitalouksista on alle 14% kaikista kotitalouksista. Silti tätä vähemmistöä hyysätään ja tuetaan kaikin mahdollisin tukimuodoin ja verohelpotuksin.

Sinun varmaan vaikea ymmärtää miksi lapsiperheitä tuetaan. Voin sen kertoa, siksi että lapsissa on se yhteiskunnan tulevaisuus ja elämän jatkuvuus. Tulevaisuus ei ole sinkkuaikuisissa vaan lapsissa, vaikea ehkä käsittää mutta elämä on rajallista ja siksi lapsia tarvitaan kun halutaan että elämä jatkuu.

Vierailija
137/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä, en tietenkään voi tuntea omakohtaisesti sitä koiranomistamisen tunnetta, mutta ymmärtää kyllä täysin mitä se on. Tuolla perusteella syö

Tietenkään syöpälääkäri ei tiedä miltä tuntuu sairastaa syöpää ellei hän ole sitä itse sairastanut. Hän voi kuvitella miltä sen sairastaminen tuntuisi, mutta se on aina pelkkää kuvitelmaa minkä todellisuuden pystyy arvioimaan sairastaessaan itse. 

On eri asia sanoa, että ymmärtää minkälaista elämä eri erilanteissa voi olla, kuin se, että on kokenut asian itse. Minäkin pystyn monotonisesti luettelemaan arkiset asiat mitä elämään vaikka lapsen tai koiran kanssa kuuluu, mutta ne eivät silti kata kuin murto-osan siitä tunnekokemuksesta mitä tässä tapauksessa lapsen ja koiran kanssa eläminen todellisuudessa on. Näitä tunnekokemuksia voi yrittää kuvitella jokainen mielessään, mutta edelleen, ne ovat vain kuvitelmia ja fakta on se, että kokemalla itse pystyy ne vasta käsittämään.

Vierailija
138/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jotenkin kylmäsi ajatus, että olisin vanha lapseton ihminen. Tuntuisi niin tyhjältä elämä. Ei voisi edes odottaa lapsen lapsia. Jos sitten ei mitään erityisiä saavutuksiakaan olisi, niin sittenhän olisi elänyt käytännössä ihan turhaan. Vai olisiko?

Öö, minun lapsilla on ainakin ihan oma elämä, ja se on heidän valinta hankkiiko lapsia ollenkaan vai ei, en elä elämääni lasteni kautta. Ja ihan yhtä lailla arvostan lapsettomia tai yhden lapsen perheita, aika ällöjä nää kirjoitukset oikeastaan.

Vierailija
139/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mistä tämä lapsellisten ihme ajatus tulee että ne joilla ei ole omia lapsia, eivät mitenkään voi ymmärtää lapsihommaa?

Aivan kuin lapsettomat eivät olisi kasvaneet perheessä, aivan kuin heidän sisaruksillaan, sukulaisillaan, kavereillaan ei olisi lapsia..?

Ihmeellinen tämä mystinen lapsiperheen autuus jota kukaan lapseton ei ikimaailmassa voi mitenkään ymmärtää, ei vaikka on niiden lapsiperheiden ympäröimä.

No ei voi kyllä ymmärtää. Ovathan lapsen, tädin, vanhemman tai isovanhemman roolit kaikki täysin erilaisia keskenään. Juuri tällaiset ajatukset ovat mielestäni vähän naiiveja.

Niin, eri roolin omaavat ihmiset eivät voi ymmärtää toisia rooleja? Ei onneksi yhtään naiivia, hah.

Vierailija
140/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jämähtäneet henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet? Just. Olen saavuttanut vaikka mitä elämässäni, varmasti enemmän kuin sinä.-vela

Kerrotko omat saavutuksesi.

Sä voit aloittaa luettelemalla omat saavutuksesi. Ole hyvä :)

ap

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä neljä