Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.
Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota, kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä.
Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.
Kommentit (539)
Helsingissä vietyäni lapsen tarhaan näin kotimatkalla tiellä päihtyneeltä vaikuttavan miehen joka julisti vastaantulijoille kuinka tänne eivät lapset sovi. Ei ole lapsille sopiva paikka.
Jos mies raitistuisi ja muuttaisi asennettaan ehkä voisi saada puolison ja perheen hänkin. Selvästi oli käsittelemättömiä traumoja asiasta.
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 4 lasta
Niin vaikeaa vastata
Mutta oli kuitenkin hyvä idea kommentoida vaikkei ole mitään sanottavaa?
En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia, vain siksi että sinullakin on? VIHDOINKIN naisilla on vapaus valita haluavatko lapsia vai eivät.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Näin yhden lapsen vanhempana sanon, että onhan se yksi lapsi tosi vähän.
Ei siinä silti mitään vikaa ole, vaikka etenkin lapselle olisi parempi jos olisi sisaruksia.
Ohis, mutta ei lapselle välttämättä ole parempi, että on sisaruksia. Tiedän TODELLA toksisia sisarussuhteita. Sekä oman ikäisistä että nykylapsista. Yhdellä kaverilla on täysin sormi suussa vanhemman lapsensa kanssa ja tämä lapsi (poika) pahoinpitelee henkisesti ja fyysisesti pikkusiskoaan käytännössä päivittäin. Toisella kaverilla on isompi sisko, joka on henkisesti nöyryyttänyt tätä ihan lapsesta saakka ja jatkaa edelleen aikuisena, vaikka ovat hädin tuskin tekemisissä. Eivätkä nämä ole mitään harvinaisia tarinoita, vaikka nyt vain kaksi tähän mainitsin.
Ok. Kiusaavat lapset pitäisi lait
Varmaan olisikin ideaali tilanne. Mutta ei vanhemmatkaan voi millään tavalla taata lapsilleen hyviä keskinäisiä henkilökemioita.
Kiusaamista ei pidä ikinä katsoa sormi suussa, vaikka henkilökemiat olisi mitkä.
Hyvä esimerkki siitä, ettei kaikki osaa kasvattaa, vaikka lapsia olisikin. En tajua vanhempia, jotka hyväksyy tuollaisen kotonaan.
Maapallon väkiluku ylitti miljardin muistaakseni 1980-luvulla. Ja nyt meitä on se 8 miljardia? 40 vuodessa on kyllä lisäännytty ihan tarpeeksi, jos miettii kuinka kauan ihmisellä meni ylittää tuo ensimmäine miljardi suhteessa nykyiseen väkilukuun..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla on 4 lasta
Niin vaikeaa vastata
Mutta oli kuitenkin hyvä idea kommentoida vaikkei ole mitään sanottavaa?
Tarkoitatko itseäsi?
Vierailija kirjoitti:
Kummasti teitä lapsia hankkineita tuntuu silti hiertävät lapsettomien asiat 😂
Joitakin varmasti hiertää. Itse olen se rajaton tyyppi kuka ajattelee, että lapsettomat eivät tiedä mistä jäävät paitsi. Mikäli on tyytymätön omiin elämänvalintoihin, tämän saattaa tulkita niin, että yritän jotenkin houkutella muut lapsettomat kanssani ansaan. Tämän tyyppisiin tulkintoihin täällä välillä törmää. Kohdallani asia tarkoittaa juuri sitä mitä tarkoitan. Itselleni lapsiperhe-elämä on ollut ihanaa ja olen iloinen, että olen saanut sen kokea.
Minä ihmettelen tykönäni sitä, että mikään puolue ei kosiskele näitä yksineläjiä äänestäjiksi. Teema loistaa poissaolollaan kaikkien puolueiden ohjelmista ja vaalilauseista.
On olemassa nolla (0) syytä lisääntyä. Tämä alkaa menemään ihmisten jakeluun pikkuhiljaa, hyvä!!
Vierailija kirjoitti:
Maapallon väkiluku ylitti miljardin muistaakseni 1980-luvulla. Ja nyt meitä on se 8 miljardia? 40 vuodessa on kyllä lisäännytty ihan tarpeeksi, jos miettii kuinka kauan ihmisellä meni ylittää tuo ensimmäine miljardi suhteessa nykyiseen väkilukuun..
Muistat väärin. Maapallon väkiluku 80-luvulla oli 4,5 miljardia. Miljardin rajapyykki rikottiin 1800-luvun alussa.
Vierailija kirjoitti:
Maailman väkiluku saavutti miljardin ihmisen rajan noin vuonna 1804.
1980-luvulla ihmisiä on 5 miljardia
Taitaa ap olla trolli vain, sen verran vanhoista provonaruista vetelee. Naureskelee ketjulle, joka on ehtinyt täyttyä jo 11 sivua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on iso suku, paljon serkkuja, tätejä, setiä, ja kuvittelin aina että jossain vaiheessa sukujuhlissa vilisee paljon pikkuisia omien lasteni lisäksi. Nyt omat on jo teinejä ja vain muutama lapsi on tullut sukuun lisää. Suurin osa alkaa olla jo liian vanhoja lastentekoon, pitkät parisuhteet, omistusasunnot ja työpaikat kuitenkin on. Aika hyvä läpileikkaus varmaankin tästä Suomen tilanteesta. Ei ihmisiä vaan kiinnosta lasten hankinta enää nykypäivänä, kun on kaikkea muuta jännää koettavaa.
Meillä taas lapsia syntyy, ja sukujuhlissa on vauvoja ja pikkulapsia. Mutta ollaan varmaan aika paljon keskivertosuomalaista sosiaalisempia ja perhekeskeisempiä. Myöskään elämyshakuisuutta ei erityisemmin ole, vaikka ihmiset tykkää matkustaa ulkomaille vuosittain ja esim. lautailla, lasketella, retkeillä tuntureissa, saaristossa, veneillä, ajaa vesiskoottereilla, maastopyörillä
Kuulostaa vauraalta suvulta.
Vierailija kirjoitti:
En nyt oikein ymmärrä pointtiasi. Miksi kaikkien pitäisi hankkia lapsia, vain siksi että sinullakin on? VIHDOINKIN naisilla on vapaus valita haluavatko lapsia vai eivät.
Ei pidäkään. Ei kai ikinä ole ollut niin, että kaikilla aikuisilla on omia lapsia?
Ainahan on ollut myös yksin eläviä naisia ja miehiä, sekä lapsettomia pariskuntia. Eihän kaikki edes voi saada lapsia, ja ihmisillä on muitakin tärkeitä tehtäviä yhteisössä.
Toki tietty osuus lapsia pitäisi kuitenkin syntyä, mutta ei kaikille. Itse en menisi ikinä käännyttämään ketään velaa, enkä ajattele että omasta tahdostaan lapseton menettää mitään. Näitä varsinaisia veloja on käsittääkseni nykyäänkin aika pieni osa? Perheen perustamisen ikä on noussut paljon, mikä aiheuttaa osalla lapsettomuutta tai lapsiluvun jäämistä pienemmäksi kuin haluaisi. Pariutumisen hankaluudet näkyy myös tässä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Fiksua porukkaa, kun on tajunnut olla lisääntymättä. Hienoa!
Mitä hienoa siinä on, että ihminen ei lisäänny? Vai tarvitsetko vain vahvistusta omalle epävarmalle elämänvalinnallesi muiden tilanteesta? Eikö se ollutkaan loppuun saakka harkittua se vapaaehtoinen lapsettomuus? Naiset ovat nykyään ennätysmasentuneita ja ahdistuneita. Voisiko olla, että se "matkustelu ja vapaus" eivät sitten riittäneetkään elämän sisällöksi?
Mitä hienoa? No olisiko vaikka se, että ihmisillä on nyt valinnanvapaus, ja he haluavat käyttää sitä. He eivät halua lapsia. Kun on onnellinen jostain asiasta, ihmiset luontaisesti kertovat siitä ääneen. Näinhän vanhemmatkin toimivat kun saavat lapsen, he iloitsevat siitä. Samalla tavalla velat iloitsevat siitä että elämä on vapaata joka päivä, ja mahdollisesti juhlivat myös sterilisaatiota/vasektomiaa omana juhlapäivänään. "No-Baby Shower" yms.
Syntyvän vauvan arvioitu kansantaloudellinen lisäarvo Suomelle hänen elinaikanaan on noin 2,5-3,5 miljoonaa euroa. Tämä arvio kattaa hänen koko elinkaarensa aikana työelämässä tuottaman arvonlisän, kulutuksen, investoinnit ja muut taloudelliset vaikutukset.
Jokainen yksilö käyttää rahaa tavaroihin ja palveluihin, mikä kierrättää rahaa taloudessa ja kasvattaa lisäarvoa.
Keskimääräinen suomalainen käyttää elämänsä aikana satoja tuhansia euroja kulutukseen (asuminen, ruoka, palvelut, vapaa-aika).
Vaikka vanhuusiässä työelämän vaikutus loppuu, kulutus jatkuu. Eläkkeet kiertävät takaisin talouteen kulutuksena.
Jos henkilö tekee säästöjä, sijoituksia tai hankkii omaisuutta, nämä lisäävät kansantaloudellista arvoa. Esimerkiksi asuntojen arvonnousu, osakesijoitukset ja yrittäjyys voivat kasvattaa hänen lisäarvoaan yhteiskunnalle.
Kun kaikki nämä tekijät lasketaan yhteen, syntyvä vauva tuottaa Suomelle kansantaloudellista lisäarvoa elämänsä aikana arviolta:
Vähintään: 2,5 miljoonaa euroa.
Keskimäärin: 3 miljoonaa euroa.
Korkeasti koulutetut tai korkean tuottavuuden työssä: Jopa 4 miljoonaa euroa.
Eli kyllä siitä lapsesta voisi palkkion maksaa!
En halua lapsia ja se tunne vahvistuu joka kerta kun kuulen jonkun sanovan muiden lapsia kakaroiksi (heillä itsellään siis on AINA lapsia). En haluaisi tuoda lapsia mm tästä syystä tähän maailmaan/maahan (Suomeen), jossa asenne on noin itsekäs ja julma. Oksettaa se ajatusmaailma, että muiden lapset on kamalia ja ärsyttäviä yms, mutta oma lapsi on mukava ja kiva yadayada muita ylistyssanoja. Minusta lapset ovat lähtökohtaisesti viattomia ja aitoja ja heitä pitäisi kohdella hyvin ja rakkaudella, vaikka kyse ei olisi omasta lapsesta. Systemaattisesti muiden jälkikasvuun negatiivisesti suhtautuminen, etenkin lapsia itse omaavalta henkilöltä, on erikoinen ilmiö.
Vierailija kirjoitti:
Minä ihmettelen tykönäni sitä, että mikään puolue ei kosiskele näitä yksineläjiä äänestäjiksi. Teema loistaa poissaolollaan kaikkien puolueiden ohjelmista ja vaalilauseista.
Poliitikoissa tuntuu olevan niin vähän lapsettomia/veloja, että se varmaan vaikuttaa?
*hiertävän