Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
441/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin. Kyllä tässä maassa tulevaisuudessakin asukkaita on, mutta he eivät ole suomalaisia 

Vierailija
442/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mikäpä oli aloittajan tekosyy jättää kolmas, neljäs ja viides lapsi tekemättä? Jos olisit oikeasti halunnut äidiksi niin olisit aloittanut riittävän ajoissa tai mennyt lapsettomuushoitoihin.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
443/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

30 vuoden teini-ikä

Vierailija
444/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla on 4 lasta

Niin vaikeaa vastata

Minullakin on 4 lasta, nyt jo kaikki nuoria aikuisia ja omassa  elämässää. Pari lastenlastakin. Olen kyllä enemmän, kuin tyytyväinen, että nuo kaikki sain. 

Itse olin vielä parikympisenä ja pitkään sen jälkeenkin sitä mieltä, että en halua lapsia, mutta kun sain esikoisen(vahinko), tajusin, miten ihania lapset on.  Lähti sitten vähän lapasesta ja tein 4 putkeen. 

Omatkin lapset on olleet aikaisemmin sitä mieltä, että "Kuka hullu tekee/haluaa lapsia", mutta näköjään on mieli muuttunut. Olipa nuo lapsenlapset sitten vahinkoja tai ei, niin vanhempansa palvovat heitä, eikä kumpikaan enää osaisi elää ilman pienokaisiaan. Ovat heille kaikki kaikessa ja maailman tärkeimmät. Ja näinhän se pitää ollakin. 

Jos lapsia saa/tekee, niille pitää antaa kaikki rakkaus maailmassa.

Vierailija
445/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sosialismi.

Kela-elättinä ei juuri lapsia hankita. 

Puolet kansasta on Kela-tukien varassa kituuttavia.

Minusta kun tuntuu, että nimen omaan se puoli tekee niitä lapsia. Tähän viittaavat tutkimukset siitä, että lapsiperheköyhyys on lisääntynyt Suomessa.

Vierailija
446/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei kaikkien lapsettomuus ole vapaaehtoista. Todella tökeröä miettiä niin. On hyvin paljon ihmisiä, jotka olisivat halunneet lapsia, mutta eivät niitä saaneet vuosien/kymmenien vuosien yrittämisestä huolimatta. Se on kipeä aihe monelle eikä sitä tee mieli selitellä, miksi minulla/meillä ei ole lapsia. Sitä ei myöskään ymmärrä sellaiset ihmiset, jotka eivät lapsettomuudesta ole kärsineet.

Itse luulin jääväni myös lapsettomaksi, mutta viiden vuoden yrittämisen jälkeen tulinkin yllättäen raskaaksi. Toista yritettiin 12 vuotta ja sitten tärppäsi. Joten tiedän molemmat puolet tästä asiasta. 

Tsemppiä kaikille, lapsellisille ja lapsettomille! Oli jokaisen syy sitten mikä tahansa, niin sitä ei tarvi muille selitellä, jos ei itse halua. Ja kaikkien elämä on taatusti elämän arvoista, oli lapsia tai ei.

Vierailija
447/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin? En voi sietää lapsia joten en lisäänny

Vierailija
448/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niinpä. Semmoiset noin 2,7 miljoonaa miestäkään eivät ole vaivaantunu synnyttämään ikinä !

Vierailija
449/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Raskauden ja äitiyden rasitus pitää jakaa miehillekin. Kun ihan yliopistotasolla on todettu, että mieskin voi synnyttää niin siitä vaan sitten käytäntöä toimeen,.   Nyt ne useimmissa tapauksissa luikkivat karkuun lastaan. 

Vierailija
450/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

30 vuoden teini-ikä

On se hienompaa kuin ylikansoitus. Maanosat pursuaa yli äyräiden  valmiita lapsia. Jos on siinä onnellisessa asemassa että voi viettää vain teini-ikää, niin ei pitäisi moittia. 

Vierailija
451/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ollaan viestikapuloita. Jokaisella on vanhemmat. 30 v päästä tulee seuraavat. Jne. Jatkunut satojatuhansia vuosia. Onneksi

Vierailija
452/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän että aloitus on varmaan provo, mutta tämän suuntaisia juttuja kuulee sen verran usein että ilmeisesti on ihan aikuisia ihmisiä, jotka ei millään käsitä, miten moninaisista syistä lapsettomuus voi johtua. Kaikki ne syyt eivät tosiaankaan ole itse valittuja. Onko teidän jotenkin mahdotonta hahmottaa, miltä tuo tölviminen tuntuu ihmisestä, joka olisi lapsia halunnut, vai oletteko niin rikki sisältä että tölvitte juuri siksi? Suosittelen tutkiskelemaan sisintä ja miettimään, hiertääkö niissä omissa valinnoissa jokin kun asenne muita kohtaan on tuollainen. 

Vierailija
453/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheiden (talous, jossa asuu vähintään yksi alle 18 vuotias) osuus kotitalouksista on alle 14% kaikista kotitalouksista. Silti tätä vähemmistöä hyysätään ja tuetaan kaikin mahdollisin tukimuodoin ja verohelpotuksin.

Juoppoihin verrattuna lapset on yhteiskunnalle halpa sijoitus. Juopot aiheuttaa vuosittain miljardikulut ja lisäksi vielä muille inhimillistä kärsimystä.

Vierailija
454/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ollaan viestikapuloita. Jokaisella on vanhemmat. 30 v päästä tulee seuraavat. Jne. Jatkunut satojatuhansia vuosia. Onneksi

Ei se mikään pakko ole. Eläimiäkin kuolee sukupuuttoon tai häviää resurssien puutteeseen. Ihminen tuhoutuu liikaväestöön. 

Vierailija
455/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialismi.

Kela-elättinä ei juuri lapsia hankita. 

Puolet kansasta on Kela-tukien varassa kituuttavia.

Minusta kun tuntuu, että nimen omaan se puoli tekee niitä lapsia. Tähän viittaavat tutkimukset siitä, että lapsiperheköyhyys on lisääntynyt Suomessa.

Luin vastikään tutkimuksesta, että eniten lapsia syntyy varakkaisiin perheisiin. Köyhyys taas lisääntyy jo olemassaolevilla köyhillä lapsiperheillä.

Vierailija
456/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

HUHUUUU?? Mitä erityistä se AP on tehnyt tai saavuttanut? Top-3? 

Levitellyt lettuaan ja puskenut pari kersaa toosastaan. Onhan se tosiaan vähintäänkin Nobelin palkinnon arvoinen suoritus. 

Vierailija
457/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapsiperheiden (talous, jossa asuu vähintään yksi alle 18 vuotias) osuus kotitalouksista on alle 14% kaikista kotitalouksista. Silti tätä vähemmistöä hyysätään ja tuetaan kaikin mahdollisin tukimuodoin ja verohelpotuksin.

Juoppoihin verrattuna lapset on yhteiskunnalle halpa sijoitus. Juopot aiheuttaa vuosittain miljardikulut ja lisäksi vielä muille inhimillistä kärsimystä.

Juoppokin on ollut lapsi, kenties jopa toivottu.  Koskaan ei tiedä mitä niistä tulee.

Vierailija
458/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö boomerit ole vielä saaneet tarpeeksi rahaa ja eläkettä? Pitäisikö heille saada vielä joku tukimuoto ja ehkä verohelpotuksia? Vai pitäisikö eläkkeitä nostaa? Lähes kaikki Suomessa on saanut koko lapsuutensa vaikka mitä yhteiskunnalta ja nyt sitten siltä pieneltä määrältä lapsia joita vielä syntyy, niin heiltä pitäisi ottaa se vähäkin pois mitä on jäljellä? Kun olet eläkkeellä he tulevat sanomaan, ettet tarvitse eläkettä, koska et halunnut auttaa heidän ollessa pieniä. 

Vierailija
459/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et edelleenkään tajua. Se henkinen kasvu ja ajattelun muuttuminen, siis kehittyminen, on sivutuote eikä päämäärä. Silti ne, jotka ovat jääneet siitä paitsi, erottuvat selvästi. He vaan eivät pysty irrottautumaan omasta egosentrisyydestään edes teoreettisella tasolla vaan olettavat, että jos vanhemmuus aiheuttaa henkistä kehittymistä, niin lapset on tehty oman henkisen kehittymisen vuoksi. Tämän egosentrisen ajatusvirheen huomaa tämänkin ketjun kommenteista. 

Kukaan ei väittänyt, että lapsia haluttaisiin oman henkisen kehityksen vuoksi. Kehitys seuraa juuri siitä, että tekee asioita lapsen vuoksi ja eteen. Sitä ei mikään muu yleisesti hyvänä tai vastuullisena pidetty asia voi täysin korvata.

Esimerkiksi kilpaurheilija ei treenaa saadakseen hyvän kropan, mutta silti kropasta näkee, että on urheiltu. Joku muu jumppaa pelkän ulkonäön vuoksi, mutta se on vähän eri asia.

Ja vaikka eivät olisikaan, niin ei lapsettomien tarvitse todistella millään tavalla, että rakastaa lapsia, vaikkei omia olekaan. Ei edes silloin, kun oikeasti rakastaa lapsia, muttei halua omia. Ei tarvitse selittää, että kyllä lapsettomana hoidan lapsia, olen töissä lasten parissa, olen kummi, olen lastenhoitajana sisarusten lapsille, olen täti, puolisollani on lapsi edellisestä suhteesta jne. 

En minunkaan tarvitse todistella, että juu, ei ole koiraa, mutta hiiiiirveesti rakastan kaikkia turrukoita! Lenkkeilytän naapurin koirat, työskentelen vapaaehtoisena koirien parissa, olen eläinkääkäri, olen trimmaaja, työskentelen lemmikkiliikkeessä, otan ystävien ja sukulaisten koirat hoitoon, ostan kavereiden koirielle joululahjat....

Vierailija
460/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yhteiskunta on täysin minä-keskeinen. Silloin ei synny lapsia. Eikä pidemmän päälle mitään muutakaan hyvää.

Jep. Balille pitää päästä ja onlyfansista pitää tienata rahat reissuihin. Siinä on lapset vaan häiriöksi.

Missä ne minun Balin lentoliput ja Only Fans tilin tuotokset voi lunastaa? Ei ole vielä näkynyt tähän päivään mennessä... Ja onko pakko lipittää viiniä ja hankkia 14 koiraa ja 6 kissaa, vaikka ei käytä alkoholia ja on allerginen?

T: 45v vela.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän neljä