Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (539)

Vierailija
421/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos naisena haluaa käyttää elämänsä parhaat vuodet kakkavaippoihin ja lisääntyviin kotitöihin siitä vaan. Mutta nykyisin voi valita toisin. Opiskella, matkustaa, harrastaa kulttuuria, urheilla, treffailla ym. ym. kaikki ne aktiivisimmat vuodet. Miehille se on eri juttu. Vaimo hoitaa kaiken yleensä vieläkin. Itse valitsin vapauden. 

Huh miten pinnallista sisältöä niihin kahteen tai kolmeen elämän parhaaseen vuoteen! 

Niin, tiesitkö että lapsi kakkaa vaippaan noin kaksi vuotta. Muut keskimäärin 83 vuotta äidin elämästä ovat kakkavaippavapaata aikaa.

Vierailija
422/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo, ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Älä aliarvioi ihmiskunnan tyhmyyttä. Jenkeissä pidetään jo pronatalismin konferensseja joissa hehkutetaan lisääntymistä. Odota vaan kun sama hulluus copypastetaan tänne, ja aletaan uhkailla ehkäisyn/abortin rajoittamisella.

Jep, tätä vastaan täytyy kyllä taistella. Abortin saatavuus ei ole itsestäänselvyys edes länsimaissa. USA on menossa ihan kivikaudelle.

Abortti vasta tyhmyyttä onkin. Ensin hankkiudut raskaaksi menemällä sänkyyn jonkun kanssa. Sitten tapat sen vauvan kohtuun, joka sai alkunsa omien valintojesi takia. Ja turha ottaa esiin mitään raiskausta tässä kohtaa, jonka osuus on ehkä promillen luokkaa. Yleisin syy abortille on edelleenkin sosiaaliset syyt, eli toisin sanoen se, ettei äitiä huvita saada lasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
423/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos naisena haluaa käyttää elämänsä parhaat vuodet kakkavaippoihin ja lisääntyviin kotitöihin siitä vaan. Mutta nykyisin voi valita toisin. Opiskella, matkustaa, harrastaa kulttuuria, urheilla, treffailla ym. ym. kaikki ne aktiivisimmat vuodet. Miehille se on eri juttu. Vaimo hoitaa kaiken yleensä vieläkin. Itse valitsin vapauden. 

Huh miten pinnallista sisältöä niihin kahteen tai kolmeen elämän parhaaseen vuoteen! 

Niin, tiesitkö että lapsi kakkaa vaippaan noin kaksi vuotta. Muut keskimäärin 83 vuotta äidin elämästä ovat kakkavaippavapaata aikaa.

Nämä samat naiset, jotka valittaa kakkavaipoista, kerää kuitenkin mielellään kadulla oman koiransa jätökset. Lapsettomilla naisillahan on melkein aina koira, ainakin Helsingissä. 

Vierailija
424/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Pakko olla provo, ei kukaan voi olla noin tyhmä.

Älä aliarvioi ihmiskunnan tyhmyyttä. Jenkeissä pidetään jo pronatalismin konferensseja joissa hehkutetaan lisääntymistä. Odota vaan kun sama hulluus copypastetaan tänne, ja aletaan uhkailla ehkäisyn/abortin rajoittamisella.

Jep, tätä vastaan täytyy kyllä taistella. Abortin saatavuus ei ole itsestäänselvyys edes länsimaissa. USA on menossa ihan kivikaudelle.

Abortti vasta tyhmyyttä onkin. Ensin hankkiudut raskaaksi menemällä sänkyyn jonkun kanssa. Sitten tapat sen vauvan kohtuun, joka sai alkunsa omien valintojesi takia. Ja turha ottaa esiin mitään raiskausta tässä kohtaa, jonka osuus on ehkä promillen luokkaa. Yleisin syy abortille on edelleenkin sosiaaliset sy

Se on soluröykkiö, ei vauva. Miksi te miehet ette käytä ehkäisyä? Kondomi sopii kaikille miehille, mutta hormonaalinen ehkäisy voi olla naiselle jopa hengenvaarallinen ja monelle se aiheuttaa pahoja haittavaikutuksia. Sosiaaliset syyt kattavat kaiken taloudellisesta tilanteesta terveysongelmiin, ei se ole pelkästä huvittamisesta kiinni. Jokaisella on oikeus valinta lisääntyykö ja koska lisääntyy, sitä ei sinulta tai keneltäkään muultakaan misogynistiltä kysytä.

Vierailija
425/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Harmi, että aloitustekstin sisältyi lopulta provoksi, mutta onhan se ihmeellistä miten paljon lapsettomia nykyään on. Meille syntyi alkuvuodesta vauva ja olemme kolmekymppisinä korkeasti kouluttautuneita lähes ainoita tuttavistamme keillä on lapsi. Meille vauvaperhe-elämä on ollut ihanaa ja tuntuu v-mäiseltä sanoa näin, mutta en nyt lapsen saaneena pysty ymmärtämään miten paljosta olisin jäänyt paitsi ilman tätä kokemusta. Perhe-elämä ei varmastikaan ole kaikille, mutta lapsen myötä olen huomannut itsessäni rajattomia ajatuksia koskien juuri sitä miten lapsettomat ihmiset eivät tiedä mistä jäävät paitsi. En siis pidä tällaisia ajatuksia ollenkaan arvossa, mutta nämä ovat rehellisiä ajatuksia mitä en kehtaisi oikeassa elämässä sanoa ääneen.

Kaikki eivät halua lapsia eivätkä he koe jäävänsä yhtään mistään paitsi. Tätä sinun on varmasti tu

Siksi kutsuinkin näitä ajatuksia rajattomiksi, sillä niihin sisältyy oletus, että muut kokevat asiat samalla tavalla kuin minä. Tiedostan siis asian täysin, mutta valehtelisin itselleni, jos väittäisin ettenkö ajattelisi nyt niin.

Vierailija
426/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Et edelleenkään tajua. Se henkinen kasvu ja ajattelun muuttuminen, siis kehittyminen, on sivutuote eikä päämäärä. Silti ne, jotka ovat jääneet siitä paitsi, erottuvat selvästi. He vaan eivät pysty irrottautumaan omasta egosentrisyydestään edes teoreettisella tasolla vaan olettavat, että jos vanhemmuus aiheuttaa henkistä kehittymistä, niin lapset on tehty oman henkisen kehittymisen vuoksi. Tämän egosentrisen ajatusvirheen huomaa tämänkin ketjun kommenteista. 

Kukaan ei väittänyt, että lapsia haluttaisiin oman henkisen kehityksen vuoksi. Kehitys seuraa juuri siitä, että tekee asioita lapsen vuoksi ja eteen. Sitä ei mikään muu yleisesti hyvänä tai vastuullisena pidetty asia voi täysin korvata.

Esimerkiksi kilpaurheilija ei treenaa saadakseen hyvän kropan, mutta silti kropasta näkee, että on urheiltu. Joku muu jumppaa pelkän ulkonäön vuoksi, mutta se on vähän eri asia.

Mistä sinä tiedät millä perusteilla ihmiset tekee asioita?

Netissä on paljon avautumisia joissa ihmiset myöntää että tuet ovat olleet syynä lasten hankkimiseen. Googlella löydät niitä.

Niitäkin vanhempia on jotka haluavat lapsen pelastaakseen itsensä yksinäisyydeltä ja koska kokevat sen olevan jonkin sortin aikuistumisriitti tai velvollisuus. Googlella löytyy tästäkin lisää.

Monet lapsivapaat ihmiset ovat omaishoitajina läheisille, osallistuvat vapaaehtoistyöhön, toimivat opettajina ja omaavat sitä kautta paljon vastuuta yhteisöstään ja yhteiskunnasta. Näissä voi olla paljon enemmän vastuuta kuin lapsen hoivaamisessa. Vastuita saa kerättyä itselleen juuri niin paljon kuin on itse valmis ottamaan vastuita eri asioista.

Vierailija
427/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se on soluröykkiö, ei vauva. Miksi te miehet ette käytä ehkäisyä? Kondomi sopii kaikille miehille, mutta hormonaalinen ehkäisy voi olla naiselle jopa hengenvaarallinen ja monelle se aiheuttaa pahoja haittavaikutuksia. Sosiaaliset syyt kattavat kaiken taloudellisesta tilanteesta terveysongelmiin, ei se ole pelkästä huvittamisesta kiinni. Jokaisella on oikeus valinta lisääntyykö ja koska lisääntyy, sitä ei sinulta tai keneltäkään muultakaan misogynistiltä kysytä.

Miksi teidän naisten on pakko mennä sänkyyn miesten kanssa, jotka ei käytä ehkäisyä? Nainen on kuitenkin aina se portinvartija seksissä. Olemmeko me miehet tosiaan niin vastustamattomia vai miksi ette voi elää vaan selibaatissa, jos ette halua lapsia?

Vierailija
428/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yhteiskunta on täysin minä-keskeinen. Silloin ei synny lapsia. Eikä pidemmän päälle mitään muutakaan hyvää.

Minäminä-ajattelu näkyy hyvin erityisesti siinä kun vaaditaan muita lisääntymään jotta saisi itse turvatun eläkkeen ja vanhuuden hoivan toisten veronmaksajien maksamana. Lisäksi vaaditaan/oletetaan että omien lasten pitää olla ilmaisia lähihoitajia itselleen vanhuuden päivinä. Sitten kun joku vastustaa sitä, ja uhkaa omia etuja, näitä ihmisiä haukutaan jotta he tekisivät kuten itse haluaa. Maailman pitää pyöriä oman pillin tahtiin koska omat edut on turvattava.

Onneksi nykyajan lapsivapaat nuoret aikuiset eivät ole enää niin itsekkäitä, kuten yllä kuvattiin.

Olipas tässä ällistyttävä looginen kuperkeikka. Jospas sitten lapsettomana jättäisit eläkkeen hakematta, k

Sanotko siis että lapsettomien pitäisi jättää eläkkeet hakematta jotta lapsiperheelliset saa ne? Sehän se on itsekästä.

Mielestäni jokainen joka on itse työllään hankkinut eläkettä, on ansainnut eläkkeensä, lapsiluvusta riippumatta.

Vierailija
429/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nyky-yhteiskunta on täysin minä-keskeinen. Silloin ei synny lapsia. Eikä pidemmän päälle mitään muutakaan hyvää.

Jep. Balille pitää päästä ja onlyfansista pitää tienata rahat reissuihin. Siinä on lapset vaan häiriöksi.

Ihan tavallinen duunari- pariskunta ollaan, töitä tehdään, veroja maksellaan ja eletään Ihan normaalia arkea. Me emme vain kumpikaan koskaan ole lapsia halunneet. Yhdessä olemme olleet yli 3vuosikymmentä, joista suurimman osan avioliitossa.

Melko turha kärjistys tuo Bali ja Onlyfans. Toki me olemme jonkin verran matkustelleet- miksi emme olisi? Ei se lapsiperheiltä mitään pois ole, jos matkustelemme, käymme töissä ja harrastuksissa. Turhaa vastakkainasettelua.

Olette osa hedelmättömyysongelmaa.

Emme ole osa mitään ongelmaa. Sen verran olemme maailmalla matkailleet ja seuraamme maailman menoa yleensäkin, niin kyllä tällä planeetalla on ongelmana liikakansoitus. 

Suurin osa maapallon ja ihmiskunnan ongelmista johtuu yksinkertaisesti siitä, että ihmisiä on liikaa.

Vierailija
430/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sanotko siis että lapsettomien pitäisi jättää eläkkeet hakematta jotta lapsiperheelliset saa ne? Sehän se on itsekästä.

Mielestäni jokainen joka on itse työllään hankkinut eläkettä, on ansainnut eläkkeensä, lapsiluvusta riippumatta.

Et taida ihan tietää, miten eläkejärjestelmämme toimii. Siinä nimittäin nykyinen työssäkäyvä sukupolvi maksaa edellisen eläkkeelle jääneen sukupolven eläkkeet. Vastaavasti tuleva sukupolvi maksaa meidän nykyisten työssäkäyvien eläkkeet sitten, kun ollaan vanhoja. Työssäkävijä ei siis hanki itselleen eläkettä.

Vierailija
431/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Emme ole osa mitään ongelmaa. Sen verran olemme maailmalla matkailleet ja seuraamme maailman menoa yleensäkin, niin kyllä tällä planeetalla on ongelmana liikakansoitus. 

Suurin osa maapallon ja ihmiskunnan ongelmista johtuu yksinkertaisesti siitä, että ihmisiä on liikaa.

Et ole kovin paljoa tainnut matkailla syrjäseuduilla, joissa ei asu ihmisiä. Liikakansoitus on ainoastaan paikallinen ongelma tietyissä valtioissa ja kaupungeissa. Maapallon pinta-alasta noin 90 prosenttia on kokonaan asumatonta seutua. Kyllä tänne ihmisiä mahtuisi vielä moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

Vierailija
432/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitäs erityistä se AP on saavuttanut tai tehnyt elämässään? 

Elämä on periaatteessa täysin turhaa ja se päättyy lopulta kuolemaan. Tämän turhan elämän ainoa jotenkin perusteltavissa oleva syy on elämänlahjan antaminen eteenpäin. Sinäkin olet sen saanut vanhemmiltasi. 

Ihminen joka ei anna samaa elämänlahjaa eteenpäin on itsekäs ja laiska hedonisti. 

Ihan mielenkiinnosta mites tuo viimeinen lause pätee mieheen joka syystä tai toisesta jää ilman vaimoa ja täten mahdollisuutta jälkikasvuun? Nainen kun voi hommata lapsia ilman miestä, itsellisesti, jos niin haluaa. Miehellä tätä mahdollisuutta ei biologian takia ole.

Vierailija
433/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

"Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja"

"Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet."

Valitse toinen.

Lapsettomat nimenomaan saavuttaa kaikkea ja lapsia omaavat jäävät hiekkalaatikolle ja teini-ikään. 

Vierailija
434/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole koskaan tajunnut ihmisiä, ketkä huolehtivat tuntemattomien ihmisten puolesta, että onko heillä hyväksyttävällä tavalla sisältöä elämässä ja vanhuksena seuraneitejä.

En täysin osta ajatusta, että tuollaiset alentuvasti muihin suhtautujat olisivat onnellisia ja tyytyväisiä omiin valintoihinsa.

Vierailija
435/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työpaikallani työskentelee lisäkseni kymmenen ihmistä iältään 35-65 vuotta. Viidellä on lapsia ja yhtä lukuun ottamatta kaikki lapsiperheelliset työkaverini ovat m muja. Kaikki me lapsettomat olemme kantasuomalaisia.

Lol.

Vierailija
436/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kannattaa alkaa julkisesti paheksumaan tollasta rappiota. Niin ehkä tulee muutos.

Onhan se, jos ei ole 20-vuotiaana vielä naimisissa ja lapsia tulossa, niin aika säälittävä eukko/ukko.

Mikä ajaa kommentoimaan moista kun ei osu omallekaan kohdallesi.. noin alkajaisiksi siis, huh. :0

Vierailija
437/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et ole kovin paljoa tainnut matkailla syrjäseuduilla, joissa ei asu ihmisiä. Liikakansoitus on ainoastaan paikallinen ongelma tietyissä valtioissa ja kaupungeissa. Maapallon pinta-alasta noin 90 prosenttia on kokonaan asumatonta seutua. Kyllä tänne ihmisiä mahtuisi vielä moninkertainen määrä nykyiseen verrattuna.

Ääliö. Luonnonvaroja on rajallinen määrä vaikka kuinka ajelisit siellä Kainuun perämettillä raapimassa päätääsi, että miksi siellä ei ole ihmisiä.

Vierailija
438/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinä voit ap antaa toisen lapsistasi jollekulle, niin ainakin yhdestä lapsettomasta saadaan lapsellinen. Sehän on nimittäin niin, että kaikilla ei ole edes ollut mahdollisuuksia saada lapsia, niin kuin sinulla. Ei ole ollut edes sellaista tilannetta että olisi voinut miettiä ja valita lähteekö yrittämään. 

Vierailija
439/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep. Balille pitää päästä ja onlyfansista pitää tienata rahat reissuihin. Siinä on lapset vaan häiriöksi.

Ihan tavallinen duunari- pariskunta ollaan, töitä tehdään, veroja maksellaan ja eletään Ihan normaalia arkea. Me emme vain kumpikaan koskaan ole lapsia halunneet. Yhdessä olemme olleet yli 3vuosikymmentä, joista suurimman osan avioliitossa.

Melko turha kärjistys tuo Bali ja Onlyfans. Toki me olemme jonkin verran matkustelleet- miksi emme olisi? Ei se lapsiperheiltä mitään pois ole, jos matkustelemme, käymme töissä ja harrastuksissa. Turhaa vastakkainasettelua.

Olette osa hedelmättömyysongelmaa.

En ole se kenelle viestisi oli tarkoitettu mutta varmasti olen osa hedelmättömyysongelmaa 🙄 Kerropa minulle miksi minun pitäisi välittää Suomen valtion olemassaolosta, kun valtio ei ole koskaan välittänyt minusta? Tämä yhteiskunta ei ole koskaan toivottanut minua tervetulleeksi. Miksi synnyttäisin lapsen pelastamaan sitä ja muiden eläkkeitä? 

Vierailija
440/539 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Maailmassa on 8 miljardia ihmistä, lähes jokainen pystyy lisääntymään, eikä siihen tarvita kuin kusivehkeiden yhteen lätkyttelyä hetken aikaa. Enpä siis menisi kehumaan että on sitä nyt saavutettu niin hirveästi kun on ihan lapsia hankittu. Vähän sama kuin joku kehuskelisi miten on saavuttanut paljon kun on käynyt peruskoulun loppuun. No, itse asiassa se peruskoulun loppuun käyminen vaatii enemmän. 

Toki saa olla onnellinen lapsistaan, mutta jos niiden avulla yrittää jotenkin nostaa itseään muita ylemmäs, niin ei tarvitse ihmetellä jos muut eivät ole samaa mieltä. 

Niin ja tosiaan se vanhemmuuden myötä tuleva aikuistuminen, vastuun kantaminen ja mitäs muita automaattisia hyveitä siitä seurasikaan. Vilja Eerika, Joensuulainen Milo ja esimerkiksi Chris Wattsin lapset varmasti osaisivat kertoa siitä enemmän. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän viisi