Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Olen ihmeissäni kuinka paljon lapsettomia Suomessa.

Vierailija
07.08.2025 |

Olen ihmeissäni, kun olen lähiaikoina kiinnittänyt huomiota,  kuinka paljon on suomalaisia ikäisiäni(n. 45v.) tai vanhempia naisia jotka ovat perheettömiä ja lapsettomia. Tuntuu vaan oudolta, jos itse mietin että olisin samassa tilanteessa. Olen myös huomannut kuinka yleistä on, että on vain yksi lapsi. Itsellä oli pitkään vain yksi lapsi mutta lopulta sain toisen. Nyt kun lapset on isoja lähinnä mietin, miksi ei tullut hommattua vielä kolmatta tai neljättä. Nyt se on käytännössä myöhäistä. Kyllä minulla on läheisiä, joilla ei ole lapsia, mutta heillä on tähän hyviä syitä. En vaan oikein usko, että kaikilla lapsettomilla tai yhden lapsen perheillä on erityistä syytä tilanteelle. Jotkut vaan vaikuttavat jämähtäneen henkisesti teinien tasolle, mitään erityistä eivät ole elämässään tehneet tai saavuttaneet. Toisaalta voin olla tyytyväinen kun huomaan lapsettomia itseeni verraten, että lasten hankkiminen ei näemmä ole itseäni jarruttanut elämässä pikemminkin päin vastoin on tuonut paljon uusia ja hyviä asioita mukanaan. Lisäksi jotenkin kannustanut enemmän pääsemään eteenpäin elämässä. 

Enkä halua tässä paheksua kenenkään elämänvalintoja. Eihän minullakaan ole mitään suurperhettä. Tuntuu vaan että olen jossain määrin ollut ulkona tällaisesta kehityksestä ja ihmettelen asiaa. Ei mikään ihme, että suomalaisen määrä vähenee koko ajan.

Kommentit (553)

Vierailija
461/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittajalla on todella omituinen asenne ja ristiriitaiset puheet. Kommentoin siis nimenomaan tätä aloitusta: Ensin hän tietää ja myöntää, että joillakin hänen läheisillään on ns. hyvä syy lapsettomuuteensa. En tiedä tätä ketjua tarkemmin selaamatta, mikä syy eikä kyllä kiinnostakaan. Sitten hän kuitenkin onkin sitä mieltä, että muilla ihmisillä, joita hän ei edes lähemmin tunne, ei voikaan olla (yhtä) hyvää syytä ja leimaa heidät teinitasolle jämähtäneiksi ja sellaisiksi, jotka eivät ole saavuttaneet riittävästi elämässään. Lopuksi hän julistaa, miten ei halua ketään paheksua. No mitähän muutakaan tuo sitten oli jollei nimenomaan paheksumista?

Tiedoksi nyt vain ap hyvä, että minäkin, ihminen jota et edes tunne, olen lapseton 45-vuotias nainen ja vielä parisuhteetonkin. En ole myöskään saavuttanut mitään kovin ihmeellistä elämässäni, jollei oteta huomioon ällän yo-papereita, kiitettävästi sujuneita yliopisto-opintoja ja tähän mennessä 20 vuotta sitten ihan vain toimistotöissä. Vakituisesti, mutta ei tosiaan mikään erityisen komea homma. Minulla on elämässäni kaikkeen ihan hyvät syyt ja voin olla vain tyytyväinen siihen, että olen sentään täysin velaton ja pystyn asumaan turvallisesti ja vakaasti vuokra-asunnossa kaupungin lähiössä ja tulen palkallani toimeen. 

Tämä ei tietenkään sinua, hyvä aloittaja, tyydyttäisi, vaan epäilisit minua jollekin teinin tasolle jääneeksi ja ilkkuisit sitä, miten en ole mitään saavuttanutkaan. Mutta kun oman elämäni painolastin tietäisit, niin voisit suorastaan ihmetellä, että elämäni on mennyt näinkin hyvin. Teinin asteellekaan tuskin olen voinut edes jämähtää, kun olen ottanut väkisinkin aikuisen roolia jo hyvin nuoresta. Minun aikuisuuteeni eivät vain kuulu sattuneesta syystä omat lapset, puoliso tai enää nykyisin vanhempienikin kuoltua ylipäätään mitkään lähemmät perhesuhteet. En ole sinulle siitä tilivelvollinen, mutta ajattelisit vähän, mitä sinulle vieraista ihmisistä ylimielisyyksissäsi kuvittelet. On tässä ihan "hyviä syitä" muillakin kuin juuri sinun läheisilläsi.

Vierailija
462/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on 8 miljardia ihmistä, lähes jokainen pystyy lisääntymään, eikä siihen tarvita kuin kusivehkeiden yhteen lätkyttelyä hetken aikaa. Enpä siis menisi kehumaan että on sitä nyt saavutettu niin hirveästi kun on ihan lapsia hankittu. Vähän sama kuin joku kehuskelisi miten on saavuttanut paljon kun on käynyt peruskoulun loppuun. No, itse asiassa se peruskoulun loppuun käyminen vaatii enemmän. 

Toki saa olla onnellinen lapsistaan, mutta jos niiden avulla yrittää jotenkin nostaa itseään muita ylemmäs, niin ei tarvitse ihmetellä jos muut eivät ole samaa mieltä. 

Niin ja tosiaan se vanhemmuuden myötä tuleva aikuistuminen, vastuun kantaminen ja mitäs muita automaattisia hyveitä siitä seurasikaan. Vilja Eerika, Joensuulainen Milo ja esimerkiksi Chris Wattsin lapset varmasti osaisivat kertoa siitä enemmän. 

Eihän nuo Vilja Erika äitipuoli ja Milon isäpuoli olleet oikeasti tullee vahemmiksi kumpikaa. Ei heillä kummallakkaan ollut lapsia.  Noista kummakin lapsen vahempi oli mennyt yhteen väärän ihmisen kassa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
463/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ei niitä kakaroita tule jatkossakaan kun kukaan nainen ei miestä halua.

Vierailija
464/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei olisi, en olisi harrastanut seksiä sillä en lapsia halua. 

Olisit elänyt selibaatissa koko elämäsi? Tuohon et taida uskoa itsekään.

Ehdottomasti. Mikään seksi ei ole niin hyvää että maksaisin siitä hinnan tulemalla äidiksi. Osaan hoidella itseni tarpeen vaatiessa.

Sama täällä. Kenenkään muna tai seura sängyssä ei ole niin ihmeellisen upea juttu, että sen vastapainoksi ottaisi 100% riskin raskautumisesta ilman ehkäisyn olemassaoloa. Orgasmin saa itsekseenkin tai toisen naisen kanssa.

Juurikin näin. Minua siis kuvottaa jo miehen haarovälin ajattelu.

Vierailija
465/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei naiset halua nssia miesten kanssa.

Vierailija
466/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗

Siellä yksi kypsymätön minä minä -ihminen ilmoittautui. Ei tullut sitten mieleen tarjota tätä ainutlaatuista kokemusta elämästä kenellekään muulle. Eipä tietenkään, sillä heille se olisi ollut "kakkavaipat, kiljunta ja räkä".

Vierailija
467/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Maailmassa on 8 miljardia ihmistä, lähes jokainen pystyy lisääntymään, eikä siihen tarvita kuin kusivehkeiden yhteen lätkyttelyä hetken aikaa. Enpä siis menisi kehumaan että on sitä nyt saavutettu niin hirveästi kun on ihan lapsia hankittu. Vähän sama kuin joku kehuskelisi miten on saavuttanut paljon kun on käynyt peruskoulun loppuun. No, itse asiassa se peruskoulun loppuun käyminen vaatii enemmän. 

Toki saa olla onnellinen lapsistaan, mutta jos niiden avulla yrittää jotenkin nostaa itseään muita ylemmäs, niin ei tarvitse ihmetellä jos muut eivät ole samaa mieltä. 

Niin ja tosiaan se vanhemmuuden myötä tuleva aikuistuminen, vastuun kantaminen ja mitäs muita automaattisia hyveitä siitä seurasikaan. Vilja Eerika, Joensuulainen Milo ja esimerkiksi Chris Wattsin lapset varmasti osaisivat kertoa siitä enemmän. 

"Eihän nuo Vilja Erika äitipuoli ja Milon isäpuoli olleet oikeasti tullee vahemmiksi kumpikaa. Ei heillä kummallakkaan ollut lapsia.  Noista kummakin lapsen vahempi oli mennyt yhteen väärän ihmisen kassa."

Milon isäpuolesta en tiedä, mutta kyllä Sirpa Laamasella oli lapsia.

Vierailija
468/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En uskalla kenenkään miehen kanssa ruveta millekään kun joka paikasta saa lukea kuinka joku mies on tappanut tyttöystävänsä tai vaimonsa. Ai niin ja jos olisi saanut sen lapsen saisi pelätä että se sekaantuu huumeisiin tai muuta kivaa.

Suhteellisuudentajun puute yhdistettynä äärimmäiseen pelokkuuteen.

Uskallatko autotien ylittää? Moni on liikenteessä kuollut. Ja oma koti, APUA, sehän näyttäytyy tilastoissa varsinaisena kuoleman kenttänä. Kotiinsa on moni kuollut, yksin, ilman että kukaan olisi apua hälyttämässä.

Vierailija
469/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Eihän nuo Vilja Erika äitipuoli ja Milon isäpuoli olleet oikeasti tullee vahemmiksi kumpikaa. Ei heillä kummallakkaan ollut lapsia.  Noista kummakin lapsen vahempi oli mennyt yhteen väärän ihmisen kassa."

Turhaa saivartelet. Kyllä noissa oli vanhemmatkin, ellei mukana, niin ainakin tietoisia kidutuksesta. Ja onhan noita vanhempia vaikka millä mitalla jotka pahoinpitelee ja tappaa lapsiaan, nuo nyt vaan tuli aivan ensimmäisenä mieleen. Eli ei kumonnut pointtiani millään tavalla, edelleenkään se lisääntyminen ei tee ihmisestä mitenkään parempaa. 

Vierailija
470/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turhaa saivartelet. Kyllä noissa oli vanhemmatkin, ellei mukana, niin ainakin tietoisia kidutuksesta. Ja onhan noita vanhempia vaikka millä mitalla jotka pahoinpitelee ja tappaa lapsiaan, nuo nyt vaan tuli aivan ensimmäisenä mieleen. Eli ei kumonnut pointtiani millään tavalla, edelleenkään se lisääntyminen ei tee ihmisestä mitenkään parempaa. 

Laamasella oli viisi lasta, joista nuorimman sai vankilassa. Oli sitten varmaan sen Tarkin. Ei ne aiemmat neljäkään olleet tehneet hänestä parempaa tai edes täyspäistä ihmistä.

Vierailija
471/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen tosi onnellinen, että en ole tehnyt lapsia. Olen ollut vapaa tekemään ja menemään miten haluan. Elämä on liian Ainutlaatuinen ja lyhyt tuhlattavaksi kakkavaippoihin, kiljuntaan ja räkään.🤗

Siellä yksi kypsymätön minä minä -ihminen ilmoittautui. Ei tullut sitten mieleen tarjota tätä ainutlaatuista kokemusta elämästä kenellekään muulle. Eipä tietenkään, sillä heille se olisi ollut "kakkavaipat, kiljunta ja räkä".

Heh. OMA AINUTLAATUINEN ELÄMÄNI vs jälkeläisteni 80-vuotinen taival kakkavaipoissa räkä nokassa kiljuen.

Vierailija
472/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toivoisin, että vapaaehtoisesti lapsettomat laatuelämän viettäjät eivät mölsisi mitään kakkavaipoista ja lapsielämän kurjuudesta. Suurin osa lapsettomista kokee asian onnettomuutena ja tuollainen julistus tuntuu heistä loukkaavalta.. 

Vierailija
473/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä lapsia, kun ihmisiä on muutenkin liikaa.

Niin, Kiinassa ja Intiassa.

Mutta Suomessa liian vähän.

Vierailija
474/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suomessa on niin ikävä asenne jo lapsia ja äitejä kohtaan, etten yhtään ihmettele, ettei naiset halua lapsia. Ihmiset ei sitoudu parisuhteeseen, on köyhyyttä, työttömyyttä, arki on raskasta lasten  kanssa työelämän puristuksessa jne. 

Vierailija
475/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minun ns. teinisairauteni oli endometrioosi. 

Pitdän peukkuja, että sinullakin vielä tärppää.

Vierailija
476/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jaa.

Minulla oli kauhea lapsuus. Isä alkkis ja äiti muuten vain itsekäs.

Veljestä ei olisi ollut isäksi.

Valitettavasti persoonallisuushäiriöinen siskoni hankki kahden eri miehen kanssa yhteensä neljä lasta. Molemmilla miehillä sitä paitsi useita lapsia muiden naisten kanssa.

Eipä tuntunut erityisen hyvin sujuvan heilläkään. Lisäksi siskoni yritti työntää lastenhoidon minulle, aina kun vain tilaisuus tuli.

Kyllä sitä menoa riitti katseltavaksi ja kuunneltavaksi. Eipä tullut pieneen mieleenikään panna itseäni samoihin ikeisiin.

Olen ollut pitkään avioliitossa ja onnekseni löysin miehen, joka ei myöskään ollut lapsiperhearjesta kiinnostunut. Hänen veljellään on useita lapsia.

En usko, että synnyttämisten vähyys ollenkaan haittaa maapalloa tai Suomen(kaan) valtiota. Eiköhän tämä ole jonkinlainen välikausi ja sitten mukuloita taas alkaa tulla - liiankin kanssa. Ehkä jo parin sukupolven jälkeen.

Vierailija
477/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi pitäisi tehdä lapsia, kun ihmisiä on muutenkin liikaa.

Niin, Kiinassa ja Intiassa.

Mutta Suomessa liian vähän.

Mikä niissä suomalaisten geeneissä niin ylivertaista on?

Vierailija
478/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sosialismi.

Kela-elättinä ei juuri lapsia hankita. 

Puolet kansasta on Kela-tukien varassa kituuttavia.

Minusta kun tuntuu, että nimen omaan se puoli tekee niitä lapsia. Tähän viittaavat tutkimukset siitä, että lapsiperheköyhyys on lisääntynyt Suomessa.

Luin vastikään tutkimuksesta, että eniten lapsia syntyy varakkaisiin perheisiin. Köyhyys taas lisääntyy jo olemassaolevilla köyhillä lapsiperheillä.

Missä tuo tutkimus oli. Kyllä ainakin Vantaalla näkee ihan katukuvassa, kenellä niitä lapsia paljon on. 

Vierailija
479/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onhan ne valintoja. Että huoliko puolison, josta ei pidä, mutta on sellainen, joka suostuu hankkimaan lapsia kanssasi. Vai ottaako sellaisen puolison, josta pitää, mutta koka sanoo, ettei halua isäksi.

Vierailija
480/553 |
07.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on kolme nuorempaa sisarusta ja lisäksi meillä oli sijaislapsia. Kokemuksesta tiedän mitä se vastuu, rahanmeno ja hulina/hälinä on lapsiperheessä. Sain vahtia nuorempia ihan kyllästymiseen asti. Joskus mietin onko tämä vaikuttanut siihen että en ole varma haluanko äidiksi. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän kahdeksan