Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kymmeniä kiloja laihduttaneet: Miten onnistuitte urakassa?

Vierailija
31.07.2025 |

Mitä laihdutusmenetelmää käytitte, kuinka paljon paino putosi, kuinka kauan siinä kesti ja jäikö ylipainoa edelleen jäljelle? Jos laihtumisesta on jo jonkin verran aikaa, oletteko onnistuneet pitämään painon alhaalla vai onko pudotetut kilot kenties tullut takaisin korkojen kera? 

Kommentit (348)

Vierailija
141/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä. 

Älä nyt jaksa. Hormonipohjaiset laihdutuslääkkeet ovat tulleet jäädäkseen. Lihavuus on nykyisin kansansairaus, ja hyvin nopeasti tuo lääke on muodossa tai toisessa lähes jokaisen keski-ikäisen lääkelistalla. Siinä on myös puolensa; kaikki rahastavat ns hyvinvointivalmentajat ja laihdutusmaakarit voivat taas paeta hyväksikäyttämästä ihmisiä varjoihin.

Kansansairaus ollut kautta-aikain liitännäissairauksineen. Äitini jo liki 8kymppinen ja ylipainoinen. Ei oo lääkäri puottanut yhtään laihdutuspilleriä dosettiin saatika reseptiä kirjoittanut, ehdotuksesta puhumattakaan. On kansantauteja, johon lääkitys. 

Vierailija
142/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kuinka moni tässäkin ketjussa kehuilee laihtuneensa, vaikka on huijannut laihdutuslääkkeillä. 

Älä nyt jaksa. Hormonipohjaiset laihdutuslääkkeet ovat tulleet jäädäkseen. Lihavuus on nykyisin kansansairaus, ja hyvin nopeasti tuo lääke on muodossa tai toisessa lähes jokaisen keski-ikäisen lääkelistalla. Siinä on myös puolensa; kaikki rahastavat ns hyvinvointivalmentajat ja laihdutusmaakarit voivat taas paeta hyväksikäyttämästä ihmisiä varjoihin.

Kansansairaus ollut kautta-aikain liitännäissairauksineen. Äitini jo liki 8kymppinen ja ylipainoinen. Ei oo lääkäri puottanut yhtään laihdutuspilleriä dosettiin saatika reseptiä kirjoittanut, ehdotuksesta puhumattakaan. On kansantauteja, johon lääkitys. 

Jep, odotapa muutama vuosi. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihduttanut varmaan yli 100 kiloa, mutten koskaan edes kymmentä kerralla. Painan nyt enemmän kuin koskaan mutten aio enää laihduttaa, koska painon jojoilu ei ole terveellistä. 

Ei sitte tullu mieleen elämäntaparemontti? Kyllä minäkin oon lihonu nyt kesän aikana, ku syöny miten sattuu, enkä ole jaksanu helteillä liikkua. Tosin vain 4kg tullut painoa ja painan nyt 67kg. En ressaa. Lähtee pois ja kiinteytystä kehiin.

Sulle ei sitten tullut mieleen, että elämäntaparemontti on helpommin sanottu kuin tehty? Tutustu alkajaisiksi vaikka Pertti Mustajoen blogiin, jossa selitetään hyvin miksi joidenkin on todella vaikeaa tai käytännössä jopa mahdotonta pitää painonsa kurissa nykymaailmassa, jossa herkullista ja lihottavaa ruokaa pursuaa joka paikassa. 

On helppo syyttää lihavia itsekurin

Ei ole missään tarjolla herkkua ja lihottava ruokaa,ellei sitä itse omasta tahdosta osta ja laita suuhun sitte. 

Ennenkin oli herkkuja ihan samanlain,niitä vain ei ostettu joka ikinen päivä.

Vierailija
144/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua huvittaa toi, että ensin ulistaan että läskit laihtukaa, sitten kun laihdutetaan, niin väärin laihdutettu. Kumpi siis on parempi? Eikö ole ihan sama millä sinne tavotteeseen pääsee?

Minä olen tiputtanut 30 kg helmikuusta lähtien. Alkuun 800 kcal dieetillä 20 kg, nyt viimeiset 10 kg 1200-1500 kcal dieetillä. Koko ajan olen kävellyt noin 20 000 askelta päivässä. Ruokavalio on ollut profeel tuotteita, kasviksia, hedelmiä, marjoja, kalaa, lihaa ja ruisleipää. 

Kova on dieetti ollut, mutta et siihen jäänyt. Laihdutuksesi on terveellä pohjalla tuon kcal noston kans. Uskon, että tuolla, jopa vähemmällä liikkumisella pystyt syömään 1500kcal ihan huoletta. Toki vaatii hyvän lihaskunnon. 

Vierailija
145/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miten normaalipainoiset voi käydä esim pizzalla?

Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?

Useimmiten en jaksa syödä sitä kokonaan. Siitä myös jää sellainen ähky etten loppupäivänä syö kuin ehkä hedelmiä ja viilin.

Näytä aiemmat lainaukset

Nro 142: "Iän karttuessakin voi liikkua ja jos pitää huolta lihaskunnostaan (kuntosali pari kertaa viikossa) voi liikuntaa jopa lisätä vielä eläkeikäisenäkin. Ja kun sitä liikuntaa harrastaa varttuneenakin ei niitä liikakilojakaan tule ainakaan jos syö pääasiassa terveellisesti jolloin kroppa kyllä kestää silloin tällöin herkkujakin kuten vaikka sen kokonaisen pizzankin. Ikä on vain numero!"

Totta tuo, mutta moni ei nimenomaan sitä tajua, että jos on samat elämäntavat 40-vuotiaana kuin mitä oli 20-vuotiaanakin, alkaa lihoa. Joko pitää vähentää syömisiään tai lisätä liikunnan määrää. Jos ei tee kumpaakaan, alkaa lihoa. Ja usein se lihominen tapahtuu hitaasti eikä siihen sen vuoksikaan heti älyä kiinnittää huomiota. 

Vierailija
147/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Puolitatteko sen vai miten jättipizza mahtuu vatsaan vai jääkö puolet lautaselle lähtiessänne?

Riippuu, mitä olen muuta syönyt päivän aikana ja mitä pizzaa syön. Jos kcal määrä vajaa, voin hissukseen syödä koko pizzan, jossa täytteenä tonnikala, tomaatti, ananas ja vähän juustoa. Pepperonipizza niin rasvaista, että ei mene edes puolikas pizza. Kun en jaksa syödä, otan loput mukaan. 

Vierailija
148/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen laihduttanut varmaan yli 100 kiloa, mutten koskaan edes kymmentä kerralla. Painan nyt enemmän kuin koskaan mutten aio enää laihduttaa, koska painon jojoilu ei ole terveellistä. 

Ei sitte tullu mieleen elämäntaparemontti? Kyllä minäkin oon lihonu nyt kesän aikana, ku syöny miten sattuu, enkä ole jaksanu helteillä liikkua. Tosin vain 4kg tullut painoa ja painan nyt 67kg. En ressaa. Lähtee pois ja kiinteytystä kehiin.

Sulle ei sitten tullut mieleen, että elämäntaparemontti on helpommin sanottu kuin tehty? Tutustu alkajaisiksi vaikka Pertti Mustajoen blogiin, jossa selitetään hyvin miksi joidenkin on todella vaikeaa tai käytännössä jopa mahdotonta pitää painonsa kurissa nykymaailmassa, jossa herkullista ja lihottavaa ruokaa pursuaa joka paikassa. 

Itsekuriakin voi kasvattaa. Aloita vaikka siitä, että sinnittelet ja siirrät seuraavan herkun syömistä aina tunnin lisää ja ennen kuin huomaatkaan olet päässyt irti jatkuvasta herkkujen syönnistä, ota vaikka porkkana ja nakerra sitä jos sinun on paklo koko ajan jauhaa jotain suussasi. Kaupassa sinun pitää opetella kiertämään ne hyllyt missä on niitä lihottavia herkkuja joihin helposti lankeat ja jotka eivät ole kaupan sinua ei juuri ketään muutakaan varten.

Vierailija
149/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt olen pysynyt normaalipainossa ihan hyvin. Ei jojoilua painon kanssa. Vanhoihin ruokailutottumuksiin ei ole saanut palata.

Vierailija
150/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Riippuu, mitä olen muuta syönyt päivän aikana ja mitä pizzaa syön. Jos kcal määrä vajaa, voin hissukseen syödä koko pizzan, jossa täytteenä tonnikala, tomaatti, ananas ja vähän juustoa. Pepperonipizza niin rasvaista, että ei mene edes puolikas pizza. Kun en jaksa syödä, otan loput mukaan. 

Sori, en heti huomannut, että jättipizzasta kyselit. Eli vastaukseni liittyi normaalikokoiseen pizzaan.

Vierailija
151/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Laihtumiseen tarvitaan 4 tekijää:

1. Riittävä, laadukas uni, estää rasvan kertymistä ja ehkäisee rasvan/makean syömistä

2. Liikunta, ylläpitää aineenvaihduntaa

3. Ravinnon määrän ja laadun kontrolli. Riippuen tavoitteesta, puolita syömiset. Pois kaikki ravintoarvoltaan köyhä, valitse kalorit, mitkä syöt esim. Pieni suklaapatukka = 7 näkkileipäviipaletta ilman päällisiä. Jätä pullat ja vaaleat leivät pois. Syö usein, mutta todella vähän. Kasvispainotteisesti.

4. Kuivaharjaa itseäsi. Lisää verenkiertoa ja poistaa kuona-aineita.

Näillä tiputin n. 20 kg. Enää en pystyisi syömään makkaraa tai tsipsejä. Asenteet ruokaan muuttui.

Miksi KUIVAharjaus? Eikö sitä harhaa voi ennen kosteuttaa?

Vierailija
152/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin 6 vuotta sitten 22 kg normaalipainon ylärajoille VLCD-menetelmällä. Söin lähinnä pussipirtelöitä ja vähän rasvatonta raejuustoa, kalkkunaleikettä, saksanpähkinöitä, pellavansiemeniä ja joitain vähäkalorisia vihanneksia. Laihdutus kesti vähän yli 3 kuukautta. Pari kiloa nesteitä tuli heti takaisin kun siirryin tavalliseen ruokaan ja sen jälkeen olen lihonnut taas muutama kilon, mutta suurin osa pudotetusta painosta on edelleen poissa. 

Anteeksi mitä, 3 kuukaudessa 22 kg?? Miten tuollainen on mahdollista, itsellä lähtenyt 10 kg samassa ajassa, toki lähtöpaino oli normaalipainon ylärajoilta.

Minä laihduin 18 kiloa 12 viikon aikana Painonvartijoissa. Kyllä se on mahdollista. Toki olen lihonut kaiken tuon takaisin ja vielä enemmänkin.

Eli dieetti ja pisteiden laskeminen ei tuo elämäntapaa tavoitteeseen pääsyn jälkeen. 

Vierailija
153/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Näistä kertomuksista ja omista kokemuksista piirtyy kuva, että varsinainen taisto alkaakin sitten kun paino on saatu pudotettua.

Pitää paikkaansa, koska vain pieni osa laihduttajista onnistuu pysymään saavuttamassaan painossa. Itsekin VLCD:llä laihduttaneena voin todeta, että vaikka itse laihduttaminen oli tosi helppoa, sen jälkeen täytyy tehdä paljon töitä jotta välttyisi lihomasta takaisin. Käsittääkseni nälänhallinta ym. kuitenkin helpottuu, jos painon onnistuu pitämään alhaalla vuoden tai pari. Sekin auttaa taistelussa, kun on huomannut konkreettisesti kuinka paljon enemmän normaalipainoisena jaksaa ja pystyy tekemään erilaisia asioita. Viimeistään silloin kun vaatteet alkaa kiristää on aika ottaa itseään kunnolla niskasta kiinni - ihan jo senkin takia, ettei köyhällä oikein olisi varaa uusia vaatteita jatkuvasti. 

154/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulle toimii aerobinen ennen aamiaista ja päivän pääateriaa, lihashuoltoon pilatesta ja käsipainoja. Säännölliset, hyvin maltilliset ateriat jotka proteiinipainoitteisia. 99kg -> 62kg. Saa kivittää.

Vierailija
155/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Laihdutin aikoinani paljon ja siksi käyn joka aamu puntarilla, että se pysyy samana. Ilman punnitsemista söisin taas liikaa. Pätkäpaastolla aloitin viisi vuotta sitten, vieläkin jätän iltapalan ja päivällisen pois. Liki 20 kiloa pudotin, nyt olen normaalipaininen.

Pakkomielle ei ole hyvästä. Itselle tulee olla armollinen.

Mikä tuossa oli pakkomiellettä? Jollakin tavallahan uudet elämäntavat täytyy saada arkeen ja tekojen tasolle, ja jos se onnistuu käymällä päivittäin puntarilla, se on järkevä tapa. 

Mielestäni tuo pätkäpaasto ei tuo toivottua tulosta. Ei minun tarvi käydä joka päivä puntarilla. Syön niillä tottumuksilla, miten laihduin. En ollu millään ihmedieetillä. Toki laskin kulutusta pienemmäksi -500kcal, jotta laihduin.  Nyt voin liikkumisen myötä syödä arviolta 1400-1500 kcal pysyvästi. Syön täysjyvää, perunaa, kasviksia, lihaa, kalaa, kanaa, maitotuotteita, jossa paljon proteiinia, kananmunia, hyvät rasvat mukaan lukien, voisilmä puuroon. Nälkä ja liikkuminen ohjaa syömistäni, ei puntari. Olen yli 5kymppinen. 

Vierailija
156/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sori, en heti huomannut, että jättipizzasta kyselit. Eli vastaukseni liittyi normaalikokoiseen pizzaan.

Normaalikokoinen pizza on melkoisen kookoas ainakin pizzerioissa missä pizza vyöryy ison lautasen yli,pakastepizzat ovat kyllä kutistuneet ja hinnat nousseet.

Vierailija
157/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse tein muutosta pätkissä. Ensin ruokavalio kuntoon eli kiinnitin huomiota mitän syön ja miten paljon. Alkoholi ja herkut jäi pois. Työpaikkaruokalassa karsin perunan/riisin/pastan minimiin. Samaan aikaan aloin käydä säännöllisesti kävelyillä. Tätä tein 2-3 viikkoa totutellen muutokseen. Sitten aloin käymään kuntosalilla kaksi kertaa viikossa. Samalla kokeilin la-su mehupaastoa muutaman kerran. Taas 2-3 viikkoa totuttelua ja aloin käymään kahdesti viikossa uimassa. Tutuksi tulleen totuttelujakson jälkeen menin karaten peruskurssille. Tässä kohtaa kävelyt jäi satunnaiseksi illalla tehdään, jos intoa riittää. Kokeilin myös pätkäpaastoa jättämällä aamiaisen pois. Oleellinen osa muutosta oli viikottainen punnitus vakiopäivänä ja aikana. Kirjasin tuloksen muistiin ja seurasin kehitystä. 

Vierailija
158/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei mulla oo hoikan geenit. Olen tehnyt töitä laihtumiseni eteen. Olen tuo, joka lihoi 17kg tupakoinnin lopettamisen jälkeen. Paino nousi puolessa vuodessa. Olen ennemminkin tunnesyöjä. Jätin sen karkin ja suklaan pois 3 vuotta sitten ja vuodessa putosi 10kg. Sitten aloitin elämäntaparemontin -500kcal, jonka vuoksi jojoilmiöitä, kun en osannut laskea tarkkaa kulutusta. Jätin -500 kcal pois ja aloitin syömään 5xpv, tarpeen mukaan kuitenkin proteiinia ja hyviä rasvoja ylläpitäen, hiilareitakin söin. Pääsin jo hyvään balanssiin 76 kilosta 63kiloon ja nyt kesällä lihonut 4kg. Että kyllä se on korvien välissä ja itsekurin puutteesta kiinni. Pahoittelut siitä, että jollekin on jäänyt käsitys, että olen pysynyt normaali painossa tuon 24 vuotta. 

Vierailija
159/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jep, odotapa mu

Jep, ei lääkäri tule pudottamaan yhtään pilleriä. Ylipainoinen ei ole sama kuin liikalihava tai täällä käytetty termi läski.

Vierailija
160/348 |
01.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Normaalikokoinen pizza on melkoisen kookoas ainakin pizzerioissa missä pizza vyöryy ison lautasen yli,pakastepizzat ovat kyllä kutistuneet ja hinnat nousseet.

https://i.media.fi/incoming/3qs82n/9528717.jpg/alternates/FREE_1440/952…

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän seitsemän kahdeksan